Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Akeyti
#3415019
Na een avontuur met brokken (ene ging eigenlijk heel goed maar een ander merk is echt drama dus we gaan weer helemaal terug op barf en KVV!)

Ik denk dat ik het redelijk op orde heb wat ik nu voor het eerst weer wil bestellen... Maar wil toch graag jullie expertise vragen om even mee te kijken :)

Even over de hond:
Remus is een 6 jarige Windsprite (Windhond) en hij krijgt ca 3% van zijn gewicht, meer dan de aangegeven 2% omdat hij een super hoog metabolisme heeft en op de 2% gigantisch veel honger blijft houden en schraal wordt.
Remus is ongeveer 15 kilo en 57cm hoog.


Ik heb dus uitgerekend dat hij per dag
203 gram vleesbot
113 gram spiervlees
90 gram orgaanvlees
45 gram pens
45 gram groenten nodig heeft

Afbeelding

Nu heb ik eerst ruimte moeten maken in mijn vriezer, ik had nog het 1 en ander liggen aan vleesbot en kvv en spiervlees en orgaan. Dit is dus op gegaan en nu kan ik met een frisse start weer beginnen!
Wat ik dacht te bestellen is voor ongeveer 5 weken aan voeding.
Dit houd in
4kg spiervlees
7 kg vleesbot
3 kg orgaan
1,5 kg pens

Een groentenmix heb ik al gepureerd en ingevroren. De groentenmix bevat:
1 zoete aardappel, 1 kleine aardappel, spercibonen, winterwortelen, 1 appel, klein beetje broccoli en wat bietenschillen
Dit heb ik zo gemaakt naar aanleiding van het artikel op barfplaats :) Het is een hele berg dus kunnen we voorlopig mee vooruit.

Voor spiervlees dach ik eraan om het volgende te bestellen:
1kg lamsvlees, 1kg kangoeroevlees, 1kg rendiervlees en 1kg konijnenvlees

Voor vleesbot had ik gedacht:
1 kg kippennekken, 5st kalkoennekken, 1kg ree ribstuk, 3kg konijnendelen, 2 zalmkoppen en een eendenkarkas
(Ik zat ook nog te denken aan 5kg parelhoenlijf, maar dan kan ik denk niet voldoende afwisselen? Of is dat ok met verschillende soorten spiervlees en orgaan? Die 5kg parenhoen zou dan zijn ipv de 3kg konijnendelen en de kippennekken ga ik dan drogen)

Voor orgaanvlees heb ik een vraagje aan jullie! Gaat er veel voedingswaarde verloren tijdens het drogen? Anders hoopte ik orgaanvlees te gaan drogen in mijn drogertje en zo kan ik meer bestellen/opslaan en houd ik meer ruimte vrij in mijn vriezertje. Als drogen geen enkel punt is zou ik graag een lading bestellen van:
1 runderhart, 1kg kippenmaagjes, 1kg eendenlever, 1kg konijneniertjes
Deze zullen dan per dag als snack of in de voerbak gegeven worden.
Ook de pens zou ik graag willen drogen en gedroogd willen geven!

Als extratjes koop ik nog konijnenoren en wat vlees bij om te drogen en eendagskuikens en gemalen muis voor de afwisselende snack/bijvoeding (ja ik heb een echte eendagskuiken verslaafde)

Hij is gewend om goed barf te eten en is op barf opgevoed, pakt dit nu ook weer heel netjes op. Geen schrokker (eerder het tegenovergestelde, hij laat eten snel staan)
Als ik met deze aankoop netjes afwissel, zit ik volgens mij netjes op de verschillende hoeveelheid diersoorten? Hij is elke dag onderweg en als tussendoortje krijgt hij soms een bakje gestroomd vlees van Renske of een Busy Day Bar van Edgard & Cooper. Ik dacht dat dat wel goed kon bij de barf maar ik hoor graag als dit anders is!

Ook zal er af en toe nog gedroogde zalm of kip of tilapia als snack of tijdens de training worden gegeven, als dit veel is wordt dit ingehouden van zijn maaltijd, ik droog zijn snacks zelf!


Alvast heel erg bedankt! Hopelijk is mijn post zo compleet! Sta te popelen om weer te bestellen!
#3415055
Allereerst, is 450gr per dag niet nog ontzettend weinig voor een windhond van 15kg? Nou ja, als hij mooi op gewicht is en blijft zo is het prima natuurlijk.
En ik zie wel wat extra's die je wss niet meerekent. Das goed hoor.

