Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3378439
Interessante reacties. Dank daarvoor!
Ik geniet van de pup hoor, zeker weten!maar ik vind het hele voedingsgebeuren gewoon erg interessant en leerzaam.en hoe meer ik me er in verdiep, hoe meer vragen er komen.

Als je nou een kvv neemt als bijv. Alaska complete of raw4dogs. Hier zijn meerdere diersoorten verkrijgbaar, of het zijn mixen van verschillende diersoorten. Incl. Bot,spiervlees en orgaanvlees, groente maar ook een premix.
Is dat dan niet vergelijkbaar met het zogenoemde aardappel-vlees-groente menu van ons met vitaminepil?
Je zou dan een goede basis hebben +safetynet zegmaar.
Heb je dan niet het beste van 2 werelden te pakken? Nature & science ?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3378441
Maar wat zit er dan in die premix?
Ofwel zit er alles al in, uit de grondstoffen en dan overdoseer je met de premix (en dat kan bij sommige dingen, nuttig is het nooit).
Ofwel is de premix nodig en zit er dus wat tekort in de kvv...
Das idd bij mensen hetzelfde. Als je die vitaminenpil nodig hebt, kom je blijkbaar wat tekort uit je voeding. En in het andere geval is het niet aan te raden ze in te nemen.

Je hebt natuurlijke bepaalde aandoeningen of condities (zwangerschap vb) die extra vitaminen behoeven.. Daarvoor geldt dit uiteraard niet.
Door Lizzy
#3378464
Zonder. Absoluut zonder. Maar dan moet het wel een hoogwaardige KVV zijn.

En nou weet ik toevallig dat er mensen bezig zijn met een kwaliteitskeurmerk voor KVV. En het lijkt erop dat men een soort van gaan verplichten om de KVV te voorzien van een premix. Fout fout fout! Er zijn duidelijk weer mensen met dit keurmerk bezig die eigenlijk niet echt veel verstand hebben van hondenvoeding. Jammer, weer een gemiste kans.

Ik ben eigenlijk zelfs geen voorstander van proberen iedere dag compleet te voeren. Ik denk ook niet dat dat kan. Maar goed, ik probeer het dus ook niet eens. Ik geef mijn honden in een week ongeveer alles wat ze nodig hebben. Maar niet per dag. En ik denk ook niet dat het goed is, om het lichaam iedere dag vol te proppen en al zeker niet met onnatuurlijke vitamines en mineralen.

Maar zonder dus. En mij ga je toch niet op mijn mooie groene ogen geloven dus ik ga je een stuk tekst geven van dierenarts Erwin van Gijtenbeek. Ben het echt niet altijd eens met de beste man maar in dit geval zeker wel. En ik hoop dan ook dat hij een dikke vinger gaat doen naar dat keurmerk, als daar een verplichting bij hoort om een premix in het voer te gaan knikkeren (Erwin en CarniVoer gaan samen zeg maar - dus dit is ook een reclame praatje voor CarniVoer dat Erwin houdt, maar het gaat om de inhoud van zijn verhaal. Dus lees overal waar CarniVoer staat "een goede KVV, met verstand samengesteld en zonder premix" - ik kom hier nog op terug):

De vraag moet eigenlijk zijn; Wat is compleet voeren?

Is een complete maaltijd wel effectief voor uw hond en/of kat?
Bijna alle voermerken zijn complete voeders, maar verschillen ondertussen wel van samenstelling en analyses. Ze hebben dus allemaal hun eigen visie over een complete voeding.

Wel is er bekend wat de minimale hoeveelheden aan voedingsstoffen moeten zijn om een dier niet dood te laten gaan en ieder voermerk zal zich minstens aan deze minimale eisen houden. Maar is dat dan wel de hoeveelheid die uw hond of kat nodig heeft? Leeftijd, ras, dracht, zogen en sport hebben hier allemaal mee te maken.

Iedere dag geeft u een constante hoeveelheid voer aan uw hond/kat. De verbranding van uw hond/kat is niet constant. U moet dus de hoeveelheid voeding afstemmen op de beweging die uw dier gehad heeft. Bij brok/blik zijn complete voedingen. Het wordt afgeraden om bij deze voeders nog andere voeding te geven. Het zou immers het “uitgebalanceerde” product uit balans brengen.

Klinkt goed, denkt u, een uitgebalanceerde constante samenstelling van het voer. Echter juist iedere dag een uitgebalanceerde constante samenstelling geeft op den duur voedingstekorten.

