Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3444452
Hallo allemaal

ik ben Nele en heb sinds 2 weken een nieuwe pup in huis. Ace is een American bully (pocket) van 13 weken oud. Hij is niet mijn eerste hond, maar wel de eerste waarmee ik wil gaan barfen.
Ik ben me ondertussen al een week aan het inlezen (elke avond het internet aan het rondstruinen, tot ergernis van mijn vriend ;D) maar ik vind het toch nog enorm spanned want ik wil het echt goed doen. Willen jullie meekijken naar mijn menu?

Ace weeg 8kg, we zouden starten met 5% van zijn lichaamsgewicht en verdeling 45% vleesbot, 20% orgaanvlees (waarvan de helft pens), 25% spiervlees en 10% groenten. Donderdag krijg ik volgende binnen (besteld bij floris vlees): lamspens, konijnnenniertjes, kippenhartjes, rundsvlees, kipkarkassen, eendenkarkas, paardenvlees, hertenvlees.
Ons menu zou er als volgt uitzien:

maandag: 180gr botvlees (kippenkarkas), 90gr orgaan (lamspens), 100gr spiervlees (hert), 45gr groentenmix
dinsdag: 180gr botvlees (kippenkarkas), 90gr orgaan (kippenhartjes), 100 gr spiervlees (hert), 45gr groentenmix
woensdag: 180gr botvlees (eendenkarkas), 90gr orgaan (lamspens), 100gr spiervlees (rund), 45 gr groentenmix
donderdag: 180 gr botvlees (eendenkarkas), 100gr spiervlees (hert), 145gr vis (haring) 45gr groenten
vrijdag: 180gr botvlees (kippenkarkas), 90gr orgaan (konijnenniertjes), 100gr spiervlees (rund), 45gr groentenmix
zaterdag: 180gr botvlees (eendenkarkas), 90gr orgaan (lamspens), 100gr spiervlees (hert), 45gr groenten
zondag: 180gr botvlees (eendenkarkas), 90gr orgaan (lamslever), 100gr spiervlees (hert), een rauw eitje



mijn vraagjes:
- is mijn menu oké? Ik heb op donderdag geen orgaanvlees omdat ik ergens gelezen had dat de combo orgaan met vis niet ideaal is. Qua botvlees kom ik met de eend en kippenkarkassen wel al aan mijn 45%, geef ik de vis dan best zonder graten? Met graten wordt het botaandeel dan misschien te hoog?
- ik vind het heel spannend om karkassen te gaan geven, ook al lees ik dat kip en eendenkarkas geschikt zijn voor beginners. Iemand nog tips?
- is 5% van zijn lichaamsgewicht voldoende, of starten we beter met een hoger percentage? Natuurlijk gaan we ook op termijn kijken hoe zijn gewicht evolueert.
- hoe doen we de overgang van brok naar barf best? Ik heb de artikels hier op het forum wel gelezen en dat ik best geen brok en bot tegelijk geef, maar kunnen we bijvoorbeeld zondag nog brokken geven en maandagochtend starten met spiervlees en in de avond dan al karkas (dan zit er 24u tussen de laatste brokkenmaaltijd en het eerste botvlees), of doen we er best een paar dagen over? (bijvoorbeeld dag 1 ochtend brok en avond spiervlees en orgaan, dag 3 volledig spiervlees en orgaan en geen brokken meer, en pas op dag 5 met karkas beginnen?)

Sorry voor de lange uitleg, maar alvast bedankt voor jullie tips :) !
#3444457
Nele en Ace schreef: di 10 mei 2022, 12:13 Hallo allemaal

ik ben Nele en heb sinds 2 weken een nieuwe pup in huis. Ace is een American bully (pocket) van 13 weken oud. Hij is niet mijn eerste hond, maar wel de eerste waarmee ik wil gaan barfen.
Ik ben me ondertussen al een week aan het inlezen (elke avond het internet aan het rondstruinen, tot ergernis van mijn vriend ;D) maar ik vind het toch nog enorm spanned want ik wil het echt goed doen. Willen jullie meekijken naar mijn menu?