Ik denk dat als je pens droogt, het niet veel waarde meer heeft. Dat is wel lekker natuurlijk, maar de nuttige bacteriën zijn dan wel dood, waarschijnlijk.
Qua orgaan drogen, ikzelf zou daar gevoelsmatig een probleem mee hebben. Als het niet anders kan zou ik een deel drogen en een deel rauw geven (van elke soort) en evt een deel spier drogen, als het moet.

Qua afwisseling zit je zeker mooi. Als je toch elke 5 weken opnieuw moet inslaan zou ik wat minder variatie binnen een batch nemen maar wel variëren tussen de batchen. Wat eenvoudiger maar even goed hoor.

OH, en tilapia, daar zie ik het nut niet van in. :P
Door Lizzy
#3415057
Akeyti schreef: wo 09 dec 2020, 09:14 Na een avontuur met brokken (ene ging eigenlijk heel goed maar een ander merk is echt drama dus we gaan weer helemaal terug op barf en KVV!)

Ik denk dat ik het redelijk op orde heb wat ik nu voor het eerst weer wil bestellen... Maar wil toch graag jullie expertise vragen om even mee te kijken :)

Even over de hond:
Remus is een 6 jarige Windsprite (Windhond) en hij krijgt ca 3% van zijn gewicht, meer dan de aangegeven 2% omdat hij een super hoog metabolisme heeft en op de 2% gigantisch veel honger blijft houden en schraal wordt.
Remus is ongeveer 15 kilo en 57cm hoog.
Mijn Dalmatiërs wegen 26 kg en eten 3% van hun lichaamsgewicht en zij zijn 10 en 7 jaar oud. Toen zij jonger waren zouden ze van deze hoeveelheid echt om zijn gevallen. Veel te weinig. Die 2% is een hoeveelheid van volwassen honden van een groter ras en normaal energie niveau. Dus trek je van die 2% alsjeblieft echt niets aan!
Ik heb dus uitgerekend dat hij per dag
203 gram vleesbot
113 gram spiervlees
90 gram orgaanvlees
45 gram pens
45 gram groenten nodig heeft

Afbeelding

Nu heb ik eerst ruimte moeten maken in mijn vriezer, ik had nog het 1 en ander liggen aan vleesbot en kvv en spiervlees en orgaan. Dit is dus op gegaan en nu kan ik met een frisse start weer beginnen!
Wat ik dacht te bestellen is voor ongeveer 5 weken aan voeding.
Dit houd in
4kg spiervlees
7 kg vleesbot
3 kg orgaan
1,5 kg pens

Een groentenmix heb ik al gepureerd en ingevroren. De groentenmix bevat:
1 zoete aardappel, 1 kleine aardappel, spercibonen, winterwortelen, 1 appel, klein beetje broccoli en wat bietenschillen
Dit heb ik zo gemaakt naar aanleiding van het artikel op barfplaats :) Het is een hele berg dus kunnen we voorlopig mee vooruit.
Prima maar ik hoop dat je die aardappel er niet rauw in hebt gedaan? Honden eten/mogen geen rauwe aardappel. Kan 1 zo'n aardappeltje geen kwaad maar voor de volgende keer: geen aardappel :) . En bij deze groentenmix moet echt wat meer bladgroenten! Andijvie, waterkers, spinazie, witlof. Maar ook wat meer afwisseling mag best (denk aan pompoen, courgette, bleekselderij, paksoi, veldsla, etc. Zie voor inspiratie bijv dit topic: https://www.barfplaats.nl/handleiding-t ... -en-fruit/
Voor spiervlees dach ik eraan om het volgende te bestellen:
1kg lamsvlees, 1kg kangoeroevlees, 1kg rendiervlees en 1kg konijnenvlees

