Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door FreyaS
#3448674
Hoi iedereen,

Na veel berekenen hierbij mijn eerste menuvoorstel. Wat info over de woef: Brego is 7 maanden, weegt 27 kg (lijkt niet te dik, mag zelf iets bij volgens mij ook al vind de dierenarts hem goed), is een rottweiler-mechelse herder mix.

Voorstel: 1 kg BARF per dag (3,7%) + extraatje. 3 dagen orgaanvlees + 4 dagen spiervlees, volgens de verhoudingen:
- 40% rauw vleesbot
- 30 % spiervlees
- 10 % hart-lever-nier
- 10 % pens
- 10 % groentenmix

Maandag: kangoeroevlees 525 gr, kippennekken 400 gr, groentenmix 100 gr + als extraatje een ei van onze kipjes.

Dinsdag: runderpens 230 gr, 100 gr kippenhart + 100 gr lamslever + 30 gr konijnennier, kwartellijfjes 400 gr + groentenmix 100 gr + als extraatje een visje.

Woensdag: kalkoenvlees 525 gr, konijnenkarkassen 400 gr, groentenmix 100 gr + als extraatje een visje

Donderdag: runderpens 230 gr, 100 gr kippenhart + 100 gr lamslever + 30 gr konijnennier, 400 gr kippennekken, groentenmix 100 gr + als extraatje een visje.

Vrijdag: eland 525 gr, 400 gr kwartellijfjes + groentenmix + als extraatje een eitje

Zaterdag: runderpens 230 gr, 100 gr kippenhart + 100 gr lamslever + 30 gr konijnennier, 400 gr konijnenkarkassen, groentenmix 100 gr

Zondag: rundvlees 525 gr, eendevleugels 400 gr + 100 gr groentenmix + als extraatje visje


Met visje bedoel ik echt kleine visjes die ik van de 'goedgekeurde' lijst zou halen, ben alleen nog niet zeker van dewelke.

Wat denken jullie? Kan het kwaad dat de organen de eerste paar weken niet meer variëren? Zou in de loop van meer plaats te hebben in de vriezer, nieuwe soorten toevoegen.

Bedankt!
Door Lizzy
#3448684
FreyaS schreef: wo 24 aug 2022, 11:48 Hoi iedereen,

Na veel berekenen hierbij mijn eerste menuvoorstel. Wat info over de woef: Brego is 7 maanden, weegt 27 kg (lijkt niet te dik, mag zelf iets bij volgens mij ook al vind de dierenarts hem goed), is een rottweiler-mechelse herder mix.
Voor ons lastig te bepalen of je hond goed is of te dun. Je mag foto's van bovenkant en zijkant plaatsen, misschien kunnen we er wat mee. Voel je zijn ribben goed? Kun je ribben zien?
Voorstel: 1 kg BARF per dag (3,7%) + extraatje. 3 dagen orgaanvlees + 4 dagen spiervlees, volgens de verhoudingen:
- 40% rauw vleesbot
- 30 % spiervlees
- 10 % hart-lever-nier
- 10 % pens
- 10 % groentenmix
Helemaal goed!
Maandag: kangoeroevlees 525 gr, kippennekken 400 gr, groentenmix 100 gr + als extraatje een ei van onze kipjes.

Dinsdag: runderpens 230 gr, 100 gr kippenhart + 100 gr lamslever + 30 gr konijnennier, kwartellijfjes 400 gr + groentenmix 100 gr + als extraatje een visje.

Woensdag: kalkoenvlees 525 gr, konijnenkarkassen 400 gr, groentenmix 100 gr + als extraatje een visje

Donderdag: runderpens 230 gr, 100 gr kippenhart + 100 gr lamslever + 30 gr konijnennier, 400 gr kippennekken, groentenmix 100 gr + als extraatje een visje.

Vrijdag: eland 525 gr, 400 gr kwartellijfjes + groentenmix + als extraatje een eitje

Zaterdag: runderpens 230 gr, 100 gr kippenhart + 100 gr lamslever + 30 gr konijnennier, 400 gr konijnenkarkassen, groentenmix 100 gr

Zondag: rundvlees 525 gr, eendevleugels 400 gr + 100 gr groentenmix + als extraatje visje
Ik heb je percentages nagerekend: die kloppen. Je menu ziet er super strak uit! Mooie afwisseling. Je geeft het visje op de orgaandag. Mocht je hond de dag erop wat slappe ontlasting hebben: vette vis is laxerend en orgaanvlees ook. Op zich niet erg maar als je de ontlasting te dun vindt, zou je daar nog wat mee moeten schuiven.

