Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door FreyaS
#3451003
Hoi iedereen, nu we de eerste dagen achter de rug hebben heb ik mijn hoeveelheden aangepast + manier van werken lichtjes gewijzigd.

Brego zou het volgende krijgen:

- 500gr vleesbot
- 275 spiervlees
- 110 groenten
- 110 pens
- 110 organenmengeling

Hiervoor heb ik het volgende besteld (+ nog liggen van de vorige bestelling)

Vleesbot: kwartellijfjes, konijndelen, kippennekken, combo lamsribben met weinig vlees en kippen drumsticks ( teveel aan kipspiervlees vult dan magere ribben aan), eendevleugels

Spiervlees: rendier, lam, zebratrimmings, paardensnijsels, eland, rundergehakt (maar 2 porties)

Organenmengeling: heb zowel een kant en klare mengeling gekocht als apart: konijnenniertjes, lamslever, kippenharten, kippenmaagjes. Hiervan zou ik zelf een mengeling maken en dan wissel ik de 2 mengelingen van elkaar af

Groenten: voorlopig gebruik ik de groentenburgers nog, maar ben ook van plan om in de komende weken zelf een mengeling te maken (met pompoen en wortel) en deze dan ook af te wisselen.

Pens: geitenpens en runderpens zullen afgewisseld worden.

Ik heb niet echt een dagplanning opgemaakt, zal gewoon zorgen dat hij elke dag wel iets anders krijgt, probeer wel te zorgen dat bij elk type vleesbot een ander type spiervlees zit, zolang ik hem dan dagelijks een ander type bot geef heeft hij normaal genoeg diersoorten binnen.

Nu had ik in een ander onderwerp dit al gevraagd, kan dus zijn dat je dit dubbel ziet, maar ik kom soms op nogal vreemde dingen uit waarvan ik me afvraag wat het is/waarvoor je het kan gebruiken bijv: long om zelf te drogen, geelhaar, paardenlippen, of lippen andere dieren, konijnenkoppen en oren, etc... is dit allemaal om te drogen als snack? En hoe doe je dit dan + telt dit mee voor je hoeveelheden?

Bedankt! :biggrin2:
#3451038
Konijn koppen zijn heel hard bot. Dat valt niet te drogen. Zowiezo opletten met het drogen van bot. Kippennek kan nog, maar verder zou ik niet gaan en je moet dan op lage temperatuur kunnen drogen. Verhit bot wordt hard en splinterig en daardoor gevaarlijk.
Konijnkop bevat daarnaast meer orgaan dan vlees naast het bot. En het is gevorderd barfmateriaal.

De rest kan je wel perfect drogen. Sommige dingen zijn dan taai en worden kauwsnacks, andere zoals long is in kleine blokjes goed voor trainingssnackjes.
Je hoeft dat niet te mee te tellen omdat het nergens onder hoeft en dus je menu niet uit balans haalt. Enkel strot moet je mee oppassen omdat het laxeert en vaak groot is, maar ik meen dat je dat ook steeds minder te koop ziet.
Kippenmaag is trouwens voor honden niet super waardevol en zou je ook kunnen overwegen om te drogen. Het mag in de orgaanmix als je wil hoor. Zolang het niet ten koste van het belangrijke orgaan gaat, dus in kleine hoeveelheden.

Je hebt een indrukwekkende hoeveelheid diersoorten bij elkaar gehaald. En vooral ook veel buitenlandse dieren. Wij doen dat niet zo uitgebreid hoor. Tis maar dat je't weet. Je mag het uiteraard wel doen.
Maar we voeren af en toe wel eens wat exotisch, maar niet zo veel..
Ik zou me er wat ongemakkelijk bij voelen, maar das persoonlijk.
Maar het is een feit, het wordt lastiger en lastiger om een goede variatie te vinden.
Zijn die diersoorten ook niet vreselijk duur? Er is niets mis mee om een groot deel gevogelte te voeren hoor. ;) Nu heb je bijna geen gevogelte meer in het menu.

Lamsribben zijn gevorderd bot. En zeker als ze kaal zijn wordt ik daar wel wat nerveus van. Je weet van nooit 1 rib apart te voeren?
Je weet hoe je de hardheid moet checken? Dat is om te weten of ze gevorderd zijn, of helemaal niet te voeren (dan kan je'r bone broth of bouillon van maken). Zowiezo niet voor beginnende pups.
Drumsticks van hetzelde eigenlijk. Dat bot is nu nog ietsje te hard al kan dat sneller dan lamsribben, maar het zijn dragende delen. En daarna zijn het kleine stukjes, dus dat slikken ze misschien zo door. Ik.zou het niet helemaal vertrouwen. Ofwel echt goed platmeppen ofwel het vlees eraf halen en het bot voor bouillon gebruiken.

