Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door _Sandra_
Hallo,

ik dacht dat KVV makkelijker voor me zou worden dan Barf, maar dat blijkt dus niet per se waar te zijn.
Ik baal er zelfs wel van.
Het enige waarvan ik wat kan maken is KB Raw. Nu wil ik toch even polsen hier. Als ik nu onderstaande soorten voer en afwissel, met 5-10% groenten, een eitje per week (kleine hond) en een liefst hele vette vis als prooidier per week (aangepast aan de hond). Ook eens een prooidier als kwartel en een stuk vuile pens. Dan zou ik toch al meteen behoorlijk goed moeten zitten?
Die extra 10 % wil ik nog navragen wat dat is. Lijkt erop dat dat oor is.
Ik weet dat ik dan niet voldoe aan wisselen tav meerdere merken.
Mis ik zo nog iets wat heel belangrijk is? is mijn belangrijkste vraag.

KW Raw Mix;
- Wilde Gans Vlees: 65%, Bot: 15%, Orgaan: 20%
- Konijn/kalkoen: Vlees: 39%, Bot: 26%, Orgaan: 25%, Extra: 10%
- Wilde duif: Vlees: 50%, Bot: 35%, Orgaan: 15%
- Fazant: Vlees: 64%, Bot: 14%, Orgaan: 22%
- Haas: Vlees: 50%, Bot: 35%, Orgaan: 15%
- Lam: Vlees: 28%, Bot: 12%, Orgaan: 60%
- Eend: Vlees: 57%, Bot: 18%, Orgaan: 25%
- Konijn: Vlees: 38%, Bot: 24%, Orgaan: 28%, Extra: 10%
- Paard: Vlees: 70%, Bot: 10%, Orgaan: 20%

En dan wil ik uitkomen op de voorgeschreven hoeveelheden. Is dit okee?
- Bot (15-25%)
- Spiervlees (50-60%)
- Orgaanvlees (20%) --> wordt wat lastig, toch wat goed vleesbot bijvoeren als nekken,
- 5-10% groenten
Door Lizzy
_Sandra_ schreef: wo 23 okt 2024, 11:49 Hallo,
Hoi Sandra, ook jouw topic heb ik helemaal gemist :-[ . Sorry!
ik dacht dat KVV makkelijker voor me zou worden dan Barf, maar dat blijkt dus niet per se waar te zijn.
Ik baal er zelfs wel van.
Het enige waarvan ik wat kan maken is KB Raw. Nu wil ik toch even polsen hier. Als ik nu onderstaande soorten voer en afwissel, met 5-10% groenten, een eitje per week (kleine hond) en een liefst hele vette vis als prooidier per week (aangepast aan de hond). Ook eens een prooidier als kwartel en een stuk vuile pens. Dan zou ik toch al meteen behoorlijk goed moeten zitten?
Die extra 10 % wil ik nog navragen wat dat is. Lijkt erop dat dat oor is.
Ik weet dat ik dan niet voldoe aan wisselen tav meerdere merken.
Mis ik zo nog iets wat heel belangrijk is? is mijn belangrijkste vraag.

KW Raw Mix;
- Wilde Gans Vlees: 65%, Bot: 15%, Orgaan: 20%
- Konijn/kalkoen: Vlees: 39%, Bot: 26%, Orgaan: 25%, Extra: 10%
- Wilde duif: Vlees: 50%, Bot: 35%, Orgaan: 15%
- Fazant: Vlees: 64%, Bot: 14%, Orgaan: 22%
- Haas: Vlees: 50%, Bot: 35%, Orgaan: 15%
- Lam: Vlees: 28%, Bot: 12%, Orgaan: 60%
- Eend: Vlees: 57%, Bot: 18%, Orgaan: 25%
- Konijn: Vlees: 38%, Bot: 24%, Orgaan: 28%, Extra: 10%
- Paard: Vlees: 70%, Bot: 10%, Orgaan: 20%

