Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3391653
Even een kleine intro
Jaren zelf samengesteld ( nrv methode ) , tot een jaar of 8 terug
Toen door omstandigheden op kvv gegaan met af en toe wat knaagspul van nekken en karkassen ,spiervlees etc

Ik had een heel goed 2 wekelijks menu, maar helaas ben ik dat kwijtgeraakt en het forum waar het toen op stond bestaat helaas niet meer. Dus ik kan het niet meer terugzoeken
Ben er ook een beetje uit geraakt , dus ik hoop dat dit een goed menu gaat zijn

We halen sindskort bij Kiezebrink , dus kan redelijk wat barf spul krijgen nu . Helaas niet alles maar daar zijn de mixen voor ( die zijn via de barf methode samengesteld , wel gemalen ) . Dus bij mix in mijn menu zijn dat die barf mixen



Ik heb 7 Duitse herders in de leeftijden ;
8.5 , 7.5 , 2x5 , 3 , 2 en bijna 9 maanden
De laatste 4 en die ene van 5 zijn mijn sporthonden. Deze gaan 4-5x pw mee trainen
Die van 8,5 is met pensioen , die van 7,5 gaat nog 2x pw mee voor Apel en speuren
Die andere van 5 is onze huismuts die wel 2x pw mee gaat trainen ( waarvan 1x pw speuren , Apel en pakwerk )

Ze leven vnl buiten , 3 zelfs 24/7

Ok , heel verhaal .
Het menu , vanuit het prooidier model dus ;

Week 1

Maandag ; eend ( karkas, nek, vleugels en orgaan )
Dinsdag ; konijn ( heel , of delen en die dan met orgaan )
Woensdag ; pens
Donderdag ; kip ( heel met orgaan , dubbele portie )
Vrijdag ; vasten
Zaterdag ; lammix met lamsvlees
Zondag ; vis ( sardine , haring etc )

Week 2

Maandag; hertenvlees met ree rib en orgaan
Dinsdag ; kalkoenmix en nekken
Woensdag ; pens
Donderdag ; parelhoenlijf met orgaan ( dubbele portie )
Vrijdag ; vasten
Zaterdag ; rundmix en stukken rundvlees / oren
Zondag ; zalmlijven of koppen


Ik twijfel dus of ik niet teveel orgaan bijvoer

De vastendag is helaas nog maar 1x pw want dit is de enige dag dat er niet getraind word en dus niet met voer word gewerkt
De honden krijgen 1x pd eten
Op dit moment is dat ; 1x 600 gr , 3x 700 gr , 1x 900 gr , 1x 1 kg en 1x 1200 gr

Deze hoeveelheden wisselen nog wel eens afhankelijk van beweging, het weer , rui en loopsheden ( die van 8,5 jaar en die van 9 mnd zijn reuen en de rest teven , ras Duitse herders werklijn )
#3391674
Nou ik heb weinig verstand van het prooidiermodel.

Ik ben niet zo'n fan van een pensdag. En ik denk dat je ook wel veel vis voert zo, normaal max 1 hele maaltijd per dag, maar dan ga je wel uit van 7 maaltijden per week.
#3391675
Lizzy schreef: wo 18 dec 2019, 08:43 Hoeveel % orgaan voer je? Want dat kan ik niet uit je tekst opmaken en kan je dus ook niet zeggen of je voldoende of teveel voert.

Verder weet ik niet wat lammix en rundmix inhoud?


Was t er vergeten bij te zeggen
15% orgaan

Die mixen zijn gewoon barf maar dan gemixt

Hier een copy paste van de lam mix
KB RAW

een mix op basis van 100% lam. orgaan, bot en vlees van lam.
40% lamspens
15% lamsvlees
15% ribben met vlees
10% lams/schapenvet
8% hartjes
8% lever
4% lamslong
#3391686
Ik zou ook even narekenen als ik jou was of die visdag waarbij je sardine/haring geeft niet de 10% van het totaal aan je week menu overschrijd. Als dat wel het geval is: zou ik de hoeveelheid vis naar beneden brengen of mengen met een andere vissoort (zalm bijv. bevat geen thiaminase maar sardien en haring wel - in de bieb staat een lijst met vissen die wel/geen bevatten).

Verder heb je een mooie afwisseling aan diersoorten. Kun je er nog wel twee keer per week een rauw ei bij geven. En ja, verder heb ik eerlijk gezegd ook niet zoveel met het prooidiermodel en pensdagen. Maar ik denk dat je dat wel weet en ik daar verder niet over uit hoef te wijden. Voor een prooidiermodelmenu lijkt me dit prima. En als je honden het er goed op doen (ook op lange termijn) dan is dat mooi.
#3391687
Ik kan ze mengen met de zalm , dat is geen probleem
Of toch een andere vleessoort erbij doen ?

