Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3406163
Goedemorgen allemaal,

Vandaag mijn eerste bestelling van Floris binnen. spannend. Ik ben nu aan het puzzelen hoe te combineren. Ik heb de rekenmenu gebruikt maar vraag mij af nu ik alles ik grote stukken bevroren binnen krijg, hoe krijg ik dit in de juiste proporties ....hoe doen jullie dat? Ik heb bijvoorbeeld reeribben besteld.

Verder vraag ik mij af wat is voor een beginner, een Border Collie, het beste om mee te beginnen? Ze krijgen normaal kvv.

Ik heb een week opzet gemaakt:
maandag
vleesbot: haaskarkas
spiervlees: rundvlees
groente: ga ik maken wat in huis is
orgaanvlees: niertjes

Dinsdag
vleesbot: Eendenkarkassen
spiervlees: rundvlees
groente: ga ik maken wat in huis is
orgaanvlees: lamslong


Woensdag
vleesbot: reeribben
spiervlees:rundvlees
groente: ga ik maken wat in huis is
orgaanvlees: lamslever

Donderdag
vleesbot: kippennekken
spiervlees:?
groente: ga ik maken wat in huis is
orgaanvlees: geitenpens
extra ei

Vrijdag
vleesbot: kippennekken
spiervlees: rundvlees
groente: ga ik maken wat in huis is
orgaanvlees: geitenpens
extra sardines

Graag jullie feedback. Alvast mijn dank voor het meedenken.

Groetjes, Linda
Door smulpaap
#3406175
Hoi Linda ;) ja , wat een gepuzzel he ? Dat had ik ook hoor . Maar je moet er je weg even in vinden ,je wordt er vanzelf handig in
Over het portioneren : Dat kan je het beste even iets laten ontdooien , beste is om dat in de koelkast te doen , maar met grote hompen vlees lukt dat niet altijd .
Als je het vlees eenmaal kan bewerken is het het meest handig om er gelijk porties van te maken . Dus stel je hond eet 150 gram Vleesbot dan verpak je het in porties van 150 gram . En zo doe je dat met spier en orgaanvlees ook .

Ik mis hart in je menu .
Verder denk ik dat je de percentages ook even moet posten . Dan kunnen we kijken of je dat goed hebt berekend ;)

Verder zie ik veel rundvlees in je menu
Om te starten niet zo heel erg , maar er mag minstens een ander soort Spiervlees bij
Wild zou bv mooi zijn , maar niet elke hond lust het . Koop hiervan in het begin dus niet te veel van in . Lam lusten de meeste honden wel

Ik zie ribben en haaskarkas in je menu
Dat zou ik persoonlijk nog niet voeren , het is vrij hard . Je kunt dan met de nekken en de eendkarkassen beginnen
Ander zacht beginners Vleesbot is o.a kwartel parelhoen konijn en kipkarkas
#3406191
Zelfde opmerkingen als Smulpaap.
Die reeribben nog niet voeren hoor!
Ik zou zeggen, zie ook dat je alles over botten goed gelezen hebt. Welke geschikt zijn maar ook hoe je ze moet voeren en waar je op moet letten.

En verder vraag ik me af wat je zaterdag en zondag gaat voeren?
En welke hoeveelheden van alles, welke percentages je wil aanhouden.
#3406215
Dit was mijn eerste opzet. Ik heb mijn diepvries nu vol liggen, blijkbaar niet het juiste besteld. Ik heb Floris nog gebeld of dit geschikt is voor de eerste opzet. En dat was prima dus tja nu heb ik eendkarkrassenf, ereribben, haarkarkas, geitenpens, lamslong, kippennekken, rundvlees, rundernieren en lamslever..Maar tja, eerst de diepvries iets legen dan kan ik weer opnieuw bestellen.

Ik heb begrepen dat hart, lever, nier naast pens elke dag gegeven moet worden.
Dit ga ik vandaag in de juiste proporties maken.

Ik heb het volgens rekenmodel gedaan.
Hoeveelheid: 2% van 17 kilo = 340 gram per dag / 2380 gram per week

Rauw vleesbot 45% : 153gr p/dag

Groentes 10% : 34 gr p/dag

Orgaanvlees 20% : 68gr p/dag
hart lever nier 10%
elke dag pens 10-%


Spiervlees 25% : 85gr p/dag


Bekijk dit menu op http://www.barfplaats.nl/rekenhulp/?menu=Iq7NgW|fxPn2e
#3406227
Om het jezelf eenvoudiger te maken zou je de ene dag spiervlees en de andere dag orgaan + pens kunnen geven. Verder elke dag vleesbot en groenten en zo nu een dan extra's als eitje (2 per week) en visje (max. 10% van week totaal).

Zoals smulpaap en PoP reeds aangeven; die haaskarkas en reeribben zou ik nog even mee wachten. Die reeribben zijn wel een werkje om te verwerken. Ik gebruik daarvoor een scherp koksmes* en een wildschaar.

* dit koksmes houd ik scherp met deze messenslijper (voor betere messen gebruik ik een betere messenslijper)
Door smulpaap
#3406233
De AH heeft meestal wel runderhart ,soms ook kippenhartjes . En anders bv de Turkse slager of de poelier .

