Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Amber98
#3459763
Hoi!

Ik ben Amber, ik ben nieuw hier op het forum. Wel al een boel gelezen en binnenkort willen we graag barf aan onze jonge hond gaan voeren. Hij stond al langere tijd op goede merken gestoomd vlees en blikvoeding (aangezien ik nog geen ruimte voor een vriezer had, maar hij het slecht deed op brokken) Nu staat hij op KVV en het liefst zou ik volgende week de eerste lading barfproducten willen bestellen. Meer info over de hond:

Het gaat om een Duitse herder reu van bijna 10 maanden oud. Hij reageert slecht op rund en waarschijnlijk ook lam. (rund reageert hij ook op de gedroogde snacks, bij lam is het niet zeker aangezien dit verwerkt was met andere bestanddelen in de voeding) Ik heb dus voor nu een menu geprobeerd samen te stellen zonder deze diersoorten. Hij mag nog flink bijkomen in spieren en is ook aan de smalle kant qua vet. Weegt op dit moment 38kg en eet tussen de 1000 en 1100gr KVV per dag. Hij heeft al eens wat rauwe bevleesde botjes gehad van kip, hij kauwt hier heel netjes op en verteert dit ook goed, dus dat zou geen problemen moeten geven. Ik merk wel dat het botaandeel niet te hoog moet zijn, dan krijgt hij al snel hele harde ontlasting. Bij varianten van KVV met hoog botaandeel voeg ik dus nu wat extra toe zoals kipfilet of pens. Aangezien dit het eerste menu is, hoor ik graag van jullie of dit prima is om mee te starten of dat er nog een en ander veranderd moet worden.

Het menu:

Maandag:
- Rugstuk kip 550gr
- Dijbeenvlees kip 275gr
- Pens geit 110gr
- Groente 60gr
- Rauw ei

Dinsdag:
- Rugstuk Konijn 550gr
- Vlees konijn 275gr
- Pens geit 110gr
- Groente 60gr
- Nier konijn 190gr

Woensdag:
- Vleugel eend 550gr
- Vlees geit 275gr
- Pens geit 110gr
- Groente 60gr
- Haring 200gr

Donderdag:
- Nek kip 550gr
- Vlees paard 275gr
- Pens geit 110gr
- Groente 60gr
- Long of lever paard 190gr

Vrijdag:
- Rugstuk eend 550gr
- Dijbeenvlees kip 275gr
- Pens geit 110gr
- Groente 60gr
- Rauw ei

Zaterdag:
- Vleugel kip 550gr
- Filet kip 275gr
- Pens geit 110gr
- Groente 60gr
- Hart kip 190gr

Zondag:
- Nek kip 550
- Vlees hert 275gr
- Pens geit 110gr
- Groente 60gr
- Maag of lever kip 190gr

Bedoeling is om de ene week lever van kip te nemen, de andere week lever van paard. Dus deze wisselt elke week, maar hij krijgt dus sowieso 190gr lever per week. Als hij dus op donderdag long heeft gehad van paard, krijgt hij op zondag lever van kip, de week erna krijgt hij lever van paard en op zondag maag van kip.

Buiten dit menu krijgt hij nog wat gedroogde snacks en gekookte kippenhartjes om mee te trainen, aangezien deze gekookt zijn, heb ik het niet meegenomen in het menu. Als plantaardig aandeel doe ik voornamelijk wisselende groentes, wat fruit/bessen en kruiden pureren en in blokjes invriezen. Voor nu gekozen voor 60gr per dag. Laat maar weten wat jullie er van vinden en wat er eventueel nog aangepast moet worden!
Door Lizzy
#3459768
Hoi Amber, welkom op Barfplaats! Je menu ziet er goed uit! Je bent echt een geval "zij heeft haar huiswerk gemaakt" :biggrin2: ! Qua afwisseling diersoorten is het prima in orde.

