Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door PiaSophia
#3417564
Hallo allemaal!

Ik ben nieuw hier, dus ik stel me kort even voor. Mijn naam is Pia en sinds eind oktober zijn we (mijn man en ik) de trotse ouders van kleine Mansa. Mansa is een Rottweiler puppy die half september geboren is. Een super lieve, energieke jongen! Omdat hij veel last had van zijn darmen, zijn we hem op een bepaald moment KVV gaan voeren. Sindsdien zijn zijn darmen rustiger en voelt hij zich ook beter. Nu willen we graag overstappen op BARF. Ik heb een boel gelezen en heb de sprong in het diepe gewaagd en heb geprobeerd om zelf een weekmenu samen te stellen... Aangezien hij enorm hard groeit zullen de hoeveelheden al vlug weer worden aangepast (ik denk per week zelfs). Nu weegt hij bijna 25 kilo, daar is deze berekening ook op gebaseerd. Komt 'ie:

Mansa is 4 maanden oud, weegt ongeveer 25 kilo en heeft een energiebehoefte van 6% van zijn lichaamsgewicht
1500 gram per dag (10500 gram per week)

Rauw vleesbot: 45%
675 gram per dag (4725 gram per week)

Orgaanvlees incl. pens: 20% (pens = 10%)
300 gram per dag (2100 gram per week)

Spiervlees: 25%
375 gram per dag (2625 gram per week)

Rauw/gepureerde groentes: 10%
150 gram per dag (1050 gram per week)


Maandag:
Kippennek 675 gram
Runderpens 150 gram, runderhart 150 gram
Kipfilet 375 gram
Groenten: 150 gram

Dinsdag:
Kipkarkas 675 gram
Runderpens 150 gram, konijnennier 150 gram
Rundergehakt 375 gram
Groenten: 150 gram

Woensdag:
Zalmkop 675 gram
Runderpens 150 gram, kippenhart 150 gram
Kabeljauwfilet 375 gram
Groenten: 150 gram

Donderdag:
Eendenvoeten 675 gram
Runderpens 150 gram, runderlever 150 gram
Rundergehakt 375 gram
Groenten: 150 gram

Vrijdag:
Kippennek 675 gram
Runderpens 150 gram, kippenhart 150 gram
Kipfilet 375 gram
Groenten: 150 gram

Zaterdag:
Kipkarkas 675 gram
Runderpens 150 gram, konijnennier 150 gram
Lamsvlees 375 gram
Groenten: 150 gram

Zondag:
Eendenvoeten 675 gram
Runderpens 150 gram, runderlever 150 gram
Lamsvlees 375 gram
Groenten: 150 gram

Groenten wil ik als volgt mixen:
Courgette (1 stuk a 350 gram)
Wortel (1 stuk a 100 gram)
Taugé (150 gram)
Broccoli (1 stuk a 200 gram)
Sperziebonen (250 gram)

Fruit krijgt hij hier en daar als snack: appel, banana, blauwe besjes (ander fruit nog niet geprobeerd, maar dat komt zeker nog!)

Hebben jullie tips? Mansa is een echte schrokker en ik weet daarom niet zo goed met welke vleesbotten ik kan beginnen... Ook vraag ik me af of ik het zo goed heb samengesteld qua diersoorten. En kan ik dit menu (evt. aangepast als dit nodig is) langere tijd blijven voeren? Met aangepaste hoeveelheden natuurlijk, maar qua variatie?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door judith vd
#3417567
Hoi Pia,

Dat heb je snel gedaan! Goed zeg!
De opzet van je menu is prima (heb de percentages niet nagerekend). Ik heb een paar puntjes waar je nog even naar zou kunnen kijken:

Probeer de hoeveelheid kip wat te verlagen. Misschien kan je deze vervangen door bv parelhoen, konijn of kwartel. Dit is geen hard bot en zou jouw pup makkelijk moeten kunnen kauwen/verteren.

Ik zou eendenvoeten niet als karkas rekenen. Deze kan je wel goed drogen als snack. Eendenvleugels zouden hier een vervanging van kunnen zijn.

Zelf geef ik liever geen runderorgaan ivm de eventuele aanwijzigheid van medicatie ed. Kan je ook aan lamsorgaan komen?

