Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Duedi
#3385769
Hoi allemaal,
sinds enige tijd zit er al over te denken om onze hond van brokken over te zetten naar barf. Ik heb al het een en ander gelezen, maar natuurlijk nog een paar vragen. Maar toch alvast een menu opgesteld. Ik hoor het graag of het zo kan, of dat er nog verbeterpunten zijn.

Onze hond is een Hollandse Smous van 8 kg. Normaal actief. Ik heb een behoefte van 2% aangehouden. Per dag zou ze dan 160 gram moeten krijgen, per week 1120 gram.

Verdeling:
45% vleesbot
20% orgaanvlees inclusief pens
25% spiervlees
10% groenten

Maandag:
72g vleesbot (kippennek)
38g orgaanvlees (eendenhart)
16g groenten

Dinsdag:
72g vleesbot (eendennek)
70g spiervlees (geitenvlees)
16g groenten
extra: vis

Woensdag:
72g vleesbot (kippennek)
38g orgaanvlees (konijnennier)
16g groenten

Donderdag:
72g vleesbot (konijnenrugstuk)
70g spiervlees (lamsvlees)
16g groenten
extra: ei

Vrijdag:
72g vleesbot (parelhoenrugstuk)
38g orgaanvlees (paardenlever)
56g pens (geitenpens)
16g groenten

Zaterdag:
72g vleesbot (eendennek)
70g spiervlees (geitenvlees)
16g groenten
extra: vis

Zondag:
72g vleesbot (konijnenrugstuk)
56g pens (geitenpens)
70g spiervlees (konijnenvlees)
16g groenten
extra: ei

Ik zit nog te denken om de hele 10% pens op zondag te geven in plaats van vrijdag en zondag. De gram ga ik ongeveer benaderen, dus de ene keer zal het wat meer en de andere dag iets minder zijn. Maar nu voor de duidelijkheid zo aangehouden.

Verder vroeg ik me nog af, of ik het beste twee of een voedermoment aan kan houden? En is het dan het beste om 's avonds of 's ochtends te voeren? Nu krijgt ze 's ochtends en 's avonds brokken.

Ook weet ik dat de meningen wat verdeeld zijn over de nekken, maar ze heeft nog nooit botten gegeten en is niet zo een grote hond, dus ik dacht, ik probeer het gewoon.

Moet dan wel nog een nieuwe vriezer hebben, want die van ons zit nu al geregeld vol met ons eten. ::) Wat denken jullie hoeveel liter handig is, ik wilde het liefst per maand opslagen. Ook omdat ze niet zoveel per keer nodig heeft en de meeste dingen krijg je per kilo.

De groenten ga ik gewoon pureren en ga ik in de juiste porties invriezen.

En, ook al duurt het nog een hele tijd, maar ja, het komt er toch weer een keer: hoe doen jullie dat met vakanties? Wij gaan in de zomer meestal 2 tot 2 1/2 week met de auto en de tent weg. We hebben wel een koelbox, maar geen vriezer. Op sommige campings staan wel vriezers, maar die kan ik natuurlijk niet helemaal vullen met het vlees voor onze hond. ;D Zijn daar alvast tips voor?

Zo, behoorlijk wat vragen. En ik hoop dat ik geen ben vergeten...anders stel ik die alsnog. ;)


En alvast bedankt voor het kijken naar het menu en het beantwoorden van de vragen.

Groetjes,
Judith
Door Lizzy
#3385771
Duedi schreef: wo 11 sep 2019, 15:17 Hoi allemaal,
sinds enige tijd zit er al over te denken om onze hond van brokken over te zetten naar barf. Ik heb al het een en ander gelezen, maar natuurlijk nog een paar vragen. Maar toch alvast een menu opgesteld. Ik hoor het graag of het zo kan, of dat er nog verbeterpunten zijn.

Onze hond is een Hollandse Smous van 8 kg. Normaal actief. Ik heb een behoefte van 2% aangehouden. Per dag zou ze dan 160 gram moeten krijgen, per week 1120 gram.

Verdeling:
45% vleesbot
20% orgaanvlees inclusief pens
25% spiervlees
10% groenten

Maandag:
72g vleesbot (kippennek)
38g orgaanvlees (eendenhart)
16g groenten

Dinsdag:
72g vleesbot (eendennek)
70g spiervlees (geitenvlees)
16g groenten
extra: vis

Woensdag:
72g vleesbot (kippennek)
38g orgaanvlees (konijnennier)
16g groenten

Donderdag:
72g vleesbot (konijnenrugstuk)
70g spiervlees (lamsvlees)
16g groenten
extra: ei

Vrijdag:
72g vleesbot (parelhoenrugstuk)
38g orgaanvlees (paardenlever)
56g pens (geitenpens)
16g groenten

Zaterdag:
72g vleesbot (eendennek)
70g spiervlees (geitenvlees)
16g groenten
extra: vis

Zondag:
72g vleesbot (konijnenrugstuk)
56g pens (geitenpens)
70g spiervlees (konijnenvlees)
16g groenten
extra: ei
Oh wat leuk, een Hollandse Smous! Die zie je niet zoveel! En ze zijn leuk :)

