Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Luna2014
Hallo allemaal,

Ik voer mijn labrador teefje van 2,5 jaar oud KVV van het merk Source. De eerste twee jaar voerde ik de compleet variant, nadat ze ongeveer een half jaar geleden gesteriliseerd is ben ik overgestapt op Source Light. Ze weegt ongeveer 30 kg en dit is een goed gewicht voor haar. Ik voerde haar van zowel de compleet als de light variant 500 gram kvv per dag, echter kwam ze hier van aan en ze was op een gegeven moment echt te zwaar (meer dan 32,5 kg). Aan haar bewegingspatroon is niks veranderd, ik loop vier keer per dag met haar waarvan één grote wandeling van ongeveer een uur waarbij ze los mag lopen in het bos. Ik ben haar nadat ze zo was aangekomen minder KVV gaan geven, ze krijgt nu ongeveer 300 gram per dag Source Light en blijft hiermee mooi op gewicht. Maar nu vraag ik me af of ze met zo weinig voer wel voldoende voedingsstoffen binnnenkrijgt? Aangezien ik op veel sites lees dat je ongeveer 20 gram KVV per kg lichaamsgewicht moet voeren, wat in haar geval dus neer zou komen op 600 gram, en dit ook nog een 'light' variant is. Ze is sinds die tijd namelijk ook begonnen met het eten van poep van andere honden en ik vraag me af of dit met elkaar zou samenhangen. Nu zit ik erover te denken over te stappen op Darf (de eko compleet variant), en dan ongeveer 500 gram per dag. Ik ben namelijk benieuwd of het poep eten hiermee minder wordt of misschien wel helemaal stopt. Echter wil ik natuurlijk niet dat ze dan weer zwaarder wordt.

Ik hoor graag wat jullie hiervan denken, alvast bedankt!
Door Martine-Tom
Luna2014 schreef:Hallo allemaal,

Ik voer mijn labrador teefje van 2,5 jaar oud KVV van het merk Source. De eerste twee jaar voerde ik de compleet variant, nadat ze ongeveer een half jaar geleden gesteriliseerd is ben ik overgestapt op Source Light. Ze weegt ongeveer 30 kg en dit is een goed gewicht voor haar. Ik voerde haar van zowel de compleet als de light variant 500 gram kvv per dag, echter kwam ze hier van aan en ze was op een gegeven moment echt te zwaar (meer dan 32,5 kg). Aan haar bewegingspatroon is niks veranderd, ik loop vier keer per dag met haar waarvan één grote wandeling van ongeveer een uur waarbij ze los mag lopen in het bos. Ik ben haar nadat ze zo was aangekomen minder KVV gaan geven, ze krijgt nu ongeveer 300 gram per dag Source Light en blijft hiermee mooi op gewicht. Maar nu vraag ik me af of ze met zo weinig voer wel voldoende voedingsstoffen binnnenkrijgt? Aangezien ik op veel sites lees dat je ongeveer 20 gram KVV per kg lichaamsgewicht moet voeren, wat in haar geval dus neer zou komen op 600 gram, en dit ook nog een 'light' variant is. Ze is sinds die tijd namelijk ook begonnen met het eten van poep van andere honden en ik vraag me af of dit met elkaar zou samenhangen. Nu zit ik erover te denken over te stappen op Darf (de eko compleet variant), en dan ongeveer 500 gram per dag. Ik ben namelijk benieuwd of het poep eten hiermee minder wordt of misschien wel helemaal stopt. Echter wil ik natuurlijk niet dat ze dan weer zwaarder wordt.

Ik hoor graag wat jullie hiervan denken, alvast bedankt!
Dat is wel heel weinig...
Source zegt me niks, maar in het algemeen is 2% inderdaad het advies en 1,5% de minimum om te geven, wat in haar geval ong 450/500 gram zou zijn.
Ik zou denk ik lekker varieren met merken en iets meer gaan voeren, of ze iets tekort komt is zo niet echt te zeggen maar ik zou me er ook niet lekker bij voelen om zo weinig te geven.
Darf is een bekender merk maar dan nog zou ik varieren, nooit op 1 paard wedden ;)
Darf, TinLo, Carnibest dat zijn toch wel merken die vrijwel overal makkelijk verkrijgbaar zijn :)
Door pearlsofpassion
Heb je de samenstelling van die kvv? En wat maakt het light?

