Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door blacksunday
#3431635
Hallo allemaal,

ik heb veel informatie gelezen hier op het beginnersgedeelte, heb ook al mijn eerste lading vlees besteld en dat komt hopelijk vrijdag binnen. Ik heb eerder al gebarft met mijn toenmalige katten, alleen is dat een poosje geleden en toch wel wat anders dan met honden ook.
Ik dacht alles wel te snappen en weten, maar zit nu net voorbeeldmenu's te bekijken en merk dat ik toch nog met wat vragen zit..dusss wie kan mij helpen?

Even een korte intro;
We hebben een pup die van oorsprong uit Portugal komt. Hij is nu een maand bij ons en in die week voordat hij bij ons kwam is hij vanuit Portugal naar Nederland gekomen, in een tijdelijk opvanggezin geplaatst en na twee dagen in zijn adoptiegezin. Daar ging het niet goed, dus is hij weer teruggeplaatst in een adoptiegezin. En toen kwam hij bij ons. (ik weet dat er verschillende meningen bestaan over honden uit het buitenland, maar die discussies wil ik liever niet aangaan) Hier mag hij blijven, dat vooropgesteld. We zijn knettergek met hem:)
Ze schatten hem nu ongeveer 5 maanden. Hij is al tanden aan het wisselen. Weegt 14,7 kilo en we hebben geen idee hoe groot hij gaat worden. Waarschijnlijk wel redelijk groot. Oh, en hij heeft ALTIJD honger..kreeg maar twee keer per dag een handje brokken hiervoor. Ik geef hem nu drie keer per dag brokken, maar wil dus over op barf.

mijn vragen:

1) welk percentage kan ik het beste aanhouden? Ik dacht zelf aan 6 a 7 omdat hij echt behoorlijk in de groei is nog en misschien tijdelijk wel ff wat extra kan gebruiken?

2) ik lees hier bij meerdere menu's dat de combinatie nier, lever en hart een must is. Ik heb dus kippenhart, eendenhart, biologische lamspens en lamslong besteld als orgaanvlees...Beter nog lever erbij halen?

3) Hoe vaak per dag ga ik voeren?

4) wat is nou beter, het echt per dag uitbalanceren en alles geven uit elke groep, of bijvoorbeeld elke dag vleesbot, 4 dagen spiervlees en 3 dagen orgaanvlees?

ik was van een heel ander lichaamsgewicht uitgegaan in eerste instantie, namelijk dat wat op zijn papieren stond bij overdracht. (DOM!) Dus dat wat ik besteld heb klopt sowieso al niet meer qua hoeveelheden. Maar ik denk dat ik er in ieder geval mee kan starten wel? Dit is wat ik binnenkrijg;

6 kg kippennekken
1 kg eendennekken
1 kg eendenhartjes
1 kg kippenhartjes
400 gram biologische lamspens
2 kg lamslong
2 kg paardensnijdsels
1 kg rundvlees
500 gram sprot
Door Lizzy
#3431647
blacksunday schreef: wo 25 aug 2021, 12:19 Hallo allemaal,

ik heb veel informatie gelezen hier op het beginnersgedeelte, heb ook al mijn eerste lading vlees besteld en dat komt hopelijk vrijdag binnen. Ik heb eerder al gebarft met mijn toenmalige katten, alleen is dat een poosje geleden en toch wel wat anders dan met honden ook.
Ik dacht alles wel te snappen en weten, maar zit nu net voorbeeldmenu's te bekijken en merk dat ik toch nog met wat vragen zit..dusss wie kan mij helpen?

Even een korte intro;
We hebben een pup die van oorsprong uit Portugal komt. Hij is nu een maand bij ons en in die week voordat hij bij ons kwam is hij vanuit Portugal naar Nederland gekomen, in een tijdelijk opvanggezin geplaatst en na twee dagen in zijn adoptiegezin. Daar ging het niet goed, dus is hij weer teruggeplaatst in een adoptiegezin. En toen kwam hij bij ons. (ik weet dat er verschillende meningen bestaan over honden uit het buitenland, maar die discussies wil ik liever niet aangaan) Hier mag hij blijven, dat vooropgesteld. We zijn knettergek met hem:)
Ze schatten hem nu ongeveer 5 maanden. Hij is al tanden aan het wisselen. Weegt 14,7 kilo en we hebben geen idee hoe groot hij gaat worden. Waarschijnlijk wel redelijk groot. Oh, en hij heeft ALTIJD honger..kreeg maar twee keer per dag een handje brokken hiervoor. Ik geef hem nu drie keer per dag brokken, maar wil dus over op barf.

mijn vragen:

