Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Dodo
#3384218
M'n eerste opzet van een week menu. Zoals misschien al bekend (van een andere post) krijgt kayla nu brokken, en op de post over vleesbotten stond dat je dan het beste met geplette kippen nekken kan beginnen. Ik heb nog niet besteld dus ik kan nog aanpassingen in het menu maken. We hebben hier 3 honden (kayla; 50kg. Abby; 50kg en mister; 45kg. Dus ze krijgen allemaal ongeveer hetzelfde), onze vriezer is niet super groot en om eerst barf uit te proberen wil ik nog niet een extra vriezer kopen (als het bevalt wel, dan kan ik dus meer soorten tegelijk bij elkaar bestellen.) Zoals ik het nu bedacht heb zit er dus kip, rund, lam, eend en wat konijn in de mix maar niet echt super goed qua verhoudingen, denk ik.

Test menu:
2% van 50kg (1kg) x 7dagen= 7kg per week
4 eieren
5% vis 350gram (haring) (7kg x 5%)

10%groentemix 700gram, 100gram per dag
45% bevleesde bot 3.15kg. 7 dagen, 450gr per dag.
25% spiervlees 1.75 kg 4 dagen, 437gr.
20% orgaanvlees 1.4kg waarvan 10% pens dus 700gram pens. 700 gram hart,nier,lever. 3 dagen 467gram.

Maandag 450gr kippennek, 100gr groentemix 440 gr lamsvlees
Dinsdag 450gr kippennek 100gr groentemix 200gr lamspens 300gr eendenlever
Woensdag 450gr kippennek 100gr groentemix 440gr rundergoulash
Donderdag 450gr kippennek 100gr groentemix 300gr lamspens 200gr konijn nier
Vrijdag 450gr kippennek 100gr groentemix 440gr lamsvlees
Zaterdag 450gr kippennek 100gr groentemix 200gr lamspens 300gr eendenhart
Zondag 450gr kippennek 100gr groentemix 440 gr runderkopvlees

Met dat menu zou ik de volgende bestelling kunnen plaatsen (voor 3 honden, 1 week)
10 kg kippennek
3* 1kg lamsvlees
1kg runderkopvlees
2kg rundergoulash
1kg eendenlever
1 kg eendenhart
1kg konijnennier
3kg lamspens
1kg haring

Groentemix had ik nog niet helemaal bedacht maar zat er aan te denken om de basis van pompoen te maken, die zijn nu ongeveer in het seizoen en aan te vullen met verschillende pakketen diepvriesgroenten, eventueel peer van onze bomen. (?) 10 verschillende groentes is best moeilijk om te bedenken.

Ik weet niet precies op welke dagen ik dan beter ei en vis kan bijvoeren, ik gok de vis op de spierdagen ivm diarrhee? (En ik weet ook niet hoeveel 1 enkele haring weegt, moet ik na bestelling even kijken, lijkt me overbodig om ook de haring te portioneren)

Ze zullen er vast niet aan dood gaan als ik dit voer, maar is het ook min of meer evenwichtig? ::)
Ps; mochten er verkeerde woorden in staan, mijn excuses mijn telefoon is corrigeergraag (had blijkbaar de intentie om mn honden mensenhart en kippenhok te voeren bijvoorbeeld)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3384229
Ik vind het er prima uitzien.
Alleen is runderkopvlees doorgaans rommel, dus daar zou ik gewoon 3kg rundergoulash van maken. Die is toch zonder bot he? Daar moet je wel even op letten.

Afwisseling is minimaal, maar als je volgende keer vb andere diersoorten besteld is dat prima hoor.
Door Dodo
#3384237
pearlsofpassion schreef: zo 18 aug 2019, 22:25 Ik vind het er prima uitzien.
Alleen is runderkopvlees doorgaans rommel, dus daar zou ik gewoon 3kg rundergoulash van maken. Die is toch zonder bot he? Daar moet je wel even op letten.