Hoe kan dit?
Er zijn drie mechanismen die voeding van de darm de bloedbaan inbrengen. Diffusie, osmose en actief transport. Het actief transport is een mogelijkheid. Veel stoffen maken van hetzelfde transport mechanisme gebruik. Als nu twee stoffen elkaar beconcurreren in dit transport zal de “sterkste” (het voedingsmiddel met de sterkste affiniteit voor een bepaalde receptor) het meest gebruik van dit transport maken en overvloedig in het bloed terecht komen. De andere stof wordt dus niet opgenomen en verlaat via de ontlasting het lichaam weer. Competitieve inhibitie wordt dit genoemd. Zo kan dus een compleet voer op de lange duur tot tekorten van bepaalde stoffen leiden.

“Zuigende” werking
De gedachten van veel eigenaren, en ook diervoederfabrikanten, is dat er een complete voeding in het dier gestopt moet worden. Men wil het liefst alle voedingsstoffen in het dier “duwen.” Dit is een verkeerde gedachte, niet de voeding zelf bepaalt wat het dier opneemt, maar het systeem in het dier bepaalt wat er opgenomen wordt aan voedingsstoffen. Wel de kanttekening dat de voeding die gegeven wordt genoeg voedingsstoffen bevat! Een lichaam streeft altijd naar een balans. (homeostase). Het lichaam heeft een “zuigende” werking op de nutriënten waar het op dat moment behoefte aan heeft. Een cel neemt immers niets op als het aan alles voldoende heeft. Vergelijk het met uw auto…..tanken doet u toch enkel als de tank leeg is? Wij hebben nog nooit iemand een volle tank zien vullen.

Door verschillende diersoorten, dus CarniVoer mixen, met elkaar af te wisselen geeft u uw dier genoeg mogelijkheden om een disbalans weer recht te trekken. Dit hoeft echt niet per dag te verschillen. U kunt best per maand gaan denken. Voeden is dus geen duwende werking maar een zuigende werking!

Afwisseling in voeding is de oplossing en veel leuker voor je huisdier
Met brokvoeding wordt afwisseling juist afgewezen, omdat dit vaak maag-, darmklachten geeft bij het dier. Veel eigenaren hebben moeite dat hun dier iedere dag hetzelfde voer krijgt. Verteringstechnisch is afwisseling van belang. Rauwe voeding moet compleet zijn over een periode van vier tot zes weken. CarniVoer heeft nooit een constante samenstelling. Deze dieren die in CarniVoer zijn verwerkt, leven allemaal ergens anders, worden anders gehouden en gevoerd. Uiteraard voldoen de dieren aan onze kwaliteits-eisen. Wij kunnen het met onze kennis uitstekend uitbalanceren, zodat er geen tekorten of overdaad kan ontstaan. Het wisselen van diersoorten is nog een prima middel om tekorten aan nutriënten te voorkomen. Een rund heeft immers andere verhouding eiwitten, vetten en sporenelementen dan een kip of lam. Men kan veel afwisselender voeren met CarniVoer en ook dat wordt zeer gewaardeerd door uw hond/kat!

CarniVoer is een uitgebalanceerde prooidiervoeding. De samenstelling is gelijk aan de delen die de wolf of katachtigen eten van een gevangen dier. Alle smaken kunnen met elkaar afgewisseld worden. U hoeft niet bang te zijn dat uw dier tekorten of overdaad aan nutriënten oploopt. Het advies wat wij geven is dat u de mixen wisselt en regelmatig een B.A.R.F. product (vleesbot) geeft. Dit is onder andere goed voor het gebit. Geen gebakken- of gekookte botten/graten geven. Door bot/graat te verhitten verandert de structuur en splintert het sneller en geeft kans op verslikkingsgevaar. En het maagzuur kan verhitte botten/graten niet verteren. In de natuur heeft een wolf/dingo/leeuw/marter enz. ook geen gasstelletje bij zich.

U kunt te allen tijde verse of vers gedroogde kruiden toevoegen aan de voeding. Groene kruiden bevatten, onder andere, verschillende stofjes die ontstekingsremmend werken. Niet te veel omdat het spijsverteringingsstelsel daar niet op gebouwd is. CarniVoer heeft diverse Fyto-supplementen hiervoor ontwikkeld. Het goede van de natuur gedroogd en fijn gemalen in een pot.