Ik ben echt super slecht in rekenen🙈
Dus ga daar ff vriend voor vragen , of iemand anders die dat sneller kan

Ei krijgen ze sowieso al 2-3x pw en 3x pw wat gestoomde en gepureerde groenten

Fruit eten ze zelf vd bomen hier dus dat krijgen ze wel genoeg
#3391693
Ik heb er een vraagje bij. Ik ben niet thuis in NRV vandaar dat ik graag zou willen weten of pens tot orgaan gerekend wordt. Zo niet, waartoe behoort het dan wel? Of tellen jullie de pens gewoon niet mee??
Ik vraag me dit af omdat, als je het wel tot het orgaan rekent, je minstens 30% aan orgaanvlees voert maar misschien nog wel meer.
#3391713
15% hart-lever-nier is ook wel erg veel voor een hond. Kan net maar is toch echt aan de hoge kant.
Als de pens daar idd bovenop komt dan.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet aan uit geraak. Er staan natuurlijk ook geen hoeveelheden of percentages bij dus kunnen wij ook niet zeggen of het juist zit.
Ik kan wel wat rekenen, maar met die mixen waar je dan vlees of vleesbot gaat bijvoegen, is het wel ingewikkeld, en als je dan zelf aangeeft dat je slecht bent in rekenen ben ik wel wat bang of het wel klopt...

Zou je er even de hoeveelheden kunnen bij zetten? Dan kunnen wij toch al beter kijken of de verhoudingen min of meer kloppen, ervanuitgaand dat de mixen compleet zijn.
#3391726
pearlsofpassion schreef: wo 18 dec 2019, 17:19 15% hart-lever-nier is ook wel erg veel voor een hond. Kan net maar is toch echt aan de hoge kant.
Als de pens daar idd bovenop komt dan.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet aan uit geraak. Er staan natuurlijk ook geen hoeveelheden of percentages bij dus kunnen wij ook niet zeggen of het juist zit.
Ik kan wel wat rekenen, maar met die mixen waar je dan vlees of vleesbot gaat bijvoegen, is het wel ingewikkeld, en als je dan zelf aangeeft dat je slecht bent in rekenen ben ik wel wat bang of het wel klopt...

Zou je er even de hoeveelheden kunnen bij zetten? Dan kunnen wij toch al beter kijken of de verhoudingen min of meer kloppen, ervanuitgaand dat de mixen compleet zijn.
Het gaat wel om een NRV dieet. Dat heeft toch andere percentages dan een barf-dieet. 15% orgaan is dan normaal. Maar ik vraag me dus af de pens wordt meegerekend. Wat ik kan vinden is 15% bot (kaal gemeten), 15% orgaan en 70% spiervlees. Dat zou betekenen dat pens bij het orgaan hoort. En in dat geval voert Angela minimaal 30% aan orgaan.
Ik ben het met je eens dat dit dieet niet door te rekenen is. Niet voor een barfer en niet voor een NRV-er. Daar heb je wat meer gegevens voor nodig omtrent de hoeveelheden die er van alle onderdelen gevoerd worden.
Je kan uit de verstrekte gegevens ook niet afleiden hoeveel lever er gevoerd wordt.
#3391739
** Angela ** schreef:Even een kleine intro
Jaren zelf samengesteld ( nrv methode ) , tot een jaar of 8 terug
Toen door omstandigheden op kvv gegaan met af en toe wat knaagspul van nekken en karkassen ,spiervlees etc

Ik had een heel goed 2 wekelijks menu, maar helaas ben ik dat kwijtgeraakt en het forum waar het toen op stond bestaat helaas niet meer. Dus ik kan het niet meer terugzoeken
Ben er ook een beetje uit geraakt , dus ik hoop dat dit een goed menu gaat zijn
Als het forum toen voernatuurlijk was en je hebt je menu daar geplaatst, dan staat het vast nog ergens op deze pagina’s.
#3391742
Nee was een ander forum helaas

Maar ... ik heb gisteren met iemand zitten brainstormen die heel veel van voeding en voeren volgens prooidier model weet

We zijn er samen uit gekomen
Menu was op een kleine aanpassing na helemaal goed
Nu ff de oude voorraad opmaken ( dat is al snel :biggrin2: ) en dan kunnen we de vriezers weer volgooien met echt voer :D

Allemaal bedankt voor het meekijken
#3391802
** Angela ** schreef: wo 18 dec 2019, 09:31

Hier een copy paste van de lam mix
KB RAW

een mix op basis van 100% lam. orgaan, bot en vlees van lam.
40% lamspens
15% lamsvlees
15% ribben met vlees
10% lams/schapenvet
8% hartjes
8% lever
4% lamslong
Ik mis nier.
Zit dat voldoende in de rest?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door