Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door esther
#3443925
Ik heb 3 Cavalier King Charles spaniels.

Skittle, gecastreerde reu van 6,11 jaar oud. Lastige eter. Hij weegt 9 kilo en wil met 2% gaan beginnen.

Bentley, in takte reu van 5,10 jaar oud. Veel vacht en huid problemen, met regelmaat verstopte anaalklieren. Huisstofmijt en voermijtallergie. Makkelijke eter maar ik moet opletten dat hij niet gaat schrokken. Hij weegt ook 9 kilo en wil ook met 2% gaan beginnen.

Silas, in takte reu van 2,6 jaar. Zeer makkelijke eter. Wel erg langzaam. Hij weegt 10 kilo en wil met 3% gaan beginnen.

45% vleesbot
25% spiervlees
10% pens
10% overig orgaan
10% groente/fruit

2 x per week vis (hoeveel?)
1 x per week ei

Vandaag een barfbox binnen gehad met man-man wat heb ik zitten klungelen. Dat bevroren portioneren in de kleine hoeveelheden die mijn honden eten vond ik een geklieder en gedoe! En hoe het dan weer netjes in de vriezer komt ben ik ook nog niet helemaal tevreden over. Maar goed, oefening baart kunst!

Qua vleesbot heb ik de ribben nog in takt gelaten die in het pakket zitten. Durf dat nog niet aan. Rest heb ik als volgt verdeeld. Ik weet nu eigenlijk al dat het veel beter kan maar hopelijk kunnen jullie me geruststellen en krijgen de heren over de periode van 2 weken geen tekort!

Skittle en Bentley:
Vleesbot = 81 gram
Spiervlees = 45 gram
Pens = 18 gram
Orgaan = 18 gram
Groente = 18 gram

Silas:
Vleesbot = 135 gram
Spiervlees = 75 gram
Pens = 30 gram
Orgaan = 30 gram
Groente = 30 gram

Vleesbot pakketjes met (en/of) = kippennek, eenden nek, kwartel, eenden karkas, kippen karkas, kippenvleugel (kortom gevogelte pakketjes)

Orgaan pakketjes (pens en orgaan) = lamslever met lamspens of runderpens met rundernier.

Spiervleespakketjes = hert of runderwang beide aangevuld met klein beetje paardenvlees (als ik runderorgaan geeft dan geef ik dus hert)

Groente geef ik ik die uit het barfpakket.

Nu in zakjes gedaan maar ook daar ga ik snel over verder lezen. Volgende keer wil ik maaltijden bij elkaar doen denk ik
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3443931
De eerste, meest voor de hand liggende tip, is dat je ook 3x per week orgaan en 4x spier kan voeren ipv elke dag compleet.
Of 3x van beide en de 4e dag vis. Of iets anders dat je handig vind. Dat maakt de porties groter.

Verder vries ik voor m'n katten samen in, per dag of soms zelfs voor 2 dagen in een keer. Zo zijn de porties in de vriezer groter en moet ik minder nadenken en zoeken bij uithalen. Maar ik moet dus net voor het voeren nog wat snijden of knippen en afwegen. Ik vind dat aangenamer, maar het geeft meer afwas en het is dus heel persoonlijk. Ik denk dat de meeste mensen wel voor elk dier apart invriezen, maar ik kan het maar vermelden. ;)

Voer je ook hart? Wel redelijk belangrijk.
Echt mooi vlees uit de wang is prima spiervlees, maar de vette lappen met kimmels erop zijn enkel geschikt om te drogen als snack.
Door esther
#3443949
3 dagen orgaan
3 dagen spier
1 dag vis

Lijkt me wel een handige optie.

Ik denk dat ik bakjes ga scoren waar ik per dag voor 3 honden kan doen en die eventueel labelen met de dag. Nu nog handige bakjes vinden!
Door esther
#3443950
Hart wil ik ook zeker gaan voeren. Dit was een heel pakket dat ik heb gekocht maar los kopen is wellicht toch beter.

Bedankt voor je feedback!
Door smulpaap
#3443968
Ik heb ook een klein hondje
En ja , het portioneren is best een klus
De mijne eet bv 75 gram Vleesbot per dag
Ik heb bv karkassen van zon 400 tot 450 gram . Die hak in in drieën, en er gaan dan dus porties van 150 gram weer de vriezer in .Dan eet ze twee dagen hetzelfde Vleesbot

Je zou dus de porties van je drie honden te samen op kunnen tellen en het op die manier portioneren
Ik had voorheen 4 honden , twee middelgroot en twee kleintjes . Ik zat geloof ik op een kilo Vleesbot per dag . Dat deed ik bij elkaar en zo deed ik het met Spiervlees ook . Orgaan portioneerde ik wel apart , een pakketje voor de groters en eentje voor de kleintjes

Worden die barf boxen samengesteld ? Of kan je zelf je keuze maken ?
Sommige honden lusten bv echt geen fazant of duif ..En als dat nu net in je box gestopt word ...... Verder zou ik de eerste tijd niet teveel tegelijk bestellen , zeker met een kieskeurige hond . Eerst maar eens kijken wat ze lusten ..En de ribben voorlopig even in de vriezer laten . Ribben zijn echt gevorderden bot .
Door smulpaap
#3443969
esther schreef: zo 24 apr 2022, 13:52 3 dagen orgaan
3 dagen spier
1 dag vis

Lijkt me wel een handige optie.

Ik denk dat ik bakjes ga scoren waar ik per dag voor 3 honden kan doen en die eventueel labelen met de dag. Nu nog handige bakjes vinden!
Dat kan .
Mijn kieskeurige dame eet niet zo graag orgaan . Ik maak een orgaan mix verdeeld over 4 dagen per week . Dan krijgt ze het aandeel orgaan toch binnen maar steeds in kleine hoeveelheden . Ik meng het goed door het Spiervlees en de groentemix . Geef ik haar bv het percentage nier of lever in grotere hoeveelheden dan kan ik het schudden . En dat geld voor elke diersoort
Zit er orgaan in een karkas ,dan laat ze het karkas liggen , dat haal ik er dus uit tijdens het portioneren

Dus ook hierin is het de eerste tijd bekijken hoe het gaat en wat ze lusten
Sommige honden kun je bv eerst spier of orgaan laten eten . En dan pas het lekkerste , het Vleesbot. Dat kan ook een foefje zijn bin kieskeurige eters
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door