Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3456025
Onze Genghis zit nu nog volledig op brok.
En uiteraard wil ik graag over op BARF.

Info:
Genghis is 62kg en 3 jaar oud.
Heeft vaak oorontsteking en korsten/ uitslag/ eczeem achtingen wondjes op zijn kop.
Ik denk dat dit voor een groot deel door de voeding komt. Pro plan large atletic dus gebrande brok.

Nu heb ik het volgende bedacht als tussenstap.

Ik kon bij een poelier in de buurt gemalen kipkarkas kopen per kilo dus vlees bot maar gemalen.

Bij een slacht huis kan ik rollen vlees kopen met het volgende
Rol van 1 kg
Met 30% spier vlees o.a runderhart
35% orgaan vlees
15% schapenvet
20% pens (vuile pens)

Kan ik dan om mee te beginnen het volgende aanhouden?

500 vlees bot kipkarkas van de poelier
610 gram vlees rol van slachthuis
120 gram groente zelf toevoegen (broccolie,wortel)

Dan kom ik op ongeveer 1200gram.
Wat volgens de calculator goed is voor 62kg met 2% behoefte.

Ik vind het niet top, maar als tussenstap lijkt me het gemalen bot juist wel prettiger. omdat het maagzuur nu waarschijnlijk nog niet zo zuur is Ivm gebrande brok voeding.

Dan kan ik later wel over naar hele nekken en dan karkas heel. En ook losse pens, orgaan etc.

Graag jullie ideeën.
En tips waar je BARF kan kopen. Regio overijssel.
Het meest mooie zou zijn om het niet ingevroren te kopen, eerst porties maken en dan invriezen.
Maar bevroren aanleveren lijkt me wat makkelijker te verkrijgen.
#3456031
Besef wel dat aangeboden vers vlees (vb van de supermarkt of poelier) vaak ook al eerder ingevroren en ontdooit geweest is.
Terwijl karkas vb dat je via een barfwinkel koopt gewoon vanuit het slachthuis rechtstreeks ingevroren wordt.
Ingevroren kopen is dus zeker niet slechter, integendeel zelfs.
Dat geldt uiteraard niet altijd.
Je hoeft het meestal niet compleet te ontdooien om te portioneren.

Die rollen ben ik niet zo gek op. Vooral omwille van het vet.
Chouka woont misschien in je buurt om aan biologisch lamsorgaan te komen. Ik weet het niet precies. Kijk eens in de vraag en aanbod, ergens staat er een topic.

Gemalen vleesbot kan je zeker doen om te beginnen.
#3456044
Ja ik weet dat vlees van de poelier misschien al vaker is ingevroren.

Het gaat me nu vooral om de verhouding
Dit is een tussenstap.

Ik wil straks wel helemaal over op BARF dus geen gebruik maken van rollen vlees.
#3456051
Daniël schreef: vr 20 jan 2023, 20:16 Onze Genghis zit nu nog volledig op brok.
En uiteraard wil ik graag over op BARF.

Info:
Genghis is 62kg en 3 jaar oud.
Heeft vaak oorontsteking en korsten/ uitslag/ eczeem achtingen wondjes op zijn kop.
Ik denk dat dit voor een groot deel door de voeding komt. Pro plan large atletic dus gebrande brok.

Nu heb ik het volgende bedacht als tussenstap.

Ik kon bij een poelier in de buurt gemalen kipkarkas kopen per kilo dus vlees bot maar gemalen.

Bij een slacht huis kan ik rollen vlees kopen met het volgende
Rol van 1 kg
Met 30% spier vlees o.a runderhart
35% orgaan vlees
15% schapenvet
20% pens (vuile pens)

Kan ik dan om mee te beginnen het volgende aanhouden?

500 vlees bot kipkarkas van de poelier
610 gram vlees rol van slachthuis
120 gram groente zelf toevoegen (broccolie,wortel)

Dan kom ik op ongeveer 1200gram.
Wat volgens de calculator goed is voor 62kg met 2% behoefte.