Ik heb de boel nagerekend en ik kom uit op de volgende percentages (even afgerond):

49% vleesbot
24% spiervlees
10% pens
9,5% orgaan
2,5% vis
5% groenten

Ik vind 49% vleesbot aan de rijke kant, met de vleesbotten die je voert. Dat mag best nog wat verder omlaag, aangezien je hond ook last heeft van veel bot. Ik zou dat naar 45% brengen. Qua orgaanvlees (lever hart nier) vind ik dat het net aan is dus daarvan moet je echt niet minder geven dan je nu doet. Een jonge hond heeft wel voldoende van de voedingsstoffen in orgaanvlees nodig. Zeker vitamine D is een dingetje. Zit ook wel in haring maar dat is echt niet zoveel. Wat mij betreft zou je dan ook eens per week best een stukje wilde zalm mogen geven (en wel wild, gekweekte zalm is niet rijk aan vitamine D) voor de vitamine D. Persoonlijk vind ik 5% groenten te weinig. Dit zou ik met 5% omhoog gooien.
Door Amber98
#3459772
Bedankt voor je reactie! Dan zijn we toch al een eind op weg.

Wat betreft het orgaan vlees; hij krijgt dus sowieso nog extra kippenhart, alleen dan gekookt en ik was juist bang om er teveel van te voeren. Hij krijgt gemakkelijk 500gr gekookte kippenhart per week extra. Ik weet niet wat voor effect dit heeft? Is natuurlijk wel alleen van kip, ik ben nog aan het kijken of ik wellicht het hart in het menu nog gedeeltelijk door een andere diersoort kan vervangen. Zodat hij niet alleen maar kippenhart eet.

Met de groentes is de hond niet de makkelijkste, haha. Hij eet het slecht, likt nu telkens het vlees er tussen uit en laat zoveel mogelijk purée liggen. Dus dat word even aankijken of ik het kan verhogen. Maar kan het zeker proberen!

Wilde zalm is een lastige, ik heb nog niet gevonden waar ik dit makkelijk kan kopen. Ik was op de hoogte van de minpunten van gekweekte zalm, daarom dat ik het al vervangen had door haring. Ik weet niet of er andere vissoorten zijn die ik erbij zou kunnen voeren en net als wilde zalm veel vit D bevatten? Of tips waar ik de wilde zalm zou kunnen kopen?

Bedankt voor je visie en tips in ieder geval! Daar kunnen we al mee verder, ik ga ook even de verhouding bot aanpassen, ik kwam zelf wat lager uit in percentage, maar waarschijnlijk heb ik gewoon een rekenfout gemaakt.
Door Amber98
#3459779
Heb weer even verder gerekend, aangezien elke verandering natuurlijk effect heeft op de percentages:

Per week:
3710gr bevleesd bot
2100gr spiervlees
840gr organen (verdelen over 4 dagen)
840gr pens
840gr groentes
300gr vis (haring en makreel? verdelen over 2 of 3 dagen)

Ik zit dan, als het goed is, beter qua percentages (vis word dan niet meegerekend). Van wat ik kon vinden zit er in makreel ook een grote hoeveelheid vitamine D en dat is gemakkelijker om aan te komen dan wilde zalm. Wellicht is dit dan een optie? En dan 2 eieren per week extra.
Door Greece
#3459871
Hoi Amber
Leuk een jonge DH ;)
Hier loopt er ook een en groot geworden op Barf.
Vandaar dat ik ook reageer omdat jij aangeeft dat hij nogal smal is qua vet.
Natuurlijk zal hij uit proportie zijn ( hij moet nog volgroeien en uitzwaren) maar ik persoonlijk vind de hoeveelheid voer aan de krappe kant.
Mijn DH kreeg toch al gauw 4% van zijn lichaamsgewicht en heeft op zijn hoogtepunt bijna 2kg gegeten ;D
Misschien iets zwaarder voeren? Het is maar een tip hé ;)
Door Amber98
#3459872
Ik zal eens kijken voor de zalm, of dat haalbaar is qua prijs uit de supermarkt.

@Greece leuk dat je ook een Duitse herder hebt! Ik zou hem graag meer voeren, maar krijg er momenteel helaas nog niet veel in. Ik hoop dat dit verbeterd zodra hij uitdaging krijgt met barf.
Hij is een vrij lastige eter, omdat hij al snel last heeft van zijn maag ed en dit ook al snel linkt aan een smaak of eten in het algemeen. (We lopen al bij een gedragstherapeut, homeopaat en osteopaat om de oorzaak hiervan te vinden, aangezien het zich ook uit in reactiviteit) Komt wel bij dat hij praktisch niks doet qua beweging, ik weet niet of je met die van jou actief bezig was? Wij maken nu enkel een snuffelrondje van 15/20 min en doen nog niks van sport. Dit is mentaal al behoorlijk vermoeiend voor hem.