Ace weeg 8kg, we zouden starten met 5% van zijn lichaamsgewicht en verdeling 45% vleesbot, 20% orgaanvlees (waarvan de helft pens), 25% spiervlees en 10% groenten. Donderdag krijg ik volgende binnen (besteld bij floris vlees): lamspens, konijnnenniertjes, kippenhartjes, rundsvlees, kipkarkassen, eendenkarkas, paardenvlees, hertenvlees.
Ons menu zou er als volgt uitzien:
Ik heb je percentages nagerekend en die kloppen precies!
maandag: 180gr botvlees (kippenkarkas), 90gr orgaan (lamspens), 100gr spiervlees (hert), 45gr groentenmix
dinsdag: 180gr botvlees (kippenkarkas), 90gr orgaan (kippenhartjes), 100 gr spiervlees (hert), 45gr groentenmix
woensdag: 180gr botvlees (eendenkarkas), 90gr orgaan (lamspens), 100gr spiervlees (rund), 45 gr groentenmix
donderdag: 180 gr botvlees (eendenkarkas), 100gr spiervlees (hert), 145gr vis (haring) 45gr groenten
vrijdag: 180gr botvlees (kippenkarkas), 90gr orgaan (konijnenniertjes), 100gr spiervlees (rund), 45gr groentenmix
zaterdag: 180gr botvlees (eendenkarkas), 90gr orgaan (lamspens), 100gr spiervlees (hert), 45gr groenten
zondag: 180gr botvlees (eendenkarkas), 90gr orgaan (lamslever), 100gr spiervlees (hert), een rauw eitje
Je menu ziet er PRIMA uit!
mijn vraagjes:
- is mijn menu oké? Ik heb op donderdag geen orgaanvlees omdat ik ergens gelezen had dat de combo orgaan met vis niet ideaal is.
Dat kan inderdaad laxerend werken. Dus ik vind dat een prima idee, dat je het uit dat menu hebt gelaten.
Qua botvlees kom ik met de eend en kippenkarkassen wel al aan mijn 45%, geef ik de vis dan best zonder graten? Met graten wordt het botaandeel dan misschien te hoog?
Nee hoor, die graten mag je laten zitten. Dat is maar zulk dun spul, daar zit nauwelijks calcium in!
- ik vind het heel spannend om karkassen te gaan geven, ook al lees ik dat kip en eendenkarkas geschikt zijn voor beginners. Iemand nog tips?
Ja, die zijn ook geschikt voor beginners. Maar als jij het nog spannend vindt, dan heb ik wel een advies voor je. Begin de eerste week (of twee weken) met kwartelkarkas (lijfjes) en konijnkarkas. Dat is klein en super zacht. Jij en je hond kunnen dan lekker wennen. Ik denk voor een pup van dit gewicht (is echt voor mij wel een klein pupje) is dat ook ideaal. Als het niet meer lukt om dat te bestellen: dan kun je ook met een vleeshamertje de eend en kipkarkassen even bewerken. Doe dat vooral buiten op een vleesplankje dat je niet voor jezelf hoeft te gebruiken :biggrin2: . En ja, dat geeft wel een beetje een troep :biggrin2:
- is 5% van zijn lichaamsgewicht voldoende, of starten we beter met een hoger percentage? Natuurlijk gaan we ook op termijn kijken hoe zijn gewicht evolueert.
Ik heb echt geen idee wat de energiebehoefte is van dit ras! Ik vind 5% voor zo'n jong klein puppy best weinig. Ik zou zelf met 7% zijn begonnen. Je kunt met 5% beginnen en even kijken hoe dat gaat. Heeft hij nog veel honger, wordt hij te dun: dan direct erbij gaan geven.
- hoe doen we de overgang van brok naar barf best? Ik heb de artikels hier op het forum wel gelezen en dat ik best geen brok en bot tegelijk geef, maar kunnen we bijvoorbeeld zondag nog brokken geven en maandagochtend starten met spiervlees en in de avond dan al karkas (dan zit er 24u tussen de laatste brokkenmaaltijd en het eerste botvlees), of doen we er best een paar dagen over? (bijvoorbeeld dag 1 ochtend brok en avond spiervlees en orgaan, dag 3 volledig spiervlees en orgaan en geen brokken meer, en pas op dag 5 met karkas beginnen?)
Ik zou de brokken doneren :biggrin2: . Maar je kunt ook prima op zondag brok geven en maandagochtend starten met spiervlees en groenten en pas wat later het karkas. Of, kwartelkarkas kopen en deze gewoon gelijk maandag geven.
Sorry voor de lange uitleg, maar alvast bedankt voor jullie tips :) !
Geen probleem hoor, daar zijn we voor. Als dingen niet duidelijk zijn of je hebt meer vragen: kom er gerust mee!
#3444462
Ik vind het ook een strak plan om 1 dag geen orgaan en wel vis te geven. Goed gevonden !
Je zou evt nog wel ergens een klein visje geven, gewoon als extra als je zou willen.
Je kan ook 2x per week er een volledig eitje bij doen, gewoon extra.