1) welk percentage kan ik het beste aanhouden? Ik dacht zelf aan 6 a 7 omdat hij echt behoorlijk in de groei is nog en misschien tijdelijk wel ff wat extra kan gebruiken?
Ik schat hem inderdaad een maand of 5. Dan zou ik ook wel 7% aan houden.
2) ik lees hier bij meerdere menu's dat de combinatie nier, lever en hart een must is. Ik heb dus kippenhart, eendenhart, biologische lamspens en lamslong besteld als orgaanvlees...Beter nog lever erbij halen?
Ja. Zeker voor een jonge hond is orgaanvlees echt ontzettend onmisbaar. En ja, lever heb je definitief nodig voor de vitamine A en D. Dus ja, zeker lever erbij, je pup heeft echt wel zo'n 3% a 4% lever nodig.
3) Hoe vaak per dag ga ik voeren?
Drie keer. Over een maandje terug naar 2 keer.
4) wat is nou beter, het echt per dag uitbalanceren en alles geven uit elke groep, of bijvoorbeeld elke dag vleesbot, 4 dagen spiervlees en 3 dagen orgaanvlees?
Dat laatste doe ik met mijn pups. Ik heb met Sjoerd even geprobeerd om alles op 1 dag te geven en mij beviel het niet. Ik heb het idee dat Sjoerd z'n voedingsstoffen beter opneemt als ie niet iedere dag alles krijgt. En beter dan dat kan ik het niet harder maken dan "een gevoel".
ik was van een heel ander lichaamsgewicht uitgegaan in eerste instantie, namelijk dat wat op zijn papieren stond bij overdracht. (DOM!) Dus dat wat ik besteld heb klopt sowieso al niet meer qua hoeveelheden. Maar ik denk dat ik er in ieder geval mee kan starten wel? Dit is wat ik binnenkrijg;

6 kg kippennekken
1 kg eendennekken
1 kg eendenhartjes
1 kg kippenhartjes
400 gram biologische lamspens
2 kg lamslong
2 kg paardensnijdsels
1 kg rundvlees
500 gram sprot
Ik vind het erg veel nek. Daar ben ik niet gek van. De meeste pups slikken die dingen ook in 1 keer in (en daarom zou ik ze pletten. Niet in stukjes maar gewoon even plat slaan). Maar ik ging ook karkassen erbij geven. Nek bevat ook erg veel calcium, dus ik zou met dit aan vleesbot 35% a 40% vleesbot maximaal aanhouden. Er moet dus nog lever bij. En groenten. Ik hoop dat pup sprot lekker vindt.... Hier vinden ze dat echt oneetbaar :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door blacksunday
#3431652
Lizzy schreef: wo 25 aug 2021, 18:11 Ik schat hem inderdaad een maand of 5. Dan zou ik ook wel 7% aan houden.


Ja. Zeker voor een jonge hond is orgaanvlees echt ontzettend onmisbaar. En ja, lever heb je definitief nodig voor de vitamine A en D. Dus ja, zeker lever erbij, je pup heeft echt wel zo'n 3% a 4% lever nodig.


Drie keer. Over een maandje terug naar 2 keer.


Dat laatste doe ik met mijn pups. Ik heb met Sjoerd even geprobeerd om alles op 1 dag te geven en mij beviel het niet. Ik heb het idee dat Sjoerd z'n voedingsstoffen beter opneemt als ie niet iedere dag alles krijgt. En beter dan dat kan ik het niet harder maken dan "een gevoel".


