Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#3430151
... met pup en barf?

Onze Chiqa komt een dezer dagen uit Cyprus, dus ik moet over een menu gaan nadenken. Nou is dat niet zo moeilijk, als ik de hoeveelheden maar weet. Hoe zat het ook alweer: een pup krijgt een x percentage van haar toekomstige ideale volwassen gewicht? Of van haar huidige gewicht?

Als ik dat weet, wijst de rest zichzelf wel. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pluk
#3430156
Geen zin om te zoeken? ;)

Hier staat het:
viewtopic.php?f=33&t=133005
Pups eten tussen de 5% en 10% van hun lichaamsgewicht. De 5% is dan voor een pup van een groot ras. De 10% is voor een pup van een heel klein ras. Dit is een richtlijn. De juiste hoeveelheden voer, voer je op het oog. 5% a 10% staat gelijk aan 50 gram tot 100 gram per kilo lichaamsgewicht aan voer. Maar pups groeien op. En de hoeveelheid voeding groeit in de eerste maanden mee. De meeste pups van een middelgroot ras eten op 8 weken leeftijd zo'n 7% van het huidige lichaamsgewicht (dat is gemiddeld ergens rond de 8 kg voor een pup van een middelgroot ras). Voor de meeste mensen is het een beetje ingewikkeld, het voeren van een pup. Het handigst is om de pup gemiddeld 1 keer per week te wegen en de hoeveelheid voeding 1 keer per week aan te passen. Voor een middelgrote hond blijft het percentage voeding de eerste 5 maanden ongeveer 7% van het huidige lichaamsgewicht. Als de pup een maand of 5 is, krijgt het langzaam minder behoefte aan voeding en kun je ongeveer 5% van het lichaamsgewicht gaan voeren. Voor een pup van een kleiner ras ga je vaak al eerder minder voeren. Voor een pup van een groot ras later. Tegen de tijd dat een pup van een middelgroot ras een maand of 7 oud is, voer je ze gemiddeld ongeveer 3% a 4% van het huidige lichaamsgewicht. Totdat het volwassen is. Veel honden hebben dan genoeg aan 2% van het huidige lichaamsgewicht. Maar, voer altijd met de ogen. Als de pup te dik wordt voer je eenvoudigweg minder. Als de pup te dun wordt voer je eenvoudigweg meer.
#3430313
Lizzy schreef: ma 26 jul 2021, 18:02 ;D ;D :-* :-* :-*

Word ik gewoon uitgelachen! >:( ;D

Maar ter zake. Voorlopig ben ik al blij áls ze iets eet, want ze hittepetit nog een beetje. Wel is ze dol op pens, dus ik meng nu ons zelfgemaakte gemalen barf voor de katten met een flinke dot pens en dat eet ze best goed. Maar langzaam. Ik heb het idee dat kauwen helemaal nieuw voor haar is (kan kloppen, ze kreeg in Cyprus een rauwe mix*, dus gemalen), en dat vindt ze niet makkelijk, geloof ik. De kattenmix heeft wel relatief veel spiervlees en weinig bot, lever en nier (wel voldoende hart), maar omdat ze platgeslagen kippennekjes heel lekker vindt en daarvan een stuk of 3-4 per dag eet, krijgt ze wel voldoende bot denk ik. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze langdurig zo piemelt met d'r eten, maar zoals gezegd: op dit moment ben ik al blij als ze eet. De blikjes tonijn voor de katten vindt ze ook erg lekker, dus daar kan ik de dingen ook mee opleuken.

* omdat ze bij een CBC-test een laag hemoglobine bleek te hebben (de da vermoedde door stress of minderwaardig dieet), werd - door de da! - aangeraden haar op vers voer te zetten. Door een da, op Cyprus! Ik wist niet wat ik hoorde. Nou bleek later dat de praktijk zelf rauw voer verkocht, maar toch. :D
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3430314
Even vanuit een andere hoek, is ze misschien tandjes aan het wisselen? Dan is kauwen ook niet echt fijn misschien?

Zo niet, dan heb je toch een prinsesje in huis gehaald waarschijnlijk. Veel succes :biggrin2:
#3430331
Kim_S schreef: wo 28 jul 2021, 06:27 Even vanuit een andere hoek, is ze misschien tandjes aan het wisselen? Dan is kauwen ook niet echt fijn misschien?

