Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door suzanne 1
#3431461
Ik heb even zitten puzzelen voor een menu voor onze pup van 5 maanden. Hij krijgt nu nog kvv maar wil graag weer gaan barfen. Kippenbouten gaan er al goed in en kauwt hij super netjes.
Hij weegt nu ongeveer 20 kg en krijgt 5%

Dat is dus 1 kg per dag.
Ik wil dit verdelen in 50% vleesbot
25% spiervlees
20% orgaan (50% lamspens, en de andere 50% kiplever, eendenhart, rundernier
5% groentemix
Vis krijgt hij dan af en toe een haring of sardientje

Vleesbot krijgt hij kiprug, eendrug en kwartelrug.
Die zijn per kg verpakt dus die wil ik per 2 dagen voeren, dus bijv. Maandag en dinsdag kiprug, woensdag en donderdag eendrug, vrijdag en zaterdag kwartelrug etc.

Spiervlees, groentemix en orgaan geef ik elke dag.
En dan wissel ik qua spiervlees met rundvlees en lamsvlees.

De groentemix zal verschillen maar zal vooral uit koolhydraat arme groente bestaan ivm giardia.
Dus komkommer, bladgroente, courgette en kruiden etc
Door Lizzy
#3431472
suzanne 1 schreef: vr 20 aug 2021, 16:37 Ik heb even zitten puzzelen voor een menu voor onze pup van 5 maanden. Hij krijgt nu nog kvv maar wil graag weer gaan barfen. Kippenbouten gaan er al goed in en kauwt hij super netjes.
Hij weegt nu ongeveer 20 kg en krijgt 5%

Dat is dus 1 kg per dag.
Ik wil dit verdelen in 50% vleesbot
25% spiervlees
20% orgaan (50% lamspens, en de andere 50% kiplever, eendenhart, rundernier
5% groentemix
Vis krijgt hij dan af en toe een haring of sardientje

Vleesbot krijgt hij kiprug, eendrug en kwartelrug.
Die zijn per kg verpakt dus die wil ik per 2 dagen voeren, dus bijv. Maandag en dinsdag kiprug, woensdag en donderdag eendrug, vrijdag en zaterdag kwartelrug etc.

Spiervlees, groentemix en orgaan geef ik elke dag.
En dan wissel ik qua spiervlees met rundvlees en lamsvlees.

De groentemix zal verschillen maar zal vooral uit koolhydraat arme groente bestaan ivm giardia.
Dus komkommer, bladgroente, courgette en kruiden etc
Qua diersoorten afwisseling zit je prima!

Qua percentages zou ik zelf wat minder vleesbot geven en wat meer groenten (5% minder vleesbot en 5% meer groenten - giardia schijnt een hekel te hebben aan vezels en groenten is rijk aan vezels - ik geef trouwens om die reden Phytonics Clear Intestine extra). En daarnaast vind ik 50% vleesbot namelijk best rijkelijk tegenwoordig.