Aan een hond van 30kg zou je normaal minstens 450gr per dag mpeten voeren. Dat is 1,5% en wordt een beetje als het minimum gezien.
Natuurlijk moet ze ook niet te dik worden. Je zou een deel groenten kunnen voeren. Dat geeft wat vulling en voedingstoffen zonder dat ze er dik van worden.
Verder goede kwaliteit voeren want daar zitten natuurlijk meer voedingsstoffen in dan in rommelvlees. Te veel vet kan je beter vermijden dan.
Dus weet je hoe vet de kvv is?
Door Lizetta
Ik denk dat je met zo weinig voeren inderdaad tekorten gaat krijgen.
Hoe is die KVV light? Zitten er minder koolhydraten in? Of gebruiken ze minder vette diersoorten. Ik ken het merk niet en wat ik op de website lees, word ik niet heel blij van.
Overigens zou ik meerdere merken gaan voeren, dus niet alleen DARF (wat overigens heel goed bekend staat).
Je kan beter niet op 1 paard wedden. Er zijn meerdere KVV's die goed aangeschreven staan. Kies er daar 3 of 4 van uit, dan heb je sowieso minder kans op tekorten
Door pluk
Met 300 gram voer je maar 1%, dit is wel heel weinig. 2% (=20gr/kilo) is doorgaans wel het minimum.
Van Source heb ik niet eerder gehoord. Ik heb snel de website bekeken maar deze wekt bij mij weinig vertrouwen. Het is bijv onduidelijk wat de verhoudingen zijn en welke calciumbron wordt gebruikt.

Darf is een prima merk om te geven.
Echter, ik wil je aanraden om meer merken te voeren. Elk merk kent zn eigen samenstelling en zo kom je tot een breed menu.
Door Luna2014
Dank voor jullie reacties. Wat ik van Source weet (wat op de website staat) is het volgende:
Source Light bestaat uit rundvlees, kip, vis, groente, zetmeel en rijst (staan geen percentages bij). 10,50 gram ruw eiwit, 2,34 gram ruw as, 0,57 gram calcium, 0,36 gram fosfor en 6,55 gram koolhydraten. De fokker van mijn labrador voerde dit aan al haar honden en omdat ik er zelf weinig verstand van had (heb) heb ik dit overgenomen. Ze deed het hier altijd goed op, maar nu ik me er in ben gaan verdiepen zie ik ook in dat een ander merk waarschijnlijk veel beter is.
Is afwisselen tussen de verschillende soorten Darf ook goed, of liever echt tussen verschillende merken?
Door Lizetta
Luna2014 schreef:Dank voor jullie reacties. Wat ik van Source weet (wat op de website staat) is het volgende:
Source Light bestaat uit rundvlees, kip, vis, groente, zetmeel en rijst (staan geen percentages bij). 10,50 gram ruw eiwit, 2,34 gram ruw as, 0,57 gram calcium, 0,36 gram fosfor en 6,55 gram koolhydraten. De fokker van mijn labrador voerde dit aan al haar honden en omdat ik er zelf weinig verstand van had (heb) heb ik dit overgenomen. Ze deed het hier altijd goed op, maar nu ik me er in ben gaan verdiepen zie ik ook in dat een ander merk waarschijnlijk veel beter is.
Is afwisselen tussen de verschillende soorten Darf ook goed, of liever echt tussen verschillende merken?
Liever tussen verschillende merken. Iedere fabrikant gebruikt net andere grondstoffen en verhoudingen.
Door meerdere merken te doen, wissel je dat af en heb je minder kans op tekorten en ook meer afwisseling.
Door miik
Mijn oude hondje Micky had een soort gelijk probleem. Bij haar was de oplossing om 1x per 2 of 3 dagen te voeren. Ze kreeg dan echt een grote portie en dan 1 of 2 dagen niks. Zo kreeg ze per week veeeeeel meer dan elke dag een klein hapje en daar deed ze het veel beter op. Tot het laatst jaar ze denk ik door ouderdom die grote hoeveelheid niet goed meer verteerde en ik weer terug naar elke dag voeren ben gegaan.
Ik weet dat dit bij een golden van een vriendin ook de oplossing was.
Door pearlsofpassion
Ik zou alleszinds iets zonder rijst en zetmeel voeren. Ook zetmeelrijke groenten meer vermijden.
Koolhydraten zijn lege calorieën en bieden dus geen verdere voedingswaarde enkel energie.