Met visje bedoel ik echt kleine visjes die ik van de 'goedgekeurde' lijst zou halen, ben alleen nog niet zeker van dewelke.
Ansjovisjes? Verse dan he, niet uit blik. Die zijn prima. Kleine sardientjes zijn ook prima. Moet je wel even kijken of ze niet te groot/zwaar zijn en de 10% van het totaal overschrijden. Anders moet je er wat minder van voeren.
Wat denken jullie? Kan het kwaad dat de organen de eerste paar weken niet meer variëren? Zou in de loop van meer plaats te hebben in de vriezer, nieuwe soorten toevoegen.

Bedankt!
Nee joh, helemaal niet! Er zit echt ruim voldoende variatie in je menu!!
Door FreyaS
#3448740
Bedankt voor de feedback, ik dacht dat het de eitjes waren die laxerend waren, kan ik deze gewoon wisselen?

Denk dat ik dan sardientjes zal geven, maar zal deze goed afwegen.

Het is moeilijk om er foto’s van te nemen, maar je ziet zijn ribben wel.

Ik weet dat dit ook wel moet voor zijn bouw, maar de ene dag ziet hij er dan plots wel echt ietsje te mager uit, en de volgende dag is het dan weer goed. Daarom dat hij van mij wel een beetje reserve zou mogen hebben 😉 goed/slecht nieuws wel, dierenarts heeft op zowel giardia als wormen getest en was negatief, slechte nieuws is dat we nog steeds de oorzaak niet weten ...
Door Lizzy
#3448855
FreyaS schreef: do 25 aug 2022, 18:53 Bedankt voor de feedback, ik dacht dat het de eitjes waren die laxerend waren, kan ik deze gewoon wisselen?
Eitjes, orgaanvlees en vette vis is allemaal laxerend. Maar heel veel honden hebben daar geen last van hoor. Je moet bij jou hond even kijken welke combinatie het beste gaat.
Denk dat ik dan sardientjes zal geven, maar zal deze goed afwegen.
Die vinden ze vaak erg lekker.
Het is moeilijk om er foto’s van te nemen, maar je ziet zijn ribben wel.
Als je zijn ribben ziet: dan is hij te dun.
Ik weet dat dit ook wel moet voor zijn bouw, maar de ene dag ziet hij er dan plots wel echt ietsje te mager uit, en de volgende dag is het dan weer goed. Daarom dat hij van mij wel een beetje reserve zou mogen hebben 😉 goed/slecht nieuws wel, dierenarts heeft op zowel giardia als wormen getest en was negatief, slechte nieuws is dat we nog steeds de oorzaak niet weten ...
Ik vind een hond hoort niet mager te zijn dus dan zou ik er ook wat meer reserve op kweken.

Heb je van 3 dagen ontlasting ingezameld? Want giardia scheidt intermitterend uit.

Heb je hem al overgezet op rauw?
Door FreyaS
#3448904
Ik heb hem nog niet overgezet, moet voor mijn bestelling zien dat ik plaats in de vriezer heb, dus dat zijn we aan het wegwerken.

Was inderdaad van verschillende dagen.

Ik denk echt dat er gewoon iets is dat hij gewoon niet verdraagt.

Zoiezo plaats ik een update van zodra we hem overschakelen. Ondertussen heeft zowel onze dierenarts als onze gedragstherapeute mijn vriend wel al schrik aangejaagd. De dierenarts was niet echt negatief, maar heeft hem wel zitten zeggen van jaa, maar oppassen met dat en dat en dat want schildklieren en salmonella etc... (wat dus wel klopt, maar dat wist ik al en we gaan daar dus ook mee oppassen). Gedragstherapeute geeft zelf BARF aan haar honden maar 50/50 BARF en brokken, 'want anders krijgen ze niet genoeg vitaminen binnen'.

Ik denk dan dat je het niet op de juiste manier geeft.... Maar bon ondertussen heb ik ideale bakjes gevonden bij de action, ze moeten alleen nog terug op stock komen. Er is al 1 schap vrij in de vriezer, en 1tje halfvrij, eens ik de containers heb kan ik ze er inzetten en zien hoeveel plaats we nog moeten maken ;)
Door Lizzy
#3448912
FreyaS schreef: wo 31 aug 2022, 10:55 Ik heb hem nog niet overgezet, moet voor mijn bestelling zien dat ik plaats in de vriezer heb, dus dat zijn we aan het wegwerken.

