Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door pluk
#3306268
Nikass schreef:Ik heb even op het forum gezocht maar kon er niet direct iets over vinden. Dus ik vraag het maar even hier in mijn al bestaande topic:
Voeren jullie oudere (gezonde) honden anders of met name minder dan een volwassen hond? Op welke leeftijd kan je spreken van een oudere hond?

Thanks,
Groetjes :)
Zoek maar eens op "oudere hond barf", dan zul je zien dat het echt per hond verschilt.
De ene blijft tot het einde hetzelfde eten als altijd, de ander eet liever geen bot meer en krijgt voortaan gemalen.
soms wordt de vertering wat minder waardoor je minder hardere botten gaat voeren
en vaak krijgen ze ook wat minder omdat de lichaamsbeweging ook minder wordt
maar het devies blijft: kijk naar je hond en pas aan wat voor hem nodig is

vanaf wanneer het een oudere hond is hangt voor mij af van het ras/formaat
bepaalde grote rassen zijn met 10 jr al echt oud, terwijl dit voor een kleine hond een paar jaar later is
Door Nikass
#3306563
Hallo,

Mijn honden hadden gedeeltelijk witte poep gisteren. Ik las ergens op dit forum dat dat kan als ze in verhouding wat teveel bot hebben gegeten. Dat kan kloppen want ze krijgen KVV en ik had ze biologische kippenvleugeltjes als lekker aanvullend hapje gegeven :) Als dat zo es een keer gebeurd, is dat dan erg? Ik zal ze dit niet dagelijks geven en als basis blijven ze KVV krijgen. De honden hadden verder nergens last van.
Door Lizzy
#3306658
Nikass schreef:Hallo,

