Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door nina.smit
#3364489
Goedeavond,

Onze Dogo canario van 1 1/2 krijgt al sinds hij drie maanden is KVV.
In het begin wel Barf geprobeerd maar mr haalt voor veel dingen zijn neus op.
KVV gaat redelijk als ik spaarzaam voer.
Deze herfst/begin winter werd hij snel magerder omdat hij blijkbaar meer verbrand om warm te blijven. Hij leeft helemaal buiten dus ligt niet warm voor de kachel ;-)
Nu geef ik hem 1 x daags 2kg vlees.
Ik vind het zelf een erg grote hoeveelheid om in 1 x te voeren, volgens mijn dierenarts die pro rauw is geen probleem.
Maar het gebeurt nog wel eens dat hij dan opeens vreselijk begint te kwijlen, echt mega slierten en dan vervolgens een keer overgeeft.
Ik heb zelf de indruk dat dit is omdat zijn maag dan te leeg is en hij misselijk wordt.
Is het dan beter om twee keer daags te gaan voeren?

Daarnaast zat ik te denken waar ik eventueel een deel van de KVV mee kan vervangen waar hij lekker van groeit? extra spiervlees erbij - (zalm)olie erbij geven?
Regelmatig probeer ik hem vis te geven maar zalmkoppen sardien etc belieft mr niet.
Soms laat hij nu ook wat KVV staan om het dan later op te eten, waarschijnlijk omdat hij de portie te groot vind.

Hebben jullie wat tips en advies voor mij? Altijd fijn als je even kan sparren met ervaren mensen ;-)

thanx!
IMG_5290.JPG
IMG_5290.JPG (4.44 MiB) 3192 keer bekeken
Door src_esther
#3364492
De meeste mensen hier propageren 1x per dag eten geven, ik niet.

Ik zie het zo: Een mens kan prima functioneren op 1x per dag eten - ik tenminste wel - maar het is fijner om meerdere malen per dag te eten. Ik geef Ko dus 2x per dag eten, 1x een kleine maaltijd (1/4 tot 1/3 van totaal) en 1x een grote maaltijd. Soms wil hij die kleinere maaltijd niet, ook goed, doe ik niet moeilijk over dan krijgt hij de volgende maaltijd een extra grote portie, die hij vaak dan niet helemaal opeet... Maar 2x per dag eten geven doe ik ook omdat hij 2x per dag een pil moet.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3364494
Wauw, 2kg klinkt echt als heel veel...
Ik heb helaas ook een moeilijke eter, en hier was de oplossing ook om strak te voeren, als hij dan te mager werd vulde ik wel aan met pensstaafjes enzo. Hij hield 3 dagen niet eten langer vol dan ik.... Ik kan me voorstellen dat een pensstaafje op 2kg niets voortstelt, maar goed bevleesde karkassen en goed spiervlees is altijd een mooie aanvulling op kvv.
Het kwijlen en ook het braken kan zijn omdat hij een maaltijd verwacht, precies zoals pavlov een bel liet rinkelen voor het eten. Je kunt dit doorbreken door heel secuur je eigen voerrituelen te definiëren en die dan helemaal omgooien plus elke keer op een ander tijdstip voeren. Hierdoor wordt je hond niet meer getriggerd.

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3364498
Ik ben groot voorstander van 1 keer per dag voeren, maar principes zijn er om ook vanaf te kunnen stappen. En dan wordt het simpel, probeer gewoon uit hoe 2 maal daags voeren gaat. Best kans dat 2 keer 1 kilo beter aanzet, als het hem beter valt.

Een goede visolie is altijd een waardevolle aanvulling op het dieet. Verdiep je er wel even in, want de meeste zalmolies van de dierenwinkel geeft je liever niet. Er is veel info te vinden hier over visolie.
Door Lizzy
#3364499
Kaela schreef:Ik ben groot voorstander van 1 keer per dag voeren, maar principes zijn er om ook vanaf te kunnen stappen. En dan wordt het simpel, probeer gewoon uit hoe 2 maal daags voeren gaat. Best kans dat 2 keer 1 kilo beter aanzet, als het hem beter valt.

