Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Joppe
#317462
Hallo,
Ik ben sinds kort overgestapt op Carnibest versvoer. Hoe doen jullie dat met vakantie. Is het verstandig om toch nog een paar dagen in de week goede brokken te voeren of gewoon alle dagen vers en dan alleen in de vakantie brokken?

Hoe hebben jullie je hond trouwens gewend aan versvoer? Ik heb nu een hele maaltijd gevoerd, maar lees op hun site dat het beter is om de eerste dag 1 el. de tweede dag 2 el te voeren etc.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#317465
Als de hond goed reageert op de CB zou ik het gewoon zo laten. Als je hier veel leest, leer je wel dat er geen goede brokken zijn. Dus op vakantie kijk ik gewoon wat er in de supermarkt te koop is en geef Joep dat.
Laatst gewijzigd door Pauline op ma 09 mei 2005, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door k9
#317466
Wat betreft de vakantie kan ik geen antwoord geven, maar wat betreft het overstappen van brokken op carnibest wel.

Het gaat er vooral om dat de maag en de rest van het spijsverteringssysteem zich aanpast aan het verteren van het rauwe voedsel, waarvoor het meer zuur moet aanmaken. Deze omschakeling vergt wat tijd.

Daarom is het aan te raden in het begin het rauwe eten te overgieten met wat heet of kokend water en dan even wachten met eten geven. Wees ook zuinig met het geven van (gemalen) botten in het begin, omdat daar juist (maag)zuur voor nodig is om het te verteren.

Na een week of wat bouw je dit af en moet het goed gaan. Wel de ontlasting in de gaten houden in het begin. Is of blijft deze stevig, dan kun je gerust afbouwen met het overgieten van kokend water.
Door Joppe
#317469
Bedankt voor jullie snelle reacties. Maar eigenlijk wil ik in die 3 weken niet zo maar wat uit de supermarkt halen. Ik weet niet of dit kwaad kan: 49 weken gezond eten en dan 3 weken per jaar op zgn. junkfood?? ???
Gebruikersavatar
Door chooky
#317473
[quote="Joppe"]
Bedankt voor jullie snelle reacties. Maar eigenlijk wil ik in die 3 weken niet zo maar wat uit de supermarkt halen. Ik weet niet of dit kwaad kan: 49 weken gezond eten en dan 3 weken per jaar op zgn. junkfood?? ???
[/quote]
junkfood?
Ik haal in de vakantie ook dingen uit de plaatselijke supermarkt.... lamsribbetjes, kippevleugeltjes, kippekaskasjes, hele kippetjes, kwarteltjes, parelhoentjes, lamsniertjes, lamslever, lamshart, kalfsribbetjes, noem maar op ;) ::) 8) ;D
Gebruikersavatar
Door Pauline
#317477
rundergehakt, runderriblappen, kippenmaagjes, -hartjes, - lever, evt. Rodi compleet, diverse soorten rauwe vis of anders een blikje vis op water, biogarde, eitjes, honing en ga zo maar door. :D
Laatst gewijzigd door Pauline op ma 09 mei 2005, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#317488
Ik zou never-nooit-niet het hele jaar door brokken blijven voeren zodat de honden 'het (brokken) gewend blijven voor de vakantie'.

Ten eerste heeft een hond op verse/rauwe voeding een veel sterker spijsverteringsstelsel. Dus als je persee brokken zou willen voeren, dan zou je 1 week voor je vakantie naar brokken over kunnen schakelen. Het zou kunnen zijn dat de hond de eerste dagen wat slappere ontlasting heeft, maar als je dus 1 weekje voor je vakantie overschakelt, dan heb je daar tijdens je vakantie geen last van.

Zelf zou ik gewoon drie weken zelf samenstellen. En op de 'makkelijke manier'. Ik zou dus iedere dag gewoon kippenvleugels en dergelijke geven (moeten de honden natuurlijk wel aan gewend zijn, maar daar zijn ze zo aan gewend). En verse/rauwe eitjes. En hele eend/parelhoen. En rundvlees of lamsvlees met wat eierschaalpoeder (ik zou zeker thuis een potje eierschaalpoeder maken en dat meenemen voor de dagen dat ik geen goede botten kan scoren). Verder zou ik wat tafelrestjes (groentes) van onszelf geven. En af en toe wat fruit.
Door pup
#318847
[quote="Lizzy"]
Ik zou never-nooit-niet het hele jaar door brokken blijven voeren zodat de honden 'het (brokken) gewend blijven voor de vakantie'.