Was inderdaad van verschillende dagen.

Ik denk echt dat er gewoon iets is dat hij gewoon niet verdraagt.

Zoiezo plaats ik een update van zodra we hem overschakelen. Ondertussen heeft zowel onze dierenarts als onze gedragstherapeute mijn vriend wel al schrik aangejaagd. De dierenarts was niet echt negatief, maar heeft hem wel zitten zeggen van jaa, maar oppassen met dat en dat en dat want schildklieren en salmonella etc... (wat dus wel klopt, maar dat wist ik al en we gaan daar dus ook mee oppassen). Gedragstherapeute geeft zelf BARF aan haar honden maar 50/50 BARF en brokken, 'want anders krijgen ze niet genoeg vitaminen binnen'.

Ik denk dan dat je het niet op de juiste manier geeft.... Maar bon ondertussen heb ik ideale bakjes gevonden bij de action, ze moeten alleen nog terug op stock komen. Er is al 1 schap vrij in de vriezer, en 1tje halfvrij, eens ik de containers heb kan ik ze er inzetten en zien hoeveel plaats we nog moeten maken ;)
Ja, die zijn wel reclame voor BARF :-X . Maar bon, als je dat durft te zeggen (dat je brokken bij moet voeren omdat je hond anders niet genoeg vitamines binnen krijgt) : dan heb je het A)niet begrepen en B)zit je niet goed zelf samen te stellen. Heel eenvoudig. En als je dat al denkt he, dan is een onnatuurlijke brok waar ze een premix (vitamine/mineralen preparaat) over heen hebben gekieperd echt niet de manier om dan wel aan de benodigde vitamines te komen... Dit is een beetje hetzelfde als tegen iemand zeggen die ontzettend gezond eet elke dag "je moet wel elke dag cornflakes eten hoor, anders krijg je niet genoeg vitamines binnen" ::)

En salmonella en schildklier.... Ik begrijp heel goed dat je als dierenarts niet altijd zin en tijd hebt om je in voeding te verdiepen. Da's ook je werk niet. Maar vertel je cliënten geen flauwekul waaruit blijkt dat je er echt niks van weet.
Door FreyaS
#3450139
oké, zojuist is deel 2 van mijn eerste bestelling voor BARF toegekomen, maar JEZUS, ik ga toch een 2e diepvriezer moeten aanschaffen.
Heb nog geen bulk bestelling gedaan, een pak van 3 kg dijenvlees zat er niet bij, en nog krijg ik er al niet alles in.
Heb alles dat geproportioneerd moet worden nu in de frigo gezet. Dat is zodanig hard bevroren dat ik het zo waarschijnlijk morgenavond pas kan, halfbevroren, proportioneren. Dan neem ik er meteen al 2 porties uit ook dat scheelt weer wat plaats ;D En dan probeer ik het ook vormen te maken die wat minder plaats verliezen in mijn vriezer... maar toch.
Zijn er bij jullie nog die specifiek voor de BARF hebben moeten een vriezer bij aankopen?
Heb hier ook wel nog een bijna volle zak brokken staan.
Kan het kwaad om, om die zak leeg te krijgen, eerst 's ochtends BARF en 's avonds brokken te geven? Zou het zonde vinden van die zak weg te gooien...
Natuurlijk kan het zijn dat hij de brokken niet meer gaat willen nadat hij het 'goeie' voer heeft gekregen ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3450155
Ik heb eerst de vriezer gekocht... ::)
En meteen grote kist. Zodat er zeker plaats genoeg is.
Er zit wel eens wat voor ons ook in, maar eigenlijk is die enkel voor barf ja.
Door Lizzy
#3450207
FreyaS schreef: do 29 sep 2022, 15:02 oké, zojuist is deel 2 van mijn eerste bestelling voor BARF toegekomen, maar JEZUS, ik ga toch een 2e diepvriezer moeten aanschaffen.
Heb nog geen bulk bestelling gedaan, een pak van 3 kg dijenvlees zat er niet bij, en nog krijg ik er al niet alles in.
Heb alles dat geproportioneerd moet worden nu in de frigo gezet. Dat is zodanig hard bevroren dat ik het zo waarschijnlijk morgenavond pas kan, halfbevroren, proportioneren. Dan neem ik er meteen al 2 porties uit ook dat scheelt weer wat plaats ;D En dan probeer ik het ook vormen te maken die wat minder plaats verliezen in mijn vriezer... maar toch.
Zijn er bij jullie nog die specifiek voor de BARF hebben moeten een vriezer bij aankopen?
Heb hier ook wel nog een bijna volle zak brokken staan.
Kan het kwaad om, om die zak leeg te krijgen, eerst 's ochtends BARF en 's avonds brokken te geven? Zou het zonde vinden van die zak weg te gooien...
Natuurlijk kan het zijn dat hij de brokken niet meer gaat willen nadat hij het 'goeie' voer heeft gekregen ;)
Ik heb hier vier grote vriezers staan en met de huidige energieprijzen is dat niet langer te doen, dus wij gaan nu wel inkrimpen naar twee. Alle vier/twee zijn voor de honden.

