Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Stephany87
#3432208
Goeie morgen!
Inmiddels 2 weken geleden bevallen van een zoontje! En alles gaat nu 'zijn gangetje'. Dus tijd om van de kvv af te gaan en te gaan BARFen!! ;D

Ik ga uit van 10% van zijn lichaamsgewicht van ca 12 kg

Vleesbot (50/50) 45%
Spiervlees 25%
Groente 10%
Orgaan 20%
Waarvan
pens 10%
Lever 2%
Hart/ nier/overige orgaan beide 4%

Voorlopig wil ik elke dag een compleet menu geven.

Nu een aantal vragen ;)

1. Kan ik konijnen en kippen maag als (overige) orgaan rekenen boven op de pens? Dus b.v. 10%pens, 4%hart 4% kippen maag en 2 % lever + bot, spiervlees en groente.


2. Ik heb zalm lijf/ graad in de vriezer. Kan ik het 'vlees' tussen de graten weg halen en dit b.v. 1 of 2x per week als spiervlees geven?
Als hij gewend is aan bot krijgt hij natuurlijk het hele lijf met graad.
Maar vraag me nu af of je dus zalm vlees als spiervlees mag rekenen.

Zo veel zin om eindelijk te gaan beginnen met BARF!! :biggrin2:
Door Lizzy
#3432209
Stephany87 schreef: do 09 sep 2021, 08:20 Goeie morgen!
Inmiddels 2 weken geleden bevallen van een zoontje! En alles gaat nu 'zijn gangetje'. Dus tijd om van de kvv af te gaan en te gaan BARFen!! ;D
Gefeliciteerd :-* !
Ik ga uit van 10% van zijn lichaamsgewicht van ca 12 kg

Vleesbot (50/50) 45%
Spiervlees 25%
Groente 10%
Orgaan 20%
Waarvan
pens 10%
Lever 2%
Hart/ nier/overige orgaan beide 4%
Dat is fors, 10%. Wat is het voor een pup?
Voorlopig wil ik elke dag een compleet menu geven.

Nu een aantal vragen ;)

1. Kan ik konijnen en kippen maag als (overige) orgaan rekenen boven op de pens? Dus b.v. 10%pens, 4%hart 4% kippen maag en 2 % lever + bot, spiervlees en groente.
Ja, dat kan in principe wel. Maarrrr, ik vind maag zelf niet zoveel toevoegen aan het menu. Het is eerder vergelijkbaar met pens. En ik mis in je menu dus nier, dat veel rijker aan bepaalde vitamines is. Ik zou het daarom tot pens rekenen en niet tot overige organen. Zeker pups hebben echt voldoende lever, hart en nier nodig ivm de vitamines.
2. Ik heb zalm lijf/ graad in de vriezer. Kan ik het 'vlees' tussen de graten weg halen en dit b.v. 1 of 2x per week als spiervlees geven?
Als hij gewend is aan bot krijgt hij natuurlijk het hele lijf met graad.
Maar vraag me nu af of je dus zalm vlees als spiervlees mag rekenen.

Zo veel zin om eindelijk te gaan beginnen met BARF!! :biggrin2:
In principe kan dat. Allen... Ja, ik ben een zaikerd ik weet het. Maar ik vind gekweekte zalm (en zalmgraad/lijf is altijd gekweekte zalm) niet erg gezond te noemen. De kweekvissen worden gevoerd met troep, krijgen medicijnen en leven in walgelijke omstandigheden. Ik vind eens per week en zeker twee keer per week echt veel te vaak om kweek-zalm te geven. Ik zou echt niet vaker als eens per week zalm geven, beter nog eens per twee weken (of helemaal niet). Het is overigens lang niet zo rijk aan omega 3 vetzuren en vitamine D als de wilde zalm variant dus ook om die reden hoef je het niet echt (echt niet) te geven.
Door Stephany87
#3432217
Bedankt Lizzy!
Uiteraard ga ik ook nier geven. Op 't moment heb ik volgens mij alleen hart en nier in de vriezer. Binnenkort ook alle soorten konijnen orgaan maar ik kan nu ook kippen maag kopen. Het voorbeeld was van een willekeurige dag. De volgende dag zou ik dan dus b.v. 4% nier en 4% tong voeren.
Maar idd misschien is kippen maag leuk 1 of 2x in de week voor de afwisseling en dan ipv pens. :)

Hij krijgt nu een kilo kvv per dag en is echt geen grammetje te zwaar. Het is een beauceron. Dacht als ik nu met 10% begin en 1,2kg geef kan ik misschien het zelfde aantal grammen geven als hij zwaarder wordt, dan bouw je dus af naar minder %.

En een kritische 'zeikerd' daar leer je in elk geval iets van ;)
De zalm is idd gekweekt. Maar wel in een heel groot meer in Zweden. Of ze dan ook gevoerd worden met troep weet ik niet. Maar er komt geen antibiotica of andere rommel in.

