Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Marien
#3403506
Voor onze Hollandse herder Briska of the Brave Brindles van 28-7-2019 gebruik ik de volgende ingrediënten:
Vleesbot- kipkarkas, kwartelkarkas, eendenkarkas, eendennek en eendenvleugel ook heb ik weleens lamsribjes gehad maar vond dit erg hard.
Orgaanvlees- runderpens, lamspens, geitenpens, runderhart, rundernier, lamsnier en kippenlever
Spiervlees- rund, paard, geit, gans, kalkoen en gans.
Omdat ik gemakkelijk aan gans en wilde konijnen kan komen in het seizoen is dit ook een aanmerkelijk deel van het menu waarbij de gans voornamelijk spiervlees is en (vind het bot heel erg hard) en konijn voer ik wel in porties helemaal op.

Als vis voeren we 1 keer per week zalmkarkas aangevult met een hele makreel of sardientje hier krijgt ze ook 20% orgaan en 25% spiervlees bij.

Groenten en fruit gepureert en hier gebruiken we 5 tot 10 soorten voor welke we voor ongeveer een maand klaarmaken en invriezen. De volgende maand proberen we weer zoveel mogelijk andere groenten. Hier voegen we ook wat geitenyoghurt en wat ongebrande noten toe. En elke dag een theelepel (3 gram) kokosolie.

We voeren 45% vleesbot, 20% orgaan hiervan is de helft pens en de andere helft lever, nier en hart, 25% spiervlees en 10% groenten.

Per 4 weken krijgt ze evenredig 3 diersoorten vleesbot, 3 diersoorten orgaan en 4 diersoorten spiervlees. Probeer 2 zoogdieren en 2 soorten gevogelte.

Met orgaan probeer ik te variëren dus bijvoorbeeld rund pens lams nier en kippen lever en een andere dag lamspens, rund nier en rund hart.
Momenteel krijgt ze 3,5% maar ben het iets aan het opvoeren omdat ze schraal is. Ik probeer compleet te voeren dwz elke dag alle ingrediënten 45-20-25-10
Om de dag krijgt ze ook een rauw eitje


Ik hoop dat het duidelijk is en zou het fijn vinden als jullie je onderbouwde mening geven.

Groet Marien en Briska
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3403592
Ik zou het fruit uit je mix laten en apart van het vlees voeren.
Vlees en fruit (behalve appel) verteert niet lekker samen.

Verder vind ik alleen kippenlever niet ideaal. Omdat afwisselen altijd beter is maar ook omdat kip zowat de vervuilste lever is (veel AB) en van een erg jong dier komt (6 weken) wat niet ideaal is. Lamslever is vb ideaal of alles wat biologisch gekweekt wordt.

Voor de rest zou ik echt niet weten wat je nog aan te raden. Super menu!
Door Marien
#3403607
Als fruit gebruiken we appel, banaan en een handje blauwe bessen.

Van de lever is een goeie, totaal niet aan gedacht. Vorige keer had ik wel lamslever. En dacht er aan om volgende keer rund of indien verkrijgbaar paard te nemen.

Bij het wild benut ik ook bijna alles behalve vacht/veer en sommige botten.

Ik probeer zoveel mogelijk te variëren in diersoorten bij het bot, orgaan en spiervlees

Groet Marien
Door src_esther
#3403610
Marien schreef: ma 18 mei 2020, 13:03 Als fruit gebruiken we appel, banaan en een handje blauwe bessen.

Van de lever is een goeie, totaal niet aan gedacht. Vorige keer had ik wel lamslever. En dacht er aan om volgende keer rund of indien verkrijgbaar paard te nemen.

Bij het wild benut ik ook bijna alles behalve vacht/veer en sommige botten.

Ik probeer zoveel mogelijk te variëren in diersoorten bij het bot, orgaan en spiervlees

Groet Marien
Zoals PoP al aangeeft zijn banaan en blauwe bes niet geschikt om in combinatie met vlees te geven. Appel zou wel kunnen maar die ik zelf ook niet want kan ook gisten naar mijn idee.

Paardenlever zou ik nooit geven gezien het in de paardenwereld makkelijke strooien met allerlei medicijnen.
Door Marien
#3407083
Ik heb nog een vraag/ opmerking.

Ik geef nu 20 procent orgaan waarvan de helft vuile pens en de andere helft geef ik hart, nier en lever. Dit is in gelijke delen zijn deze verhoudingen goed of hebben jullie hier een andere mening over? Het orgaanvlees is van rund, geit en lam

Groet Marien
Door Marien
#3407110
Dank voor je reactie! Ik begon te twijfelen aangezien ik pas ook wat tegen dat hart een groter aandeel was.

Groet Marien
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door