Het kan zijn dat de combinatie zalmkop en pens net iets teveel van het goede is, met diarree als resultaat. Hoeft niet hoor!

Je wilt rundergehakt gaan geven. Kan je ook aan bv rundersnippers komen? Hoe minder het vlees is bewerkt, des te beter kan je zien hoe de kwaliteit is. Ik heb ook een keer gelezen (was vast hier op BP) dat het voor de spijsvertering/opname van? beter is als je de stukken vlees zo groot mogelijk houdt. Misschien kan iemand anders hier nog iets over zegggen.
In jouw geval is het nu wellicht nog beter om kleine stukjes te doen, omdat Mansa snel eet.

De hoeveelheid groente die ik mijn honden geef, verdeel ik over 5 dagen in de week. De andere 2 dagen krijgen ze een vers ei (inclusief schil).

Mijn groentemix is eigenlijk altijd anders. Ligt er een beetje aan wat er te koop is (wat ik in de tuin heb), maar knoflook doe ik er altijd in.
Hier op BP staat de hoeveelheid wel ergens die een hond maximaal mag hebben.

Ik kan je tzt nog wel wat 'handigheidjes' vertellen over het portioneren enzo, maar dat is nu niet zo belangrijk.

Veel succes!

Judith
Door PiaSophia
#3417569
Dankjewel voor je reactie, Judith!
judith vd schreef: ma 11 jan 2021, 18:49 Probeer de hoeveelheid kip wat te verlagen. Misschien kan je deze vervangen door bv parelhoen, konijn of kwartel. Dit is geen hard bot en zou jouw pup makkelijk moeten kunnen kauwen/verteren.
Dankjewel voor de tip. Ik ga eens kijken of parelhoen/konijn/kwartel hier in de buurt te krijgen is. Is er een reden dat ik op moet passen met kip? Of is het omdat het anders eenzijdig wordt?
judith vd schreef: ma 11 jan 2021, 18:49 Ik zou eendenvoeten niet als karkas rekenen. Deze kan je wel goed drogen als snack. Eendenvleugels zouden hier een vervanging van kunnen zijn.
Goede tip!
judith vd schreef: ma 11 jan 2021, 18:49 Zelf geef ik liever geen runderorgaan ivm de eventuele aanwijzigheid van medicatie ed. Kan je ook aan lamsorgaan komen?
Ik denk wel dat ik aan lamsorgaan kan komen als ik ook lamsvlees hier bij de slager kan krijgen... ik ga het navragen. Runderpens kan wel gewoon?
judith vd schreef: ma 11 jan 2021, 18:49 Het kan zijn dat de combinatie zalmkop en pens net iets teveel van het goede is, met diarree als resultaat. Hoeft niet hoor!
Oei, daar had ik niet aan gedacht! Mansa heeft gevoelige darmen, dus ik weet niet of ik de gok nou wel wil wagen... Zou ik op de "visdag" de pens weg kunnen laten en die vervangen met organen, en dan de dag erna de organen weghalen en de gemiste pens geven?
judith vd schreef: ma 11 jan 2021, 18:49 Je wilt rundergehakt gaan geven. Kan je ook aan bv rundersnippers komen? Hoe minder het vlees is bewerkt, des te beter kan je zien hoe de kwaliteit is. Ik heb ook een keer gelezen (was vast hier op BP) dat het voor de spijsvertering/opname van? beter is als je de stukken vlees zo groot mogelijk houdt. Misschien kan iemand anders hier nog iets over zegggen.
In jouw geval is het nu wellicht nog beter om kleine stukjes te doen, omdat Mansa snel eet.
Rundersnippers, nog nooit van gehoord. Ik ga ook eens navragen hier bij de slager!
judith vd schreef: ma 11 jan 2021, 18:49 De hoeveelheid groente die ik mijn honden geef, verdeel ik over 5 dagen in de week. De andere 2 dagen krijgen ze een vers ei (inclusief schil).
Ik ben nog een beetje huiverig om ei te geven... is het onmisbaar of is het goed als extraatje? Ik lees hier verschillende dingen over, vandaar dat ik het nu weggelaten heb. Maar als het wel echt aan te raden is, doe ik het er gewoon bij hoor. Moet ik die dag de groente weglaten dan?
judith vd schreef: ma 11 jan 2021, 18:49 Mijn groentemix is eigenlijk altijd anders. Ligt er een beetje aan wat er te koop is (wat ik in de tuin heb), maar knoflook doe ik er altijd in.
Hier op BP staat de hoeveelheid wel ergens die een hond maximaal mag hebben.
Ik ben inderdaad ook van plan de groentemix aan te passen hoor, zeker per seizoen en gewoon wat er voor handen is! Ik dacht, voor nu een goed begin. Ik ga eens opzoeken wat knoflook toevoegt, thnx.
judith vd schreef: ma 11 jan 2021, 18:49 Ik kan je tzt nog wel wat 'handigheidjes' vertellen over het portioneren enzo, maar dat is nu niet zo belangrijk.
Dankjewel!
Gebruikersavatar
Door judith vd
#3417570
PiaSophia schreef: ma 11 jan 2021, 20:25 Dankjewel voor je reactie, Judith!