Bron: https://www.carnivoer.com/home/kennisce ... mpleet-is/

======

En om terug te komen op een hoogwaardige KVV. Toen wij 25 jaar geleden begonnen met interesse voor rauwe voeding, bestonden er een paar merken KVV. Bibi, AHV, Energique, Duck, Smuldier, Rodi. Dat was het ongeveer wel. Vandaag de dag is bestaan er ontelbaar veel merken.

Al die merken die erbij zijn gekomen: we kennen ze niet allemaal, we weten vaak niet wie erachter zit, we weten niet of het wordt gemaakt door mensen met verstand van zaken, we hebben geen idee wat voor kwaliteit ze gebruiken, etc. Dat geldt dus niet voor alle merken, bovenstaande merken kennen we, we weten dat Bandit is ontwikkeld door Tannetje Koning (dierenarts - en hoewel ik het ook met haar niet altijd eens ben - zij beweert bijvoorbeeld dat je compleet kunt voeren, ook al gebruik je maar 1 diersoort - nou echt: totaal oneens) en zij heeft wel verstand van zaken, CarniVoer is ontwikkeld door Erwin van Gijtenbeek (dierenarts), we "kennen" Carnibest, we "kennen" BARF menu (die helaas voor een deel ook mee is gegaan met de premix hype maar gelukkig nog een uitstekende KVV maakt zonder die en andere ellende erin), etc. Merken die zich al 10 jaar of meer hebben bewezen. Merken waar mensen achter de schermen zitten die hoger dan tot 3 kunnen tellen zeg maar.

Voor de leek is het echter niet meer te doen om het onderscheid te maken tussen een merk met verstand van zaken en een merk waar ze maar wat aan zitten te rommelen. En terwijl ik dit tik denk ik "nee, het is ook voor de niet leek niet meer te doen om het onderscheid te maken tussen goede en slechte merken". En dat keurmerk? Gaat ons daar absoluut niet bij helpen. Want nee, je kunt geen SMAC en wat afval rotzooi in een maal machine flikkeren, daar wat premix bij knikkeren en het compleet noemen.

En hier moet je wel 1 ding heel goed voor ogen houden: in de wereld van de hondenbrok is het echt niet beter! Sterker nog, in de wereld van de hondenbrok is het nog veel ernstiger gesteld met de kwaliteit van de ingrediënten! Daar wordt gigantisch aangerommeld met de inhoud. En ook wordt de inhoud niet gecontroleerd. Dus denk nou niet dat het probleem 'm zit in de KVV wereld. Het probleem zit 'm bij kant en klare voeding. Bij de mens en bij de hond. Eigenlijk moet je gewoon ver weg blijven van alles dat in pakjes, potjes, worstjes, zakjes zit. Maar goed, dat is een andere discussie.

En om al die bovenstaande redenen: raad ik iedereen altijd aan om zelf samen te stellen. Jij bepaald dan welke kwaliteit en wat jij in de bak van je hond stopt. Maar, niet iedereen heeft daar zin in of tijd voor. En dan is een goede KVV een goed alternatief. Maar daarom raden wij mensen die KVV willen voeren aan: voer verschillende merken. Liefst merken die zich bewezen hebben (en dus al zeg 10 jaar bestaan), merken die geen premix gebruiken en die niet aan de onderkant bungelen qua prijs. Want ik ben er van overtuigt dat een goede KVV nooit super goedkoop kan zijn. Helaas is het ook niet zo dat een super duur merk de beste is. Maar wed in deze duistere wereld van de "kant en klare voeding" gewoon niet op 1 paard. En vermijd merken/smaken waar ze premix en zalmolie en weet-ik-wat-voor-oliën in knikkeren. Want echt: zalmolie is ongezonde troep en dien je serieus te vermijden. Kijk, ik vind het prima dat Bandit maiskiemolie door hun voer gooit. Ik zeg niet dat het nodig is, maar het is in ieder geval te begrijpen. Er is over na gedacht. Want rauwe voeding (waar je niks extra's aan toevoegt) is simpelweg arm aan vitamine E. Plantaardige olie bevat veel vitamine E. Tarwekiemolie het meest. Maar dat is niet biologisch te verkrijgen dus dat kan Bandit niet gebruiken (bio merk) en dus gebruiken ze second best "biologisch maiskiemolie" voor niets anders dan vitamine E. Goed verhaal. Is over nagedacht. Kan ik begrijpen. Maar lijnzaadolie in je prak gooien? Dat heeft niemand me ooit uit kunnen leggen en dat zouden KVV merken gewoon niet moeten doen (Carnibest gebruikt of gebruikte dat - ze zetten nu op de prak "koudgeperste plantaardige olie", what ever the piep dat betekent ::) ).