Afwisseling is minimaal, maar als je volgende keer vb andere diersoorten besteld is dat prima hoor.
De rundergoulash is per 2kg, en zou zonder bot moeten wezen. Ik vind het wel lastig om te vinden waar ik moet bestellen. Waar ik het nu haal heeft niet bijster veel variatie 24 bevleesde bot producten (waaronder enkele herhalingen met andere hoeveelheden kg en gemalen worsten), 15 orgaan producten, en 24 spiervleesproducten (ook een paar gemalen) waarvan een deel toch echt buiten mn budget ligt zoals struisvogel vlees voor 12.5€/kg.
Florisvlees daarentegen levert niet elke week en dat is qua vriezerplaats lastig.
Door Lizzy
#3384257
Dodo schreef: zo 18 aug 2019, 17:58 M'n eerste opzet van een week menu. Zoals misschien al bekend (van een andere post) krijgt kayla nu brokken, en op de post over vleesbotten stond dat je dan het beste met geplette kippen nekken kan beginnen. Ik heb nog niet besteld dus ik kan nog aanpassingen in het menu maken. We hebben hier 3 honden (kayla; 50kg. Abby; 50kg en mister; 45kg. Dus ze krijgen allemaal ongeveer hetzelfde), onze vriezer is niet super groot en om eerst barf uit te proberen wil ik nog niet een extra vriezer kopen (als het bevalt wel, dan kan ik dus meer soorten tegelijk bij elkaar bestellen.) Zoals ik het nu bedacht heb zit er dus kip, rund, lam, eend en wat konijn in de mix maar niet echt super goed qua verhoudingen, denk ik.

Test menu:
2% van 50kg (1kg) x 7dagen= 7kg per week
4 eieren
5% vis 350gram (haring) (7kg x 5%)

10%groentemix 700gram, 100gram per dag
45% bevleesde bot 3.15kg. 7 dagen, 450gr per dag.
25% spiervlees 1.75 kg 4 dagen, 437gr.
20% orgaanvlees 1.4kg waarvan 10% pens dus 700gram pens. 700 gram hart,nier,lever. 3 dagen 467gram.

Maandag 450gr kippennek, 100gr groentemix 440 gr lamsvlees
Dinsdag 450gr kippennek 100gr groentemix 200gr lamspens 300gr eendenlever
Woensdag 450gr kippennek 100gr groentemix 440gr rundergoulash
Donderdag 450gr kippennek 100gr groentemix 300gr lamspens 200gr konijn nier
Vrijdag 450gr kippennek 100gr groentemix 440gr lamsvlees
Zaterdag 450gr kippennek 100gr groentemix 200gr lamspens 300gr eendenhart
Zondag 450gr kippennek 100gr groentemix 440 gr runderkopvlees

Met dat menu zou ik de volgende bestelling kunnen plaatsen (voor 3 honden, 1 week)
10 kg kippennek
3* 1kg lamsvlees
1kg runderkopvlees
2kg rundergoulash
1kg eendenlever
1 kg eendenhart
1kg konijnennier
3kg lamspens
1kg haring
Je kunt het een keer proberen, het runderkopvlees maar inderdaad is het meestal niks fatsoenlijks... Als het financieel mogelijk is zou ik ook voor de goulash gaan. Verder ziet het er prima uit hoor! Zeker als je de kippennekken ook gaat afwisselen met wat anders (kwartelkarkas, parelhoenkarkas, eendkarkas, etc). Iets meer variatie zou mooi zijn maar op zich moet dit ook kunnen, te meer je ook haring en groenten en ei voert.
Groentemix had ik nog niet helemaal bedacht maar zat er aan te denken om de basis van pompoen te maken, die zijn nu ongeveer in het seizoen en aan te vullen met verschillende pakketen diepvriesgroenten, eventueel peer van onze bomen. (?) 10 verschillende groentes is best moeilijk om te bedenken.
Ik zou er geen peer doorheen doen. Fruit in combinatie met vlees gaat gisten in de darmen. Ik zou ook gewoon lekker verse groenten nemen zoals (je even wat ideetjes aan de hand doen) : courgettes, komkommer, witlof, andijvie, waterkers, wortel, bietjes, paksoi, broccoli, postelein, venkel, spinazie (niet teveel want dit bindt zich met calcium maar een lekkere pluk spinazie is wel weer heel gezond), veldsla, pastinaak, bleekselderij, zoete aardappel.