Ik vind het niet top, maar als tussenstap lijkt me het gemalen bot juist wel prettiger. omdat het maagzuur nu waarschijnlijk nog niet zo zuur is Ivm gebrande brok voeding.

Dan kan ik later wel over naar hele nekken en dan karkas heel. En ook losse pens, orgaan etc.

Graag jullie ideeën.
En tips waar je BARF kan kopen. Regio overijssel.
Het meest mooie zou zijn om het niet ingevroren te kopen, eerst porties maken en dan invriezen.
Maar bevroren aanleveren lijkt me wat makkelijker te verkrijgen.
Ik vind het hele idee achter zelf samenstellen puur dat je weet wat je je hond voert. Dus hele ingrediënten zeg maar. Dit zijn rollen gemalen vlees. Met, naar mijn mening, echt een hoog percentage vet. Runderhart bijvoorbeeld: dat is geen spiervlees, dat is orgaanvlees. Dus nee, ik raad het niet aan en zou nog eerder eerst overstappen naar een beetje fatsoenlijk merk KVV, daar waar ze met kennis van zaken een KVV prak hebben samengesteld. En dan van daar over naar zelf samengesteld.

Verder is het steeds moeilijker om aan BARF materiaal te komen.... Je kunt de banners van dit forum eerst even bekijken, dogmeat en prooidier. Misschien dat ze in jouw regio bezorgen.
#3456055
Dat er veel vet in zit ben ik met je eens. Maar in principe is Genghis nu wat aan de magere kant.
Mijn gedachte is dan wat extra vet mag voor nu wel.

Of hart een spier of orgaan is?

Dit is het allebei

Een orgaan is een samenstelling van weefsels die als eenheid een functie vervullen. Een spier is een weefsel dat kan samentrekken en ontspannen. Het hart bestaat uit spierweefsel (trekt samen en ontspant) en is dus een spier. O.a. dat spierweefsel vervult als eenheid een functie; het is dus ook een orgaan.

Dus ja dat maakt het niet makkelijker.

Wellicht dan toch die vleesmolen van het slachthuis achterwege laten en de gemalen kip aanvullen met pens, orgaan, groente en ander spier vlees dan hart.
#3456056
Daniël schreef: za 21 jan 2023, 11:13 Dat er veel vet in zit ben ik met je eens. Maar in principe is Genghis nu wat aan de magere kant.
Mijn gedachte is dan wat extra vet mag voor nu wel.
Een hond heeft voldoende voedingsstoffen nodig. En vet bevat niet zoveel. Dus als je hond te mager is vind ik dat je 'm meer moet voeren. Maar het is natuurlijk jouw hond!
Of hart een spier of orgaan is?

Dit is het allebei
Binnen BARF rekenen we het tot orgaan. Voor ons is spiervlees het vlees dat het skelet bij elkaar houdt en zorgt voor beweging. De reden dat we het niet tot spiervlees maar tot orgaanvlees is omdat hart echt een specifieke samenstelling heeft qua nutriënten en ga je dit rekenen tot spiervlees (waar je veel meer van mag voeren dan van orgaanvlees): krijg je een onbalans in je menu.
Wellicht dan toch die vleesmolen van het slachthuis achterwege laten en de gemalen kip aanvullen met pens, orgaan, groente en ander spier vlees dan hart.
Dat zou ik doen ja.
#3456300
even terug komend op het feit dat genghis nu wat aan de dunne kant is. ik wil wel meer voeren maar zoals eerder vermeld eet hij slecht brokken en veel soorten/smaken brokken helemaal niet.

ik heb het volgende gemaakt:

ik heb voor nu aardig wat gemalen kipkarkas ingeslagen om zo makkelijker bot te kunnen verteren. Genghis komt van gebrande brok.
de verhouding is bot 41%, orgaan 21%, spiervlees 30%, groente 8%
voor de behoefte heb ik nu 2% aangehouden.