Mijn honden hadden gedeeltelijk witte poep gisteren. Ik las ergens op dit forum dat dat kan als ze in verhouding wat teveel bot hebben gegeten. Dat kan kloppen want ze krijgen KVV en ik had ze biologische kippenvleugeltjes als lekker aanvullend hapje gegeven :) Als dat zo es een keer gebeurd, is dat dan erg? Ik zal ze dit niet dagelijks geven en als basis blijven ze KVV krijgen. De honden hadden verder nergens last van.
Zolang ze niet verstopt raken is er op zich niks aan de hand. En van vleesbotjes van kleine dieren raken ze in de regel ook niet verstopt. Dat kan eerder gebeuren als je echte grote vleesbotten geeft van grotere dieren zoals lam of geit. Zolang je dit niet dagelijks doet is het prima. Maar het is ook misschien wel leuk om naast vleesbot wat andere dingen aan je KVV maaltijd toe te voegen. Ik denk bijvoorbeeld aan een rauw eitje met schil, wat kwalitatief mooi spiervlees, rauwe gepureerde of gekookte groenten, dat soort dingetjes. Als je geen KVV met vis geeft kun je bijv. ook een keer een rauw sardientje geven. Als je al KVV met vis geeft dan is nog extra vis erbij geen goed idee omdat rauwe vis vaak een enzym bevat (hangt af van de vissoort) dat vitamine B1 afbreekt.
Door Nikass
#3306699
Ja dat is zeker leuk en dat doe ik ook al! :)
Een rauw eitje is favoriet, al laten ze de schil (gedeeltelijk) liggen. En een harinkje of een zalmstaart gaat er ook prima in. (Ze hebben geen kvv met vis).
Ook maak ik af en toe groente mix, en speur ik om me heen naar afgeprijsd spiervlees (zo hebben ze al eens kalkoenfilet en een keer rundersucadelappen aanvullend bij de maaltijd gegeten). Misschien ga ik uiteindelijk wel helemaal barfen, maar ik kies nu nog even voor `makkelijk` kvv als basis.
Mijn honden scharrelen ook wel het één en ander bij soms, daar is niet helemaal aan te ontkomen op een groot erf in het buitengebied. Ze hebben eigenlijk altijd goede donkere en stevige ontlasting, maar nu viel het witte wel echt op. Mijn jongste hond poept wel standaard veel vaker dan de ander.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3306939
Nikass schreef:Ja dat is zeker leuk en dat doe ik ook al! :)
Een rauw eitje is favoriet, al laten ze de schil (gedeeltelijk) liggen. En een harinkje of een zalmstaart gaat er ook prima in. (Ze hebben geen kvv met vis).
Ook maak ik af en toe groente mix, en speur ik om me heen naar afgeprijsd spiervlees (zo hebben ze al eens kalkoenfilet en een keer rundersucadelappen aanvullend bij de maaltijd gegeten). Misschien ga ik uiteindelijk wel helemaal barfen, maar ik kies nu nog even voor `makkelijk` kvv als basis.
Mijn honden scharrelen ook wel het één en ander bij soms, daar is niet helemaal aan te ontkomen op een groot erf in het buitengebied. Ze hebben eigenlijk altijd goede donkere en stevige ontlasting, maar nu viel het witte wel echt op. Mijn jongste hond poept wel standaard veel vaker dan de ander.
Als je nu een volgende keer die filet of schade tegelijk met de vleugels geeft dan heb je je eerste barf maaltje te pakken ;)
En weet niet hoeveel ze per dag krijgen, maar een zalmkop is zo nu en dan ook prima als maaltijd (overigens bestaan er wel kvv met vis)
Door Nikass
#3306944
Ja je hebt gelijk, het is nog een beetje een rommeltje bij mij haha. Vanavond was het kalkoendijfilet, met een groentemix van biet, tuinerwten en bloemkool en een restje Carnibest bio. Ze eten ongeveer een pond per dag, verdeeld over twee maaltijden. Mijn gecastreerde teefje iets minder dan mijn niet gecastreerde en iets zwaardere reu.
Ze zijn allebei makkelijke eters die altijd wel iets lusten, maar je ziet toch echt wel hun enthousiasme bij zo'n maaltijd :)
Zalmkop haalde ik vroeger op de markt, maar moet in mijn nieuwe woonomgeving nog een adresje vinden. De plaatselijke visboer heeft ze niet. Daar kan ik wel pollak krijgen.
Is zalm nou anders dan andere vis? Las ergens op het forum dat in zalm niet dat stofje zit waar ze niet teveel van mogen hebben?
Omdat ik ze wel af en toe een harinkje geef of een stukje makreel, ben ik een beetje voorzichtig met het geven van een hele vismaaltijd.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3306954
Nikass schreef:Ja je hebt gelijk, het is nog een beetje een rommeltje bij mij haha. Vanavond was het kalkoendijfilet, met een groentemix van biet, tuinerwten en bloemkool en een restje Carnibest bio. Ze eten ongeveer een pond per dag, verdeeld over twee maaltijden. Mijn gecastreerde teefje iets minder dan mijn niet gecastreerde en iets zwaardere reu.
Ze zijn allebei makkelijke eters die altijd wel iets lusten, maar je ziet toch echt wel hun enthousiasme bij zo'n maaltijd :)
Zalmkop haalde ik vroeger op de markt, maar moet in mijn nieuwe woonomgeving nog een adresje vinden. De plaatselijke visboer heeft ze niet. Daar kan ik wel pollak krijgen.
Is zalm nou anders dan andere vis? Las ergens op het forum dat in zalm niet dat stofje zit waar ze niet teveel van mogen hebben?
Omdat ik ze wel af en toe een harinkje geef of een stukje makreel, ben ik een beetje voorzichtig met het geven van een hele vismaaltijd.
In dit topic viewtopic.php?f=1&t=133890&p=3265611 staat een lijstje met vissen die wel of juist geen thiaminase bevatten. Zalm bevat het niet, dus daar kun je gerust een maaltijd van geven.
Volgens deze lijst http://www.wetwebmedia.com/ca/volume_6/ ... minase.htm bevat pollak het overigens ook niet.
Door Nikass
#3308326
Is iemand bekend met Petman Vitalpower?
Bijvoorbeeld groene pens: ingrediënten: 97% pens en boekmaag, 3% calciumcarbonaat.
Wat moet ik me voorstellen bij dat calciumcarbonaat? Waarom zit dat er in? Wil `groene` pens zeggen dat het vuile pens is?
Of Petman Vitalpower lam: Ingrediënten: 97% lamsvlees, 3% Calciumcarbonaat. Analyse: 17,8% eiwit, 8,4% vet, ruwe celstof 0,0%, ruwe as 3,9%, vochtgehalte 68,6%. Calcium 1,0% Zelfde vraag eigenlijk... :)
#3309537
Nikass schreef:Aaah op die manier :) Vind ik inderdaad logisch!

Esther: dat ben ik ook weer met je eens! :)

Mijn hond eet niets anders dan kalkoen van carnibest, ook is het moeiijk want hij mag geen kip tarwe en koemelk.
Andere merken zijn plattekes en wilt hij niet eten , en lust hij precies ook niet. hij doet het qua ontlasting ook enkel goed op carnibest.( darmflora kapot geraakt door giardia, vezelrijke voeding nodig voor iets of wat vaste ontlasting te hebben, probiotica staat ook vast op het menu bij ons..)
Ik kan dus enkel kalkoen geven, zelfs de eend wilt hij niet.
Tja, komt hij tekorten? bij Lewis natural petfood die er veel opleidingen voor volgen hebben ze me verzekerd van niet, moet wel regelmatig wat supplementen en / of mineralen bij geven en dan is er niets aan de hand :-)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door