Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door DoggySen
#3444364
Hallo,
Ik ben nieuw hier, dus ik zal me even voorstellen. Mijn hond Senna is een driejarige labrador van 28 kg. Ze heeft haar hele leven al last van jeuk en oorontstekingen. We hebben vanalles geprobeerd, maar de klachten blijven een uitdaging. De huisarts heeft een allergietest laten doen, daar kwam een (huis)mijt allergie en een allergie voor schimmels uit. Met speciale bedden en shampoo heb ik haar jeuk nu redelijk onder controle. We waren op advies van de huisarts overgestapt op anallergenic brokken, maar na een jaar gebruik had ze nog steeds maandelijks oorontstekingen. Met het idee dat het wellicht toch een voedselding was, heb ik veel verschillende soorten eten geprobeerd, maar ze deed het toch het beste op de anallergenic brokken. Ik vond BARF in het begin wat spannend, maar ik vind het toch de moeite waard om dit nu te gaan proberen. Senna heeft nu een paar weken KVV gehad, zodat haar lichaam zich wat voor kon bereiden op barfen.

Senna heeft een heleboel dingen waar ze allergisch of intolerant voor is, waardoor er niet ontzettend afgewisseld kan worden. Het zou een te lange lijst worden als ik die allemaal uit zou schrijven, maar wat ze wel mag hebben is: schaap/lam, fazant, kalkoen, paard, heilbot, paling en dorade. Omdat ik het idee heb dat je daar niet genoeg variatie voor de benodigde voedingswaarden mee binnen kan krijgen, wil ik ook een aantal soorten toevoegen waar ze heel licht op reageert: rund, parelhoen, kwartel, duif, hert en wilde eend. Maar dit maar met mate geven en soorten uit deze groep veel afwisselen.
Ik weet dat ei wordt aangeraden bij BARF, maar Senna kan hier niet tegen. Kan ik dit gewoon weglaten? Ik zou niet weten door wat ik dat kan vervangen.
Qua groenten blijkt uit de allergietest dat ze alleen sla en boerenkool zou kunnen eten, maar er zijn ook een heleboel dingen niet getest, zoals sperziebonen, andijvie, snijbiet. Ik weet dat je niet te veel kool en sla moet geven, dus mijn idee was om dit dan maar in kleine hoeveelheden te geven, aangevuld met hetgene wat onbekend is.
Daarnaast zou ik het menu aanvullen met noten, lijnzaad, hennepzaad, algenolie, kevir, fruit, Spirulina en Chlorella.

Mijn menu voor de eerste tijd, zodat ze kan wennen aan het eten van botten, zou er zo uit zien:
1. 250 gr kalkoennek, 250 gr rundvlees, 80 gr groente
2. 500 gr wilde duif (inclusief organen), 80 gr groente + klein visje
3. 250 gr kalkoennek, 130 gr runderpens, 50-50-25 (hart, lever, nier) rundorganen, 80 gr groente
4. 500 gr fazant (inclusief organen), 80 gr groente + klein visje
5. 250 gr parelhoen, 250 gr paardenvlees, 80 gr groente
6. 250 gr parelhoen, 130 gr runderpens, 50-50-25 rundorganen, 80 gr groente
7. 250 gr kalkoennek, 250 gr paardenvlees, 80 gr groente + klein visje

Waarbij ik de week erna het rund verwissel voor lam, het paardenvlees verwisselen voor hert en de wilde duif vervangen door fazant. Om de maand zal ik dan parelhoen en kwartel wisselen (ivm vriezer ruimte).

Als ze gewend is aan het eten van de botten, zou ik naar dit menu over willen stappen:
1. 250 gr kalfsstaart, 250 gr rundvlees, 80 gr groente
2. 500 gr fazant (inclusief organen), 80 gr groente + klein visje
3. 250 gr kalfsstaart, 130 gr runderpens, 50-50-25 rundorganen, 80 gr groente
4. 250 gr kalkoennek, 250 gr paardenvlees, 80 gr groente
5. 500 gr wilde duif (inclusief organen), 80 gr groente + klein visje
6. 250 gr kalkoennek, 130 gr runderpens, 50-50-25 rundorganen, 80 gr groente
7. 500 gr fazant (inclusief organen), 80 gr groente + klein visje

8. 250 gr lamsrib, 250 gr hertenvlees, 80 gr groente
9. 250 gr lamsrib, 130 gr lamspens, 50-50-25 lamsorganen, 80 gr groente
10. 250 gr parelhoen, 250 gr lamsvlees, 80 gr groente + klein visje
11. 500 gr fazant (inclusief organen), 80 gr groente + klein visje
12. 250 gr kalkoennek, 130 gr lamspens, 50-50-25 lamsorganen, 80 gr groente
13. 250 gr kalkoennek, 250 gr lamsvlees, 80 gr groente
14. 500 gr fazant (inclusief organen), 80 gr groente + klein visje