Ik zie giardia staan en denk gelijk "oh nee!". Zoals je volgens mij gelezen hebt tob ik ook met giardia bij Sjoerd. Wat een ellende he :-X . Hoeveel kuren heb jij al gedaan? Panacur of Metranidazol?
Door suzanne 1
#3431475
Ja echt KL*te die giardia. Ik heb geen kuren panacur gedaan met deze pup. Ik heb er geen goede ervaring mee. Met mijn vorige hond ik weet niet hoeveel kuren panacur, antibiotica etc gedaan en die werd er alleen maar zieker van. Hij is uiteindelijk er zelf overheen gekomen met supplementen om zijn darmen te helen/sterker te maken. Dat ga ik dus met dit mannetje ook doen. Voor ons geen panacur meer. (Tenzij hij over 2 maanden er nog last van heeft. Dan kan ik daar nog eens over na denken)
Tot nu toe gaat het een stuk beter. Hij is absoluut niet mager (krijgt van de wat vettere kvv 4% en dat is voldoende) en heeft redelijke drollen. Voor een BR*kkenhond zou het redelijk normaal zijn denk ik. Hij heeft er voor zover ik merk ook geen last van. Alleen test hij nog steeds positief :-\
Sterkte met Sjoerd. Hopelijk komt hij er ook snel vanaf
Door suzanne 1
#3431476
Ik zal de percentages aanpassen naar 45% vleesbot en 10% groentemix.
Ik zal ook eens naar die clear intestine kijken.
Tot nu toe krijgt hij zelfgemaakte zuurkool, dus vol met probiotica, planet paleo collagen osteo (daar zit naast collageen ook brandnetel en kelp in voor de extra zinc en vezels), puur probioc en puur parasitus
Door Lizzy
#3431498
suzanne 1 schreef: vr 20 aug 2021, 18:29 Ja echt KL*te die giardia. Ik heb geen kuren panacur gedaan met deze pup. Ik heb er geen goede ervaring mee. Met mijn vorige hond ik weet niet hoeveel kuren panacur, antibiotica etc gedaan en die werd er alleen maar zieker van. Hij is uiteindelijk er zelf overheen gekomen met supplementen om zijn darmen te helen/sterker te maken. Dat ga ik dus met dit mannetje ook doen. Voor ons geen panacur meer. (Tenzij hij over 2 maanden er nog last van heeft. Dan kan ik daar nog eens over na denken)
Tot nu toe gaat het een stuk beter. Hij is absoluut niet mager (krijgt van de wat vettere kvv 4% en dat is voldoende) en heeft redelijke drollen. Voor een BR*kkenhond zou het redelijk normaal zijn denk ik. Hij heeft er voor zover ik merk ook geen last van. Alleen test hij nog steeds positief :-\
Sterkte met Sjoerd. Hopelijk komt hij er ook snel vanaf
In welke zin heb jij geen goede ervaring met Panacur? Ik ben wel benieuwd naar jouw ervaring omdat ik ook geen goede ervaring heb :-\

Maar je pup heeft dus geen diarree? Ook niet intermitterend? Zelfs het Woud raadt in dat geval aan het een maandje aan te kijken.

Dank je! Jij ook veel sterkte!
Door Lizzy
#3431501
suzanne 1 schreef: vr 20 aug 2021, 18:44 Ik zal de percentages aanpassen naar 45% vleesbot en 10% groentemix.
Ik zal ook eens naar die clear intestine kijken.
Tot nu toe krijgt hij zelfgemaakte zuurkool, dus vol met probiotica, planet paleo collagen osteo (daar zit naast collageen ook brandnetel en kelp in voor de extra zinc en vezels), puur probioc en puur parasitus
Dat lijken me mooie "extra's" nu met de giardia. Puur Parasitus vond ik hier minder doen als Parasietmix Inwendig trouwens.
Door suzanne 1
#3431511
Lizzy schreef:[quote="suzanne 1"
In welke zin heb jij geen goede ervaring met Panacur? Ik ben wel benieuwd naar jouw ervaring omdat ik ook geen goede ervaring heb :-\

Maar je pup heeft dus geen diarree? Ook niet intermitterend? Zelfs het Woud raadt in dat geval aan het een maandje aan te kijken.

Dank je! Jij ook veel sterkte![/quote]

Mijn hond werd er ontzettend ziek van. Zieker dan van de giardia en het hielp dus gewoon niks. De giardia bleef ondanks ik weet niet hoeveel kuren. Daarnaast verschillende kennissen met hetzelfde probleem. Ze werden er niet allemaal ziek van trouwens, maar volgens mij had het bij 1 van de 4 geholpen, bij de rest dus niet.