Qua hoeveelheid zou ik aanraden te beginnen met het dubbele gewicht van wat hij nu aan brok eet. Dat is goed om een idee te hebben wat hij ongeveer nodig heeft en dan kan je daarna in de gaten houden wat zijn gewicht doet.
Inge heeft ook een punt, zo'n jonge hond geef je beter nog meer dan 2 maaltijden per dag. En dan mag het bot wat verdeeld zijn over de dag. De dag na brok al bot geven kan normaal gezien geen kwaad. Ik zou zelf de eendenkarkassen nog een paar weken laten liggen. Eend is merkbaar harder dan kip, konijn en kwartel en zelfs ietsje harder dan parelhoen. Vooral konijnribbetjes (borstkasjes) zijn heel leuk voor een pup. Je hebt wel een hond met een nogal grote mond en die doorgaans wel eens gulzig durven zijn (mag ik dat zeggen? :)) . Ik zou even afwachten of hij mooi kauwt of gaat proberen schrokken. En dat houdt in, met zacht bot beginnen, groot genoeg (!) zodat hij niet de neiging heeft het te proberen doorslikken en als je daar niet zeker van bent, toch even gemept voor de zekerheid in het begin. Tenzij kwartel, dat is zo zacht, dat hoef je niet te meppen. Om te leren kauwen zijn die konijnborstkasjes ook ideaal, die hebben een 3D vorm die niet aanzet tot doorslikken.

En als je ergens onzeker over bent, zeker even bevestiging komen halen. Er zijn geen domme vragen en bot geven als je dat niet gewend bent is ook best spannend. Beter even checken dan dat er toch iets mis zou gaan.
#3444463
Inge en Bono schreef:Misschien lees ik het verkeerd, maar ik lees het stukje over overgaan van brok naar barf alsof je 2x daags wil voeren?
Nee sorry, mijn tekst is niet zo duidelijk haha maar ik vond het al zo lang worden ;D We voeren momenteel zijn brok nog 4x per dag, wanneer we beginnen barfen (wat dus volgende week normaal zal zijn) wil ik wel maar 3x per dag gaan voeren aangezien hij toch al 3,5 maand zal zijn dan.

Maar ik vroeg me dus vooral af of we 'barfdag' 1 misschien best nog in de ochtend brok geven, in de middag orgaanvlees en groenten en in de avond spiervlees (bijvoorbeeld), en pas tegen dag 5 de brok volledig zouden laten vallen en die maaltijd dan vervangen door zijn portie botvlees.
Over brokken lees je altijd dat je er bijna een week over moeten doen om van merk A naar merk B over te gaan (altijd een beetje meer van het nieuwe en een beetje minder van het oude), en ik vroeg mij af of het met barf ook zo ging.
Persoonlijk vind ik dat nogal omslachtig dus ik zou liefst zondag nog gewoon brokken geven en maandag meteen in de ochtend spiervlees, middag orgaan en groenten en avond zijn portie botvlees (en dus gewoon de brokken weglaten van de ene dag op de andere).
#3444465
pearlsofpassion schreef: di 10 mei 2022, 15:23 Ik vind het ook een strak plan om 1 dag geen orgaan en wel vis te geven. Goed gevonden !
Je zou evt nog wel ergens een klein visje geven, gewoon als extra als je zou willen.
Je kan ook 2x per week er een volledig eitje bij doen, gewoon extra.

