Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3449956
Stel een lichaamsgewicht van de pup van 5 kg en 6% voer per dag om mee te beginnen dan is dat 300 gram
Ik wil 1 dag kvv geven om mijzelf een lol te doen :-[ ik geef dus 6x300 gram aan barf per week, 1800 gram
kvv is dan dag 7 met ook 300 gram en uiteraard van een diersoort die niet in zijn barfmenu zit (ik kies voor enkelvoudige kvv).

Verhouding vleeebot-spiervlees-orgaan-pens-groente: 45-25-10-10-10
10% orgaan is hart/lever/nier in gelijke delen, voer ik op 3 dagen van de week (elke dag één orgaansoort)
10% pens voer ik op de overige 3 dagen

45% bot = 810gr / 6 = 135 gram
25% spier = 450gr /6 = 75 gram
10% hart/lever/nier in gelijke delen = 180gr /3 =60 gram
10% pens = 180 gr / 3 = 60 gram
10% groente = 180 gr /6 = 30 gram

Aan bot heb ik nu liggen kippennek, eendennek, kwartellijfjes en konijnkarkasjes - hoe ik die ga aanbieden (gemalen of geplet) daar ben ik nog niet helemaal uit ::)
Aan spiervlees heb ik hert, paard, rund
Aan orgaanvlees lamslever, kippenhartjes en rundernier (ik geef liever andere nier maar die was even niet te koop helaas)
Verder lamspens.
Ik neig ertoe de groente te gaan koken. En dan eet hij de groente die ik voor onszelf in huis heb.
De kvv is om te beginnen van kalkoen, mede doordat ik

Als extra gaat er dan een rauw eitje bij (hoeveel mag hij per week? eentje?)
Ook de vis dacht ik voorlopig als extraatje te geven. Dat kan toch? Ik heb sprotjes liggen. Hoeveel vis mag ik als extraatje geven? Kan ik 5% van het weektotaal aanhouden of is dat teveel, of te weinig (komt neer op ca.. 100 gram aan vis bovenop zijn menu).

Shoot :biggrin2:
Laatst gewijzigd door pike op zo 02 okt 2022, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
#3449960
pike schreef: za 24 sep 2022, 17:56 Stel een lichaamsgewicht van de pup van 5 kg en 6% voer per dag om mee te beginnen dan is dat 300 gram
Ik wil 1 dag kvv geven om mijzelf een lol te doen :-[ ik geef dus 6x300 gram aan barf per week, 1800 gram
kvv is dan dag 7 met ook 300 gram en uiteraard van een diersoort die niet in zijn barfmenu zit (ik kies voor enkelvoudige kvv).

Verhouding vleeebot-spiervlees-orgaan-pens-groente: 45-25-10-10-10
10% orgaan is hart/lever/nier in gelijke delen, voer ik op 3 dagen van de week (elke dag één orgaansoort)
10% pens voer ik op de overige 3 dagen

Helemaal mooi!
45% bot = 810gr / 6 = 135 gram
25% spier = 450gr /6 = 75 gram
10% hart/lever/nier in gelijke delen = 180gr /3 =60 gram
10% pens = 180 gr / 3 = 60 gram
10% groente = 180 gr /6 = 30 gram

Aan bot heb ik nu liggen kippennek, eendennek, kwartellijfjes en konijnkarkasjes - hoe ik die ga aanbieden (gemalen of geplet) daar ben ik nog niet helemaal uit ::)
Aan spiervlees heb ik hert, paard, rund
Aan orgaanvlees lamslever, kippenhartjes en rundernier (ik geef liever andere nier maar die was even niet te koop helaas)
Verder lamspens.
Ik neig ertoe de groente te gaan koken. En dan eet hij de groente die ik voor onszelf in huis heb.
De kvv is om te beginnen van kalkoen, mede doordat ik
Check! Cijfers kloppen maar dat wist je al hahaha. Ik vind het er strak uit zien. Mooi afwisselend in diersoorten. Kan gewoon eigenlijk niet beter! Ik zou alleen de nekken pletten. Konijn en kwartel kunnen ze goed zo hebben. Rundernier... Als je dat bij een gewone slager hebt gekocht is er met rundernier niks aan de hand. Dan zit daar ook niet teveel cadmium in.
Als extra gaat er dan een rauw eitje bij (hoeveel mag hij per week? eentje?)
Ja, 1 of 2. Ik deed voor Sjoerd vaak wel de schil handmatig pletten, eitje klutsen en dan gaf ik hem een half eitje, de rest ging naar Fritzi en Biscuit maar een paar eitjes erbij en je hebt zelf een omeletje :biggrin2:
Ook de vis dacht ik voorlopig als extraatje te geven. Dat kan toch? Ik heb sprotjes liggen. Hoeveel vis mag ik als extraatje geven? Kan ik 5% van het weektotaal aanhouden of is dat teveel, of te weinig (komt neer op ca.. 100 gram aan vis bovenop zijn menu).

