Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lizzy
#3386228
TeuntjeT schreef: do 19 sep 2019, 22:43 Vandaag heeft hij ook alles opgegeten. Had wel dunne en stinkende ontlasting. Zal wel even wennen zijn met het nieuwe voer.

Hij krijgt nu Darf. Vind die plakken echt ideaal.
Het valt me wel op dat het vlees een sterke geur heeft. Beetje hoe het ruikt bij de slager zeg maar.
De hele koelkast ruikt ernaar ook al zit het in een afgesloten bak.
Het is geen vieze geur, wel een sterke. Komt dit omdat het vlees zo vers is?
Heb er verder geen idee van of dat positief is, ben vegetarisch en vleesluchtjes ruik ik gewoon snel.
Geen idee. Welke versie had je? Lam? Geit? Want dat vind ik sowieso wel sterk ruiken.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3386233
Ik heb de kalkoen, eend en zalm. Hierin zit ook geit en lam, dus dat zou de geur dan kunnen verklaren.
Vanochtend een mooie drol.
Door Siberienne
#3386270
Ik vind varianten met de zalm van Darf sterk ruiken. En de andere varianten met vis en/of pens ook, ik heb die extra ingepakt in de vriezer omdat mijn andere spullen in de vriezer ernaar gingen ruiken.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3386278
het gaat goed op de darf kvv met groente.
hij eet alles op, mooie stevige ontlasting (wel iets grotere hopen dan we met versvoer.nl en raw4dogs gewend waren) en hij vind het lekker.
super, biologisch gemalen vlees aan huis bezorgd en super vers.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3386439
En hij miept weer met zn eten... we zaten voorheen op 400-500gr van de diverse kvv worsten+40gr groente.
Toen at hij dat vaak niet meer op. Hij is nu mooi op gewicht. Weegt ruim 10kg en is nu 8 maaden.
We zijn vorige week teruggegaan naar 375gr darf +40gr groente. Aan het begin ging dat goed op, maar nu is het zeuren. Hij neemt een paar hapjes gaat wat anders doen, weer een paar hapjes..... laat uiteindelijk steeds een paar hapjes staan. Moet ik hem nu nog minder gaan geven? Terug naar 1 plak pd van 250gr +groente en kijken hoe dat gaat? Dan zou hij al op de 2,5% zitten qua voerhoeveelheid.
Aan de andere kant, hij is natuurlijk een klein ras en komt aardig aan zijn volwassen gewicht inmiddels.
Kan zijn dat hij zo miept met zn eten omdat hij het niet lekker vind, maar hij is altijd een trage eter geweest die wat loopt te miepen, met alles wat je geeft. Ik denj dat het gewoon teveel is.
Dus nu terugschroeven naar de volwassenvoerhoeveelheid, of krijgt hij dan tekort binnen?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3386441
Ja hoor, je kan gerust weer minderen. Tot hij weer lekker eet of tot hij in gaat vallen. Zo lang hij niet afvalt, krijgt hij genoeg binnen.

Wat ook werkt met miepers, is streng zijn. Eten neerzetten en bij niet eten weer weghalen. Dus loopt ie na een paar hapjes weg. Prima, bak weg, volgende ronde nieuwe kansen. Dat hebben ze in de regel snel genoeg door.
Dit is echt wel de leeftijd dat ze wat moeilijk kunnen gaan doen. Ga je daarin mee worden ze moeilijker, ben je consequent, dan gaat deze fase ook weer voorbij. Maar het minderen in voer is ook echt iets wat bij deze periode hoort en zal ook weer helpen. Ze moeten tenslotte wel een beetje trek hebben om te willen eten.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3386443
Dat zal ik dan gaan proberen.
Heb net even de groentemix weggelaten en dan eet hij wel wat beter. Maar ik denk dat groentes wel goed zijn voor hem.
Misschien vind hij deze mix niet geweldig en kan ik beter een paar dagen 1 groentesoort geven om te kijken wat hij wel en niet lust?
Of gewoon doorzetten met deze mix en bij niet eten bakje weghalen?
Door src_esther
#3386482
TeuntjeT schreef: di 24 sep 2019, 08:22 Dat zal ik dan gaan proberen.
Heb net even de groentemix weggelaten en dan eet hij wel wat beter. Maar ik denk dat groentes wel goed zijn voor hem.
Misschien vind hij deze mix niet geweldig en kan ik beter een paar dagen 1 groentesoort geven om te kijken wat hij wel en niet lust?
Of gewoon doorzetten met deze mix en bij niet eten bakje weghalen?
Dat!
En dus wat minder eten geven zoals Kaela al aangeeft.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3386487
TeuntjeT schreef: di 24 sep 2019, 08:22 Dat zal ik dan gaan proberen.
Heb net even de groentemix weggelaten en dan eet hij wel wat beter. Maar ik denk dat groentes wel goed zijn voor hem.
Misschien vind hij deze mix niet geweldig en kan ik beter een paar dagen 1 groentesoort geven om te kijken wat hij wel en niet lust?
Of gewoon doorzetten met deze mix en bij niet eten bakje weghalen?
Even uitproberen welke groente hij wel en niet lust is een prima idee. Want streng zijn is goed, maar als ze iets echt niet lusten, is dat ook oke. Wij gaven Oscar de meeste tijd gewoon wat groente van wat wij over hadden. Gekookte broccoli, bloemkool, spruitjes, worteltjes, sperzieboontjes. Dat soort dingen. Er kan in een mix soms iets zitten wat ze echt niet lekker vinden.