Woody heeft als hij stress heeft wel dunnere ontlasting, voor de rest dus wel keutels. Al ben ik ze van een barfhond steviger gewend. Maar je kunt ze dus gewoon oppakken zonder dat ze van vorm veranderen....wat een onderwerp haha, hoe de keutels van je hond eruit zien
Door Lizzy
#3431513
Mijn hond werd er ontzettend ziek van. Zieker dan van de giardia en het hielp dus gewoon niks. De giardia bleef ondanks ik weet niet hoeveel kuren. Daarnaast verschillende kennissen met hetzelfde probleem. Ze werden er niet allemaal ziek van trouwens, maar volgens mij had het bij 1 van de 4 geholpen, bij de rest dus niet.

Woody heeft als hij stress heeft wel dunnere ontlasting, voor de rest dus wel keutels. Al ben ik ze van een barfhond steviger gewend. Maar je kunt ze dus gewoon oppakken zonder dat ze van vorm veranderen....wat een onderwerp haha, hoe de keutels van je hond eruit zien
Interessant. Sjoerd werd dus ook zo ziek. Hij werd heel raar in zijn kop (mega onrustig, wist echt niet waar ie het zoeken moest) en moest alsmaar spugen en aan de diarree. Buikpijn. Hoe ben je er uiteindelijk vanaf gekomen?

Hahahaha, ja, echt een shit praatje he ;D . Hier heeft Sjoerd af en toe diarree. Als ik het zo lees heeft Woody ook zeker niet dagelijks diarree?
Door suzanne 1
#3431520
Lizzy schreef: za 21 aug 2021, 16:56 Interessant. Sjoerd werd dus ook zo ziek. Hij werd heel raar in zijn kop (mega onrustig, wist echt niet waar ie het zoeken moest) en moest alsmaar spugen en aan de diarree. Buikpijn. Hoe ben je er uiteindelijk vanaf gekomen?

Hahahaha, ja, echt een shit praatje he ;D . Hier heeft Sjoerd af en toe diarree. Als ik het zo lees heeft Woody ook zeker niet dagelijks diarree?
Ik heb toen ook verschillende middelen ingezet, waaronder bottenbouilon en probiotica. Het is echter 11 jaar geleden en weet het niet precies meer. Hij is er toen inderdaad vrij snel af gekomen.
Woody heeft niet dagelijks diarree gelukkig. 'S ochtends een normale en daarna iets zachtere. Maar dus wel normaal op te pakken. Gisteren had hij trouwens alleen maar mooie harde drollen (ik ben sinds 3 dagen met de zuurkool erbij begonnen) dus was helemaal happy.....vandaag wat stress voor meneer en toen had ie diarree 1x. Daarna wel weer goede keutels.
We wachten af.
Door Lizzy
#3431573
suzanne 1 schreef: za 21 aug 2021, 19:46 Ik heb toen ook verschillende middelen ingezet, waaronder bottenbouilon en probiotica. Het is echter 11 jaar geleden en weet het niet precies meer. Hij is er toen inderdaad vrij snel af gekomen.
Woody heeft niet dagelijks diarree gelukkig. 'S ochtends een normale en daarna iets zachtere. Maar dus wel normaal op te pakken. Gisteren had hij trouwens alleen maar mooie harde drollen (ik ben sinds 3 dagen met de zuurkool erbij begonnen) dus was helemaal happy.....vandaag wat stress voor meneer en toen had ie diarree 1x. Daarna wel weer goede keutels.
We wachten af.
Probiotica....... Ik ben er nog steeds niet uit of ik dat nou moet geven of niet. Heb jij het idee dat het iets goeds doet?

Balen is dat he, als je dan goede ontlasting hebt gezien en dan ineens toch weer diarree :-\

Gaaf zeg, dat de zuurkool zo goed helpt trouwens. Koop je echt zuur kool uit een ton of in een pakje of potje?
Door suzanne 1
#3431621
Lizzy schreef: zo 22 aug 2021, 17:37 Probiotica....... Ik ben er nog steeds niet uit of ik dat nou moet geven of niet. Heb jij het idee dat het iets goeds doet?

