Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Moos
[quote="wimk"]
Wat is eigenlijk het beste om te geven als beloning.
We geven nu rodiworst maar ook nog wel brokkies.

Wat kan ik beter geven dan die brokken
[/quote]

Moos ging altijd direct aan de diaree van Rodiworst. Ik weet niet of Bumper daar ook last van heeft hoor; maar misschien heeft het er een klein beetje mee te maken?
Door wimk
[quote="Lizzy"]
Wim, ik heb het al een paar keer eerder gevraagd maar volgens mij geen reactie gekregen: zou het geen idee zijn om zelf te gaan koken voor Bumper? En dan misschien later weer eens rauwe voeding (heel voorzichtig) proberen? Misschien moet je ook nadenken om dat zelf te gaan samenstellen om te kijken of er bepaalde voedingsmiddelen zijn waar Bumper niet/minder goed tegen kan.
[/quote]
Hoi Lizzy, ik kan totaal niet koken en mijn vrouw vind alles best wat ik met de hond doe, ze wil zijn carnibest koken maar ze is nog niet in het geheel overtuigd van het zelf maken van barf maaltijden omdat ze er ook niet zo heel veel tijd voor heeft, ze roept ook nog steeds op brokken ging het toch goed.
Ik wou dat het anders was maar het is niet zo, dus ik denk dat het zelf samenstellen geen optie is.
Maar waarom zou Bumper wel tegen zelf gemaakte maaltijden kunnen en niet tegen carnibest of een ander soort KVV, wat is het wezenlijke verschil dan.

Ik wil wel maar ik moet wel de argumenten hebben om de mensen hier ook te overtuigen.
Ik heb ze al verteld over de bende die er in brokken zit etc etc, maar ik kan haar nog niet echt overtuigen omdat er zoveel dierenartsen brokken adviseren, ze wil best graag vlees geven maar ik denk dat ze het heel eng vind om rauwe kippe poten te geven als Bumper al diarree krijgt van Carnibest, het klinkt misschien warrig maar ik weet niet goed hoe ik het anders moet zeggen
Laatst gewijzigd door wimk op di 18 jan 2005, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Blijkbaar heeft Bumper moeite met het verteren van rauwe voeding. Vandaar dat ik schrijft "ga voor Bumper koken". Sommige honden (het gebeurd gelukkig niet vaak) kunnen niet en soms zelfs nooit tegen rauw vlees. Persoonlijk beschouw ik dit als een gebrek (en ik vind dat Mogens Eliasen gelijk heeft dat met honden die geen vers kunnen verdragen niet gefokt zou moeten worden. Je komt er vaak niet achter dat deze honden dit gebrek hebben omdat eigenlijk 99,9% van de mensen die brokkenzooi voeren).

Ik vind brokken troep. Zooi. Geen hondenvoer. En daarom stelde ik dus voor "ga koken". Als dat goed gaat (een langere tijd!), dan zou je weer heel voorzichtig rauw kunnen gaan toevoegen. Misschien lukt het. Misschien niet (met rauw bedoel ik dus).

Het voordeel van zelf voeding samenstellen is dat je weet wat je geeft en op deze manier het snelst op het spoor bent waar Bumper eventueel niet goed/niet tegen kan of minder goed op reageert. Misschien kan Bumper nooit rauwe voeding verdragen.... (ik hoop dat hij het wel ooit gaat verdragen). Maar daarmee hoeft hij nog niet voor altijd veroordeeld te zijn die smerige brokkenzooi te eten....

En Wim, misschien moet jij anders gewoon voor je hond gaan koken ;)!
Door wimk
Liz maar ik kook ook al de Carnibest, ik doe dat al een week of 4 nu.

Wat is het verschil?

Gr Wim

Ik sta open voor veranderingen hoor ik wil heel graag
Door Lupa
[quote="wimk"]
Liz maar ik kook ook al de Carnibest, ik doe dat al een week of 4 nu.

Wat is het verschil?

Gr Wim

Ik sta open voor veranderingen hoor ik wil heel graag

[/quote]
wat gebeurd als je het niet kookt?
Door qyan
[quote="Lizzy"]
Blijkbaar heeft Bumper moeite met het verteren van rauwe voeding. Vandaar dat ik schrijft "ga voor Bumper koken". Sommige honden (het gebeurd gelukkig niet vaak) kunnen niet en soms zelfs nooit tegen rauw vlees. Persoonlijk beschouw ik dit als een gebrek (en ik vind dat Mogens Eliasen gelijk heeft dat met honden die geen vers kunnen verdragen niet gefokt zou moeten worden. Je komt er vaak niet achter dat deze honden dit gebrek hebben omdat eigenlijk 99,9% van de mensen die brokkenzooi voeren).