Heel verkeerd is het niet dat hij aan de smalle kant is, de osteopaat heeft ons afgelopen vrijdag het advies gegeven om toch al eens heupfoto's te laten maken. Ze wil voor de zekerheid op dit moment HD kunnen uitsluiten. Als dat het niet is, zit waarschijnlijk zijn niet ingedaalde bal op een onprettig plek. Ik bel maandag dus even om een afspraak te maken bij de dierenarts voor heupfoto's en een echo om de teelbal te laten lokaliseren en te overleggen wat de opties zijn met die niet ingedaalde bal. Hij is veel te hoog, zit op ongeveer 69cm schofthoogte, dus dat is ook niet bevorderlijk voor de gewrichten natuurlijk. Ik weet niet of er specifieke dingen zijn die ik moet vermijden, aanpassen of kan toevoegen in het menu om al een beetje rekening te houden met de heupen?
Door Greece
#3459884
Op welke manier uit zich "snel last hebben van zijn maag"?

Het is zeker niet verkeerd dat hij aan de smalle kant is, iedere hond is weer anders. Maar omdat jij zelf aangeeft dat je hem minnetjes vind qua vet.....

Is er een speciale reden voor dat hij weinig beweging krijgt behalve een snuffelrondje?
Mijn DH ging op die leeftijd mee naar het bos en mocht los lopen en z'n ding doen.
Sport deed en doe ik niet met deze hond. Totaal ongeschikt ;D

Je loopt bij 3 disciplines dat heeft toch niet alleen met zijn maag te maken?
Excuus voor de vragen maar het valt mij alleen op.
Door Amber98
#3459886
Hij is een behoorlijk puzzelstuk. Met de homeopathie zijn we begonnen vanwege de niet ingedaalde bal, maar al snel was duidelijk dat dit samen hing met zijn mentale gesteldheid. Hij is snel gestrest en raakt ook heel snel overprikkeld. Zodra je buiten bent, ruikt en ziet hij veel te veel. De stress slaat direct op zijn verteringsstelsel. (Als eerste dus de maag) aangezien hij steeds meer reactiviteit liet zien, hebben we er een gedragstherapeut bij gehaald en een traject gevolgd. Op aanraden daarvan een tijd enkel in huis en in de tuin geoefend om eerst de stress kwijt te raken. daarna overgestapt op snuffelrondjes. Deze hebben we op moeten bouwen, eerst was 10 minuten meer dan genoeg en nu is hij na 20 minuten buiten lopen doodmoe. We hebben veel kleine dingen moeten veranderen, zoals zijn tuigje die over het hoofd ging en al stress veroorzaakte etc.

Voordat we aan het traject met de gedragstherapeut zijn begonnen, hebben we de eerste behandeling bij de osteopaat laten doen, omdat ze al aangaf dat veel reactiviteit gelinkt is aan pijn. We bleven echter alsnog telkens vast hangen, we gingen meer achteruit dan vooruit zowel bij de homeopaat als gedragstherapeut, waardoor we ook de osteopaat er opnieuw bij hebben gehaald. Die heeft hem de eerste keer op 7 maanden behandeld, paar weken later de heupen nog eens extra nagevoeld (rechts zat toen weer wat vast) en vorig week met 10 maanden leeftijd nog eens behandeld. Bij beide behandelingen zaten de heupen vast, bij de eerste zijn nieren en zaadleider, dat was ontzettend pijnlijk, dit zorgde ook ervoor dat de rug vast zat. En bij de laatste behandeling heeft ze zijn maag moeten behandelen, die was overduidelijk heel pijnlijk. Ook dit zorgde ervoor dat de rug weer vastzat. Het is abnormaal dat die heupen zo snel weer vast zitten. Nu na de behandeling gaat het weer een heel stuk beter! Last van zijn maag uit oa in smakken, niet willen eten, kwijlen, onrustig heen en weer lopen, poten strekken en veel willen bijten.