En dan wil ik uitkomen op de voorgeschreven hoeveelheden. Is dit okee?
- Bot (15-25%)
- Spiervlees (50-60%)
- Orgaanvlees (20%) --> wordt wat lastig, toch wat goed vleesbot bijvoeren als nekken,
- 5-10% groenten
Ja, het is jammer dat je maar 1 merk voert maar goed, ik vind KB Raw ook echt een van de betere KVV's. En je voert zoooveeeel diersoorten, kan niet beter. Waaronder ook nog het e.e.a. aan wild. Ik vind de KB Raw lam toevallig wel heeeel erg vet (en goor) en ik vind 60% orgaan ook echt drie keer niks. Heb je al eens de Alroda lam geprobeerd? Die vind ik beter...

Maar goed, ja ik zou hier niks aan doen verder, behalve de groenten (mag echt wel 10% zijn hoor!), de eitjes en de vette vis. Naar mijn beleving zit je mogelijk wel iets laag in vitamine D. Om dat op te vangen zou ik zelf iedere week een stukje WILDE zalm geven (bij Jumbo en AH uit de vriezers, filets). Zink is mogelijk ook iets laag, dus je zou 2 keer per week een oestertje uit blik kunnen geven (Toko). Vitamine E is mogelijk ook iets aan de lage kant. Je kunt het opvangen door bijv. wat gemalen noten en pitten toe te voegen. Of een druppeltje tarwekiemolie (ik zou dan de capsules nemen want zo'n fles is echt maar kort houdbaar na opening).

Heb je hier wat aan?
Door _Sandra_
Helemaal niet erg, bedankt voor je moeite! Ik was toch wat daagjes weg en een vriezer aan het aanschaffen ;)

Ja jammer nog van dat ene merk... Tammenga gaf je aan als goed merk, maar ik kan er via hun site niets van maken. En toen ik het per mail vroeg wilden ze geen informatie geven. Dus weet ik niet wat ik geef.

Verder vind ik standaard veel orgaan erin zitten, als ik 20% orgaan geef waarvan 10 % pens. Dan ga ik er met een KVV altijd wel over blijkbaar. Je hebt geen ruimte om nog vuile pens aan een stuk bij te voeren. Je hebt dus gelijk tav die smaak Lam, daar zit echt heel erg veel orgaan in! Ik zal die maar laten vallen.

Ik zal nog eens naar Alroda (Lam) kijken. En ik wil nog wat Barf Menu (Premium) erbij gaan voegen. Volgens mij is dat premium puur de toegevoegde de vezels?
Degomeat zijn de pure versies niet goed gebalanceerd, de complete mixen beter. Die zal er denk ik ook af en toe bij komen (eend, konijn, kalkoen, lam mix), daar kan ik namelijk gemakkelijk aan komen.
Wat vind je van Alaska qua merk Lizzy? En van Kivo? Blijkbaar verkoopt Kivo hier in de buurt als 1 van de beste...

Vitaminen D, E en Zink. Dank je, daar ga ik mee aan de slag! Mogelijk plaats ik ter evaluatie nog een specifiekere versie, ivm gewicht, hoeveelheden enz :)
Door pike
Ik weet niet of je het gezien hebt, maar als je op de website van KB RAW kijkt bij de produkten, kun je zien welke orgaansoorten er in de mix zitten en hoeveel procent. Zo kan je dus wel enigermate uitrekenen hoe je verdeling hart/lever/nier/pens is met de versies die je geeft:
https://www.kbraw.eu/products/
Dan kan je ook lezen dat die 10% extra bij konijn inderdaad oor is.