Ik vind brokken troep. Zooi. Geen hondenvoer. En daarom stelde ik dus voor "ga koken". Als dat goed gaat (een langere tijd!), dan zou je weer heel voorzichtig rauw kunnen gaan toevoegen. Misschien lukt het. Misschien niet (met rauw bedoel ik dus).

Het voordeel van zelf voeding samenstellen is dat je weet wat je geeft en op deze manier het snelst op het spoor bent waar Bumper eventueel niet goed/niet tegen kan of minder goed op reageert. Misschien kan Bumper nooit rauwe voeding verdragen.... (ik hoop dat hij het wel ooit gaat verdragen). Maar daarmee hoeft hij nog niet voor altijd veroordeeld te zijn die smerige brokkenzooi te eten....

En Wim, misschien moet jij anders gewoon voor je hond gaan koken ;)!
[/quote]

Lizzy, volgens mij, als ik het verhaal goed begrijp, is er iets met de verteringsenzymen, dus de pancreas.
Is het dan niet zo dat zonder die enzymen de hond gewoon zijn voedsel niet kan verteren ???
Toen Qyan onderzocht werd op zijn pancreas was dat namelijk het verhaal wat ik kreeg.
Als het dat zou zijn, dan zou hij zijn hele leven enzymen door zijn voer moeten hebben gehad, eerste tijd wat meer en na verloop van tijd gehalveerde dosering.
Ik denk dat je er met koken niet komt, of wel ???
Door geer
Zou dat enzymverhaal toch niet kunnen bijdragen aan de diarree?? Ik heb het, in omgekeerde vorm, meegemaakt met Doris, mijn kat. Die had als kitten alleen maar spuitpoep. Echt, het spoot eruit. Lang gezocht...toen bleek dat ze bepaalde eiwitafbrekende enzymen niet (voldoende) aanmaakt. Ik heb haar drie jaar lang op Tryplase pillen gehad, ze at toen nog brok (wilde geen vers eten, de eigenwijze druif) en die pillen hielpen. Echt heeeel vast werd het niet, maar 't was in ieder geval geen water meer, en ze kon het goed ophouden tot op de bak. Toen ik haar eenmaal overzette op vers (eieieieieindelijk), kon ik stoppen met de pillen. Blijkbaar dan ze de eiwitten in rauw voer wel verteren, maar die uit brokken niet. Zou het niet zo kunnen zijn dat Bumper te weinig enzymen heeft om rauw voer goed af te breken? Dit verklaart waarom hij het op brokken wel goed doet. Ik zou misschien toch eerst eens die enzymen toevoegen, kijken hoe het dan gaat...
Laatst gewijzigd door geer op di 18 jan 2005, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
[quote="qyan"]
Lizzy, volgens mij, als ik het verhaal goed begrijp, is er iets met de verteringsenzymen, dus de pancreas.
Is het dan niet zo dat zonder die enzymen de hond gewoon zijn voedsel niet kan verteren ???
Toen Qyan onderzocht werd op zijn pancreas was dat namelijk het verhaal wat ik kreeg.
Als het dat zou zijn, dan zou hij zijn hele leven enzymen door zijn voer moeten hebben gehad, eerste tijd wat meer en na verloop van tijd gehalveerde dosering.
Ik denk dat je er met koken niet komt, of wel ???
[/quote]

Ja, maar volgens de DA zijn er weinig enzymen aanwezig maar niet te weinig? Whatever that means (ik vind persoonlijk dat deze DA Wim ook maar laat zwemmen).

En als er werkelijk toch te weinig verteringsenzymen zijn, dan verteerd de hond vooral (rauw) vet heel erg slecht. Dat zou dan mogelijk verklaren waarom Bumper dus beter reageerde op de versvlees light versie..... Want versvlees is behoorlijk vet en vooral gemalen bot is erg vet. Dat zou dan ook verklaren waarom Bumper niet goed reageert op bot.