Qua hoeveelheid zou ik aanraden te beginnen met het dubbele gewicht van wat hij nu aan brok eet. Dat is goed om een idee te hebben wat hij ongeveer nodig heeft en dan kan je daarna in de gaten houden wat zijn gewicht doet.
Inge heeft ook een punt, zo'n jonge hond geef je beter nog meer dan 2 maaltijden per dag. En dan mag het bot wat verdeeld zijn over de dag. De dag na brok al bot geven kan normaal gezien geen kwaad. Ik zou zelf de eendenkarkassen nog een paar weken laten liggen. Eend is merkbaar harder dan kip, konijn en kwartel en zelfs ietsje harder dan parelhoen. Vooral konijnribbetjes (borstkasjes) zijn heel leuk voor een pup. Je hebt wel een hond met een nogal grote mond en die doorgaans wel eens gulzig durven zijn (mag ik dat zeggen? :)) . Ik zou even afwachten of hij mooi kauwt of gaat proberen schrokken. En dat houdt in, met zacht bot beginnen, groot genoeg (!) zodat hij niet de neiging heeft het te proberen doorslikken en als je daar niet zeker van bent, toch even gemept voor de zekerheid in het begin. Tenzij kwartel, dat is zo zacht, dat hoef je niet te meppen. Om te leren kauwen zijn die konijnborstkasjes ook ideaal, die hebben een 3D vorm die niet aanzet tot doorslikken.

En als je ergens onzeker over bent, zeker even bevestiging komen halen. Er zijn geen domme vragen en bot geven als je dat niet gewend bent is ook best spannend. Beter even checken dan dat er toch iets mis zou gaan.
bedankt voor je uitleg! Ace krijgt momenteel 240gram aan brokken, als ik dan overga naar 7% ipv 5 zoals Lizzy zei dan kom ik inderdaad ook op een 500gr uit dus net zoals jij aangeeft. Voorlopig gaat hij 1 eitje van onze eigen kipjes op vrijdag krijgen (en dan geen groentenmix), weet niet of 2 eitjes al wijselijk is? Ik ben een eeuwige twijfelaar ::)

Ik ga proberen aan nog iets anders te geraken dan eendenkarkas tegen maandag, ik ben (helaas haha) van België en barf verdelers lijken hier nogal zeldzaam, en de slager hier in het dorp kan ook niet helpen :-\ zaterdag heb ik normaal wel tijd dus kan ik wel wat verder rijden om alsnog een barf verdeler te vinden waar ik binnen kan springen.
#3444466
Lizzy schreef: di 10 mei 2022, 13:49 Ik heb je percentages nagerekend en die kloppen precies!


Je menu ziet er PRIMA uit!


Dat kan inderdaad laxerend werken. Dus ik vind dat een prima idee, dat je het uit dat menu hebt gelaten.


Nee hoor, die graten mag je laten zitten. Dat is maar zulk dun spul, daar zit nauwelijks calcium in!


Ja, die zijn ook geschikt voor beginners. Maar als jij het nog spannend vindt, dan heb ik wel een advies voor je. Begin de eerste week (of twee weken) met kwartelkarkas (lijfjes) en konijnkarkas. Dat is klein en super zacht. Jij en je hond kunnen dan lekker wennen. Ik denk voor een pup van dit gewicht (is echt voor mij wel een klein pupje) is dat ook ideaal. Als het niet meer lukt om dat te bestellen: dan kun je ook met een vleeshamertje de eend en kipkarkassen even bewerken. Doe dat vooral buiten op een vleesplankje dat je niet voor jezelf hoeft te gebruiken :biggrin2: . En ja, dat geeft wel een beetje een troep :biggrin2:


Ik heb echt geen idee wat de energiebehoefte is van dit ras! Ik vind 5% voor zo'n jong klein puppy best weinig. Ik zou zelf met 7% zijn begonnen. Je kunt met 5% beginnen en even kijken hoe dat gaat. Heeft hij nog veel honger, wordt hij te dun: dan direct erbij gaan geven.


Ik zou de brokken doneren :biggrin2: . Maar je kunt ook prima op zondag brok geven en maandagochtend starten met spiervlees en groenten en pas wat later het karkas. Of, kwartelkarkas kopen en deze gewoon gelijk maandag geven.