Nee, het kan geen kwaad om dat te doen, de brokken eerst op te maken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3450215
Ik heb indertijd ook eerst de brokken opgemaakt. Maar wel niet gemengd. Dus gewacht met rauw tot de brokken op waren.
Je kan ze ook aan een asiel doneren, als je dat zou willen.
Door FreyaS
#3450218
We hebben uiteindelijk besloten om meteen volledig op BARF over te schakelen, omdat hij weer veel last had van zijn darmen.

Als we 50/50 deden vreesde ik dat het een vertekend beeld kon geven van of het nu hielp of niet...

We gaan de overige brokken van de open zak nog niet meteen weggooien maar misschien wel de gesloten zak proberen door te verkopen.

Had er ook aan gedacht om eerst de open zak toch op te maken maar hij heeft zoveel last dat ik er uiteindelijk niet mee wou wachten!

1e portie is nu vlot binnen gegaan ;D
Door FreyaS
#3450329
YesYes! Hout vasthouden, maar tot nu toe lijkt alles vrij goed te gaan, in die zin dat:

- op de lever na, hij tot nu toe alles graag lijkt te eten. De lever lag er nu in 1 groter stukje bij, ik probeer dit ´s avonds terug met het in kleine stukjes door de rest van zijn eten te mengen.
- hij vandaag voor het eerst een hele kwartel en een sardientje heeft gegeten, na wat hulp wel want hij wist niet goed hoe eraan te beginnen, maar je zag hem dan echt genieten van het oppeuzelen. Hij kauwt ook echt alles goed.
- hij heeft deze morgen voor het eerst een BARF-drolletje gedaan!!! Wel een half toch, hij was precies echt verschoten omdat wat er uit kwam eindelijk hard was. Voor een pup die niet anders kent dan diarree is dat maar vreemd! Nu lijkt het mij zelf misschien wat te hard, maar dat kan ook zijn doordat wij ook de diarree te gewoon zijn ;D kleur was goed, en wat ik vreemd vond, het rook ook amper! Maar zoveel te beter want het was wel ern binnenshuis incidentje. Onze eigen fout, hij wou niet buiten door de regen en uit enthousiasme hebben we hem dan maar al zijn eten gegeven en ik denk dat hij door de afleiding niet door had dat hij eigenlijk dringend moest. .

Ik neem aan dat we het best efn paar dagen aanzien voor we beslissen of we hem beter meer/minder geven?

Hij ging tijdens het oppeuzelen van de kwartel er ook gezellig bij liggen, doen jullie honden dit ook?

Onze vriezer is besteld, en komt maandag toe! Maar ben echt al blij dat we dit gedaan hebben, het is zo leuk om te zien hoe hij daar van geniet, en zelf kalm wordt!

Wat zijn de dingen die jullie doen om het niet te duur te laten uitkomen? Ik heb gisteren nog een bestelling gesimuleerd maar kwam aan 166 euro voor een maand met i´ bulk te kopen voor 3 maand.

Dat lijkt me wel heel veel, zijn er vleessoorten die jullie meer kiezen omdat ze iets goedkoper zijn?

I´m so excited!! :D ;D :D

PS, wou graag een fotootje posten van zijn volgende maaltijd maar vind niet hoe dit moet?
Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3450338
Leuk om zo mee te beleven hoe het gaat.
Hier ook een speciale hondenvriezer. Met 2 medium en 1 large hond kan dat nog net met 1.

Prijzen zijn inderdaad behoorlijk, ik ben makkelijk 150 kwijt voor een maand, maar dan hebben er wel 3 honden te eten.

Mijn mediums zijn voor van alles allergisch dus die eten het duurste, de border collie is een echte kliko dus die krijgt vooral de goedkopere diersoorten met een beetje van de dure speciale dingen.
Het is soms even zoeken, ik shop nu ook rustig bij de verschillende aanbieders om zo het goedkoopst uit te zijn.