Balen is dat he, als je dan goede ontlasting hebt gezien en dan ineens toch weer diarree :-\

Gaaf zeg, dat de zuurkool zo goed helpt trouwens. Koop je echt zuur kool uit een ton of in een pakje of potje?
Ik maak zelf zuurkool. Is heel makkelijk te maken en sinds ik dat geef icm de collageen heeft hij bijna alleen maar mooie keutels. Die ene keer diarree is tot nu toe ook de laatste keer geweest. Hij heeft sinds dien alleen maar mooie ontlasting
Door suzanne 1
#3431622
En ja, ik denk echt dat dat door de probiotica in de zuurkool komt. Ik geef daarnaast ook puur parasitum en puur probiotic. Maar de 1e week heb ik alleen zuurkool en collageen gegeven omdat we op vakantie waren en ik het dus moest doen met wat ik bij me had, en zijn ontlasting veranderde de volgende dag al
Door Lizzy
#3431648
suzanne 1 schreef: di 24 aug 2021, 16:35 Ik maak zelf zuurkool. Is heel makkelijk te maken en sinds ik dat geef icm de collageen heeft hij bijna alleen maar mooie keutels. Die ene keer diarree is tot nu toe ook de laatste keer geweest. Hij heeft sinds dien alleen maar mooie ontlasting
Ohw echt?!?! Wat interessant! Hoe maak je dat dan? Want dat klinkt wel heel goed. Wat onwijs goed joh, dat het zo goed met hem gaat! Blij voor jullie!
Door suzanne 1
#3432259
Lizzy schreef: wo 25 aug 2021, 18:13 Ohw echt?!?! Wat interessant! Hoe maak je dat dan? Want dat klinkt wel heel goed. Wat onwijs goed joh, dat het zo goed met hem gaat! Blij voor jullie!
Je snijdt een kool in reepjes (of doet dat met een keukenmachine), gooit er een lepel onbewerkt zout op en masseert dat in de kool tot je geen zoutkorrels meer voelt. Dan wacht je 10 minuten en propt zoveel mogelijk in een glazen pot. Als je het erin propt dan komt het vocht uit de kool boven drijven. Dat is de bedoeling. De kool moet onder 'water' staan anders krijg je schimmel. Dan doe je er een gewicht op zodat de kool onder water blijft (een steen werkt prima) en doet de dop erop. 1x per dag laten burpen (koolzuurgas eruit laten, kan knoeien) en na minimaal 5 dagen op kamertemperatuur heb je zuurkool. Je kunt hem dan in de koelkast bewaren voor een jaar (dat haalt ie hier niet).
Ik heb speciale deksels voor fermenteren dus hoef ik ze niet te laten burpen. Net als glazen gewichtjes voor in de potten. Ik zet ze dus gewoon weg en een krappe week later zijn ze klaar.
Door Lizzy
#3432280
suzanne 1 schreef: za 11 sep 2021, 15:24 Je snijdt een kool in reepjes (of doet dat met een keukenmachine), gooit er een lepel onbewerkt zout op en masseert dat in de kool tot je geen zoutkorrels meer voelt. Dan wacht je 10 minuten en propt zoveel mogelijk in een glazen pot. Als je het erin propt dan komt het vocht uit de kool boven drijven. Dat is de bedoeling. De kool moet onder 'water' staan anders krijg je schimmel. Dan doe je er een gewicht op zodat de kool onder water blijft (een steen werkt prima) en doet de dop erop. 1x per dag laten burpen (koolzuurgas eruit laten, kan knoeien) en na minimaal 5 dagen op kamertemperatuur heb je zuurkool. Je kunt hem dan in de koelkast bewaren voor een jaar (dat haalt ie hier niet).
Ik heb speciale deksels voor fermenteren dus hoef ik ze niet te laten burpen. Net als glazen gewichtjes voor in de potten. Ik zet ze dus gewoon weg en een krappe week later zijn ze klaar.
Oh. Da's echt niet moeilijk! Dank je voor het recept/uitleg!

Hoe is het met je pup?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door