Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Naomi en Pukkie
#3420762
Hallo,

Ik ben aan het twijfelen om mijn 1,5jarige reu van 20kg op barf te zetten.
Is dit een goed menu?
Maandag:
130gr eendennek
140gr eendenvleugel
60gr groenten
60gr kippenhartjes
60gr kippenlevertjes
150gr eendenvlees

Dinsdag:
270gr Runderstrot
60gr groenten
120gr runderpens
150gr paardenvlees

Woensdag:
Konijnenkarkas
Konijnenoor
60gr groenten
120gr konijnenniertjes
150gr konijnenvlees

Donderdag:
Zalmlijf
60gr groenten
120gr runderhart
150gr hertenvlees

Vrijdag:
130gr eendennek
140gr eendenvleugel
60gr groenten
60gr kippenhartjes
60gr kippenlevertjes
150gr eendenvlees

Zaterdag:
100gr Kippennek
170gr kippenrug
60gr groenten
120gr kb mix orgaan
150gr fazant

Zondag:
Kwartel
Konijnenoor
60gr groenten
120gr konijnenniertjes
150gr konijnenvlees

Zou ik dagen dubbel kunnen doen of dingen weg kunnen laten/vervangen om het goedkoper te maken? Ik kom nu uit op €104,17 en dan is veel voor meer dan n maand maar die kan ik niet in de nodige hoeveelheid bestellen (exact zou het €79,34 zijn wat al n stuk goedkoper is dan nu op kvv)

Alvast bedankt!
Door Lizzy
#3420804
Naomi en Pukkie schreef: ma 01 mar 2021, 13:29 Hallo,

Ik ben aan het twijfelen om mijn 1,5jarige reu van 20kg op barf te zetten.
Is dit een goed menu?
Maandag:
130gr eendennek
140gr eendenvleugel
60gr groenten
60gr kippenhartjes
60gr kippenlevertjes
150gr eendenvlees

Dinsdag:
270gr Runderstrot
60gr groenten
120gr runderpens
150gr paardenvlees

Woensdag:
Konijnenkarkas
Konijnenoor
60gr groenten
120gr konijnenniertjes
150gr konijnenvlees

Donderdag:
Zalmlijf
60gr groenten
120gr runderhart
150gr hertenvlees

Vrijdag:
130gr eendennek
140gr eendenvleugel
60gr groenten
60gr kippenhartjes
60gr kippenlevertjes
150gr eendenvlees

Zaterdag:
100gr Kippennek
170gr kippenrug
60gr groenten
120gr kb mix orgaan
150gr fazant

Zondag:
Kwartel
Konijnenoor
60gr groenten
120gr konijnenniertjes
150gr konijnenvlees

Zou ik dagen dubbel kunnen doen of dingen weg kunnen laten/vervangen om het goedkoper te maken? Ik kom nu uit op €104,17 en dan is veel voor meer dan n maand maar die kan ik niet in de nodige hoeveelheid bestellen (exact zou het €79,34 zijn wat al n stuk goedkoper is dan nu op kvv)

Alvast bedankt!
Het is een mooi menu zo! Welke percentages heb je gebruikt?

Je maakt het je zelf best gecompliceerd door iedere dag vaak twee soorten vleesbot te geven en orgaanvlees en spiervlees. Vind je dat zelf makkelijk zo?

Runderstrot is geen vleesbot. Dus als je al niet hoog in je vleesbot zit: dan raad ik je aan dit te vervangen voor echt vleesbot.

En verder, ja, je hebt ongeveer 4 a 5 diersoorten nodig in een menu voor voldoende afwisseling, zodat je hond alle voedingsstoffen binnen krijgt. Dus op zich kan het daar ook best nog wat eenvoudiger.
Door Naomi en Pukkie
#3420816
Lizzy schreef: di 02 mar 2021, 08:03 Het is een mooi menu zo! Welke percentages heb je gebruikt?

Je maakt het je zelf best gecompliceerd door iedere dag vaak twee soorten vleesbot te geven en orgaanvlees en spiervlees. Vind je dat zelf makkelijk zo?