Dankjewel voor de tip. Ik ga eens kijken of parelhoen/konijn/kwartel hier in de buurt te krijgen is. Is er een reden dat ik op moet passen met kip? Of is het omdat het anders eenzijdig wordt?
Ik denk dat je dan iets teveel kip geeft (tenzij het biologische kip is, dan zou het wat mij betreft nog kunnen). Het zou ideaal zijn als je afwisselt met 'dieren met veren' en 'dieren met haren', maar dat kan best lastig zijn.
PiaSophia schreef: ma 11 jan 2021, 20:25 Ik denk wel dat ik aan lamsorgaan kan komen als ik ook lamsvlees hier bij de slager kan krijgen... ik ga het navragen. Runderpens kan wel gewoon?
Ik weet eigenlijk niet of runderpens de voorkeur heeft boven lamspens. Ik vind de lamspens minder heftig ruiken en is ook wat kleiner van formaat en makkelijker te bewerken.
PiaSophia schreef: ma 11 jan 2021, 20:25 Oei, daar had ik niet aan gedacht! Mansa heeft gevoelige darmen, dus ik weet niet of ik de gok nou wel wil wagen... Zou ik op de "visdag" de pens weg kunnen laten en die vervangen met organen, en dan de dag erna de organen weghalen en de gemiste pens geven?
Je hoeft niet elke dag orgaan te geven. Ik maak een mix van pens, nier, lever en hart (in de juiste verhoudingen). Wat je wekelijks aan gewicht zou moeten voeren, verdeel ik over 3 dagen van de week. De andere 4 dagen geef ik het spiervlees wat ze wekelijks zouden moeten krijgen. Daarnaast krijgen ze natuurlijk karkas.
Op deze manier hoef je vis niet met pens te combineren.
PiaSophia schreef: ma 11 jan 2021, 20:25 Rundersnippers, nog nooit van gehoord. Ik ga ook eens navragen hier bij de slager!
Dit zijn een soort afsnijdsels. Reststukjes vlees, waar oa gehakt van wordt gedraaid denk ik.
PiaSophia schreef: ma 11 jan 2021, 20:25 Ik ben nog een beetje huiverig om ei te geven... is het onmisbaar of is het goed als extraatje? Ik lees hier verschillende dingen over, vandaar dat ik het nu weggelaten heb. Maar als het wel echt aan te raden is, doe ik het er gewoon bij hoor. Moet ik die dag de groente weglaten dan?
Volgens mij is er niks mis met eieren. Dit vind je ook vast hier op het forum terug. Ik geef 5 dagen van de week groente en de overige 2 dagen krijgen ze een eitje.

Ik ben inderdaad ook van plan de groentemix aan te passen hoor, zeker per seizoen en gewoon wat er voor handen is! Ik dacht, voor nu een goed begin. Ik ga eens opzoeken wat knoflook toevoegt, thnx.


Dankjewel!
[/quote]
Door src_esther
#3417578
Welkom Pia.

Vis en orgaan combineren zou ik ook niet doen. Orgaan laxeert namelijk ook. Mogelijk is een visdag ook te heftig en zul je de vis over meerdere dagen moeten verspreiden.

