Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kira
#958039
Hier het menu van afgelopen week van de beren. Voordat ik verder ga plannen hoor ik graag wat voor verbetering vatbaar is. Voor de volgende keer ga ik wat meer soorten bot bestellen, ik vind zelf de keus voor nu wat eenzijdig, ook omdat het konijn bij grote beer niet goed valt. En al het goeds van vis ten spijt, grote beer wil geen rauwe vis, een lekkerbekje of kibbeling dat is wel wat, maar iets met graat en ogen? Ze keek me aan of ik niet goed wijs was. Verder kwam ik tot de ontdekking dat orgaan ook nog maag kan zijn, die komt bij de volgende bestelling erbij op. Ik denk dat ik de komende tijd maximaal 2 dagen cb zal voeren (minder als ik eerst in gedachte had), kan ik dan het orgaan op 15% zetten (met nier/lever/hart/maag in even grote percentage's, of moet er meer lever als de rest in?), en kan ik dan wel nog een extra pensdag invoegen (dus 2 dagen vers, 1 dag cb, 2 dagen vers, 1 dag cb, 1 dag vers, 1 dag pens en dan weer 2 dagen vers, 1 dag cb, 2 dagen vers, 1 dag cb, 1 dag vers, 1 dag pens? waarbij ik dan schapenpens wil nemen, runderpens zit volgens mij al in de cb).

Grote beer moet totaal rond de 7700 gram per week hebben.

Ik heb het percentage orgaan laag gedacht omdat ik ook twee dagen CB heb gevoerd. De groentemix was eerst niet naar haar zin (te oranje denk ik), maar inmiddels gaat die vlot naar binnen (hij is nu meer groen geworden). In de groentemix (zuinig als ik ben al het oranje gewoon gemengd met het nieuwe goedje) zit: winterwortel, pompoen, zoete aardappel, witlof, taugé, klein beetje knoflook, courgette, rode biet, bloemkool, andijvie, groene kropsla, wortel met loof, paksoy, vier soorten noten (ongebrand en ongezouten), champignons.

dag 1 606 gram kippebout, 380 gram runderkopvlees, 35 konijnenlever, 35 konijnennier, 1 appel
dag 2 390 gram kipkarkas, 390 gram runderspiervlees, 166 kippehart en nier, 366 gram groentemix
dag 3 een hele kip van bijna een kilo met nek en orgaantjes (die wogen bij elkaar rond de 100 gram), 100 gram groentemix, panharing van 180 gram
dag 4 cb
dag 5 cb
dag 6 konijnenkarkas 300 gram (kop niet gegeten), 269 gram eendenkarkas, 404 struisvogel, 68 kiphart/nier en 40 runderhart, 70 groente, 1 ei, appel, hütenkäse
dag 7 eenderug 230 gram, 220 gram konijnenkarkas (zonder kop), paardenvlees 370 gram, 50 konijnenlever, 50 runderhart/konijnennier, 60 groente, 1 banaan
dag 8 486 gram konijn (poot, kop etc., afwachten of ze het eet, anders te vervangen door eendkarkas/kippekarkas), 370 gram haasspiervlees, 50 konijnenlever, 50 runderhart, 60 gram groente


Dan de kleine beer, die komt op ongeveer 9800 gram in de week. Groentemix en percentage orgaan zie boven. Voor kleine beer volgende week ook een dagje visafval (heeft ze al eerder gehad en vond ze toen het einde)
dag 1 901 gram eendenrug, 490 gram runderkopvlees, appel, 1 muis vers gevangen
dag 2 kipkarkas 364, 71 runderhart, 147 konijnennier, 92 konijnenlever, 490 runderspiervlees, 230 groente
dag 3 kipgeheel 1000 gram, zalmkop 400 gram, 100 gram groente, 1 muis vers gevangen
dag 4 cb
dag 5 cb
dag 6 konijnenkarkas 238 gram, 300 gram panharing, 35 kipnier/hart, 265 gram groente, 225 struisvogel, 200 paard, ei, appel, huttenkase
dag 7 konijnenkarkas 425, 405 struisvogel/paardenvlees, 55 konijnennier, 50 konijnenhart, 57 runderhart, 95 groente, banaan
dag 8 heel konijn 486 gram, 405 gram haas, 80 gram  runderhart, 55 gram konijnennier, 100 gram groente

Dit is wat ik voor de eerste 8 dagen heb genoteerd. Voor de volgende twee weken saat er nog als extra vlees hert op het menu.
Door Lizzy
#958513
Wil je dat ik de percentages nog voor je na ga? Volgens mij niet nodig he, heb je dat helemaal in de smiezen! Dit ziet er zeeeeeer afwisselend uit hoor, je kunt zo echt met een gerust hart doorgaan! Mij valt op dat je iedere dag vleesbot en vlees en orgaan en fruit of groente geeft. Dat mag wel, maar dat hoeft niet. Je kunt bijv. ook 2 of 3 keer in de week orgaanvlees geven. En 2 of 3 of 4 of 5 of 7 keer in de week groente. En bijv. 3 of 4 keer per week spiervlees. Wat jij makkelijk vindt.
Gebruikersavatar
Door kira
#958716
Had al bedacht dat ik orgaan/spiervlees ook wat minder vaak, de ene dag het een,d e andere dag het andere, zou kunnen geven. Maar de grote beer heeft wat moeite met orgaan, klein gesneden eet ze het, grote stukken niet. Kleine beer maakt het allemaal niets uit, die heeft twee keer daags haar feestje. Wat het ook is. Ik ga door op de ingeslagen weg.  :)
Gebruikersavatar
Door kira
#959348
Nou, iedere dag ga ik zelf graven op zoek naar muizen ;D. Nee, onze honden lijken op katten. Eén van de honden, de een na jongste geeft zijn gevangen prooi aan de kleine beerin, die graaft nog niet mee (onze ervaring is dat ze pas mee jagen op muizen vanaf een maandje of 8, ze graven al wel eens eerder, maar dan doelloos). Eerst gaf hij de pup dode muizen, sinds deze week zijn het muizen die nog net kunnen rennen, zodat ze zelf de genadeklap moet geven. We hebben hier ook een labrador gehad, die had de beste techniek, die groef niet, maar liep rondjes om de gravende meute, hij had door dat de muizen snel wegglippen en die pakte hij dan.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door