Ik vind het erg veel nek. Daar ben ik niet gek van. De meeste pups slikken die dingen ook in 1 keer in (en daarom zou ik ze pletten. Niet in stukjes maar gewoon even plat slaan). Maar ik ging ook karkassen erbij geven. Nek bevat ook erg veel calcium, dus ik zou met dit aan vleesbot 35% a 40% vleesbot maximaal aanhouden. Er moet dus nog lever bij. En groenten. Ik hoop dat pup sprot lekker vindt.... Hier vinden ze dat echt oneetbaar :biggrin2:
Dankjewel voor je reactie!
Ik las hier dus dat je pups het beste kon laten starten met kippennek of eendennek omdat dat nog niet megaveel bot bevat. Wat raad je me aan?
De bestelling is overigens geannuleerd, kon niet bezorgd worden, dus heb gezegd dat ik dan graag mijn bestelling wil aanpassen en opnieuw bestellen.
Groente krijgt hij natuurlijk ook, heb ik hier niet bij gezet omdat dat niet bij de bestelling zat, oeps.
En sprot heb ik eigenlijk besteld ook voor de katten, maar ik bedacht me nu net idd dat mijn vorige barfkat die sprot ook niet top vond. Beter haring doen?
Door src_esther
#3431654
In het lijstje mist ook nog nier.
Welke vis je hond lekker vindt is uitproberen. Ik zou niet meteen veel bestellen maar bij de viskraam iets halen om te testen.
Gebruikersavatar
Door blacksunday
#3431656
src_esther schreef: wo 25 aug 2021, 20:38 In het lijstje mist ook nog nier.
Welke vis je hond lekker vindt is uitproberen. Ik zou niet meteen veel bestellen maar bij de viskraam iets halen om te testen.
Dankjewel! Bestelling is geannuleerd dus ik kan ff helemaal opnieuw gaan puzzelen:)
Door Cindy de Wolf
#3431658
Het is een beetje uitproberen wat werkt en bij jullie past. Veel nek zoals eerder aangegeven dus kijk voor wat karkas/vleugels, konijn, parelhoen, kwartel, eend. Bedenk ook dat veel honden een hele vis maaltijd bleh vinden. Long heeft nagenoeg geen voedingswaarde, leuk om te drogen als beloningsmateriaal. En van een hele orgaan maaltijd aan de race gaan. Qua percentages zou ik zeker 7% aanhouden. Zeker als je al het idee hebt dat er ondergewicht is.
Wat ik doe;
Maandagmorgen spiervlees
Maandagvond vleesbot
Dinsdagmorgen spiervlees
Dinsdagavond vleesbot/vismix (50/50)
Woendagmorgen vleesbot+ orgaan (ene week tong andere week maagjes)
Woensdagavond vleesbot plus pens
Donderdagmorgen spiervlees
Donderdagavond vleesbot plus hart
vrijdagmorgen vleesbot/vismix (50/50 )
Vrijdagavond vleesbot plus pens
zaterdagmorgen spiervlees
zaterdagavond vleesbot plus lever
zondagochtend spiervlees
zondagavond vleesbot plus nier
Gebruikersavatar
Door blacksunday
#3431661
Cindy de Wolf schreef: wo 25 aug 2021, 21:21 Het is een beetje uitproberen wat werkt en bij jullie past. Veel nek zoals eerder aangegeven dus kijk voor wat karkas/vleugels, konijn, parelhoen, kwartel, eend. Bedenk ook dat veel honden een hele vis maaltijd bleh vinden. Long heeft nagenoeg geen voedingswaarde, leuk om te drogen als beloningsmateriaal. En van een hele orgaan maaltijd aan de race gaan. Qua percentages zou ik zeker 7% aanhouden. Zeker als je al het idee hebt dat er ondergewicht is.
Wat ik doe;
Maandagmorgen spiervlees
Maandagvond vleesbot
Dinsdagmorgen spiervlees
Dinsdagavond vleesbot/vismix (50/50)
Woendagmorgen vleesbot+ orgaan (ene week tong andere week maagjes)
Woensdagavond vleesbot plus pens
Donderdagmorgen spiervlees
Donderdagavond vleesbot plus hart
vrijdagmorgen vleesbot/vismix (50/50 )
Vrijdagavond vleesbot plus pens
zaterdagmorgen spiervlees
zaterdagavond vleesbot plus lever
zondagochtend spiervlees
zondagavond vleesbot plus nier

Dankjewel! Dat is een mooi schema inderdaad! Ik moet wel nog drie keer per dag voeren eerst toch? Pup van 5 maanden?

En karkassen zijn al wel te doen voor een pup die brokken gewend is?
Door Cindy de Wolf
#3431678
blacksunday schreef: wo 25 aug 2021, 22:41 Dankjewel! Dat is een mooi schema inderdaad! Ik moet wel nog drie keer per dag voeren eerst toch? Pup van 5 maanden?

En karkassen zijn al wel te doen voor een pup die brokken gewend is?
Als je nog 3 keer wilt voeren kan je kiezen voor om de in de ochtend en avond maaltijd wat te splitsen. Dus in de ochtend spiervlees en in de middag spiervlees plus vleesbot en dan in de avond weer vleesbot (plus orgaan op de dagen dat je dat hebt staan).

Ja hoor zeker een pup van 16kg kan je echt wel beginnen met zachte karkassen zoals parelhoen, kip, kwartel, konijn, eend. Evenzo voor vleugels. Harde vleesbotten nog even niet zoals geit, lam en haas.
Gebruikersavatar
Door blacksunday
#3431686
Cindy de Wolf schreef: do 26 aug 2021, 09:15 Als je nog 3 keer wilt voeren kan je kiezen voor om de in de ochtend en avond maaltijd wat te splitsen. Dus in de ochtend spiervlees en in de middag spiervlees plus vleesbot en dan in de avond weer vleesbot (plus orgaan op de dagen dat je dat hebt staan).

Ja hoor zeker een pup van 16kg kan je echt wel beginnen met zachte karkassen zoals parelhoen, kip, kwartel, konijn, eend. Evenzo voor vleugels. Harde vleesbotten nog even niet zoals geit, lam en haas.
Top!!! Heel erg bedankt!! Hier kan ik wat mee, met deze antwoorden allemaal :) :)
Door smulpaap
#3431710
Je hebt al veel goede tips gehad
Als je vleugels gaat voeren , knip dan het bochtje even in .
Gewoon voor de veiligheid , dan kan het niet klem komen te zitten
Zeker eendenvleugel
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door