Voor orgaan kan het helpen even gekookt water erover heen te gooien, gewoon klein scheutje uit de waterkoker in de bak erbij. Dan is de lever niet helemaal rauw meer en vinden honden het vaak lekkerder. (mijn kieskeuren tenminste wel) Uiteraard pas geven als het water niet meer heet is, maar als je maar klein scheutje doet is het vrij snel afgekoeld omdat het vlees natuurlijk ook wat koel is.

Karen
Door Lizzy
#3450344
FreyaS schreef: zo 02 okt 2022, 08:19 YesYes! Hout vasthouden, maar tot nu toe lijkt alles vrij goed te gaan, in die zin dat:

- op de lever na, hij tot nu toe alles graag lijkt te eten. De lever lag er nu in 1 groter stukje bij, ik probeer dit ´s avonds terug met het in kleine stukjes door de rest van zijn eten te mengen.
Een groot stuk lever? Eten ze hier geen van alle op. Ze vinden dat dat echt in ministukjes moet.
- hij vandaag voor het eerst een hele kwartel en een sardientje heeft gegeten, na wat hulp wel want hij wist niet goed hoe eraan te beginnen, maar je zag hem dan echt genieten van het oppeuzelen. Hij kauwt ook echt alles goed.
Super!!!!
- hij heeft deze morgen voor het eerst een BARF-drolletje gedaan!!! Wel een half toch, hij was precies echt verschoten omdat wat er uit kwam eindelijk hard was. Voor een pup die niet anders kent dan diarree is dat maar vreemd! Nu lijkt het mij zelf misschien wat te hard, maar dat kan ook zijn doordat wij ook de diarree te gewoon zijn ;D kleur was goed, en wat ik vreemd vond, het rook ook amper!
In de regel zijn BARF drollen hard en stinken ze nauwelijks. Dat is echt een kwestie van wennen :biggrin2: . Een goeie BARF drol pak je bij wijze van spreken zo met je twee vingers op om het weg te gooien. En als ze veel laxerende dingen hebben gegeten is het wel eens wat zachter hoor, maar in de regel is een BARF drol stevig.
Maar zoveel te beter want het was wel ern binnenshuis incidentje. Onze eigen fout, hij wou niet buiten door de regen en uit enthousiasme hebben we hem dan maar al zijn eten gegeven en ik denk dat hij door de afleiding niet door had dat hij eigenlijk dringend moest. .
Shit happens :biggrin2:
Ik neem aan dat we het best efn paar dagen aanzien voor we beslissen of we hem beter meer/minder geven?
Ja. Dat heeft even tijd nodig. Maar je moet ook blijven opletten met een jonge hond. Steeds kijken "niet te doen, niet te dik?". En aanpassen waar nodig. In de winter kunnen ze bijv. ook weer wat meer verbruiken dan in de zomer.
Hij ging tijdens het oppeuzelen van de kwartel er ook gezellig bij liggen, doen jullie honden dit ook?
Toen ze pup waren wel. Nu past een kwartel net in een holle kies en eten ze dat staand op.
Onze vriezer is besteld, en komt maandag toe! Maar ben echt al blij dat we dit gedaan hebben, het is zo leuk om te zien hoe hij daar van geniet, en zelf kalm wordt!
Dat is echt super leuk om te lezen! Veel plezier met je nieuwe vriezer :biggrin2:
Wat zijn de dingen die jullie doen om het niet te duur te laten uitkomen? Ik heb gisteren nog een bestelling gesimuleerd maar kwam aan 166 euro voor een maand met i´ bulk te kopen voor 3 maand.

Dat lijkt me wel heel veel, zijn er vleessoorten die jullie meer kiezen omdat ze iets goedkoper zijn?
Ja. Ik geef heel duur vlees bijv. eens per week. Of zelfs eens per twee weken. En ik probeer dan meerdere wat goedkopere vleessoorten in te kopen en dat dan wat vaker te geven. Ik kan bijv. geen een keer per week aan 3 grote honden wild paardenvlees geven a 16 euro voor 2 kilo (mijn honden eten in totaal bijna 3 kg per dag).
I´m so excited!! :D ;D :D

PS, wou graag een fotootje posten van zijn volgende maaltijd maar vind niet hoe dit moet?
Leuk leuk leuk!!

Maak je een foto met je telefoon?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door