Een goede visolie is altijd een waardevolle aanvulling op het dieet. Verdiep je er wel even in, want de meeste zalmolies van de dierenwinkel geeft je liever niet. Er is veel info te vinden hier over visolie.
'Hier ben ik het van A tot Z mee eens. Gewoon uitproberen. Twee kilo voer in 1 keer is gewoon best veel.

Er is pas nog een topic geweest over vis/zalmolie: viewtopic.php?f=1&t=137138

Waarom moet hij lekker groeien? Is hij nog steeds te mager? Als je hem KVV met alleen spiervlees erbij geeft, dan trek je zijn menu volledig uit balans. En daar zou ik dus mee uit kijken. Je kunt wel de ene dag spiervlees (en dan wel van sublieme kwaliteit want dan voegt het nog wat toe aan de KVV), de andere dag wat vleesbot (dat hij wel lekker vindt), de dag erop bijv. wat extra pens, de dag daarop wat extra groenten met een rauw ei. De dag erop bijv. zalm of sardien uit blik in water of olijfolie (en niet in zonnebloem of soja of andere plantaardige olie) want de meeste honden vinden dat wel heeeeerlijk. De dag daarop weer groenten + een rauw ei (en schil).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3364503
Volgens mij verbrand hij erg veel energie in de winter door zich warm te moeten houden. Dat is dan een continu energieverbruik, beetje als honden die lange inspanningen doen.
Ik zou dus ook, naast de eerdere tips, durven wat koolhydraten toe te voegen. Wel geen snelle, dus geen granen of pasta tenzij volkoren en geen aardappel maar vb zoete aardappel, pompoen, wortel enz...
Havermout is ook een mooie. Mat haver en wat vleesbouillon of broth kan je lekkere pap (voor je hond dan) maken, maar je kan met havermout ook koekjes bakken. Haver eerst wat mixen tot meel. Nog wat spullen erbij die hij lekker vind, vlees, vis maar misschien ook evt banaan, besjes, rozijntjes oid, notenmeel kan ook. Eitje (of meer afhankelijk van hoeveel het is) erbij misschien een klein lepeltje honing om wat te laten aan elkaar plakken maar waarschijnlijk is dat zelfs niet nodig, mengen en afbakken. Daar zit dan veel energie in zonder dat het veel maagvulling is. Ik zou dat wel zeker enkel als aanvulling en tussendoortje geven. Op extra koude dagen of bij inspanning. Gewoon omdat hij zoveel energie nodig heeft.
Bewaren zal je, indien er vlees of vis in zit wel best in de vriezer doen.
Door Lizzy
#3364509
Maar wat is daar het voordeel van ten opzichte van twee keer per dag gewoon meer gaan voeren?

Overigens denk ik dat dit soort honden gebaat bij ongemalen voeding. Dat blijft langer in het spijsverteringskanaal, daar moeten de maagsappen op inwerken, dat geeft een meer voldaan gevoel en het spijsverteringssysteem krijgt langer de kans voor het opnemen van de voeding. Met andere woorden: ik denk dat het beter is om zelf samen te gaan stellen of KVV te blijven geven en daar inderdaad extra's bij te geven dat ongemalen is.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3364513
Dat koolhydraten minder energie kosten om te verteren en energie vrij te maken. En bij een constant hoog verbruik heeft dat dus voordelen. Vandaar dat je dat bij zogende teven ook bijgeeft.
Bij een normaal verbruik is dat niet wenselijk want je wordt er sneller dik van, zeker als je zou overdrijven. Zeker niet overdrijven dus en geen snelle koolhydraten want dan overreageert de pancreas en dan maak je het het lichaam veel te moeilijk. Maar zolang je je daaraan houdt kan het bij dit soort hoog energieverbruik ook geen kwaad.