Dus nou ja, ik kan het niet makkelijker voor je maken dan dit: kies meerdere merken KVV die al langer bestaan, zich bewezen hebben, geen premix of andere inferieure zooi bevatten, voer verschillende diersoorten KVV en voeg zelf extra's toe. Geen gedroogde groentenvlokken (want sorry, met alle respect: dat gaat nergens over) maar verse rauwe gepureerde of gestoomde/gekookte groenten, twee keer in de week een rauw eitje, twee keer in de week een klein rauw visje (aanpassen aan de grootte van je hond), af en toe eens een schepje zeewier of chlorella/spirulina, af en toen op de nuchtere maag een stukje fruit zoals blauwe bessen, wat gemalen rauwe/ongezouten noten, pitten, zaden, etc. en het gaat helemaal goed komen met je hond.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3378483
Dank je wel. Duidelijke reactie!

Vwb de groente: ik voer de gedroogde groentemix als basis. Voeg wel dagelijks wat van onze eigen groente toe.
Dagelijks dus een andere vers gekookte of rauwe erbij.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3378527
Ik blijf gewoon lekker verschillende diersoorten en kvv merken zonder premix afwisselen met elkaar. De gedroogde groente en kruidenmix gebruik ik als basis. Daarnaast geef ik ook wat van onze eigen groente erbij.
Vanochtend een groenteprutje gemaakt van wat er nog in huis was: courgette, komkommer,rucola en walnoten.(hetleek wel pesto)
Hiervan heeft hij 2 el door zn kvv (eend) gekregen met een rauw ei met schil. Hij vond het erg lekker. Alles ging schoon op.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3378528
TeuntjeT schreef:Dank je wel. Duidelijke reactie!

Vwb de groente: ik voer de gedroogde groentemix als basis. Voeg wel dagelijks wat van onze eigen groente toe.
Dagelijks dus een andere vers gekookte of rauwe erbij.
Ik herken je vragen en het proces wat je doorloopt wel. En vast vele anderen ook. We zijn zó grootgebracht met het idee dat zelf eten bereiden voor de hond ongelooflijk moeilijk en gevaarlijk is. Een hond eet brokken, daar zit alles in wat hij nodig heeft. En als je dan gaat overschakelen naar een andere manier van voeren, dan duurt het lang om het hele idee dat iemand anders beter weet wat je hond nodig heeft, los te kunnen laten.

Ik zat in het begin ook zo te hannessen. Wel of geen premix, hoe moet dat dan met groentes, met extra's, met afwisselen. Mijn eerste menu berekenen en bestellen bij de overstap naar BARF. Uren en uren ben ik er mee bezig geweest.

Ach, je hebt aan deze post verder niets, maar ik wilde het toch even kwijt. Je bent goed bezig en je komt er wel. Dan heb je de weg gevonden waar jij je goed bij voelt en waar jou hondje het goed op doet.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3378532
Dank je voor je begrip. Ik wil net als ieder ander hier het beste voor mijn hond. Maar inderdaad,die oude ingestampte denkwijzes he.stukje bij beetje leer ik bij en durf ik weer wat anders te proberen.
Ben erg blij met dit forum!
Door Lizzy
#3378534
TeuntjeT schreef:Ik blijf gewoon lekker verschillende diersoorten en kvv merken zonder premix afwisselen met elkaar. De gedroogde groente en kruidenmix gebruik ik als basis. Daarnaast geef ik ook wat van onze eigen groente erbij.
Vanochtend een groenteprutje gemaakt van wat er nog in huis was: courgette, komkommer,rucola en walnoten.(hetleek wel pesto)
Hiervan heeft hij 2 el door zn kvv (eend) gekregen met een rauw ei met schil. Hij vond het erg lekker. Alles ging schoon op.
Hartstikke goed! Goed bezig! Hoe is het nu met de ontlasting?
Door src_esther
#3378542
Kaela schreef:Ik herken je vragen en het proces wat je doorloopt wel. En vast vele anderen ook. We zijn zó grootgebracht met het idee dat zelf eten bereiden voor de hond ongelooflijk moeilijk en gevaarlijk is. Een hond eet brokken, daar zit alles in wat hij nodig heeft. En als je dan gaat overschakelen naar een andere manier van voeren, dan duurt het lang om het hele idee dat iemand anders beter weet wat je hond nodig heeft, los te kunnen laten.
Zeg maar gerust geïndoctrineerd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door