ma: kip karkas gemalen 500gr - runder lever 130gr - lams pens 130gr - kalkoen staart 370gr - biet 100gr

din: kip karkas gemalen 500gr - kip hart130gr - runderpens 130gr - kalkoen staart 370gr - broccoli 100gr.

woe: kip karkas gemalen 500gr - rund long 130gr - geitenpens 130gr - rundermasker 370gr - wortel 100gr.

don: kip karkas gemalen 500gr - rundernier 130gr - geitenpens 130gr - rundmasker 370gr - biet 100gr.

vrij: kip karkas gemalen 500gr - paardenlever 130gr - runderpens 130gr - kalkoen staart 370gr - broccoli 100gr.

zat: kip karkas gemalen 500gr - runderlong 130gr - geitenpens 130gr - rundermasker 370gr - wortel 100gr.

zon: kip karkas gemalen 500gr - runder nier 130gr - lam pens 130gr - kalkoen staart 370gr - broccoli 100gr.
#3456362
Daniël schreef: di 31 jan 2023, 15:30 even terug komend op het feit dat genghis nu wat aan de dunne kant is. ik wil wel meer voeren maar zoals eerder vermeld eet hij slecht brokken en veel soorten/smaken brokken helemaal niet.

ik heb het volgende gemaakt:

ik heb voor nu aardig wat gemalen kipkarkas ingeslagen om zo makkelijker bot te kunnen verteren. Genghis komt van gebrande brok.
de verhouding is bot 41%, orgaan 21%, spiervlees 30%, groente 8%
voor de behoefte heb ik nu 2% aangehouden.

ma: kip karkas gemalen 500gr - runder lever 130gr - lams pens 130gr - kalkoen staart 370gr - biet 100gr

din: kip karkas gemalen 500gr - kip hart130gr - runderpens 130gr - kalkoen staart 370gr - broccoli 100gr.

woe: kip karkas gemalen 500gr - rund long 130gr - geitenpens 130gr - rundermasker 370gr - wortel 100gr.

don: kip karkas gemalen 500gr - rundernier 130gr - geitenpens 130gr - rundmasker 370gr - biet 100gr.

vrij: kip karkas gemalen 500gr - paardenlever 130gr - runderpens 130gr - kalkoen staart 370gr - broccoli 100gr.

zat: kip karkas gemalen 500gr - runderlong 130gr - geitenpens 130gr - rundermasker 370gr - wortel 100gr.

zon: kip karkas gemalen 500gr - runder nier 130gr - lam pens 130gr - kalkoen staart 370gr - broccoli 100gr.
Als je hond te dun is, dan denk ik dat je meer dan 2% moet voeren. Want dat is de minimalen hoeveelheid.

Ik vind eerlijk gezegd dat je toch moet gaan afwisselen in vleesbot. Alleen kip is echt onvoldoende. Parelhoenkarkas, konijnkarkas, kwartelkarkas zijn allemaal net zo goed en makkelijk te verteren als kip.

Ook voer je verder alleen orgaanvlees en geen spiervlees. Ik weet niet welke percentages je aan hebt gehouden maar en kalkoenstaart + kipkarkas = erg veel bot en weinig spiervlees. Tenzij ik een verkeerd beeld heb van kalkoenstaart hoor, ik heb daar nog nooit van gehoord... Is dat alleen vlees? Zo ja, heb ik niks gezegd!

Qua groenten kun je ook nog meer variëren, want deze drie groenten is wel karig. Ik denk dat je er goed aan doet om ook bladgroenten toe te gaan voegen. Denk aan andijvie en spinazie. Maar ook andere groenten als courgette, witlof, boerenkool wordt graag gegeten.