Ik heb zelf een tijdje KB gevoerd. Lam voerde ik nooit omdat ik het te vet vond, het vele orgaan in de lamversie bestaat voor een groot deel uit pens. De rundversie voerde ik wél. Ook daar zit veel orgaan in maar meer dan de helft daarvan is ook hier pens. Naast lam is het de enige mix die pens bevat. En een van de weinige die nier bevat (konijn bevat ook nier). Dat was voor mij de reden om het wel te voeren. Mijn hond was gek op de rundversie :biggrin2:

Ik zou oppassen met nekken bijvoeren. Zeker de wildsoorten als haas, fazant, duif hebben een hoog calciumgehalte en gans al helemaal (ook dat kan je vinden bij de informatie die bij de produkten staat). Dat resulteert doorgaans in behoorlijk stevige ontlasting. Ik zou beginnen zonder extra bot toe te voegen en eerst eens kijken hoe dat gaat.
Door pearlsofpassion
Weet ook dat een voeding niet elke dag gebalanceerd moet zijn.
Bij voorkeur zelfs niet.
Het is pas als je alle voeding bij elkaar gooit dat het in balans moet zijn. ;)

Dit omdat je spreekt over dat enkelvoudige versies minder in balans zijn.
Dat is logisch, de bedoeling en zelfs goed. Zolang je meerdere diersoorten geeft, en merken afwisselt is dat niet noodzakelijk een probleem. Ik weet het niet bij deze natuurlijk, ik.voer geen kvv. Maar niet uitgaan van dagelijks dus.
Door pike
Ik zou vooralsnog geen nekken bijgeven zoals je hierboven aangeeft. Sommige KB rollen zijn rijk aan Calcium (met name wildsoorten) en daar poepen ze stevig genoeg op. En op een verstopping zit je niet te wachten.
Door Lizzy
_Sandra_ schreef: wo 30 okt 2024, 13:37 Helemaal niet erg, bedankt voor je moeite! Ik was toch wat daagjes weg en een vriezer aan het aanschaffen ;)

Ja jammer nog van dat ene merk... Tammenga gaf je aan als goed merk, maar ik kan er via hun site niets van maken. En toen ik het per mail vroeg wilden ze geen informatie geven. Dus weet ik niet wat ik geef.
Ik baseer dit echt louter op wat ik in het prakje zie zitten en hoe mijn honden het er op doen. Ik zie echt mooie stukjes vlees zitten, mooie stukjes hart en lever, het is niet tot moes gemalen, het ruikt altijd mega vers en de honden vinden het gewoon heerlijk. De ontlasting is altijd goed. En ja, dat is wel jammer, dat Tammenga niet wat meer open is. Maar ik vind dit detail genoeg:

Verhoudingen;
70% spiervlees
15% orgaan
15% bot

Zie: https://geusdiervoeding.nl/winkel/honde ... smix-rund/
Verder vind ik standaard veel orgaan erin zitten, als ik 20% orgaan geef waarvan 10 % pens. Dan ga ik er met een KVV altijd wel over blijkbaar. Je hebt geen ruimte om nog vuile pens aan een stuk bij te voeren. Je hebt dus gelijk tav die smaak Lam, daar zit echt heel erg veel orgaan in! Ik zal die maar laten vallen.

Ik zal nog eens naar Alroda (Lam) kijken. En ik wil nog wat Barf Menu (Premium) erbij gaan voegen. Volgens mij is dat premium puur de toegevoegde de vezels?
Oh! Ik vergeet BARF menu! De premium versies zijn heel goed. Ik voer ze zelf niet omdat Sjoerd moeilijk doet over 2 diersoorten in 1 prak. Anders zou ik zeker ook BARF menu voeren
Degomeat zijn de pure versies niet goed gebalanceerd, de complete mixen beter. Die zal er denk ik ook af en toe bij komen (eend, konijn, kalkoen, lam mix), daar kan ik namelijk gemakkelijk aan komen.
Wat vind je van Alaska qua merk Lizzy? En van Kivo? Blijkbaar verkoopt Kivo hier in de buurt als 1 van de beste...
Ik vind het ter afwisseling prima!
Vitaminen D, E en Zink. Dank je, daar ga ik mee aan de slag! Mogelijk plaats ik ter evaluatie nog een specifiekere versie, ivm gewicht, hoeveelheden enz :)
Altijd goed!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door