Shoot :biggrin2:
Hier vinden ze sprot dus goor... Ik geef horsmakreel, panharing en sardien. Ook al aan pups. Ik geef standaard twee kleine visjes per week. Maximaal is 10% van het totaal = 180 gram. Dus voor nu zou ik 1 horsmakreel of 1 sardien geven. Panharing is vaak best groot dus die zou ik nog niet geven of een halve geven (proberen zo bevroren mogelijk in stukken te knippen). Ik zou zelf inderdaad zo rond de 100 a 150 gram vis per week geven.

Pups die voldoende omega 3 binnen krijgen zijn slimmer dan pups die te weinig omega 3 binnen krijgen :biggrin2: . Ik zweer je! Is een keer onderzoek naar gedaan. Ik geef pups dus ook algenolie/visolie. Een paar keer per week. Want voldoende omega halen ze niet uit die 100 gram vette vis. Oh, ik geef hier ook standaard een stuk wilde zalm per week. Voor de vitamine D. Daar zit niet het enzym in dat vitamine B1 afbreekt dus daarvan kun je gewoon een stuk extra geven. Of wat uit blik, kan ook. Je "moet" wel wilde zalm hebben, gekweekte zalm is niet zo rijk aan vitamine D. Maar dat geef ik dus ook naast de andere vette vis die ik voer. Ik koop zo'n zak wilde zalm filet uit de vriezer bij de supermarkt. Ook voor een pup vind ik vitamine D echt essentieel en ik denk dat onze BARF en KVV menu's (waar geen premix aan toe is gevoegd) redelijk arm is aan vitamine D. En E. Dus in dat opzicht zou het ook geen kwaad kunnen om bijv. twee keer per week wat tarwekiemolie te geven. Ik geef zelf gemalen gekiemde zonnebloempitten: https://nl.pit-pit.com/collections/graa ... pitten-bio
#3449994
Lizzy schreef: zo 25 sep 2022, 08:42 Helemaal mooi!


Check! Cijfers kloppen maar dat wist je al hahaha. Ik vind het er strak uit zien. Mooi afwisselend in diersoorten. Kan gewoon eigenlijk niet beter! Ik zou alleen de nekken pletten. Konijn en kwartel kunnen ze goed zo hebben. Rundernier... Als je dat bij een gewone slager hebt gekocht is er met rundernier niks aan de hand. Dan zit daar ook niet teveel cadmium in.
Wat konijn betreft: Hoe zit dat met rugstukjes? Als ik die wervels goed plet, kunnen die dan ook of kan ik ze beter nog even in de vriezer laten liggen?

Ja, 1 of 2. Ik deed voor Sjoerd vaak wel de schil handmatig pletten, eitje klutsen en dan gaf ik hem een half eitje, de rest ging naar Fritzi en Biscuit maar een paar eitjes erbij en je hebt zelf een omeletje :biggrin2:
Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp. Een half eitje, en dat 2x? Omdat je het eerst over 1 of 2 hebt? Niks mis met een omeletje :biggrin2:
Hier vinden ze sprot dus goor... Ik geef horsmakreel, panharing en sardien. Ook al aan pups. Ik geef standaard twee kleine visjes per week. Maximaal is 10% van het totaal = 180 gram. Dus voor nu zou ik 1 horsmakreel of 1 sardien geven. Panharing is vaak best groot dus die zou ik nog niet geven of een halve geven (proberen zo bevroren mogelijk in stukken te knippen). Ik zou zelf inderdaad zo rond de 100 a 150 gram vis per week geven.
Oh jee dan hoop ik dat hij ze lust. Ik heb weliswaar maar één 1 kilozak besteld maar toch. Speciaal de sprotjes genomen omdat ik dacht dat is een mooi maatje voor pup. De Fauven vonden ze altijd wel lekker. Maar ja, die vonden zowat alles lekker...

En die vis, krijgt hij hem nou extra bovenop het totaal? Inclusief de kvv is het totaal 2100 gram of moet ik van enkel het barfdeel uitgaan?