Verder zou ik ook wel extra's toevoegen. In de vorm van bijv. 2 rauwe eieren met schil per week en ook 2 kleine vette visjes per week. Ik denk dan aan panharing of sardien of horsmakreel. Je mag ook nog dingetjes als zeewier geven en bijv. chlorella, spirulina, gemalen rauwe pitten en zaden (zoals bijv. zonnebloempitten, pompoenpitten, chiazaad, etc). Dat hoef je niet zo vaak te geven hoor, dat laatste, maar een paar keer per week is goed voor de extra voedingsstoffen en ook voor de vezeltjes.

Kun je hier wat mee? Als je meer vragen hebt laat het weten hoor!
#3456365
Dank voor de feedback.

Hij is niet te dun maar het houd niet over. Hij eet brokken slecht en slaat regelmatig maaltijden over. Dus ik hoop dat ie dat met vlees niet meer gaat doen. Eerste 2 weken Ff kijken of ie bij komt anders ga ik naar 2,2% van 62 kg.

Ik had kalkoenstaart als spiervlees gerekend.
Bij Dogmeat staat het ook onder vlees en niet bij vleesbot. Ik vond het wel behoorlijk vet vlees.
Dus ik wil daar graag wat mager spiervlees aan toe voegen. Paard snijdsels, lams bout.

Gemalen kipkarkas doe ik de eerste week/weken voor het wat makkelijker verteren van bot. Daarna wil ik daar over op karkas en meer variatie zoals konijn/haas/kwartel etc.

Groente kan ik idd wel wat uitbreiden. koken en mixen Ipv elke dag een andere groente.

Gisteravond heeft ie z’n eerste maaltje vlees gehad. Hij was er zeer content mee. Na het eten is ie op z’n plaats gaan liggen en was in diepe slaap. Af en toe een keer draaien of op z’n rug liggen. Hij was helemaal zen.

Van de week nog even het menu wat aanpassen/uitbreiden.

Ei krijgt ie wel regelmatig. Soms rauw en soms gekookt dat laatste is dan vooral het geel wat de kinderen niet eten. Dat gaat dan savonds mee in z’n bak met voer.

Goeie tip van de noten.
#3456383
Ja ik vond het ook vettig.
Ik ga het aanpassen met meer vlees.
Ik dacht hoe groter de hond hoe lager het %.

Hij is niet heel actief. We lopen samen ongeveer 6 km per dag.

Thuis ligt ie voornamelijk. Soms Ff spelen met de kinderen.
#3456413
Grote honden hebben in de regel wel genoeg aan 2% maar omdat je schreef dat hij dun was: heb ik om die reden wat meer geadviseerd. De kalkoenstaarten klinken niet echt heel interesssant barf materiaal eerlijk gezegd.... Jammer. Maar volgens mij verkoopt dogmeat ook kalkoendijbeenvlees!

Fijn dat zijn eerste maaltje goed bevallen is!
#3456432
Er was best veel niet op voorraad. Maar ik heb per ongeluk teveel pens gekregen. ipv rundermasker. in overleg heb ik dit kunnen omzetten in paardensnijsels. dus beter spier vlees.

ik ga het menu aanpassen dus die zal ik hier binnenkort ook weer neerzetten.
#3456494
Daniël schreef: vr 03 feb 2023, 11:25 Er was best veel niet op voorraad. Maar ik heb per ongeluk teveel pens gekregen. ipv rundermasker. in overleg heb ik dit kunnen omzetten in paardensnijsels. dus beter spier vlees.

ik ga het menu aanpassen dus die zal ik hier binnenkort ook weer neerzetten.
De paardensijsels tsja laat ik het zo zeggen 1x en nooit meer. Het had niets met spiervlees te maken. Het was voornamelijk vlies en pezen. Ik had 2kg besteld, 1kg "gevoerd" en de andere kg heb ik gedroogd.

En klopt qua bevoorrading laat het de zeker de laatste 6 maanden aardig te wensen over. Maar dat is (bijna)overal. De werels ligt in oorlog en ziekten en dat zie je overal in terug.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door