Verder ziet het er meer dan prachtig uit..
De extra's staan er niet op maar zijn er wel vermoed ik? (vis, ei ed)
En ik voer ook niet op vaste dagen hetzelfde hoor. Op gevoel afwisselen is prima.
Door FreyaS
#3451062
Hoihoi,

Heb het 'budget' wat opgegeven, in die zin dat het op het einde van de rit een verschil maakte van 20 euro per maand, maar dan wel enorm veel tijd en werk kostte om op de verschillende sites te vergelijken ;D

Ook heb ik geprobeerd om het aantal shops waar ik bij bestel te limiteren tot 2, gezien er anders 3 x leveringskosten bijkwamen, wat het verschil in prijs weer teniet deed...

Van spiervlees vond ik niet meteen gevogelte terug buiten kalkoen, wat dan ook weer niet goedkoper was,, en ik dacht dat, met dat mijn bevleesde botten bijna allemaal gevogelte zijn, het beter was om van spiervlees andere diersoorten te gebruiken. Goed dat ik weet dat dat niet zo is, dan houd ik daar in mijn zoektochten meer rekening mee ;)

Viel me wel ook op dat er enorm veel variëteiten niet op voorraad waren bij de leveranciers, wat ook wel meespeelde.

Qua exoten was het zo dat lam en rendier bij de goedkopere prijzen waren dat ik terug vond, en dat deze in handige hersluitbare zakken komen. Het eland had ik nog over van de vorige bestelling, maar ga ik voortaan niet meer bestellen omdat het inderdaad aan de duurdere kant was.

Zebra en paard stonden beiden in promo waardoor dit mijn goedkoopste spiervleessoorten zijn... Ik vind, buiten gevogelte waarvan ik dus dacht dat ik best geen meer gaf omdat al mijn vleesbot gevogelte is, heel weinig keuzes qua spiervlees die niet 'exotisch' zijn, buiten rund, maar daar haalt hij echt zijn neus voor op. Enige manier dat hij dat wilt eten is als ik het in heel kleine stukjes snijd, en bak, en dat wil ik liever vermijden...

Ik vond wel veel 'hele' dieren terug, en weet dat er gezegd wordt dat je dit dan moet beschouwen als een 'totaal', maar dan zitten er vaak dieren tussen waarbij sommige organen wel zijn weggehaald, of er geen kop meer aan is etc, klopt dat dan wel nog, en hoe zit het dan met de groenten... Maakt het wat ingewikkeld. Dit komt ook niet overeen met zijn dagelijkse portie (logisch ook), maar hoe doe je dit dan, een heel konijn geven van 1300 gram en hem de dag erna dan 200 gr minder geven, of het zo laten etc...

Daardoor ben ik daar wat huiverig voor.

Momenteel bestel ik bij barf-webshop, dogmeat.nl en heb ook is bij Floris besteld, maar deze keer niet omdat ik mijn leveringskosten wat wil vermijden/verlichten.

Als je zelf goede deals hebt gevonden qua normaler spiervlees hoor ik het graag!
#3451078
Ik ga jou binnenkort eens een BP sturen ivm samen bestellen. ;)

Qua vleesbot zie ik enkel kwartel en kip als gevogelte en verder konijn. Dat lam lijkt me voor spier en orgaan een prima keuze (tis geen exotisch vlees he), maar qua bot echt nog wat vroeg. Tenzij super jong...
Eend, parelhoen, fazant ed is ook prima bot als je dat tegenkomt. Kalkoen en wilde gans is het bot te hard van.
Door FreyaS
#3451087
Wel eendevleugels staat er ook op, met kip dus eigenlijk 2 keer (drumsticks en nekken), en kwartellijfjes dus, maar goed om te weten dat dat helemaal geen kwaad kan.

Goed om te weten van de lamsribben, nu hij is wel al 9 maand ondertussen, en we hebben hem als ´snacks´ een pakket besteld van allemaal natuurlijke dingen waarmee Jr je pup kon ´leren kauwen´, begon met gedroogde vleesstrips, dan kippennekken, etc tot het echte botten waren.

Telt dit als voldoende oefening denk je? Hij kauwt tot nu toe op alles heel mooi, ook dr kippennekjes die hij denk ik gemakkelijk in 1 keer zou kunnen inslikken. Hij eet ook liever zijn vleesbotten op (en dan al zeker hele kwartels), dan zijn ´gemakkelijk´ vlees.

Maar wil natuurlijk geen risico´s nemen! Als je een bouillon maakt, telt dat dan nog als vleesbot?

Thanks ;)
#3451093
Nee, bouillon is geen vleesbot.

Gevorderd vleesbot is pas na maanden Barfen. Het gaat vooral om de vertering. Dat heeft tijd nodig. Het kauwen ook natuurlijk.
Als de eendenvleugels goed gaan en de ribben zijn erg zacht, zou je't kunnen proberen. Maar beter wat langer wachten dan te snel willen gaan.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door