Pups die voldoende omega 3 binnen krijgen zijn slimmer dan pups die te weinig omega 3 binnen krijgen :biggrin2: . Ik zweer je! Is een keer onderzoek naar gedaan. Ik geef pups dus ook algenolie/visolie. Een paar keer per week. Want voldoende omega halen ze niet uit die 100 gram vette vis.
Oh, ik geef hier ook standaard een stuk wilde zalm per week. Voor de vitamine D. Daar zit niet het enzym in dat vitamine B1 afbreekt dus daarvan kun je gewoon een stuk extra geven. Of wat uit blik, kan ook. Je "moet" wel wilde zalm hebben, gekweekte zalm is niet zo rijk aan vitamine D. Maar dat geef ik dus ook naast de andere vette vis die ik voer. Ik koop zo'n zak wilde zalm filet uit de vriezer bij de supermarkt. Ook voor een pup vind ik vitamine D echt essentieel en ik denk dat onze BARF en KVV menu's (waar geen premix aan toe is gevoegd) redelijk arm is aan vitamine D. En E. Dus in dat opzicht zou het ook geen kwaad kunnen om bijv. twee keer per week wat tarwekiemolie te geven. Ik geef zelf gemalen gekiemde zonnebloempitten: https://nl.pit-pit.com/collections/graa ... pitten-bio
Dat was ik nog vergeten te vermelden, maar ik was inderdaad ook van plan om wilde zalm uit de vriezer van de supermarkt te geven. En dan dus gewoon een stuk visvlees in de plaats van gevogelte of zoogdier. Er zit namelijk ook niks van graat aan die vis. Hij is wel heel mager dus ik ga er ook van uit dat daar niet veel aan omega 3 en vit.D in zit maar die drabberige, vette kweekzalm vind ik niks. Daar kan je ook mooi een stukje van uitproberen om te zien of hij het lust. Lust hij het niet kan ik de rest zelf opeten :biggrin2: Zal gaan kijken naar de vis- of algenolie. Vroeger gaf ik ook capsules visolie, dat was ik even vergeten ::)
De gekiemde zonnebloempitten, gelden die als vervanger voor de tarwekiemolie? Want die olie kost een klein vermogen... Hoeveel moet je geven van de pitten?

Hoe zit het met gedroogd zeewier? Voegt dat nog iets toe?
#3450008
pike schreef: zo 25 sep 2022, 15:42 Wat konijn betreft: Hoe zit dat met rugstukjes? Als ik die wervels goed plet, kunnen die dan ook of kan ik ze beter nog even in de vriezer laten liggen?
Ik zou het gewoon proberen. OK, die kun je de eerste keer ff met hamertje behandelen.
Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp. Een half eitje, en dat 2x? Omdat je het eerst over 1 of 2 hebt? Niks mis met een omeletje :biggrin2:
Stel je vindt een heel ei teveel: dan geef je de helft. Ik zou zelf gewoon 2 eitjes geven maar stel hij krijgt daarvan dunne poep: dan kun je het eitje even kloppen en de helft of 3/4 geven.
Oh jee dan hoop ik dat hij ze lust. Ik heb weliswaar maar één 1 kilozak besteld maar toch. Speciaal de sprotjes genomen omdat ik dacht dat is een mooi maatje voor pup. De Fauven vonden ze altijd wel lekker. Maar ja, die vonden zowat alles lekker...
Volgens mij zijn dit ook vreetschuurtjes. Oh, gedroogd vinden ze het hier dan weer wel lekker ::) . Sardientjes vind ik ook een prima maatje.
En die vis, krijgt hij hem nou extra bovenop het totaal? Inclusief de kvv is het totaal 2100 gram of moet ik van enkel het barfdeel uitgaan?
Bovenop het totaal. Dus ja, daar moet je ook de KVV bij optellen (en niet een KVV met vis nemen). Sorry, had ik ook ff niet aan gedacht!
Dat was ik nog vergeten te vermelden, maar ik was inderdaad ook van plan om wilde zalm uit de vriezer van de supermarkt te geven. En dan dus gewoon een stuk visvlees in de plaats van gevogelte of zoogdier. Er zit namelijk ook niks van graat aan die vis. Hij is wel heel mager dus ik ga er ook van uit dat daar niet veel aan omega 3 en vit.D in zit maar die drabberige, vette kweekzalm vind ik niks.
Daar zit echt heeeeeel veel vitamine D in! En ook omega 3. Ik deed dat ook gewoon als extraatje trouwens.
Daar kan je ook mooi een stukje van uitproberen om te zien of hij het lust. Lust hij het niet kan ik de rest zelf opeten :biggrin2:
Hier vinden ze dat echt heeeeerlijk! Nog liever hebben ze wilde zalm uit blik ::) :biggrin2:
Zal gaan kijken naar de vis- of algenolie. Vroeger gaf ik ook capsules visolie, dat was ik even vergeten ::) .
De gekiemde zonnebloempitten, gelden die als vervanger voor de tarwekiemolie? Want die olie kost een klein vermogen... Hoeveel moet je geven van de pitten?