Je geeft aan dan Mansa schrokt. Dan zijn zaken als nekken, vleugels en dat soort klein vleesbot niet aan te raden want dat is hap-slik-weg zonder 1 keer te kauwen, dat is niet wat je wilt lijkt me. Dus kipkarkas, konijnkarkas, tamme eendkarkas en parelhoenkarkas zijn dan beter. En dan bij voorkeur zo'n groot mogelijk stuk karkas aan een voeren anders is het als nog hap-slik-weg.

Gehakt zou ik niet voeren, liever stukken spiervlees, eventueel afsnijdsels/snippers.

Ik vind het erg veel kip en rund en weinig van andere diersoorten, misschien dat je daar nog wat wisselen.
Door PiaSophia
#3417595
Dank jullie wel, Judith en Esther. Ik neem de tips mee en ga vanavond een nieuwe opzet maken voor een menu. Heel fijn dat dat kan zo!

Esther, ik snap je redenatie wat kippennekken betreft wel. Zou jij kip-/konijn-/tamme eend-/parelhoenkarkas ook aan een pup geven die nog nooit botten heeft gehad? Hij kent tot nu toe alleen brokken en KVV. Ergens op BP zag ik namelijk een artikel met goede "beginnersbotten" en vandaar mijn keus voor nekken etc. Maar nu twijfel ik...
Door Lizzy
#3417597
PiaSophia schreef: ma 11 jan 2021, 17:02 Hallo allemaal!

Ik ben nieuw hier, dus ik stel me kort even voor. Mijn naam is Pia en sinds eind oktober zijn we (mijn man en ik) de trotse ouders van kleine Mansa. Mansa is een Rottweiler puppy die half september geboren is. Een super lieve, energieke jongen! Omdat hij veel last had van zijn darmen, zijn we hem op een bepaald moment KVV gaan voeren. Sindsdien zijn zijn darmen rustiger en voelt hij zich ook beter. Nu willen we graag overstappen op BARF. Ik heb een boel gelezen en heb de sprong in het diepe gewaagd en heb geprobeerd om zelf een weekmenu samen te stellen... Aangezien hij enorm hard groeit zullen de hoeveelheden al vlug weer worden aangepast (ik denk per week zelfs). Nu weegt hij bijna 25 kilo, daar is deze berekening ook op gebaseerd. Komt 'ie:
Hoi Pia!
Ik ga naar je menu kijken met kritische blik :biggrin2:
Mansa is 4 maanden oud, weegt ongeveer 25 kilo en heeft een energiebehoefte van 6% van zijn lichaamsgewicht
1500 gram per dag (10500 gram per week)
Check. Dat lijkt me prima. Ongetwijfeld zal de hoeveelheid voedsel over een maandje wel omlaag kunnen. Naar zeg 5% of 4% zelfs.
Rauw vleesbot: 45%
675 gram per dag (4725 gram per week)

Orgaanvlees incl. pens: 20% (pens = 10%)
300 gram per dag (2100 gram per week)

Spiervlees: 25%
375 gram per dag (2625 gram per week)