Wat orgaan betreft , het is maar net wat je handig vindt . Ik maak zelf bv Orgaanmix, dat is even een klus .maar daarna ligt het voor het grijpen .
Ik voer 4 x per week Orgaanmix en 3 x per week pens . Daarnaast elke dag Spiervlees groenten en Vleesbot.

Wat de ribben betreft : voer Nooit een enkele rib ! Altijd een boogje ;)
Zelf geef ik altijd iets meer Spiervlees bij dit soort Vleesbot, of pens . Pens pakt a.h.w het bot goed in . De dag daarna wat zachter Vleesbot voeren . Dat ging / gaat met mijn honden altijd goed
Door smulpaap
#3406234
Oh ja . En de snoeischaar test als je ribben en haaskarkas gaat voeren
Kom je er met de schaar doorheen , dan kun je dergelijk bot voeren . De ene rib is de ander niet . Altijd even testen dus
#3406255
smulpaap schreef: do 02 jul 2020, 14:46 De AH heeft meestal wel runderhart ,soms ook kippenhartjes . En anders bv de Turkse slager of de poelier .

Wat orgaan betreft , het is maar net wat je handig vindt . Ik maak zelf bv Orgaanmix, dat is even een klus .maar daarna ligt het voor het grijpen .
Ik voer 4 x per week Orgaanmix en 3 x per week pens . Daarnaast elke dag Spiervlees groenten en Vleesbot.

Wat de ribben betreft : voer Nooit een enkele rib ! Altijd een boogje ;)
Zelf geef ik altijd iets meer Spiervlees bij dit soort Vleesbot, of pens . Pens pakt a.h.w het bot goed in . De dag daarna wat zachter Vleesbot voeren . Dat ging / gaat met mijn honden altijd goed

Super dank voor het meedenken, allemaal.
Vraagje over Pens.
Je geeft aan 3x per week pens, ik hoorde of las of? soms veel info, dat je elke dag pens moet geven of is dat niet nodig?

Ik had ook kippenbouten gekocht bij de slager, kunnen ze dit wel eten?

Als ik de kippennekken ga inknippen of kapot sla, zijn dan die kleine stukjes niet gevaarlijk voor de hond?
#3406256
pearlsofpassion schreef: do 02 jul 2020, 12:30 Tja, een goede voorbereiding is het halve werk. ;)
Voor nu kan je dan dus enkel kippennekken en eendkarkas voeren als bot, de rest laat je nog liggen.
En je moet toch best nog ergens aan hart zien te raken.
Ik had nog hart in de diepvries dus ik heb nu proporties gemaakt van hart, lever, nier en apart pens.
#3406270
OK, das goed.

Kippennekken moet je niet inknippen, of kleiner maken. Ze zijn al klein genoeg. Hoogstens wat platmeppen als je hond ze in 1 keer door zou kunnen slikken.

Kippenpoten zijn nog te hard. Dragende delen. Die zijn weliswaar zachter dan reeribben, maar toch gevorderd bot.
Door smulpaap
#3406275
linda van Butselaar schreef: vr 03 jul 2020, 07:45 Super dank voor het meedenken, allemaal.
Vraagje over Pens.
Je geeft aan 3x per week pens, ik hoorde of las of? soms veel info, dat je elke dag pens moet geven of is dat niet nodig?

Ik had ook kippenbouten gekocht bij de slager, kunnen ze dit wel eten?

Als ik de kippennekken ga inknippen of kapot sla, zijn dan die kleine stukjes niet gevaarlijk voor de hond?
Je vraag over pens . Ik gaf als voorbeeld dat ik mijn hondje drie keer per week pens voer
Ik voer 10 % orgaanvlees en 10 % pens
Dat is in mijn geval 120 gram pens per week
Het gaat er dus om dat je hond de juiste hoeveelheid krijgt , en over hoeveel dagen je dat verdeeld maakt niet zo veel uit
En verder ben ik het met Pop eens
Plat meppen met een vleeshamer kan
Wanneer je dat doet , doe er dan even iets omheen . Anders kan je soppen :biggrin2:
Maar het hangt ook wel van je hond af , sommige honden eten beheerst en schrokken niet . Anderen juist weer wel
Soms is het voor de gemoedsrust van de eigenaar beter om de eerste tijd het Vleesbot even te bewerken met de vleeshamer . Zo zijn er ook honden die kippen maar ook eendnekken zo naar binnen slurpen . Met karkas is dat niet zo vaak het geval .Dan leren ze a.hw dat ze dat niet zo maar even naar binnen kunnen werken
Maar het is een kwestie van bekijken , hoe je hond dit gaat doen .En mocht je nog tijd en zin hebben , verdiep je dan nog eens goed . Zeker t.a.v het voeren van botten . Hoe meer kennis je hebt , hoe groter straks het plezier voor hond en baas . ;) In de bieb staat ook een topic . De barfhap in beeld , daar staan foto's en voorbeeld maaltijden . En je kunt ook de menu's van andere leden eens bekijken . Dan lees je ook gelijk de feedback , kan ook leerzaam zijn
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door