Hoe zit het met gedroogd zeewier? Voegt dat nog iets toe?
Ja, die zonnebloempitten vervangen de tarwekiemolie. Kijk: https://www.ahealthylife.nl/de-top-12-v ... itamine-e/. Die pitten zijn hartstikke rijk aan vitamine E (natuurlijk veel minder rijk dan tarwekiemolie) en die gekiemde zijn beter verteerbaar en bevatten vrijwel geen anti nutrients. Ik geef twee keer per week een dessertlepel. Ik heb het niet berekend.

Oh zeker dat zeewier ook nog veel toevoegt! O.a. jodium, heel belangrijk!
#3450024
pike schreef: ma 26 sep 2022, 14:58 Oke bedankt voor alle antwoorden! En wat die blij uit vis uit blik betreft, dat is niet zo gek he dat ze die lekker vinden. Die is verhit geweest en vaak zit er zout toegevoegd dacht ik.
Ja, bij mijn weten 1%. Maar ik vind zo weinig zout niet zo heel erg. Ons menu bevat verder echt zo weinig. Je kan het even licht afspoelen als je je zorgen maakt.
Gebruikersavatar
Door pike
#3450372
Nou zit ik me toch af te vragen of het wel klopt wat ik doe:

In het openingstopic schrijf ik dat ik 10% orgaan voer. Bij een weektotaal van 2100 gram aan voer is dat 210 gram. En die 210 gram verdeel ik over hart, lever en nier, dat is dan 70 gram per orgaansoort.

Maar, op dag 7 krijgt hij kvv daar zit natuurlijk ook orgaan in. Moet ik daarom dan niet de hoeveelheid orgaanvlees uitsluitend over de 6 barfdagen berekenen?? Als ik het orgaan 6 dagen bereken kom ik op 180 gram en dan wordt het 60 gram per orgaansoort. Dat lijkt maar een klein verschil maar percentueel bekeken is dat 14% minder. Dus nou weet ik niet of ik te veel geef met die 210 gram, of dat ik hem misschien te kort doe met 180 gram :g: :help:

Ter illustratie: in de rol kvv die ik nu heb liggen (kalkoen) zit 25% hart en 5% lever. Maar ik wissel die kvv ook dus dat is niet altijd hetzelfde.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3450378
Ik zou het over 6 dagen verdelen idd.
Dat zal beter kloppen dan doen alsof er geen orgaan inzit. Ookal is het dan geen ideale orgaanpercentage in de kvv. Tis maar 1 dag.
Gebruikersavatar
Door pike
#3450380
pearlsofpassion schreef:Ik zou het over 6 dagen verdelen idd.
Dat zal beter kloppen dan doen alsof er geen orgaan inzit. Ookal is het dan geen ideale orgaanpercentage in de kvv. Tis maar 1 dag.
Ja lijkt mij gevoelsmatig ook beter.
Weer terug naar de rekentafel :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3450383
Het is gewoon het gemakkelijkst als je het hele menu over 6 dagen berekent. Alleen de hoeveelheid vis en groenten per week kan wel op een week totaal van 7 dagen berekend worden. Maar vleesbot, orgaan en spier gewoon op 6 dagen uitrekenen. En de kvv als compleet bekijken, hoef je niet uit te rekenen.
Dan kan je misschien wat je nu had gewoon delen door 7 en maal 6 doen. Hangt er een beetje vanaf hoe je't gaat doen, of het zo eenvoudig is of niet..

Edit: ik zie dat je't zo aangepast hebt in je eerst bericht. :thumbsupup:
Gebruikersavatar
Door pike
#3450385
pearlsofpassion schreef: zo 02 okt 2022, 23:18 Het is gewoon het gemakkelijkst als je het hele menu over 6 dagen berekent. Alleen de hoeveelheid vis en groenten per week kan wel op een week totaal van 7 dagen berekend worden. Maar vleesbot, orgaan en spier gewoon op 6 dagen uitrekenen. En de kvv als compleet bekijken, hoef je niet uit te rekenen.
Dan kan je misschien wat je nu had gewoon delen door 7 en maal 6 doen. Hangt er een beetje vanaf hoe je't gaat doen, of het zo eenvoudig is of niet..

Edit: ik zie dat je't zo aangepast hebt in je eerst bericht. :thumbsupup:
Uhhhh ik geloof dat ik er niet helemaal meer zo goed bij ben met mijn hersens. Het moet er al die tijd al goed gestaan hebben. Alleen in mijn eigen spreadsheet stond het verkeerd :-[ Mijn hemel ik heb wat teveel aan mijn hoofd op het moment ben ik bang :-X
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door