Ik heb nooit eerder gebarfd, dus zou heel graag hebben dat iemand mee kijkt naar het menu. Heeft iemand tips of adviezen?
Door Lizzy
#3444375
DoggySen schreef: vr 06 mei 2022, 19:57 Hallo,
Ik ben nieuw hier, dus ik zal me even voorstellen. Mijn hond Senna is een driejarige labrador van 28 kg. Ze heeft haar hele leven al last van jeuk en oorontstekingen. We hebben vanalles geprobeerd, maar de klachten blijven een uitdaging. De huisarts heeft een allergietest laten doen, daar kwam een (huis)mijt allergie en een allergie voor schimmels uit. Met speciale bedden en shampoo heb ik haar jeuk nu redelijk onder controle. We waren op advies van de huisarts overgestapt op anallergenic brokken, maar na een jaar gebruik had ze nog steeds maandelijks oorontstekingen. Met het idee dat het wellicht toch een voedselding was, heb ik veel verschillende soorten eten geprobeerd, maar ze deed het toch het beste op de anallergenic brokken. Ik vond BARF in het begin wat spannend, maar ik vind het toch de moeite waard om dit nu te gaan proberen. Senna heeft nu een paar weken KVV gehad, zodat haar lichaam zich wat voor kon bereiden op barfen.
Ohw wat een ellende zeg... En dan ook nog eens een combinatie van een voedselallergie en een allergie van buitenaf :-\
Senna heeft een heleboel dingen waar ze allergisch of intolerant voor is, waardoor er niet ontzettend afgewisseld kan worden. Het zou een te lange lijst worden als ik die allemaal uit zou schrijven, maar wat ze wel mag hebben is: schaap/lam, fazant, kalkoen, paard, heilbot, paling en dorade. Omdat ik het idee heb dat je daar niet genoeg variatie voor de benodigde voedingswaarden mee binnen kan krijgen, wil ik ook een aantal soorten toevoegen waar ze heel licht op reageert: rund, parelhoen, kwartel, duif, hert en wilde eend. Maar dit maar met mate geven en soorten uit deze groep veel afwisselen.
Ik denk dat de bovenstaande diersoorten voldoende zijn om niet ook de diersoorten te geven waar ze licht op reageert. Maar goed, ik laat dat aan jouzelf over. Ik zou die inderdaad niet te vaak geven.
Ik weet dat ei wordt aangeraden bij BARF, maar Senna kan hier niet tegen. Kan ik dit gewoon weglaten? Ik zou niet weten door wat ik dat kan vervangen.
Gewoon weg laten.
Qua groenten blijkt uit de allergietest dat ze alleen sla en boerenkool zou kunnen eten, maar er zijn ook een heleboel dingen niet getest, zoals sperziebonen, andijvie, snijbiet. Ik weet dat je niet te veel kool en sla moet geven, dus mijn idee was om dit dan maar in kleine hoeveelheden te geven, aangevuld met hetgene wat onbekend is.
Mag ik vragen wat voor allergie test dit geweest is? Ik zou gewoon proberen welke groenten ze wel kan verdragen. Andijvie, witlof, courgette worden in de regel ook heel goed verdragen.
Daarnaast zou ik het menu aanvullen met noten, lijnzaad, hennepzaad, algenolie, kevir, fruit, Spirulina en Chlorella.
Prima! Spirulina schijnt effectief te kunnen zijn om voedselallergieen te kunnen voorkomen, misschien doet het nog wat voor haar ook.
Mijn menu voor de eerste tijd, zodat ze kan wennen aan het eten van botten, zou er zo uit zien:
1. 250 gr kalkoennek, 250 gr rundvlees, 80 gr groente
2. 500 gr wilde duif (inclusief organen), 80 gr groente + klein visje
3. 250 gr kalkoennek, 130 gr runderpens, 50-50-25 (hart, lever, nier) rundorganen, 80 gr groente
4. 500 gr fazant (inclusief organen), 80 gr groente + klein visje
5. 250 gr parelhoen, 250 gr paardenvlees, 80 gr groente
6. 250 gr parelhoen, 130 gr runderpens, 50-50-25 rundorganen, 80 gr groente
7. 250 gr kalkoennek, 250 gr paardenvlees, 80 gr groente + klein visje
Persoonlijk vind ik kalkoennek ongeschikt als beginnersbot. Ik ken honden (jawel, eentje van mijzelf) die de nek in 1 keer door wilde slikken. Dus of heel goed plat slaan met een vleeshamer (buiten!) of vervangen door gemalen kalkoen. Verder ziet het er uitstekend uit. Als ze op rund reageert kun je ook overwegen om lamspens en lamsorganen te geven. Qua fazant inclusief organen moet je misschien even afwachten of je hond dat lust. Mijn honden vinden dat vergif gewoon. Stelletje aanstellers. Zonder organen en fazantenvlees vinden ze weer heerlijk ::) :biggrin2: . Ik hoop dat jouw hond het gewoon eet.
Waarbij ik de week erna het rund verwissel voor lam, het paardenvlees verwisselen voor hert en de wilde duif vervangen door fazant. Om de maand zal ik dan parelhoen en kwartel wisselen (ivm vriezer ruimte).
Waarom niet andersom, beginnen met een diersoort waar ze niet op reageert? Nou ja, je hebt je huiswerk gemaakt dus ik vermoed dat je er een goede reden voor hebt! Maar verder: uitstekend!
Als ze gewend is aan het eten van de botten, zou ik naar dit menu over willen stappen:
1. 250 gr kalfsstaart, 250 gr rundvlees, 80 gr groente
2. 500 gr fazant (inclusief organen), 80 gr groente + klein visje
3. 250 gr kalfsstaart, 130 gr runderpens, 50-50-25 rundorganen, 80 gr groente
4. 250 gr kalkoennek, 250 gr paardenvlees, 80 gr groente
5. 500 gr wilde duif (inclusief organen), 80 gr groente + klein visje
6. 250 gr kalkoennek, 130 gr runderpens, 50-50-25 rundorganen, 80 gr groente
7. 500 gr fazant (inclusief organen), 80 gr groente + klein visje