Voor vleesbot had ik gedacht:
1 kg kippennekken, 5st kalkoennekken, 1kg ree ribstuk, 3kg konijnendelen, 2 zalmkoppen en een eendenkarkas
(Ik zat ook nog te denken aan 5kg parelhoenlijf, maar dan kan ik denk niet voldoende afwisselen? Of is dat ok met verschillende soorten spiervlees en orgaan? Die 5kg parenhoen zou dan zijn ipv de 3kg konijnendelen en de kippennekken ga ik dan drogen)
Ja hoor, dat kan prima! (parelhoen). Qua afwisseling diersoorten ben je goed bezig!
Voor orgaanvlees heb ik een vraagje aan jullie! Gaat er veel voedingswaarde verloren tijdens het drogen? Anders hoopte ik orgaanvlees te gaan drogen in mijn drogertje en zo kan ik meer bestellen/opslaan en houd ik meer ruimte vrij in mijn vriezertje. Als drogen geen enkel punt is zou ik graag een lading bestellen van:
1 runderhart, 1kg kippenmaagjes, 1kg eendenlever, 1kg konijneniertjes
Deze zullen dan per dag als snack of in de voerbak gegeven worden.
Ook de pens zou ik graag willen drogen en gedroogd willen geven!
Als je niet op een idioot hoge temperatuur droogt is dat prima. Vlees verliest wel iets aan vitamines en enzymen natuurlijk maar vitamine A gaat bijv. helemaal niet verloren. De goede bacteriën in pens wel, dus ik zou ook wel wat verse rauwe pens geven.
Als extratjes koop ik nog konijnenoren en wat vlees bij om te drogen en eendagskuikens en gemalen muis voor de afwisselende snack/bijvoeding (ja ik heb een echte eendagskuiken verslaafde)

Hij is gewend om goed barf te eten en is op barf opgevoed, pakt dit nu ook weer heel netjes op. Geen schrokker (eerder het tegenovergestelde, hij laat eten snel staan)
Als ik met deze aankoop netjes afwissel, zit ik volgens mij netjes op de verschillende hoeveelheid diersoorten? Hij is elke dag onderweg en als tussendoortje krijgt hij soms een bakje gestroomd vlees van Renske of een Busy Day Bar van Edgard & Cooper. Ik dacht dat dat wel goed kon bij de barf maar ik hoor graag als dit anders is!

Ook zal er af en toe nog gedroogde zalm of kip of tilapia als snack of tijdens de training worden gegeven, als dit veel is wordt dit ingehouden van zijn maaltijd, ik droog zijn snacks zelf!


Alvast heel erg bedankt! Hopelijk is mijn post zo compleet! Sta te popelen om weer te bestellen!
Nou, volgens mij ziet het er hartstikke goed uit!! En kun je gewoon gaan bestellen :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Akeyti
#3415060
Ah super bedankt voor je duidelijke feedback!

De groentenpurree is gekookt, ik heb namelijk al een hele moeilijke groente-eter... En voor de volgende keer zal ik zeker meer bladgroenten toevoegen! Ik had dit gevonden via dit forum in de informatie dus dacht dat ik vrij goed zat... Ben heel blij dat ik het er uberhaupt in krijg :P

Dan ga ik zeker bestellen! Gaat echt alles van de pens verloren? Of kan ik deels-deels doen bijvoorbeeld?

Gaan wij lekker bestellen! En puzzelen dat er zoveel mogelijk in de vriezer past ;D
Door src_esther
#3415105
Akeyti schreef: wo 09 dec 2020, 09:14 Ik heb dus uitgerekend dat hij per dag
203 gram vleesbot
113 gram spiervlees
90 gram orgaanvlees
45 gram pens
45 gram groenten nodig heeft
Dat lijkt mij teveel orgaanvlees of lees ik het verkeerd?
Door Lizzy
#3415136
src_esther schreef: do 10 dec 2020, 12:51 Dat lijkt mij teveel orgaanvlees of lees ik het verkeerd?
Altijd fijn dat we hier van die oplettende mensen hebben :-*

Met 3% op een lichaamsgewicht van 15 kg kom je in totaal uit op 450 gram voer. Aangezien hij mager is, vind ik 500 gram ook een prima idee. Kom je met de volgende percentages uit op: 45% vleesbot, 10% orgaanvlees, 10% pens, 10% groenten en 25% spiervlees :

1590 gram vleesbot per week
350 gram groentenmix per week
350 gram orgaanvlees (als in hart, lever en nier) per week
350 gram pens per week
880 gram spiervlees per week

Dat moet je dan verdelen zoals jij dat prettig vindt. Ik verdeel vleesbot over 7 dagen, groenten over 7 dagen, spiervlees over 4 dagen en pens + orgaanvlees over 3 dagen.
Door src_esther
#3415175
Akeyti schreef: do 10 dec 2020, 21:19 Ik denk dat er in mijn boekje staat in totaal 90 gram orgaan waarvan 45 gram pens ofzo en dat ik het even verkeerd terug nagelezen heb! Bedankt voor het opletten!
Ik zie dat je kippenmaagjes wilt bestellen. Dat kan voor de lekker maar voegt niet echt iets toe en kan kippenvoer (granen) bevatten. 10% orgaanvlees geldt voor hart, lever en nier.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door