Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3426106
Gelukkig gaat het best goed met de dames.
De afgelopen dagen krijgen ze al barf om te wennen en over te schakelen.
Orgaanvlees valt nog niet heel goed maar in kleine stukjes met pens gaat het er grotendeels toch in. Aismee heeft alles op, Doutze heeft wat lever laten liggen dus dat zal ik nu eerst goed klein maken en door de pens mengen, dan lukt dat vast ook.

Betreft de honden:
Aismee, 10 jaar middenslag, 9 kg. Nog heel actief, loopt nog agility wedstrijden (als we weer mogen). Wel verdacht van mogelijk beginnende nierproblemen.
Doutze, 4 jaar middenslag, 9,5 kg. Actief sporthondje.
Beide dames zijn gecastreerd.

Omdat het goed gaat met Doutze haar ontlasting wil ik beide dames op onderstaande percentage zetten.
30% bevleesd bot, 30% spiervlees, 10% pens, 4% hart, 2% nieren, 2% lever 2% overig orgaan, 20% groentemix.

Aismee krijgt zo'n 180 gram per dag (2% van 9 kg).
Doutze zit op 2,5% van 9,5 kg en dat komt op 237,5 gram per dag.

Ik ga de totalen die ik heb uitgerekend pakken en verdelen over de 7 dagen.
Dat heb ik niet precies per dag uitgeschreven, zal per dag ook wel wat verschillen aan gewicht, beetje afhankelijk hoe het uitkomt met portioneren.

Hun menu bestaat dan uit:
Eendennekken, konijnenvlees/zebravlees, lamspens, organen van geit, en groentemix.
Om de dag een beetje yoghurt.

De afgelopen dagen hadden ze ook een eendennek en vlees van hert.
Ik heb eventueel ook kwartellijfjes en konijnendelen, die dacht ik te gaan geven als de eendennekken op zijn.

Expres nu eerst gewoon voor 1 week, dan kan ik zien hoe dat bevalt en eventueel nog makkelijk aanpassen. Uiteindelijk is de bedoeling naar een maandmenu te gaan.

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden.

Groetjes Karen
Door Lizzy
#3426112
Ja, ziet er goed uit!

Ga je als extra nog vette visjes en rauwe eitjes geven? Want dat zou wel een goede aanvulling zijn op je menu.
Door Hanny
#3426121
Mijn honden zouden graat mager worden van de hoeveelheid, maar dat zal per hond wel verschillend zijn. Ga je dat redden met die kleine hoeveelheden?
Vroeger, toen alles nog iets eenvoudiger was. werd gezegd dat je niet alles per dag precies hoefde te voeren. Vandaar mijn eenvoudige samenstelling, uiteraard bot en vlees, en dan 1 x per week pens en 1 x lever, om de week hart en nier. Dat bevalt prima, toen werd gezegd, dat dat kon, groenten met een eitje dagelijks, een ei over twee dagen en ik reken het niet bij het menu. Oh ja, twee maal per week vis. Niet te veel, want dan krijgen ze te dunne poep.
Dit is voor mij haalbaar en de dames lijken het gewoon goed te doen.
Succes met rekenen.

Hanny
Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3426122
Ik weeg mijn honden wekelijks dus als het niet genoeg zou zijn dan krijgen ze uiteraard meer. Maar deze hoeveelheden verwacht ik dat het goed is. Ze zijn maar zo'n 9 kg. 40 cm hoog.

Voor nu 1x per week maar later 1x in de 2 weken en opvoerend tot uiteindelijk 1x per maand wil ik de hoeveelheden die ze voor die hele periode nodig hebben uit de vriezer halen en dat over dag-porties verdelen.
Dan kan het dus best zijn dat ze een dag geen orgaan hebben of een dag geen bot.

Ik ga het niet per dag allemaal afwegen, maar per periode en dan verdelen zodat ze ongeveer elke dag 180 gram / 235 gram hebben. Al kan dat best de ene dag meer dan de andere dag zijn. Ga het niet op de gram afwegen.

De tijd gaat het vertellen of ze meer of minder nodig hebben.
Met kvv klopte de 2% wel ongeveer dus vandaar dat het mijn uitgangspunt is.

Karen
Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3426145
Hanny schreef: zo 16 mei 2021, 17:45 Die van mij wegen nog geen acht kilo en hebben echt meer voer nodig.
De tijd gaat het leren.

Hanny
Wat voor een honden heb je?
En hoeveel geef jij ze?

Ik ga bewust wel eerst voor steeds slechts 1 week portioneren zodat ik kan bijsturen.
Uiteindelijk moet de praktijk het leren idd. Maar ben wel nieuwsgierig hoeveel jouw honden krijgen.

Karen
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door