8. 250 gr lamsrib, 250 gr hertenvlees, 80 gr groente
9. 250 gr lamsrib, 130 gr lamspens, 50-50-25 lamsorganen, 80 gr groente
10. 250 gr parelhoen, 250 gr lamsvlees, 80 gr groente + klein visje
11. 500 gr fazant (inclusief organen), 80 gr groente + klein visje
12. 250 gr kalkoennek, 130 gr lamspens, 50-50-25 lamsorganen, 80 gr groente
13. 250 gr kalkoennek, 250 gr lamsvlees, 80 gr groente
14. 500 gr fazant (inclusief organen), 80 gr groente + klein visje
OK. Ziet er strak uit. Ik ben zelf niet bekend met kalfsstaart. Ik zou de snoeischaar-test daar op los laten. Idem voor de lamsribben. Die voer ik ook maar alleen als ik ze makkelijk door kan knippen met een snoeischaar.
Ik heb nooit eerder gebarfd, dus zou heel graag hebben dat iemand mee kijkt naar het menu. Heeft iemand tips of adviezen?
Ik vind het super stoer van je dat je gaat overschakelen! En ik denk een goed idee. Ik hoop dat je hond er ook van opknapt. Misschien zal niet alles als sneeuw voor de zon verdwijnen (misschien ook wel!) maar je hebt dan in ieder geval een goede basis.

Is het nog een idee om aan de darmflora te gaan werken met een goede probiotica?