Rauw/gepureerde groentes: 10%
150 gram per dag (1050 gram per week)
Prima!
Maandag:
Kippennek 675 gram
Runderpens 150 gram, runderhart 150 gram
Kipfilet 375 gram
Groenten: 150 gram
Ik vermoed dat je kippennek voert omdat het een beginnersvleesbot is? Eerlijk gezegd vind ik ze best ongeschikt voor een grote hond als een Rottweiler. Ik zou nog liever kwarteltjes geven, als je perse kleine vleesbotten wilt voeren. Maar anders parelhoenkarkas of konijnkarkas. Dat is mooi zacht maar daar moet hij wel op kluiven, kippennek is echt hap-slik-weg.
Dinsdag:
Kipkarkas 675 gram
Runderpens 150 gram, konijnennier 150 gram
Rundergehakt 375 gram
Groenten: 150 gram
Als het kan doe je er goed aan om rundergehakt te vervangen door stukken spiervlees. Gehakt daar weet je niet van wat de kwaliteit is, meestal doen ze er ook nog wel wat doorheen om verkleuring tegen tegen te gaan, iets als ascorbinezuur en dat lijkt onschuldig maar is voor een hond niet zo heel gezond. Bovendien sjeest gehakt door het spijsverteringssysteem heen. Vlees daar moeten de maagsappen echt op inwerken en dat is beter voor de vertering.
Woensdag:
Zalmkop 675 gram
Runderpens 150 gram, kippenhart 150 gram
Kabeljauwfilet 375 gram
Groenten: 150 gram
Prima
Donderdag:
Eendenvoeten 675 gram
Runderpens 150 gram, runderlever 150 gram
Rundergehakt 375 gram
Groenten: 150 gram
Eendenvoeten eigenlijk een beetje hetzelfde als kippennek. Wat ik ook nog vergeet: kippennek en eendenvoet bevat veel calcium. Ik zou eendenvoeten vervangen door eendkarkas. Ook mooi zacht. Gehakt hetzelfde als hierboven.
Vrijdag:
Kippennek 675 gram
Runderpens 150 gram, kippenhart 150 gram
Kipfilet 375 gram
Groenten: 150 gram
Idem als hierboven maar ik ga er nog iets aan toe voegen. Tot nu toe vind ik het best veel kip en rund. Ik zou dingen als lamsvlees, geitenvlees, paardenvlees en orgaanvlees gaan toevoegen en dus iets meer afwisseling binnen je vleesbot proberen te bewerkstelligen.
Zaterdag:
Kipkarkas 675 gram
Runderpens 150 gram, konijnennier 150 gram
Lamsvlees 375 gram
Groenten: 150 gram

Zondag:
Eendenvoeten 675 gram
Runderpens 150 gram, runderlever 150 gram
Lamsvlees 375 gram
Groenten: 150 gram
Ah, hier komt dan lamsvlees! Maarrr, boven mag nog best een keer kip eruit en rund eruit en vervangen worden door geit of paard, of konijn of hert ofzo. Oh, wat ik ook mis in je menu is vette vis. Witvis is leuk (ze vinden het hier oneetbaar trouwens) maar sardien of panharing of makreel of wilde zalm is beter. Het bevat meer omega 3 vetzuren en vitamine D, beide zeer belangrijk voor je hond. Naast witvis mag je dus 2 keer per week een rauw vet visje geven of een stukje wilde zalm (vooral erg goed voor de vitamine D, wilde zalm - kweekzalm is dan weer een no-no).
Groenten wil ik als volgt mixen:
Courgette (1 stuk a 350 gram)
Wortel (1 stuk a 100 gram)
Taugé (150 gram)
Broccoli (1 stuk a 200 gram)
Sperziebonen (250 gram)
Ja prima, maar ik raad je aan ook wat bladgroenten te gebruiken zoals andijvie, waterkers, spinazie, etc.
Fruit krijgt hij hier en daar als snack: appel, banana, blauwe besjes (ander fruit nog niet geprobeerd, maar dat komt zeker nog!)
Prima!
Hebben jullie tips? Mansa is een echte schrokker en ik weet daarom niet zo goed met welke vleesbotten ik kan beginnen... Ook vraag ik me af of ik het zo goed heb samengesteld qua diersoorten. En kan ik dit menu (evt. aangepast als dit nodig is) langere tijd blijven voeren? Met aangepaste hoeveelheden natuurlijk, maar qua variatie?

Alvast bedankt!
Hoe kleiner het vleesbot hoe makkelijker het hap-slik-weg is. Ik ging dus voor karkassen van kleine dieren die lekker zacht zijn dus kipkarkas, eendkarkas, konijnkarkas, parelhoenkarkas. Als dat goed gaat, dan kun je ook eens haaskarkas proberen. Dat is aanzienlijk harder, dat wel. Maar wel leuk voor de variatie. Wel opletten dat je geen haaskarkas uit Argentinië koopt ivm brucella suis bacterie.
Door PiaSophia
#3417614
Bedankt ook, Lizzy!