En inderdaad meerdere merken afwisselen en ook smaken binnen de merken. Je moet min 4 diersoorten plus vis voeren om een evenwichtig menu te bekomen. Meer mag, minder liever niet.
Door Kaela
pearlsofpassion schreef:Ik zou alleszinds iets zonder rijst en zetmeel voeren. Ook zetmeelrijke groenten meer vermijden.
Koolhydraten zijn lege calorieën en bieden dus geen verdere voedingswaarde enkel energie.

En inderdaad meerdere merken afwisselen en ook smaken binnen de merken. Je moet min 4 diersoorten plus vis voeren om een evenwichtig menu te bekomen. Meer mag, minder liever niet.
Hier sluit ik mij bij aan.

Ook zou ik groente bij gaan voeren. Voor de voedingsstoffen en de vulling. Ik zou me niet verbazen als je hond op 300 gram gewoon gierende honger heeft. Onze hond ging jatten bij de raven toen we hem per ongeluk een poosje te weinig eten gaven (voerwisseling en verkeerd de hoeveelheid ingeschat). Geen wonder, hij had gewoon heel erg honger. (het slechte nieuws is alleen dat ie het nu nog steeds doet nu hij meer eten krijgt, eenmaal succes is jatten en poep eten nou eenmaal lastig weer af te leren :( )
Door Hope
De gecastreerde labrador van mijn ouders werd echt tonnetje rond als hij rijst of ander zetmeel kreeg. Mijn ouders voeren 1,8% van zijn lichaamsgewicht en laten daarbij regelmatig zijn bloedwaarden controleren. 1,8% is voor hem écht het absolute minimum om gevoerd te krijgen. Hij moet tenslotte ook nog gewoon energie hebben om te leven.

In de winter is het minder ingewikkeld hem op gewicht te houden dan de zomer. Zij voeren barf, en dan echt de magere diersoorten.

Jij voert kvv en dat is moeilijker omdat je niet weet hoeveel vet je nu precies geeft. Je hebt minimaal vier diersoorten nodig en daarbij vis. Ik zou kiezen voor magere varianten: konijn, paard, haas, wild, fazant etc. De vettere soorten (lam en geit zijn bijvoorbeeld erg vette vleessoorten, eend ook) liet ik links liggen. Vis zou ik geven in de vorm van hele sardientjes of haringen, niet in kvv omdat er dan vaak weer wat doorheen gaat wat het vetpercentage omhoog helpt. Verder zou ik groenten bij gaan geven.
Hoe vaak voer ju nu per dag? Geef je ook wel eens een rauw eitje? Daar zit ook veel in wat erg gezond is.

Wat doe je met snacks en training? Geef je geregeld wat, droog je zelf, weet je wat er binnen komt?
Door smulpaap
Ook als we denken dat bv KVV - konijn mager is is het de moeite om de vet percentages eens te vergelijken
Hier een voorbeeld

Barfmenu konijn percentage vet 20,1 %
Alaska konijn percentage vet 15,8 %
Haaksbarf konijn percentage vet 7,2 %
Kivo konijn percentage vet 15,8 %
Door pearlsofpassion
Konijnen kunnen inderdaad ook wel wat vet hebben. Net als fazant trouwens.
Het hangt dus geheel af van de kwaliteit van het vlees dat ze gebruiken...
Wat ik wel denk is dat bij vb geit het vlees op zich vetter is, zelfs als je geen stukken met zichtbaar vet neemt
Dus zal geitkvv in de regel wel vetter zijn dan vb konijn.
Door Hope
smulpaap schreef:Ook als we denken dat bv KVV - konijn mager is is het de moeite om de vet percentages eens te vergelijken
Hier een voorbeeld

Barfmenu konijn percentage vet 20,1 %
Alaska konijn percentage vet 15,8 %
Haaksbarf konijn percentage vet 7,2 %
Kivo konijn percentage vet 15,8 %
Wat een verschillen! :o

Ik zou dan dus per merk gaan kijken naar smaken met een laag vetpercentage.
Door Cockerlover
Hier ook een cocker die de ontlasting van de andere ging opeten. Ik ben dan Ascopet gaan bij voeren en dat hielp. Maar owv de jodium durfde ik het niet te lang geven en de hond werd ook te mager. Zonder de Ascopet begon het poep eten opnieuw. Ik ben nu begonnen met veendrenkstof (tip hier op het forum), even afwachten of het helpt.

Ik wissel merken en diersoorten af, maar blijkbaar is dat voor sommige honden toch niet voldoende. Ik word er een beetje onzeker van en heb al een paar keer gedacht om weer brok te gaan geven. Geheel tegen mijn zin, dat wel. :(
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door