Bedankt voor je feedback!
Door Siberienne
#3432218
Sowieso is in de kweekzalm het antibiotica gebruik enorm terug gedrongen tot bijna niks, ook in Noorwegen. Zalmen worden tegenwoordig gevaccineerd, daar is een machine voor gemaakt en daardoor zijn er veel minder ziektes in de kweek.
Door Lizzy
#3432225
Siberienne schreef: do 09 sep 2021, 19:10 Sowieso is in de kweekzalm het antibiotica gebruik enorm terug gedrongen tot bijna niks, ook in Noorwegen. Zalmen worden tegenwoordig gevaccineerd, daar is een machine voor gemaakt en daardoor zijn er veel minder ziektes in de kweek.
Klinkt fantastisch :-X

Maar toch blijf ik bij mijn advies. Eens a twee keer per week: ik vind het teveel.
Door Lizzy
#3432226
Stephany87 schreef: do 09 sep 2021, 18:01 Bedankt Lizzy!
Uiteraard ga ik ook nier geven. Op 't moment heb ik volgens mij alleen hart en nier in de vriezer. Binnenkort ook alle soorten konijnen orgaan maar ik kan nu ook kippen maag kopen. Het voorbeeld was van een willekeurige dag. De volgende dag zou ik dan dus b.v. 4% nier en 4% tong voeren.
Maar idd misschien is kippen maag leuk 1 of 2x in de week voor de afwisseling en dan ipv pens. :)
Ivm de vitamine A en D zou ik er wel naar streven om in ieder geval iedere week lever te geven.
Hij krijgt nu een kilo kvv per dag en is echt geen grammetje te zwaar. Het is een beauceron. Dacht als ik nu met 10% begin en 1,2kg geef kan ik misschien het zelfde aantal grammen geven als hij zwaarder wordt, dan bouw je dus af naar minder %.
Wat weegt hij nu? Voor een Beauceron denk ik echt dat 10% van zijn huidige lichaamsgewicht te zwaar is. Tenzij hij echt te dun is nu.
Door Siberienne
#3432227
Lizzy schreef: vr 10 sep 2021, 08:34 Klinkt fantastisch :-X

Maar toch blijf ik bij mijn advies. Eens a twee keer per week: ik vind het teveel.
Met mijn microbiologie pet op denk ik dat 1x vaccineren van een jonge vis toch beter is dan ‘tig keer AB door het voer. Reductie van AB gebruik in de teelt met 90% is toch wel iets waar de gemiddelde NL kippenboer nog wat van kan leren.

Maar goed, ik vond het interessant om te delen, ik wist dat niet van de vermindering van AB gebruik in die teelt.
Door Lizzy
#3432228
Siberienne schreef: vr 10 sep 2021, 10:35 Met mijn microbiologie pet op denk ik dat 1x vaccineren van een jonge vis toch beter is dan ‘tig keer AB door het voer. Reductie van AB gebruik in de teelt met 90% is toch wel iets waar de gemiddelde NL kippenboer nog wat van kan leren.

Maar goed, ik vond het interessant om te delen, ik wist dat niet van de vermindering van AB gebruik in die teelt.
Ja nee, dat ben ik wel met je eens hoor. Maar ik vind het eigenlijk te krankzinnig voor woorden dat we jonge vissen moeten gaan vaccineren omdat wij met z'n alle en met teveel zijn en teveel vreten :-X . Ik vind het de wereld op z'n kop.
Door Lizzy
#3432229
Denk overigens niet dat het er overal al geweldig aan toe gaat, bij de zalmkwekerijen:

Hoe wordt zalm gekweekt?
Kweekzalm wordt meestal in zee gekweekt, in drijvende ronde kooien, die weer verankerd liggen en die een doorsnede tussen de 30 en 60 meter hebben en een diepte van +/- 25 meter. Kleinere kooien leveren teveel stress op bij de zalmen, grotere kooien zijn kwetsbaarder en kunnen gemakkelijker kapot gaan.

Zalmen ervaren ook stress als er roofdieren in de buurt kunnen komen en/of als ze teveel moeten vechten om voedsel. Teveel stress levert een verhoogde kans op ziektes op (en bovendien groeien ze dan minder hard, omdat ze minder gaan eten). Om roofdieren te weren, wordt er vaak een tweede kooi rondom de kooi waar de zalmen zelf in zitten, gelegd.

Ze krijgen doorgaans voor +/- 90% plantaardig voedsel te eten (maïs, soja en graan). Omdat ze niet hun natuurlijke dieet krijgen, worden deze zalmen veel bleker van kleur. Omdat de consument deze bleke zalm niet ‘moet’, worden de dieren bijgevoerd met pigmenten. Deze pigmenten zitten van nature in hun oorspronkelijke voeding (zoals kreeftjes en garnalen), maar meestal worden synthetische pigmenten gebruikt.

De zalmen worden meestal na tussen de 1,5 en 2,5 jaar gevangen.

Kweekzalm: gezond of niet?
De kunst is hier om het kaf van het koren te scheiden. Er zijn kwekers die er alles aan doen om te zorgen dat hun product gezond en van goede kwaliteit is. Die niet te veel vissen bij elkaar zetten, die de natuur zo veel mogelijk nabootsen, de vissen goed voer geven, niet overvoeren – waardoor ze te snel groeien en te vet worden – en geen antibiotica en andere rotzooi geven. Helaas zijn er ook andere kwekers, die vooral proberen zoveel mogelijk geld te verdienen.

In de supermarkt of bij de viswinkel is het niet altijd eenvoudig om het onderscheid te maken. Wat kan helpen is wanneer de kweekzalm een keurmerk draagt: zoals het ASC keurmerk of het biologische SKAL keurmerk. Bij twijfel, vraag het gewoon bij je favoriete visboer!

De keuze is dus aan jou.. maar zowel kweek als wilde vis heeft zijn vóór én nádelen. 😊

Bron: https://www.kwaliteitsvishandelschot.nl ... -gekweekt/

En wild moet je natuurlijk ook echt met mate voeren/eten.....
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door