Ik had net even wat tijd vrij en heb ondertussen ook contact opgenomen met onze slagerij en op Animal Food Express gekeken. Met jullie tips heb ik eea aangepast en kom ik hierop uit:

Maandag:
Kippenruggen 675 gram
Lamspens 200 gram, konijnennier 200 gram
Kipfilet 375 gram
Groenten: 100 gram

Dinsdag:
Parelhoenkarkas 675 gram
Lamspens 200 gram, kippenlever 200 gram
Rundvlees (stukken of snippers) 375 gram
Groenten: 100 gram

Woensdag:
Zalmlijf 675 gram
Kabeljauwfilet (gemengd met makreel/sardien) 375 gram
Groenten: 250 gram

Donderdag:
Konijnendelen 675 gram
Lamspens 150 gram, kippenlever 150 gram
Lamsvlees 375 gram
Groenten: 150 gram

Vrijdag:
Kwartellijfjes 675 gram
Lamspens 200 gram, runderhart 200 gram
Kipfilet 375 gram
Groenten: 150 gram

Zaterdag:
Kippenruggen 675 gram
Lamspens 150 gram, konijnennier 150 gram
Lamsvlees 375 gram
Groenten: 150 gram

Zondag:
Konijnendelen 675 gram
Lamspens 150 gram, runderhart 150 gram
Rundvlees (stukken of snippers) 375 gram
Groenten: 150 gram

Groenten wil ik als volgt mixen:
Courgette (1 stuk a 350 gram)
Wortel (1 stuk a 100 gram)
Taugé (150 gram)
Broccoli (1 stuk a 200 gram)
Sperziebonen (150 gram)
Spinazie (100 gram)
1 ei

Als grootste aanpassing heb ik runderpens vervangen door lamspens, kip en rund verminderd en gehakt ook veranderd in spiervlees. En even kritisch naar de organen gekeken. Is het zo beter? Of zijn er nog verbeteringen nodig?

Bedankt nogmaals en alvast! :)

Edit: Oh en de kippennekken heb ik dus helemaal weggehaald, maar wel kippenruggen toegevoegd. Of is dat ook teveel hap-slik-weg?
Door Lizzy
#3417621
PiaSophia schreef: di 12 jan 2021, 14:30 Bedankt ook, Lizzy!

Ik had net even wat tijd vrij en heb ondertussen ook contact opgenomen met onze slagerij en op Animal Food Express gekeken. Met jullie tips heb ik eea aangepast en kom ik hierop uit:

Maandag:
Kippenruggen 675 gram
Lamspens 200 gram, konijnennier 200 gram
Kipfilet 375 gram
Groenten: 100 gram

Dinsdag:
Parelhoenkarkas 675 gram
Lamspens 200 gram, kippenlever 200 gram
Rundvlees (stukken of snippers) 375 gram
Groenten: 100 gram

Woensdag:
Zalmlijf 675 gram
Kabeljauwfilet (gemengd met makreel/sardien) 375 gram
Groenten: 250 gram

Donderdag:
Konijnendelen 675 gram
Lamspens 150 gram, kippenlever 150 gram
Lamsvlees 375 gram
Groenten: 150 gram

Vrijdag:
Kwartellijfjes 675 gram
Lamspens 200 gram, runderhart 200 gram
Kipfilet 375 gram
Groenten: 150 gram

Zaterdag:
Kippenruggen 675 gram
Lamspens 150 gram, konijnennier 150 gram
Lamsvlees 375 gram
Groenten: 150 gram

Zondag:
Konijnendelen 675 gram
Lamspens 150 gram, runderhart 150 gram
Rundvlees (stukken of snippers) 375 gram
Groenten: 150 gram

Groenten wil ik als volgt mixen:
Courgette (1 stuk a 350 gram)
Wortel (1 stuk a 100 gram)
Taugé (150 gram)
Broccoli (1 stuk a 200 gram)
Sperziebonen (150 gram)
Spinazie (100 gram)
1 ei

Als grootste aanpassing heb ik runderpens vervangen door lamspens, kip en rund verminderd en gehakt ook veranderd in spiervlees. En even kritisch naar de organen gekeken. Is het zo beter? Of zijn er nog verbeteringen nodig?
Je mag ook beide voeren hoor, lamspens en runderpens. Afwisseling ook hierin is prima! Maar het ziet er hartstikke goed uit! Hartstikke goed gedaan!
Bedankt nogmaals en alvast! :)

Edit: Oh en de kippennekken heb ik dus helemaal weggehaald, maar wel kippenruggen toegevoegd. Of is dat ook teveel hap-slik-weg?
Ik heb geen idee hoe de kipruggen eruit zien. Je ziet wel eens zulke dingen:

Afbeelding

en die noemen ze dan kippenrug (of karkas). En dat is voor een Rottweiler ook nog steeds wel hap-slik-weg.