Brokken eet hij helemaal niet, buiten alleen gekookte kippenhartjes als de stress niet te hoog is en als hij dus pijnklachten heeft gehad bij het eten, linkt hij die smaak/geuren daar aan. Ik wil zelf samen gaan stellen zodat ik precies weet wat hij krijgt en als zijn lichaam ergens op reageert, ik kan terug vinden wat dat kan zijn. Met premixen, toevoegingen etc kan dat niet. Dan kunnen we op z’n minst uitsluiten dat voeding het probleem is. Ik heb voor nu even rekening gehouden met 1400gr per dag excl. vis. Is dan alleen de vraag of hij het ook opeet.

We geven ook celzouten bij omdat de opname van calcium fosfor niet helemaal goed ging volgens de homeopaat, waardoor hij hoog en smal groeide, ipv gestaag in de breedte.
Door Lizzy
#3459891
Amber98 schreef: do 18 mei 2023, 19:37 Heb weer even verder gerekend, aangezien elke verandering natuurlijk effect heeft op de percentages:

Per week:
3710gr bevleesd bot
2100gr spiervlees
840gr organen (verdelen over 4 dagen)
840gr pens
840gr groentes
300gr vis (haring en makreel? verdelen over 2 of 3 dagen)

Ik zit dan, als het goed is, beter qua percentages (vis word dan niet meegerekend). Van wat ik kon vinden zit er in makreel ook een grote hoeveelheid vitamine D en dat is gemakkelijker om aan te komen dan wilde zalm. Wellicht is dit dan een optie? En dan 2 eieren per week extra.
Ja, dit is prima qua percentages maar vis heb ik nu ook mee gerekend en dat zit ruim onder de 10% (wat noodzakelijk is, om onder de 10% te blijven). Makreel bevat wel vitamine D maar niet zoveel als wilde zalm. Veel honden worden ook kots misselijk van makreel en van wilde zalm niet.

Wilde zalm ligt in de vriezer bij de AH en Jumbo.
Door Lizzy
#3459892
Amber98 schreef: zo 21 mei 2023, 11:08 Ik zal eens kijken voor de zalm, of dat haalbaar is qua prijs uit de supermarkt.

@Greece leuk dat je ook een Duitse herder hebt! Ik zou hem graag meer voeren, maar krijg er momenteel helaas nog niet veel in. Ik hoop dat dit verbeterd zodra hij uitdaging krijgt met barf.
Hij is een vrij lastige eter, omdat hij al snel last heeft van zijn maag ed en dit ook al snel linkt aan een smaak of eten in het algemeen. (We lopen al bij een gedragstherapeut, homeopaat en osteopaat om de oorzaak hiervan te vinden, aangezien het zich ook uit in reactiviteit) Komt wel bij dat hij praktisch niks doet qua beweging, ik weet niet of je met die van jou actief bezig was? Wij maken nu enkel een snuffelrondje van 15/20 min en doen nog niks van sport. Dit is mentaal al behoorlijk vermoeiend voor hem.