De groentemix mengen met een eitje of wat pens kan ook helpen, lang niet elke hond wil het zo opeten. Wij maakten van groentemix altijd een ei-soepje, dan ging het vlot naar binnen. Wij gaven dat dan een keer of 3 in de week, als ik groentemix gemaakt had en dan de andere dagen weer gewoon wat we over hadden bij het koken, of niets. Groente is goed, maar het is geen moeten om het precies elke dag te geven.

Verder zou ik wel de niet eten is bakje weer weghalen techniek toe blijven passen met zijn vleesmaaltijd.
Door gytha
#3393483
Ik wil nu ook groente gaan geven naast de KVV zonder groente. Eigenlijk gewoon de gekookte groenten die wij die dag ook zelf eten. Wij eten zelf wortels, paprika, bloemkool, boerenkool, prei, andijvie, spinazie, witlof, courgette en rode bieten. Ik wil dan 1 groente op een dag erbij geven. Ik heb een allergisch hondje, dus tegen welke groenten kunnen de honden het beste en is goed voor haar?
Door Lizzy
#3393487
gytha schreef: wo 22 jan 2020, 12:26 Ik wil nu ook groente gaan geven naast de KVV zonder groente. Eigenlijk gewoon de gekookte groenten die wij die dag ook zelf eten. Wij eten zelf wortels, paprika, bloemkool, boerenkool, prei, andijvie, spinazie, witlof, courgette en rode bieten. Ik wil dan 1 groente op een dag erbij geven. Ik heb een allergisch hondje, dus tegen welke groenten kunnen de honden het beste en is goed voor haar?
Ik denk dat het onverstandig is om nu gelijk iedere dag een andere groenten te gaan geven. Je kunt zo niet goed monitoren hoe de groenten valt. Ik zou dus zelf bijv. 3 dagen gekookte andijvie geven en dan een weekje niks. En een dagboekje bij houden. Dan een weekje later bijv. gekookte witlof, 3 dagen achter elkaar. En dan weer een weekje niks. En zo met alle groenten apart. Ik zou met koolsoorten uitkijken. Die vallen soms zwaar. Dus hele kleine beetjes en niet te vaak (is ook niet goed voor de schildklier, teveel en te vaak kool). Paprika zou ik ook even niet doen. Dat is uit de nachtschade familie (net zoals tomaat bijv) en niet alle honden kunnen daar goed tegen. Prei mogen honden niet. Uien mogen honden ook niet. Beide giftig.

In de regel makkelijke groenten: andijvie, witlof, courgette, pompoen, spinazie (moet je niet overdrijven want het bindt zich met calcium - als onderdeel prima), postelein, wortel, biet, venkel, pastinaak, sperzieboontjes.
Door Lizzy
#3393552
gytha schreef: wo 22 jan 2020, 13:23 Geen bloemkool? Je leest vaak bij KVV met groente dat er bloemkool in zit.
Ja. Maar ja, ik kan er niks aan doen dat KVV fabrikanten maar wat in hun prak gooien natuurlijk :biggrin2: . Bloemkool is prima, als klein onderdeel van. Maar bloemkool is ook een koolsoort en teveel en te vaak gevoerd kan dus issues geven met de schildklier en bovendien is bloemkool best lastig te verteren (en geeft het vaak veel gas). Je vraagt aan mij wat je het beste kunt geven aan een allergisch hondje. Nu weet ik niet wat die allergie precies inhoud? Als dat een huid probleem betreft is dat wat anders als dat het spijsverteringsproblemen betreft. Zeker bij die laatste zou ik dus met bloemkool uitkijken. Het mag en het kan. Maar voorzichtig. En bij spijsverteringsproblemen niet je eerste keus.
Door gytha
#3393562
Dank je wel voor je antwoord. Het is een huid- en darmprobleem. Ik heb een jaar geleden van Grau gedroogde groenten nummer 2 en 3 geprobeerd en daar kreeg zij diarree van. Er zitten daar verschillende groenten in, dus ik weet niet waar zij niet tegen kon. Ik wil daarom 1 groente tegelijk gaan geven en jouw idee van 3 dagen achter elkaar is een goed idee. Zou ik dan, als ik vanavond het kook, het in de koelkast kunnen bewaren voor morgen en overmorgen? Ik heb je lijstje van groenten uitgeprint en in de keuken opgehangen. Handig om regelmatig op te kijken!
Door Lizzy
#3393564
gytha schreef: do 23 jan 2020, 09:35 Dank je wel voor je antwoord. Het is een huid- en darmprobleem. Ik heb een jaar geleden van Grau gedroogde groenten nummer 2 en 3 geprobeerd en daar kreeg zij diarree van. Er zitten daar verschillende groenten in, dus ik weet niet waar zij niet tegen kon. Ik wil daarom 1 groente tegelijk gaan geven en jouw idee van 3 dagen achter elkaar is een goed idee. Zou ik dan, als ik vanavond het kook, het in de koelkast kunnen bewaren voor morgen en overmorgen? Ik heb je lijstje van groenten uitgeprint en in de keuken opgehangen. Handig om regelmatig op te kijken!
OK, nou bij darmproblemen zou ik gewoon geen koolsoorten proberen voorlopig. Eerst groenten proberen die waarschijnlijk wel goed vallen. En als je dan een mooie lijst hebt van groenten waarmee je af kunt wisselen en waar jouw hond goed tegen kan: dan kun je daarna ook 1 voor 1 koolsoorten proberen. Als je het liever niet 3 dagen (in de koeling) bewaard (wat ik me kan voorstellen hoor), dan kun je het ook 2 dagen bewaren/achter elkaar geven. Je kunt ook voor 2 dagen koken en na 2 dagen dezelfde groenten nog een keer vers koken. Dan zou je bijv. 1 courgette over 4 dagen kunnen verdelen , de ene helft nog rauw in de koelkast en die na 2 dagen koken. Wat voor jou het handigst is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door