Tis gewoon om nog net iets gemakkelijke energie te geven zonder dat de hond merkt dat hij nog meer moet eten en verteren. Gewoon het het lichaam ietsje gemakkelijker maken.
Je kan uiteraard ook gewoon meer voeren. Maar zelfs 2x per dag een kg of meer dan is zo'n lijf een hele tijd per dag bezig met verteren.
Het kan maar helpen, maar hoeft uiteraard niet.
Door Lizzy
#3364514
pearlsofpassion schreef:Dat koolhydraten minder energie kosten om te verteren en energie vrij te maken. En bij een constant hoog verbruik heeft dat dus voordelen. Vandaar dat je dat bij zogende teven ook bijgeeft.
Bij een normaal verbruik is dat niet wenselijk want je wordt er sneller dik van, zeker als je zou overdrijven. Zeker niet overdrijven dus en geen snelle koolhydraten want dan overreageert de pancreas en dan maak je het het lichaam veel te moeilijk. Maar zolang je je daaraan houdt kan het bij dit soort hoog energieverbruik ook geen kwaad.

Tis gewoon om nog net iets gemakkelijke energie te geven zonder dat de hond merkt dat hij nog meer moet eten en verteren. Gewoon het het lichaam ietsje gemakkelijker maken.
Je kan uiteraard ook gewoon meer voeren. Maar zelfs 2x per dag een kg of meer dan is zo'n lijf een hele tijd per dag bezig met verteren.
Het kan maar helpen, maar hoeft uiteraard niet.
Bij zogende teven heeft het als voordeel dat het de glucosespiegel in balans houdt. Voor de rest vind ik het voor de gezonde hond echt geen voordelen hebben om koolhydraten erbij te gaan geven. Geef dan wat meer vet. Dat geeft ook goede energie (meer kcal) en heeft niet de nadelen van koolhydraat.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3364525
Ik zie hetzelfde voordeel als bij zogende teven. Die hebben ook een constant energieverbruik inderdaad, door het aanmaken van melk. Bij deze hond omwille van de kou waar hij in leeft. Of daar ga ik toch van uit, dat dat veel energie vergt, zich warmhouden. Vergelijkbare situatie. Het lichaam vraagt continu energie.
In beide gevallen helpt wat traagwerkende koolhydraat idd om het hele systeem te ondersteunen.
Maar nogmaals, met meer voeren kan het ook, daar moet het lichaam alleen wat harder voor werken.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3364542
pearlsofpassion schreef:Ik zie hetzelfde voordeel als bij zogende teven. Die hebben ook een constant energieverbruik inderdaad, door het aanmaken van melk. Bij deze hond omwille van de kou waar hij in leeft. Of daar ga ik toch van uit, dat dat veel energie vergt, zich warmhouden. Vergelijkbare situatie. Het lichaam vraagt continu energie.
In beide gevallen helpt wat traagwerkende koolhydraat idd om het hele systeem te ondersteunen.
Maar nogmaals, met meer voeren kan het ook, daar moet het lichaam alleen wat harder voor werken.
Zelfs al zou het lichaam daar harder voor moeten werken, juist bij een hond met een langdurig hoger energieverbruik wil je er voedingstoffen in, geen vulling. Bij een zogende teef heb je het over een paar weekjes, bij een hond die buiten leeft over een aanzienlijk deel van het jaar. Dan zou ik echt voor kwaliteit gaan. Zodat het lichaam op lange termijn de prestatie aan kan.
Door eelke
#3364555
Maar dan moet je wel een hond hebben die meer vlees accepteert. Dat kan natuurlijk wel een dingetje zijn als ie al voor veel dingen zijn neus op haalt.

Ik zou ook eens starten met twee keer een kilo. En nog eens goed naar zijn omstandigheden kijken, wellicht is er nog wat af te schermen / aan te passen zodat hij warmer ligt en minder hoeft te verbranden.

Als ik de foto zo zie denk ik trouwens niet meteen oei, magere hond, die moet flink aankomen trouwens. En met 1,5 zijn ze in de hoogte toch ook wle aardig uitgegroeid. Wat bedoel je dan met lekker groeien?
Door Eef+Stippels
#3364573
eelke schreef:Maar dan moet je wel een hond hebben die meer vlees accepteert. Dat kan natuurlijk wel een dingetje zijn als ie al voor veel dingen zijn neus op haalt.

Ik zou ook eens starten met twee keer een kilo. En nog eens goed naar zijn omstandigheden kijken, wellicht is er nog wat af te schermen / aan te passen zodat hij warmer ligt en minder hoeft te verbranden.