Runderstrot is geen vleesbot. Dus als je al niet hoog in je vleesbot zit: dan raad ik je aan dit te vervangen voor echt vleesbot.

En verder, ja, je hebt ongeveer 4 a 5 diersoorten nodig in een menu voor voldoende afwisseling, zodat je hond alle voedingsstoffen binnen krijgt. Dus op zich kan het daar ook best nog wat eenvoudiger.
Bedankt voor je reactie ❤ ik heb deze percentages gebruikt.
Hoeveelheid: 3% van 20 kilo = 600 gram per dag / 4200 gram per week
Rauw vleesbot 45% : 270gr p/dag
Groentes 10% : 60gr p/dag
Orgaanvlees 20% : 120gr p/dag
Spiervlees 25% : 150gr p/dag

Het leek mij zo saai voor de hond om meerdere kippennekken enz te eten op een dag🙈
Door Lizzy
#3420818
Naomi en Pukkie schreef: di 02 mar 2021, 16:51 Bedankt voor je reactie ❤ ik heb deze percentages gebruikt.
Hoeveelheid: 3% van 20 kilo = 600 gram per dag / 4200 gram per week
Rauw vleesbot 45% : 270gr p/dag
Groentes 10% : 60gr p/dag
Orgaanvlees 20% : 120gr p/dag
Spiervlees 25% : 150gr p/dag

Het leek mij zo saai voor de hond om meerdere kippennekken enz te eten op een dag🙈
Perfect, die percentages. Die mag je zou houden maar als vleesbot zou ik wel de runderstrot dumpen (da's sowieso niks).

Nee hoor, dat valt echt wel mee. Ik eet ook niet 2 soorten brood op een dag :biggrin2: . Maar, ik weet niet hoe groot je hond is, kippennekken zijn voor de meeste honden eigenlijk ongeschikt. Dat is hap-slik-weg werk. Kipkarkas is beter.
Door Naomi en Pukkie
#3420819
Lizzy schreef: di 02 mar 2021, 17:40 Perfect, die percentages. Die mag je zou houden maar als vleesbot zou ik wel de runderstrot dumpen (da's sowieso niks).

Nee hoor, dat valt echt wel mee. Ik eet ook niet 2 soorten brood op een dag :biggrin2: . Maar, ik weet niet hoe groot je hond is, kippennekken zijn voor de meeste honden eigenlijk ongeschikt. Dat is hap-slik-weg werk. Kipkarkas is beter.
Hij is formaatje bordercollie maar tot nu toe een hele luie eter🙈 ik denk dat ik dan de Runderstrot even vervang en dit eens een maandje probeer. Daarna weer verder kijken of ik misschien nekken vervang door karkasjes. Super bedankt voor je input❤
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3420841
Zit de verhouding van je orgaanvlees goed?
Hoeveel lever voer je precies? Als ik het goed zie voer je dubbel zoveel nier als lever en das wel gek.
Je moet dan ook even kijken wat ze precies in de orgaanmix van KB zit..

Verder zijn konijnenoren eerder een snack dan vleesbot. Dus die zou ik dan lekker tussendoor geven.
En de kwartel, is dat hele kwartel of karkas? Want als het een hele is, is dat compleet ipv vleesbot.. En opletten want de hele bevatten soms zelfs nog darmen en niet alle honden lusten dat (de meesten niet). Iets om op voorbereid te zijn.

Als je zoekt om de prijs te laten zakken is die kwartel trouwens iets om te bekijken. Dat is vrij duur.

En ik zou dus ook maar 1 soort vleesbot van elke diersoort voeren. Anders is het wat zonde van je vriezerplaats. En probeer vlees van een andere diersoort te vinden dan je al vleesbot van hebt.. Dan kan je wel wat vaker dezelfde soort spier voeren. Een goed richtlijn is om nooit meer dan een kwart van je menu van 1 diersoort te voeren. Nu zit je met 5 soorten spier of zo, maar 2 ervan zitten ook in je bot en brengen dus geen extra variatie. 3 soorten bot en 2 andere spier is het minimum. Meer mag altijd natuurlijk..

Je kan ook nog 2 eitjes per week voeren.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door