Ten eerste heeft een hond op verse/rauwe voeding een veel sterker spijsverteringsstelsel. Dus als je persee brokken zou willen voeren, dan zou je 1 week voor je vakantie naar brokken over kunnen schakelen. Het zou kunnen zijn dat de hond de eerste dagen wat slappere ontlasting heeft, maar als je dus 1 weekje voor je vakantie overschakelt, dan heb je daar tijdens je vakantie geen last van.

Zelf zou ik gewoon drie weken zelf samenstellen. En op de 'makkelijke manier'. Ik zou dus iedere dag gewoon kippenvleugels en dergelijke geven (moeten de honden natuurlijk wel aan gewend zijn, maar daar zijn ze zo aan gewend). En verse/rauwe eitjes. En hele eend/parelhoen. En rundvlees of lamsvlees met wat eierschaalpoeder (ik zou zeker thuis een potje eierschaalpoeder maken en dat meenemen voor de dagen dat ik geen goede botten kan scoren). Verder zou ik wat tafelrestjes (groentes) van onszelf geven. En af en toe wat fruit.
[/quote]

Geldt dat ook voor een pup van 5 maanden die alleen CB gewend is?En zou je 3 weken lang iedere dag eierschaal kunnen geven als caciumbron ipv botten? Ben er erg huiverig voor (botten dan). Hij is nog in zijn eerste levensjaar en denk dat de juiste voeding wel erg!!! belangrijk is, ik wil dan ook niet teveel calcium geven ivm skeletproblemen later. En stel dat ik toch bv kippenekkies scoor, kan dat dan ook iedere dag, of moet ik dat afwisselen met 1 dag kippie, 1 dag visje en 1 dag eierschaal of zoiets? Ben hier al heel lang over aan het nadenken en ben er nog niet aan uit. Wat ben ik toch een muts he. :-\
Door Lizzy
#318851
pup schreef: Geldt dat ook voor een pup van 5 maanden die alleen CB gewend is?
Ja juist. Honden die vanaf speentijd alleen vers/rauw hebben gekregen, die hebben vaak de sterkste darmen!
En zou je 3 weken lang iedere dag eierschaal kunnen geven als caciumbron ipv botten? Ben er erg huiverig voor (botten dan).
Vind je ook kippennekken eng om te geven? Die zijn namelijk echt heel ongevaarlijk hoor. Drie weken zonder botten vind ik wel lang, maar ook niet onoverkomelijk. Er zijn mensen die jaren alleen eierschaalpoeder voeren en niks anders (qua calcium). Ik zou dat nooit doen en ook niet aanbevelen, maar het kan dus blijkbaar wel.
Hij is nog in zijn eerste levensjaar en denk dat de juiste voeding wel erg!!! belangrijk is, ik wil dan ook niet teveel calcium geven ivm skeletproblemen later. En stel dat ik toch bv kippenekkies scoor, kan dat dan ook iedere dag, of moet ik dat afwisselen met 1 dag kippie, 1 dag visje en 1 dag eierschaal of zoiets? Ben hier al heel lang over aan het nadenken en ben er nog niet aan uit. Wat ben ik toch een muts he. :-\
Ja, het eerste jaar is zeker belangrijk. Maar drie weken op 1 heel jaar... moet te doen zijn. Maar goed, als jij je fijner voelt om die vakantie (ook) brokken te geven (of af te wisselen): dan doe je dat toch gewoon! Drie weken brokken is ook nog nooit een hond van dood gegaan. Je zou gerust 3 weken lang alleen nekjes kunnen geven. Je mag het ook afwisselen met vis en eierschaalpoeder.

Nee, je bent geen muts. Je bent een zorgzame hondemoeder!
Door pup
#318855
Is de verhouding bot/vlees van een kippenekkie de juiste, of moet ik er wat extra vlees bij doen?
Door Lizzy
#318909
[quote="pup"]
Is de verhouding bot/vlees van een kippenekkie de juiste, of moet ik er wat extra vlees bij doen?

[/quote]

Dory heeft laatst een kippennek ontleed. Daaruit kwam dat de nek uit 50% bot en 50% vlees bestond (ongeveer). Maar kijk je naar deze analyse: http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html, dan bevat kippennek meer calcium als fosfor. Je mag dus eerst wat vlees geven. Het hoeft overigens niet. Maar sommige honden krijgen van alleen kippennek wat harde ontlasting. Deze honden kun je beter eerst wat vlees geven. En dat is ook niet slecht voor de broodnodige afwisseling. Want drie weken alleen kippennekken is ook wel erggggg (te) saai.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door