Als ik de foto zo zie denk ik trouwens niet meteen oei, magere hond, die moet flink aankomen trouwens. En met 1,5 zijn ze in de hoogte toch ook wle aardig uitgegroeid. Wat bedoel je dan met lekker groeien?
Precies dit.
2x per dag gaan voeren (liefst barf ipv kvv, daar nemen ze hier echt meer van op) en zijn ligplek bekijken of je dat kunt isoleren/verwarmen, dan pak je de oorzaak aan.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3364586
Kaela schreef:Zelfs al zou het lichaam daar harder voor moeten werken, juist bij een hond met een langdurig hoger energieverbruik wil je er voedingstoffen in, geen vulling. Bij een zogende teef heb je het over een paar weekjes, bij een hond die buiten leeft over een aanzienlijk deel van het jaar. Dan zou ik echt voor kwaliteit gaan. Zodat het lichaam op lange termijn de prestatie aan kan.
Sorry, maar bij 2kg per dag krijgt ie echt wel voldoende voedingsstoffen binnen hoor. Het is puur energie die hij nodig heeft. En of hij die bekomt door eiwitten af te breken of vet of koolhydraten, dat maakt voor de bouw van het lichaam geen verschil. Hij heeft erdoor geen eiwitten of vitaminen minder om zijn lijf in stand te houden. Als hij ze moet afbreken voor energie kan hij ze ook niet gebruiken als bouwsteen in het lichaam.

Als jullie echt zo hevig tegen koolhydraten bij honden zijn, zou ik ze bij zogende teven ook maar niet meer geven hoor. Want het is echt hetzelfde idee.
Zelfs als het maar een paar weken is. Het is niet de bedoeling iets slechts te geven hé.

En ik stel dit ook maar voor als kleine aanvulling in het menu. Naast de goede tips die eerder en later gegeven zijn.
Een beetje als extra.
Ik ben normaal ook niet voor koolhydraten bij honden en katten (bij mensen ook niet veel BTW) maar bij een constant energieverbruik, zie ik de balans net wat meer naar de voordelen dan de nadelen kantelen om een klein beetje te geven. Laten we wel wezen, dat wordt verbrand tijdens of vlak na het verteren ervan. Dat is de bedoeling. Vandaar met mate en geen snelle koolhydraten.
En we moeten het ook niet eens zijn, doet TS nog ermee wat hij wil. ;)
Door Siberienne
#3364596
pearlsofpassion schreef:Sorry, maar bij 2kg per dag krijgt ie echt wel voldoende voedingsstoffen binnen hoor. Het is puur energie die hij nodig heeft. En of hij die bekomt door eiwitten af te breken of vet of koolhydraten, dat maakt voor de bouw van het lichaam geen verschil. Hij heeft erdoor geen eiwitten of vitaminen minder om zijn lijf in stand te houden. Als hij ze moet afbreken voor energie kan hij ze ook niet gebruiken als bouwsteen in het lichaam.

Als jullie echt zo hevig tegen koolhydraten bij honden zijn, zou ik ze bij zogende teven ook maar niet meer geven hoor. Want het is echt hetzelfde idee.
Zelfs als het maar een paar weken is. Het is niet de bedoeling iets slechts te geven hé.

En ik stel dit ook maar voor als kleine aanvulling in het menu. Naast de goede tips die eerder en later gegeven zijn.
Een beetje als extra.
Ik ben normaal ook niet voor koolhydraten bij honden en katten (bij mensen ook niet veel BTW) maar bij een constant energieverbruik, zie ik de balans net wat meer naar de voordelen dan de nadelen kantelen om een klein beetje te geven. Laten we wel wezen, dat wordt verbrand tijdens of vlak na het verteren ervan. Dat is de bedoeling. Vandaar met mate en geen snelle koolhydraten.
En we moeten het ook niet eens zijn, doet TS nog ermee wat hij wil. ;)
+1

Bij sledehonden in lange afstand races & echte kou worden ook koolhydraten toegevoegd, dat krijg je met vlees en vet niet altijd ‘bijgevoerd’, moeilijker om honden zonder KH echt goed op gewicht te houden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door