Om dat te verhelpen is het toevoegen van enzymen mogelijkerwijs niet genoeg (je kunt het proberen natuurlijk). Misschien zal Bumper ook minder vet moeten gaan nuttigen en lichtverteerbaar moeten eten. En met zelf voedsel maken (rauw of gekookt) bereik je dat mogelijk makkelijker als met versvlees (dat gewoon samengesteld is voor 'de gemiddelde hond').

En vooralsnog vind ik het een slecht idee om zijn versvlees maar te blijven koken. Vergeet niet dat er veel vitamines kapot gekookt worden die nu niet aangevuld worden. En voor een hond in de groei lijkt me dat Bumper nu alle vitamines hard nodig heeft. Met andere woorden: Bumper moet snel van de diarree af en snel van al die troep-medicijnen af. En hoe je dat bereikt..., zal mij eigenlijk momenteel steeds minder een zorg zijn! Bumper is nu al weken! aan de diarree.

Maar of brokken nu de oplossing is....? Voor zover ik me kan herinneren kon Bumper ook brokken niet zo heel goed verteren en poepte hij daar mega-bergen van. Hetgeen een signaal is dat hij ook die brokken niet echt goed verteerde.

Maar in het geval van Bumper denk ik dat het vooral goed is wanneer hij verder wordt geholpen en begeleid door een dierenarts.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 18 jan 2005, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door qyan
Ok, nu snap ik het geloof ik ;)

Maar als rauw vet een probleem is:
Carnibest is zo'n beetje het merk dat het meeste vet bevat volgens mij, zelfs de light is best nog vet als ik het vergelijk met ahv.
Daarnaast zijn botten dan dus ook vet.
Als zelf kokkerellen geen optie is, misschien een merk dat geen bot als calciumbron heeft en een merk met minder spiervlees/ vet?
AHV heeft geen botten en is niet vet, of toch weer CB light proberen.
(ik probeer ook maar ff mee te denken, want een pup constant aan de diaree moet je idd niet hebben :-\, en weet er zelf natuurlijk ook alles van, al was het bij qyan nog niet zo extreem)
En inderdaad, een goede DA :-\
Laatst gewijzigd door qyan op di 18 jan 2005, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
Pffft...'t blijft wel zoeken he Wim?! :-\

Misschien zou je die enzymen moeten proberen, samen met het minst vette merk versvlees (rauw)...ik weet zo een twee drie niet welk merk dat is... AHV? Rodi? Misschien dat iemand anders het weet...
Of inderdaad zelf gaan koken (of low-fat rauw samenstellen), maar je geeft aan dat je dat niet wilt/kan...maar wellicht kunnen we je hier helpen met menuutjes, vaak blijkt zelf samenstellen heel erg leuk! :D

Ik kan het niet meer vinden, maar hoe reageerde Bumper precies op brokken?
Door Nitus
[quote="tieneke"]
Is de Duck-pancreas geen optie voor Bumper?
[/quote]

Daar zat ik ook aan te denken ;), maar misschien dat Bumper het al goed zal doen op de Duck Uitmuntend of Lam en Rijst? Want daar zit ook al veel minder vet in (wel iets meer koolhydraten) als Carnibest en Bibi en is ook makkelijker verkrijgbaar.
Dus Wim, misschien Duck eens uitproberen (welke soort dan ook, als het maar een complete versie is)? Want volgens mij heb je Bibi ook al gehad, of niet?
Door geer
Wim, mocht je de Pancreas willen proberen, wij verkopen hem ook ;) (misschien even met Tannetje overleggen ???)
Door wimk
ik heb zelf ook al zitten denken om bumper Duck-pancreas te geven.

Maar is er een manier om er achter te komen waarom Bumper diarree heeft.

Als ik hem nu weer zie, hij heeft net gepoept en er lijkt niks aan de hand, ik weet dat het door de finidiar komt.

Is er een test voor bumper waaruit blijkt dat hij eventueel allergies or what so ever niet tegen vlees zou kunnen.

Ik wil eerst de enzymen van Tannetje uitproberen, die krijg ik vrijdag als het goed is, en daarna ga ik wel verder dokteren.

Ik blijf wel hoop houden maar leuk is anders.

Iedereen wel bedankt voor het meedenken ik stel het erg op prijs.

Gr WIm
Door Lupa
ik weet niet of het mogenlijk is omdat bumper nog zo jong is maar zou je niet iets van een eliminatie dieet op kunnen zetten?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door