Zo niet, dan heb je toch een prinsesje in huis gehaald waarschijnlijk. Veel succes :biggrin2:
Dat kan heel goed, hoor, dat ze wisselt. Maar is het juist dan niet fijn voor een pup om te kauwen? Ze kauwt in elk geval wel vrijwillig op speelgoed. Ik denk dat ze een klein beetje een prinsesje is, omdat ze kattenvoer in pens gemarineerd wel eet en kattenvoer zonde niet. Aan de andere kant: vandaag heeft ze al twee platgeslagen kippennekjes op en dat ging al een stuk vlotter dan gisteren. Misschien moet ze echt leren hoe dat werkt, je tanden gebruiken.
#3430412
pearlsofpassion schreef: do 29 jul 2021, 11:09 Even on the side, Maar hoe komt het dat je kattenmix laag is in lever en nier? Normaal liggen die percentages bij katten hoger dan bij honden. Hoeveel zit er nu in en heeft dat een reden?
Een paar jaar geleden heb ik dat hier een keer voorgelegd, ik meen nav de SMDA-waarden van de katten (allebei 13 geloof ik, op een schaal van 0-14). Er was toen het advies om het orgaandeel laag te houden.

Maar als de percentages hoger moeten zijn, dan hoor ik dat uiteraard graag. We gaan morgen weer een nieuwe voorraad kattenvoer maken, dus kunnen we de nieuwe percentages meteen toepassen.

Even uit m'n hoofd, want de lijst ligt in de garage: op 30 kilo voer 1,5 kilo lever = 5%, 1,5 kilo nier= 5% en 4 kilo hart = 13%.
#3430413
Inmiddels begint juf trutje overigens lekker te smikkelen. Als ik naar de koelkast loop en haar meeroep, komt er een soort brul uit waar ik iedere keer weer dubbel van lig. Awoewoewoeoeoe! Ze krijgt in ieder geval voldoende binnen nu.
#3430451
Anne in Zweden schreef: do 29 jul 2021, 14:31 Een paar jaar geleden heb ik dat hier een keer voorgelegd, ik meen nav de SMDA-waarden van de katten (allebei 13 geloof ik, op een schaal van 0-14). Er was toen het advies om het orgaandeel laag te houden.

Maar als de percentages hoger moeten zijn, dan hoor ik dat uiteraard graag. We gaan morgen weer een nieuwe voorraad kattenvoer maken, dus kunnen we de nieuwe percentages meteen toepassen.

Even uit m'n hoofd, want de lijst ligt in de garage: op 30 kilo voer 1,5 kilo lever = 5%, 1,5 kilo nier= 5% en 4 kilo hart = 13%.
Oh nee, bij nierproblemen helpt dat idd. Al is een sdma van 13 voor mij absoluut geen alarmsignaal. Valt nog binnen de normaal, verhoogd is pas boven de 14 (en gaat bij echt nierfalen soms los over de 100).

Maar deze percentages die je noemt zijn perfect normaal voor katten maar aan de hoge kant voor honden. Daar geef je normaal 10% orgaan in totaal, naast 10% pens. 5% lever en 5% nier is echt wel het maximum voor een hond dus zou ik zeker niet nog orgaan bij voegen. Voor de katten is het prima (hart misschien wat aan de hoge kant, zou ik maar de helft in doen).
#3430457
pearlsofpassion schreef: do 29 jul 2021, 20:50 Oh nee, bij nierproblemen helpt dat idd. Al is een sdma van 13 voor mij absoluut geen alarmsignaal. Valt nog binnen de normaal, verhoogd is pas boven de 14 (en gaat bij echt nierfalen soms los over de 100).

Maar deze percentages die je noemt zijn perfect normaal voor katten maar aan de hoge kant voor honden. Daar geef je normaal 10% orgaan in totaal, naast 10% pens. 5% lever en 5% nier is echt wel het maximum voor een hond dus zou ik zeker niet nog orgaan bij voegen. Voor de katten is het prima (hart misschien wat aan de hoge kant, zou ik maar de helft in doen).
Oké, dank je, dan pas ik de hoeveelheden voor het kattenvoer aan morgen. En momenteel voeg ik voor Chiqa zeker geen orgaan toe! Het is ook niet de bedoeling dat ze lange tijd zo blijft eten, maar ze had/heeft wat moeite met kauwen en dus heb ik eerst kattenvoer genomen, omdat dat al kant en klaar was en meteen kon worden gegeven. Nu ik weet dat ze nog niet zo goed kan kauwen en wat langduriger gemalen moet eten (ze heeft twee volwassen kiezen achterin maar de rest is nog puppytandjes), kan ik voor haar een aparte mix maken, met minder orgaan. En zodra kauwen goed gaat, zet ik haar sowieso over op ongemalen barf.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door