Heel verkeerd is het niet dat hij aan de smalle kant is, de osteopaat heeft ons afgelopen vrijdag het advies gegeven om toch al eens heupfoto's te laten maken. Ze wil voor de zekerheid op dit moment HD kunnen uitsluiten. Als dat het niet is, zit waarschijnlijk zijn niet ingedaalde bal op een onprettig plek. Ik bel maandag dus even om een afspraak te maken bij de dierenarts voor heupfoto's en een echo om de teelbal te laten lokaliseren en te overleggen wat de opties zijn met die niet ingedaalde bal. Hij is veel te hoog, zit op ongeveer 69cm schofthoogte, dus dat is ook niet bevorderlijk voor de gewrichten natuurlijk. Ik weet niet of er specifieke dingen zijn die ik moet vermijden, aanpassen of kan toevoegen in het menu om al een beetje rekening te houden met de heupen?
Omega 3 vetzuren zijn belangrijk. Dat zit in algenolie (te prefereren) en in goede visolie. Goede visolie is bijv. Royal Green (de meeste visolie is niet best van kwaliteit en/of opneembaarheid). Verder kunnen supplementen als groenlipmossel fijn zijn.
Door Lizzy
#3459893
Amber98 schreef: ma 22 mei 2023, 09:29 Hij is een behoorlijk puzzelstuk. Met de homeopathie zijn we begonnen vanwege de niet ingedaalde bal, maar al snel was duidelijk dat dit samen hing met zijn mentale gesteldheid. Hij is snel gestrest en raakt ook heel snel overprikkeld. Zodra je buiten bent, ruikt en ziet hij veel te veel. De stress slaat direct op zijn verteringsstelsel. (Als eerste dus de maag) aangezien hij steeds meer reactiviteit liet zien, hebben we er een gedragstherapeut bij gehaald en een traject gevolgd. Op aanraden daarvan een tijd enkel in huis en in de tuin geoefend om eerst de stress kwijt te raken. daarna overgestapt op snuffelrondjes. Deze hebben we op moeten bouwen, eerst was 10 minuten meer dan genoeg en nu is hij na 20 minuten buiten lopen doodmoe. We hebben veel kleine dingen moeten veranderen, zoals zijn tuigje die over het hoofd ging en al stress veroorzaakte etc.

Voordat we aan het traject met de gedragstherapeut zijn begonnen, hebben we de eerste behandeling bij de osteopaat laten doen, omdat ze al aangaf dat veel reactiviteit gelinkt is aan pijn. We bleven echter alsnog telkens vast hangen, we gingen meer achteruit dan vooruit zowel bij de homeopaat als gedragstherapeut, waardoor we ook de osteopaat er opnieuw bij hebben gehaald. Die heeft hem de eerste keer op 7 maanden behandeld, paar weken later de heupen nog eens extra nagevoeld (rechts zat toen weer wat vast) en vorig week met 10 maanden leeftijd nog eens behandeld. Bij beide behandelingen zaten de heupen vast, bij de eerste zijn nieren en zaadleider, dat was ontzettend pijnlijk, dit zorgde ook ervoor dat de rug vast zat. En bij de laatste behandeling heeft ze zijn maag moeten behandelen, die was overduidelijk heel pijnlijk. Ook dit zorgde ervoor dat de rug weer vastzat. Het is abnormaal dat die heupen zo snel weer vast zitten. Nu na de behandeling gaat het weer een heel stuk beter! Last van zijn maag uit oa in smakken, niet willen eten, kwijlen, onrustig heen en weer lopen, poten strekken en veel willen bijten.

Brokken eet hij helemaal niet, buiten alleen gekookte kippenhartjes als de stress niet te hoog is en als hij dus pijnklachten heeft gehad bij het eten, linkt hij die smaak/geuren daar aan. Ik wil zelf samen gaan stellen zodat ik precies weet wat hij krijgt en als zijn lichaam ergens op reageert, ik kan terug vinden wat dat kan zijn. Met premixen, toevoegingen etc kan dat niet. Dan kunnen we op z’n minst uitsluiten dat voeding het probleem is. Ik heb voor nu even rekening gehouden met 1400gr per dag excl. vis. Is dan alleen de vraag of hij het ook opeet.

We geven ook celzouten bij omdat de opname van calcium fosfor niet helemaal goed ging volgens de homeopaat, waardoor hij hoog en smal groeide, ipv gestaag in de breedte.
Heftig zeg... Jeetje...

Heeft de homeopaat al gedacht aan te weinig maagzuur? Stress is daar vaak de oorzaak van en te weinig maagzuur geeft echt standaard grote problemen met de vertering (en ook symptomen die jij noemt).
Door Amber98
#3459906
Ik geef hem al een aantal maanden eskimo extra visolie capsules, dit zou een goed merk moeten zijn en hier kan ik dus het beste mee doorgaan?

Te weinig maagzuur is volgens mij nog niet ter sprake gekomen, ik zal het eens navragen!

Voor nu hebben we 31 mei de afspraak staan bij de dierenarts om heupfoto’s en een echo van de buik te maken. Fingers crossed dat er nog geen HD zichtbaar is..
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door