Binnen de mogelijkheden die je hebt ziet je menu er gewoon kei strak uit! Volgens mij zijn de percentages in orde, maar die wil ik ook nog wel voor je narekenen hoor. Doe ik dat na de boswandeling :)
Door Lizzy
#3444379
Ik heb naar de percentages van de eerste week gekeken en kom op : 55% vleesbot maar het percentage bot ligt wel wat lager omdat je twee keer hele dieren voert. Toch, het kan dat dit aan de hoge kant blijkt te zijn, 18% spiervlees en dat ligt weer iets hoger omdat je twee keer hele dieren voert, 6% pens, 13% groenten en 7% orgaan en dat ligt weer wat hoger omdat je twee keer dieren + orgaan voert. Dus al met al ziet het er goed uit. Je zou iets meer pens mogen geven, maar dat zijn details. Komt dit overeen met je eigen berekening?
Gebruikersavatar
Door DoggySen
#3444406
Dank je voor je input!
Mag ik vragen wat voor allergie test dit geweest is?
De allergietest op omgevingsfactoren is via de dierenarts gegaan, die voor het eten was van Oervoer. Ik ben van te voren gewaarschuwd dat je de resultaten met een korreltje zout moet nemen, omdat de resultaten niet altijd kloppen en de wetenschap erachter wat vaag is. Maar qua vleessoorten kwam het overeen met wat ik zelf al had ontdekt via eliminatiedieet, vandaar dat ik geneigd ben om de uitslag van de groente aan te nemen.
Persoonlijk vind ik kalkoennek ongeschikt als beginnersbot. Ik ken honden (jawel, eentje van mijzelf) die de nek in 1 keer door wilde slikken. Dus of heel goed plat slaan met een vleeshamer (buiten!) of vervangen door gemalen kalkoen.
Is er een bot wat binnen de vleessoorten valt die Senna mag eten, die dan wel een beginnersbot is? Gemalen kalkoen is inderdaad een optie, maar dan leert ze nog steeds niet hoe ze botten moet eten, voordat ik begin aan de lamsrib enzo.
Je zou iets meer pens mogen geven, maar dat zijn details. Komt dit overeen met je eigen berekening?
Super fijn dat je hier nog even op wijst. Ik heb getracht om vleesbot 45%, spiervlees 25%, groente 15%, pens 10%, hart 4%, lever 4%, nier 2% te doen. Maar omdat er hele dieren inclusief organen bij zitten is dat wat lastig te berekenen. Ik zie nu inderdaad dat ik de pens nog wel aan moet vullen, gezien dat niet bij de dieren met het orgaanvlees zit. Het bot is iets wat ik dan goed in de gaten moet houden. Gezien je denkt dat het wat te hoog is, zal ik eerst extra spiervlees bijvoeren en dan kijken hoe de ontlasting is.
Is het nog een idee om aan de darmflora te gaan werken met een goede probiotica?
Dat is zeker nog wel een idee. Ik zal even zoeken op het forum of er al goede probiotica besproken zijn ergens ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3444437
Als die duif en fazant ook met voldoende spier is, zou je die ook uit je berekening kunnen gooien. Enkel de rest in verhouding uitrekenen (spier, bot en orgaan dan).
Eerst op het weektotaal uitrekenen hoeveel groenten, pens en vis erin moet. Dat verdelen. Dan die fazant en duif erin. En wat er overschiet volgens de percentages invullen.

Verder zou ik ook eerder iets minder gevarieerd voeren dan iets te geven waar ze op reageert. Al is het maar lichtjes. Mijn ervaring is dat dat toch erger wordt na een tijdje (cummuleert) en het is niet gezond.
Door Lizzy
#3444439
DoggySen schreef: zo 08 mei 2022, 20:04 Dank je voor je input!

De allergietest op omgevingsfactoren is via de dierenarts gegaan, die voor het eten was van Oervoer. Ik ben van te voren gewaarschuwd dat je de resultaten met een korreltje zout moet nemen, omdat de resultaten niet altijd kloppen en de wetenschap erachter wat vaag is. Maar qua vleessoorten kwam het overeen met wat ik zelf al had ontdekt via eliminatiedieet, vandaar dat ik geneigd ben om de uitslag van de groente aan te nemen.
Dan moet je gewoon luisteren naar je intuïtie!
Is er een bot wat binnen de vleessoorten valt die Senna mag eten, die dan wel een beginnersbot is? Gemalen kalkoen is inderdaad een optie, maar dan leert ze nog steeds niet hoe ze botten moet eten, voordat ik begin aan de lamsrib enzo.
Nou, je kunt de kalkoennekken met een vleeshamer dus echt lekker plat slaan. Dan kan het wel. Bot leren eten, wetende dat ze kwartel redelijk trekt; zou je kwartel kunnen nemen. Dat is echt echt mega beginnersbot.
Super fijn dat je hier nog even op wijst. Ik heb getracht om vleesbot 45%, spiervlees 25%, groente 15%, pens 10%, hart 4%, lever 4%, nier 2% te doen. Maar omdat er hele dieren inclusief organen bij zitten is dat wat lastig te berekenen. Ik zie nu inderdaad dat ik de pens nog wel aan moet vullen, gezien dat niet bij de dieren met het orgaanvlees zit. Het bot is iets wat ik dan goed in de gaten moet houden. Gezien je denkt dat het wat te hoog is, zal ik eerst extra spiervlees bijvoeren en dan kijken hoe de ontlasting is.

Dat is zeker nog wel een idee. Ik zal even zoeken op het forum of er al goede probiotica besproken zijn ergens ;)
Pearlsofpassion geeft hieronder een goede tip! Trek de hele prooidieren eraf, tel die niet mee en bereken dan de percentages over de resterende dagen!

Ik vind zelf die van Dr Mercola echt heel goed. Ik bestel 3 potten in de USA bij Mercola zelf omdat ze hier in NL gewoon onbetaalbaar zijn. Maar ja goed, dan zijn ze nog steeds best heel duur.....
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door