Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Cimber
#3411922
Goedemiddag!
Ik heb voor het eerst, na inlezen van de beginnerspaginas En informatie hier (dank daarvoor!), een poging gedaan om mijn eerste weekmenu te maken. Ik hoop op wat tips van de pro's hier om een goed uitgebalanceerd menu te bouwen. De ingrediënten haal ik (qua vlees) bij mijn oom vandaan. Die is slager en kan alles direct voor mij inkopen wat het qua kosten zeer aantrekkelijk maakt. Eerst even wat informatie over mijn hond:

Ras: Tamaskan (wolfhond)
Geslacht: Reu, intact
Leeftijd: 1,5 jaar
Gewicht: 33 kg (mag tot max 35 gaan, moet echt minimaal 32 kg blijven).

Mijn verwachting (als ik reken met 3% behoefte) is dat mijn hond met 1000 gr per dag goed weg moet komen. Maar correct me if i'm wrong please! Daarnaast eet hij nu brokken en betreft dit dus een beginnersmenu. Vandaar de kippen en eendennekken. Ik las dat dat het beste is om te beginnen ivb met spijsvertering.
---------
MENU

Maandag: 500 gr spiervlees paard, 450 gr eendennekken, 100 gr groentenmix

Dinsdag: 450 gr eendennekken, 200 gr runderpens, 200 gr lamslever, 100 gr groentenmix, 1 ei

Woensdag: 500 gr kalkoen spiervlees, 450 gr kippennekken, 100 gr groentenmix

Donderdag: 450 gr kippennekken, 200 gr runderpens, 200 gr runderhart, 100 gr groentenmix, 1 ei

Vrijdag: 500 gr paarden spiervlees, 450 gr kippennekken, 100 gr groentenmix

Zaterdag: 450 gr eendennekken, 200 gr runderpens, 200 gr rundernieren, 100 gr groentenmix en een visje van de markt (makreel of haring?)

Zondag: 500 gr kalkoen spiervlees, 450 gr eendennekken, 100 gr groentenmix
-----------

Ik vraag me af of dit een goed menu is. Er zitten 6 diersoorten in en ik probeer het orgaanvlees een beetje te verdelen. Kan iemand mij handvaten geven om verder te gaan vanaf hier? Een beetje sturing?

Groetjes Cimber
Door Lizzy
#3411955
Cimber schreef: wo 21 okt 2020, 15:31 Goedemiddag!
Ik heb voor het eerst, na inlezen van de beginnerspaginas En informatie hier (dank daarvoor!), een poging gedaan om mijn eerste weekmenu te maken. Ik hoop op wat tips van de pro's hier om een goed uitgebalanceerd menu te bouwen. De ingrediënten haal ik (qua vlees) bij mijn oom vandaan. Die is slager en kan alles direct voor mij inkopen wat het qua kosten zeer aantrekkelijk maakt.
Wat een mazzel! Zo'n oom wil ik ook ;D

Eerst even wat informatie over mijn hond:
Ras: Tamaskan (wolfhond)
Geslacht: Reu, intact
Leeftijd: 1,5 jaar
Gewicht: 33 kg (mag tot max 35 gaan, moet echt minimaal 32 kg blijven).

Mijn verwachting (als ik reken met 3% behoefte) is dat mijn hond met 1000 gr per dag goed weg moet komen. Maar correct me if i'm wrong please!
Dat lijkt me een prima uitgangspunt. En verder moet je het even aankijken en voeren met de ogen zoals wij dat noemen.
Daarnaast eet hij nu brokken en betreft dit dus een beginnersmenu. Vandaar de kippen en eendennekken. Ik las dat dat het beste is om te beginnen ivb met spijsvertering.
Ja, met zo'n grote hond zitten er toch wel veel nadelen aan nekken. Ze slobberen ze in de regel in 1 keer naar binnen. Ik zou zelf daarom kiezen voor kip karkas en eend karkas.
---------
MENU

Maandag: 500 gr spiervlees paard, 450 gr eendennekken, 100 gr groentenmix

Dinsdag: 450 gr eendennekken, 200 gr runderpens, 200 gr lamslever, 100 gr groentenmix, 1 ei

Woensdag: 500 gr kalkoen spiervlees, 450 gr kippennekken, 100 gr groentenmix

Donderdag: 450 gr kippennekken, 200 gr runderpens, 200 gr runderhart, 100 gr groentenmix, 1 ei

Vrijdag: 500 gr paarden spiervlees, 450 gr kippennekken, 100 gr groentenmix

Zaterdag: 450 gr eendennekken, 200 gr runderpens, 200 gr rundernieren, 100 gr groentenmix en een visje van de markt (makreel of haring?)

Zondag: 500 gr kalkoen spiervlees, 450 gr eendennekken, 100 gr groentenmix
-----------
Dat ziet er mooi en afwisselend uit. Qua vis is panharing lekker, sardientjes zijn prima en horsmakreel is ook prima. Die grote makrelen vinden de meeste honden erg veel en vet en ik heb er een hoop zien kotsen na het eten van een hele makreel. Horsmakreeltjes zijn veel kleiner en ik vind ze minder vet. Het is heel goed om ook de vis af te wisselen.

Ok, verder voer je voldoende afwisselend. Maar ik gooide de kippen en eendennekken eruit en verving dat voor karkas. Deze kun je in de eerste weken prima met een (vlees)hamertje even "kloppen" voor de zekerheid. Maar nekken...? Ja het kan, maar de kans is vrijwel 95% dat je hond ze in 1 keer inslikt. En dat is ook weer niet wat je wilt.

Rundernier is lastig aan te komen. Want de meeste zijn ongeschikt voor menselijke consumptie door het hoge gehalte aan cadmium. Misschien dat je dit beter kunt vervangen door lamsnier. Of geitennier. Runderhart mag je altijd ook afwisselen met hart van andere dieren. Bijv. lam of geit of eend of kip. Idem voor pens. Schapen en geitenpens is ook leuk. En dat geldt eigenlijk voor alles. Je mag vleesbot bijv. altijd afwisselen. Kwartelkarkas (ook hap en slikwerk voor jouw hond maar wel leuk ter afwisseling), parelhoenkarkas, konijnkarkas en wat later (omdat het harder is) fazantkarkas, haaskarkas, etc. Hoeft allemaal niet, 6 diersoorten is genoeg, maar het mag wel.
Ik vraag me af of dit een goed menu is. Er zitten 6 diersoorten in en ik probeer het orgaanvlees een beetje te verdelen. Kan iemand mij handvaten geven om verder te gaan vanaf hier? Een beetje sturing?

Groetjes Cimber
Je hebt overduidelijk je huiswerk gemaakt! En het ziet er hartstikke goed uit.

Vind je het prettig als ik de hoeveelheden nog na reken? Dat kan hoor! Ik heb er alleen nu even geen tijd voor, ik moet met de honden naar het bos :)
Door Cimber
#3411978
Hoi!

Super bedankt voor het antwoord en fijn dat we in ieder geval op de juiste weg zitten. Ik ga de kippen en eendennekken vervangen inderdaad! Hoewel ik geen hap slik weg hond heb. Zelfs op een stukje komkommer moet gekauwd en kleine hapjes van genomen worden. Hij neemt er graag de tijd voor zullen we maar zeggen haha.

Dankjewel ook voor de tip van de visjes, ik ga eens kijken of mijn hond vis überhaupt lekker vind.

Goed ik ga even achter de prijzen aan en meld me snel met een update!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door