Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3433613
Hallo allemaal,

Maar weer even een nieuw topic over onze zoektocht naar het juiste menu. :-)

Doutze en Aismee zijn helaas in toenemende mate intolerant voor diverse diersoorten.
Daardoor sluit ik nu uit: Kip, Rund, Konijn, Lam, Geit en Zalm.

Qua spiervlees en botten lukt het nog wel om ondanks die beperkingen genoeg te variëren maar ik loop nu vast op het orgaan.
Van hert kan ik nog wel iets vinden aan orgaan maar niet alles. Het meeste orgaan wat je kunt kopen is van de diersoorten die ze nou juist niet (meer goed) verdragen.

Ik heb ook o.a. gemalen duif en gemalen fazant waar als het goed is ook orgaan in zit maar omdat het fijn gemalen is weet ik natuurlijk niet of dat klopt en ook qua verhoudingen weet ik niet hoe dat zit.

Is het mogelijk om een goed menu te maken zonder orgaan? Kan ik dat orgaan ergens mee vervangen of op een andere manier het menu aanvullen zodat het wel compleet is?

Karen
#3433617
Kromfohrlanders schreef: do 21 okt 2021, 09:16 Hallo allemaal,

Maar weer even een nieuw topic over onze zoektocht naar het juiste menu. :-)

Doutze en Aismee zijn helaas in toenemende mate intolerant voor diverse diersoorten.
Daardoor sluit ik nu uit: Kip, Rund, Konijn, Lam, Geit en Zalm.

Qua spiervlees en botten lukt het nog wel om ondanks die beperkingen genoeg te variëren maar ik loop nu vast op het orgaan.
Van hert kan ik nog wel iets vinden aan orgaan maar niet alles. Het meeste orgaan wat je kunt kopen is van de diersoorten die ze nou juist niet (meer goed) verdragen.

Ik heb ook o.a. gemalen duif en gemalen fazant waar als het goed is ook orgaan in zit maar omdat het fijn gemalen is weet ik natuurlijk niet of dat klopt en ook qua verhoudingen weet ik niet hoe dat zit.

Is het mogelijk om een goed menu te maken zonder orgaan? Kan ik dat orgaan ergens mee vervangen of op een andere manier het menu aanvullen zodat het wel compleet is?

Karen
Oei, wat een lastig probleem! Haasorgaan is vaak nog wel aan te komen. Misschien even vragen aan Nikedog.

Persoonlijk vind ik orgaanvlees echt te belangrijk om weg te laten. En waar moet je het mee vervangen...? Ik zou het echt niet weten. Want je komt zonder orgaan zoveel vitamines en mineralen tekort. Er bestaat wel freeze dried organ meat maar dat is toch vaak rund of lam :-\

Ik weet dat ze bij https://dogmeat.nl/nl/ nogal behulpzaam zijn. Misschien kunnen zij een orgaanvleesmix voor je maken met diersoorten die ze kunnen verdragen.

Vind het wel raar hoor, dat ze beide voor dezelfde diersoorten intolerant zijn :-\ . Echt ontzettend balen voor je.
#3433621
Eend en kalkoen gaan vooralsnog goed, zag dat floris vlees dat ook nog wel in orgaan had dus dan kan ik daar eerst nog wat mee.

Ik denk dat het gelijk opgaan vooral komt omdat ik het wel zo praktisch vindt ze een redelijk vergelijkbaar menu te geven, wel verschillen de hoeveelheden maar zoiets als kip had ik al nooit omdat Aismee daar niet tegen kan. En daardoor krijgen ze vooral dezelfde diersoorten in ongeveer dezelfde mate.

En wat ook (niet) helpt is dat het familie is. Zelfde ras en hoewel er diverse generaties tussen zit zijn het feitelijk nichtjes van elkaar. Mijn onderbuik zegt dat de inteelt basis in dit ras hun weerstand en stofwisseling e.d. ook geen goed doet. Maar dat weet ik niet zeker.

Aismee krijgt vooral traanogen en soms ook jeuk. Bij haar is het echt een intolerantie en kan ik in beperkte mate nog wel wat geven. Scheutje yoghurt o.i.d. kan zij wel hebben.
Doutze is eigenlijk het echte probleem, zij is zo over gevoelig en reageert met huiduitslag en jeuk. Zij ontwikkeld echt in een moordtempo intoleranties waar Aismee er 10 jaar over gedaan heeft doet zij het in 4 jaar.. 't is een uitdaging die Doutze.

spirulina heb ik gekocht n.a.v. mijn vorige allergie topic. Helaas eten ze dat niet, ook niet als ik het maal. Zijn er nog andere opties om Doutze haar darmen / stofwisseling wat te ondersteunen?

Karen
#3433623
Wat gek, hier vinden ze spirulina heerlijk! Verstoppen in een stukje vlees?

Misschien dat je ook op Quercetine kunt zoeken. Dat zou heel effectief kunnen zijn bij allergieën, ook bij voedsel allergie. Het beste zoek je op Engelstalige websites. En waar ik ook naar zou kijken in jouw plaats is L-Glutamine.
#3433625
Ik ga erin duiken.
Voor Aismee denk ik dat af en toe wat geitenorgaan e.d. niet zoveel problemen geeft. De traanogen zijn lelijk maar heeft ze zelf niet heel veel last van.
En verder kom ik voor haar wel een eind met de organen die nog wel te krijgen zijn.

Doutze moet ik echt wat meer mee want als zij zo doorgaat heb ik over een paar jaar geen diersoorten meer over.
Zou ik de spirulina eventueel kunnen malen en dan door de groentemix kunnen mengen?
Weet niet of het gemalen ingevroren mag worden?

Waar haal jij de L-Glutamine? Dat klinkt op zich wel goed voor Doutze, ook omdat zij in een langdurig revalidatie traject zit voor haar rug/beenspieren.

Karen
#3433626
Ik heb deze https://nl.iherb.com/pr/natural-factors ... der/105722 en ook gekocht bij I herb. Ik heb alleen de grotere pot maar die is out of stock: https://nl.iherb.com/pr/natural-factors ... 4-g/105727

En sinds ik dit geef is Sjoed er wEEr op vooruit gegaan. Dus ik ben er positief over. Ik gaf het met bone broth maar je schijnt het beter met gewoon alleen water te kunnen geven. Gelukkig slobbert Sjoerd het met alleen water ook gewoon op. Ik geef 1 volle schep (dus met kop erop). Voor honden schijnt de juiste dosering te zijn: 6,5 gram per dag.
#3433754
Kromfohrlanders schreef: do 21 okt 2021, 10:21 Helaas eten ze dat niet, ook niet als ik het maal. Zijn er nog andere opties om Doutze haar darmen / stofwisseling wat te ondersteunen?
Ik geef Puma veendrenkstof en fenegriek, beide betaalbare supplementen die in jouw geval wellicht ook nog een steentje bij kunnen dragen? Puma's vacht is aanzienlijk vooruit gegaan sinds de veendrenkstof (een teken dat de binnenkant ook gezonder is). De fenegriek geef ik eigenlijk tegen de vlooien, het schijnt ook goed te zijn voor de spijsvertering.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, wellicht is fytotherapie nog een uitkomst?

Kiezebrink heeft ook nog wat mixen waar redelijk wat orgaan in zit zoals haas, paard en eend, mocht je op een gegeven moment echt niet meer uitkomen met de kalkoen, fazant en duif. Dan krijgen ze iig nog iets binnen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door