Ik vind je menu er hartstikke strak uit zien! Duidelijk je huiswerk gemaakt :)
Ik zit nog te denken om de hele 10% pens op zondag te geven in plaats van vrijdag en zondag. De gram ga ik ongeveer benaderen, dus de ene keer zal het wat meer en de andere dag iets minder zijn. Maar nu voor de duidelijkheid zo aangehouden.
Kun je doen. Ik heb er niks mee, met pensdagen maar het kan.
Verder vroeg ik me nog af, of ik het beste twee of een voedermoment aan kan houden? En is het dan het beste om 's avonds of 's ochtends te voeren? Nu krijgt ze 's ochtends en 's avonds brokken.
Met zelf samengestelde voeding vind ik het beter om 1 keer per dag eten te geven. Ze zijn dan lekker voldaan. Na het eten een paar uur lekker laten rusten (en dus niet uitlaten, spelen, rennen). Of je het in de ochtend, middag of avond geeft: dat hangt af van je eigen agenda. Voor de hond maakt het niet uit.
Ook weet ik dat de meningen wat verdeeld zijn over de nekken, maar ze heeft nog nooit botten gegeten en is niet zo een grote hond, dus ik dacht, ik probeer het gewoon.
Ja, ik ben er niet weg van en ik zou eendennek zeker een paar keer met een vleeshamer of bijltje meppen. Veel honden willen ze in 1 keer in slikken en zo'n eendennek is voor ene kleine hond nog een behoorlijk ding om in 1 keer naar binnen te willen gooien.
Moet dan wel nog een nieuwe vriezer hebben, want die van ons zit nu al geregeld vol met ons eten. ::) Wat denken jullie hoeveel liter handig is, ik wilde het liefst per maand opslagen. Ook omdat ze niet zoveel per keer nodig heeft en de meeste dingen krijg je per kilo.
Oh, geen idee! Ik zelf heb liefst "hoe groter hoe beter" maar ik heb dan ook 3 honden van tussen de 25 en 30 kg. Die eten per dag met z'n 3'tjes 2,5 kg aan voer per dag.
De groenten ga ik gewoon pureren en ga ik in de juiste porties invriezen.
Prima. Liefst niet een grotere hoeveelheid van voor 2 a 3 weken. De voedingswaarde in rauw ingevroren groenten loopt vrij snel terug.
En, ook al duurt het nog een hele tijd, maar ja, het komt er toch weer een keer: hoe doen jullie dat met vakanties? Wij gaan in de zomer meestal 2 tot 2 1/2 week met de auto en de tent weg. We hebben wel een koelbox, maar geen vriezer. Op sommige campings staan wel vriezers, maar die kan ik natuurlijk niet helemaal vullen met het vlees voor onze hond. ;D Zijn daar alvast tips voor?
In de meeste landen is het makkelijk om voor de hond even boodschappen te doen en wat vers te halen. Je kunt dan misschien voor een paar dagen halen en in de vriezer doen daar. En anders kun je ook altijd iets van K9Natural meenemen.

Groetjes, Lizzy
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3385788
Als je echt elke maand wil bestellen, en weet hoe je dat praktisch gaat doen, dan kan je de grootte van de vriezer daarop afstemmen. Als je al eens met een aanbieding denkt mee te gaan doen of niet steeds het hele menu in een keer gaan bestellen maar te overlappen, ben je beter met een wat grotere.

Je rekent uit hoeveel kg Barf je erin kwijt wil en doet dat maal 3. Dat is het aantal liters waarop je moet mikken. Ale, doe er dan nog een beetje marge bij hé.

Enne, ivm je menu. Mooi zo.
Maar weet dat je die getallen niet tot op de gram moet afwegen. De ene keer een beetje meer, de andere keer een beetje minder is prima. ;)
Persoonlijk rond ik alles af naar ronde getallen op m'n menublad, omdat ik dat aangenamer vind, maar dat moet je zelf weten. :)

Veel succes!
Door Duedi
#3385790
Hartstikke bedankt voor jullie reacties.
Zal nog eens nadenken of ik de nekken doe of niet, heb nog niets besteld dus alles is nog mogelijk. Eerst moet er een vriezer komen. :)
Dan ga ik maar wat rekenen ivm. de vriezer. Erg fijn. Zal natuurlijk wat meer nemen. Heb altijd liever te veel dan te weinig in huis. ;)
In der daad was ik van plan om de hoeveelheden af te ronden.

Heb er echt zin in om mee te beginnen! :D

Groetjes,
Judith
Door Dietske
#3387525
Hi Judith, wat leuk! Wij hebben ook een smous! We barfen nu 3 jaar en ik stel elke 3 maanden een menu op voor 90 dagen x 2 honden van +\_ 10 kg. Ze krijgen samen rond de 600 gram per dag dus dat is rond de 60 kilo. Wij hebben een grote vriezer met klep aan de bovenkant en komen regelmatig plek tekort :biggrin2: heel veel succes en plezier met samenstellen!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door