Je ziet ook wel dit:

Afbeelding

En dat noemen ze dan ook kippenrug (of karkas) maar dat is echt geen hap slik weg. Ik zou voor dat laatste model gaan maar ik weet niet welke ze bij jouw adres verkopen dus dat zou je dan even na moeten vragen!
Door PiaSophia
#3417625
Lizzy schreef: di 12 jan 2021, 15:46 Je mag ook beide voeren hoor, lamspens en runderpens. Afwisseling ook hierin is prima! Maar het ziet er hartstikke goed uit! Hartstikke goed gedaan!


Ik heb geen idee hoe de kipruggen eruit zien. Je ziet wel eens zulke dingen:

Afbeelding

en die noemen ze dan kippenrug (of karkas). En dat is voor een Rottweiler ook nog steeds wel hap-slik-weg.

Je ziet ook wel dit:

Afbeelding

En dat noemen ze dan ook kippenrug (of karkas) maar dat is echt geen hap slik weg. Ik zou voor dat laatste model gaan maar ik weet niet welke ze bij jouw adres verkopen dus dat zou je dan even na moeten vragen!
Super! Heel erg bedankt! En zo snel weer :) heel fijn!

Die kippenruggen zou ik dan online bestellen, ik heb een foto bijgevoegd als het goed is. Aangezien er 1 botje bijstaat denk ik dat het misschien de eerste is die jij noemt. Hmm...

Heb jij nog advies, Lizzy, voor hoe ik de percentages het beste aan kan pakken? Ik heb nu voor 6% gekozen, puur op basis van wat ik gelezen heb op dit forum en op andere plekken online. Maar wat ik lastiger kan terugvinden is wanneer ik eventueel lager kan zitten qua percentage. Soms lees ik 5% na 6 maanden, andere keren sneller. Is hier een regel voor?
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-01-12 om 16.00.34.png
Schermafbeelding 2021-01-12 om 16.00.34.png (396.19 KiB) 6058 keer bekeken
Door Lizzy
#3417951
PiaSophia schreef: di 12 jan 2021, 16:07 Super! Heel erg bedankt! En zo snel weer :) heel fijn!

Die kippenruggen zou ik dan online bestellen, ik heb een foto bijgevoegd als het goed is. Aangezien er 1 botje bijstaat denk ik dat het misschien de eerste is die jij noemt. Hmm...
Sorry, ik zie je update nu pas :-[ . Ja, dit is echt een heel onduidelijke foto... En je hebt het al besteld? Ik vrees dat je het even af moet wachten.
Heb jij nog advies, Lizzy, voor hoe ik de percentages het beste aan kan pakken? Ik heb nu voor 6% gekozen, puur op basis van wat ik gelezen heb op dit forum en op andere plekken online. Maar wat ik lastiger kan terugvinden is wanneer ik eventueel lager kan zitten qua percentage. Soms lees ik 5% na 6 maanden, andere keren sneller. Is hier een regel voor?
Nee, daar is helaas geen regel voor. Je moet echt kijken hoe je opgroeiende hond eruit ziet. Als ie een beetje te mollig wordt: dan moet je gaan minderen. Het is echt "voeren met de ogen". En als je er echt niet uit komt en je zelf niet weet of ie te dun/dik is of goed: kun je het beste een foto van je "pup" maken van bovenaf en de zijkant en dan bijv. hier posten om mee te kijken.