Geen probleem hoor, daar zijn we voor. Als dingen niet duidelijk zijn of je hebt meer vragen: kom er gerust mee!
Dank je, ik heb mijn menu aangepast naar 7%, het laatste wat ik wil is te weinig geven :) ik ga proberen om zaterdag nog konijn of kwartel te gaan halen ergens want hier in België zitten niet bepaald veel barf verdelers en de slager in het dorp heeft ook niets :(
Maar ik start maandag dan gewoon volledig met barf, ik had er eerlijk gezegd al geen zin in om dag voor dag de brokken af te bouwen en barf op te bouwen, te veel gedoe haha ;D ik vind het zo al telwerk genoeg ::)
#3444491
pearlsofpassion schreef:Van waar in België?
Ben zelf ook een belgje. ;)
Oh leuk! Wij zijn van Vilvoorde. Ik had al wat gezocht op google maar binnen het half uur rijden vond ik geen barf verkopers :( (behalve 1 winkel die, wanneer ik vroeg of hij barf verkocht, antwoordde ‘ja mergpijpen’ ::) )van waar ben jij en ken jij verkopers waar je kan kopen ter plaatse?
Net naar de ‘kippenboer’ geweest op de markt ook maar zelfs zij hadden niks.
#3444509
Vilvoorde... Hmmm. Dan weet ik niets echt in de buurt nee.
Ik haal wat in Waasmunster (Kiezebrink/ Animal food Express). Die leveren ook aan huis maar met grote ritten, ik weet er het fijne niet van.
En Chouka (hier op het forum) heeft ook soms wat biologische lamsproducten. Zij woont ergens in de kempen denk ik.
Ik weet niet hoeveel vriesruimte je hebt?
Er zijn ook leveranciers die aan huis leveren.

Heb je bij de kippenboer naar 'barf' gevraagd of specifiek vb kipkarkas oid?
Ik haal m'n kiporgaan vb wel op de markt en als ze op dat moment per toeval wat konijnkoppen hebben liggen van mensen die dat er niet bij willen, neem ik die ook mee. Dat orgaan is gewoon voor menselijk comsumptie maar er is weinig vraag naar dus is het niet duur (2,5 euro/kg).
#3444552
pearlsofpassion schreef:Vilvoorde... Hmmm. Dan weet ik niets echt in de buurt nee.
Ik haal wat in Waasmunster (Kiezebrink/ Animal food Express). Die leveren ook aan huis maar met grote ritten, ik weet er het fijne niet van.
En Chouka (hier op het forum) heeft ook soms wat biologische lamsproducten. Zij woont ergens in de kempen denk ik.
Ik weet niet hoeveel vriesruimte je hebt?
Er zijn ook leveranciers die aan huis leveren.

Heb je bij de kippenboer naar 'barf' gevraagd of specifiek vb kipkarkas oid?
Ik haal m'n kiporgaan vb wel op de markt en als ze op dat moment per toeval wat konijnkoppen hebben liggen van mensen die dat er niet bij willen, neem ik die ook mee. Dat orgaan is gewoon voor menselijk comsumptie maar er is weinig vraag naar dus is het niet duur (2,5 euro/kg).
Ja de winkel in Waasmunster had ik gezien en leek me ideaal, maar is 3 kwartier rijden voor ons dus toch echt wat te ver. Floris vlees levert voor 9€, komt me goedkoper uit dan benzine verrijden ::) maar ja, ik vind het nu nog heel wat puzzelwerk (en de hoeveelheden zullen nog elke week stijgen bij een pup), dus ik vind het heel moeilijk in te calculeren allemaal en net daarom zou een winkel een beetje in de buurt toch fijn zijn. Ik heb in een ‘gewone vriezer’ nu 3-4 schuiven (zijn wel redelijk groot) vrij gemaakt, maar ook dat vind ik moeilijk in te schatten hoeveel kg daar nu in past. Dat zal straks duidelijk worden na de levering van floris ;D
De kippenboer had niets behalve kip aan het spit. Hij zei wel dat organen normaal moesten lukken maar daarvoor moest ik eens contact opnemen met het ‘hoofdkantoor’ want dit had hij niet standaard mee. Is dus meer een soort ‘keten’ van kipverkopers en niet echt zelf een kippenboer helaas :-\
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door