Ik vind dat een opgroeiende pup zeker niet dik hoort te zijn. Maar het moet ook geen gratenpakhuis zijn, je opgroeiende hond heeft voldoende voeding nodig om goed op te groeien en soms vind ik zelfs dierenartsen te ver doorgeslagen in "slank op laten groeien". Ze moeten er in mijn ogen gewoon "normaal" uit zien. Niet vet. Niet mager.
Door PiaSophia
#3418027
Lizzy schreef: za 16 jan 2021, 17:40 Sorry, ik zie je update nu pas :-[ . Ja, dit is echt een heel onduidelijke foto... En je hebt het al besteld? Ik vrees dat je het even af moet wachten.

Ik heb het nog niet besteld! Enerzijds omdat ik even wilde wachten of iemand er nog wat over te zeggen had/ervaring mee had, en anderzijds omdat Mansa donderdag een flinke medicijnencocktail heeft gekregen tegen Giardia... Na weken diarree en dagenlang overgeven erbij eindelijk een diagnose en iets dat hem hopelijk helpt. Maar mijn gedachten waren even gevuld met zorgen de afgelopen dagen! Ik ga deze week de bestelling plaatsen, als het met Mansa goed blijft gaan.
Lizzy schreef: za 16 jan 2021, 17:40 Nee, daar is helaas geen regel voor. Je moet echt kijken hoe je opgroeiende hond eruit ziet. Als ie een beetje te mollig wordt: dan moet je gaan minderen. Het is echt "voeren met de ogen". En als je er echt niet uit komt en je zelf niet weet of ie te dun/dik is of goed: kun je het beste een foto van je "pup" maken van bovenaf en de zijkant en dan bijv. hier posten om mee te kijken.

Ik vind dat een opgroeiende pup zeker niet dik hoort te zijn. Maar het moet ook geen gratenpakhuis zijn, je opgroeiende hond heeft voldoende voeding nodig om goed op te groeien en soms vind ik zelfs dierenartsen te ver doorgeslagen in "slank op laten groeien". Ze moeten er in mijn ogen gewoon "normaal" uit zien. Niet vet. Niet mager.
Duidelijk! Hij heeft enorm veel honger merk ik, hij kan echt de hele dag door eten. Misschien ook omdat alles er tot nu toe steeds snel uitkwam... Maar hij is gewoon slank, zonder dat hij mager is. Ik zal hem volgen hierin, en zien hoe het gaat :)
Door Lizzy
#3418128
PiaSophia schreef: zo 17 jan 2021, 21:25 Ik heb het nog niet besteld! Enerzijds omdat ik even wilde wachten of iemand er nog wat over te zeggen had/ervaring mee had, en anderzijds omdat Mansa donderdag een flinke medicijnencocktail heeft gekregen tegen Giardia... Na weken diarree en dagenlang overgeven erbij eindelijk een diagnose en iets dat hem hopelijk helpt. Maar mijn gedachten waren even gevuld met zorgen de afgelopen dagen! Ik ga deze week de bestelling plaatsen, als het met Mansa goed blijft gaan.


Duidelijk! Hij heeft enorm veel honger merk ik, hij kan echt de hele dag door eten. Misschien ook omdat alles er tot nu toe steeds snel uitkwam... Maar hij is gewoon slank, zonder dat hij mager is. Ik zal hem volgen hierin, en zien hoe het gaat :)
Oh bah, wat vervelend! Na deze giardia-kuur moet je misschien wel wat gaan doen om zijn darmflora weer op te peppen. En mocht het dan nog niet over zijn, de giardia, zoek dan hier eens op diatomeeënaarde!

Als ik jou was zou ik de leverancier even vragen wat voor kippenruggen hij verkoopt!
Door PiaSophia
#3418355
Lizzy schreef: di 19 jan 2021, 08:58 Oh bah, wat vervelend! Na deze giardia-kuur moet je misschien wel wat gaan doen om zijn darmflora weer op te peppen. En mocht het dan nog niet over zijn, de giardia, zoek dan hier eens op diatomeeënaarde!

Als ik jou was zou ik de leverancier even vragen wat voor kippenruggen hij verkoopt!
Ik heb inderdaad al een en ander gelezen op dit forum over Giardia, dankjewel voor de tip! Het lijkt tot nu toe goed te gaan, maar we zijn nog niet klaar met de kuur. Ik ga erachteraan en idd goed op zijn darmflora letten na de kuur. Komt goed :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door