Ik weet niet precies op welke dagen ik dan beter ei en vis kan bijvoeren, ik gok de vis op de spierdagen ivm diarrhee? (En ik weet ook niet hoeveel 1 enkele haring weegt, moet ik na bestelling even kijken, lijkt me overbodig om ook de haring te portioneren)
Het hangt van de gevoeligheid van je hond af. Ik voer zelf ook gerust ei of vis op de dagen dat ik orgaanvlees voer. En gut, dan hebben ze een keer iets dunnere ontlasting. Ik vind dat niet zo'n punt. Als jij gevoelige honden hebt, zou ik vis en ei (rauw) geven op de spiervleesdagen ja.

Ze zullen er vast niet aan dood gaan als ik dit voer, maar is het ook min of meer evenwichtig? ::)
Ps; mochten er verkeerde woorden in staan, mijn excuses mijn telefoon is corrigeergraag (had blijkbaar de intentie om mn honden mensenhart en kippenhok te voeren bijvoorbeeld)
:biggrin2: :biggrin2: . Ik heb ook zo'n telefoon :biggrin2:
Door Dodo
#3384292
Dankjewel voor je antwoord Lizzy,
Het kopvlees is meer omdat ik graag het verschil wil zien. Maar over de kosten; ik probeer de kostprijs wel redelijk laag te houden. Ze is nu 4.50€ per dag aan brokken kwijt, en ik geloof dat de andere twee minder duur zijn omdat ze niet dezelfde brokken krijgen. Voordat we überhaupt de pups op hadden gehaald wou ik al barf voeren (ongeveer een jaar geleden dus), maar mn moeder wou er niets van weten. Omdat kayla dus veel jeukklachten heeft (en bij de DA loopt) heb ik haar nu toch kunnen overhalen om het te proberen :). Maar als ik dan aankom met maaltijden die 3x zo duur zijn, dan weet ik wel zeker dat ze de honden heel snel weer op brok zet.
De peren is meer een kwestie van "dat hebben we sowieso voor 0€ (en ze eten nu ook al geregeld een peer). Alles wat we in de tuin hebben is gratis, en gratis is beter dan geld. Het is daarentegen niet altijd even makkelijk om voor de wildere planten te bepalen of het eetbaar is voor honden; ook al kan een mens het prima eten kan het wel giftig zijn voor een hond. Daar ben ik dan nog best voorzichtig mee. Voorbeelden (die mensen kunnen eten, maar weet niet of een hond dat kan); paardenbloem, weegbree, distel, teunisbloem, brandnetel melganzenvoet en herderstasje. Van paardenbloem blad weet ik dat ze het mogen hebben; staat in de post over groenten. De rest daarentegen niet.

Ik mag geen paardenvlees bestellen, geen idee waarom, geeft mam geen reden voor behalve "daarom, er komt geen paardenvlees in huis, zelfs je vader krijgt dat niet". Gelukkig is paard niet bepaald het goedkoopste vlees.
Door Lizzy
#3384351
Dodo schreef: ma 19 aug 2019, 14:02 Dankjewel voor je antwoord Lizzy,
Het kopvlees is meer omdat ik graag het verschil wil zien. Maar over de kosten; ik probeer de kostprijs wel redelijk laag te houden. Ze is nu 4.50€ per dag aan brokken kwijt, en ik geloof dat de andere twee minder duur zijn omdat ze niet dezelfde brokken krijgen. Voordat we überhaupt de pups op hadden gehaald wou ik al barf voeren (ongeveer een jaar geleden dus), maar mn moeder wou er niets van weten. Omdat kayla dus veel jeukklachten heeft (en bij de DA loopt) heb ik haar nu toch kunnen overhalen om het te proberen :). Maar als ik dan aankom met maaltijden die 3x zo duur zijn, dan weet ik wel zeker dat ze de honden heel snel weer op brok zet.
De peren is meer een kwestie van "dat hebben we sowieso voor 0€ (en ze eten nu ook al geregeld een peer). Alles wat we in de tuin hebben is gratis, en gratis is beter dan geld. Het is daarentegen niet altijd even makkelijk om voor de wildere planten te bepalen of het eetbaar is voor honden; ook al kan een mens het prima eten kan het wel giftig zijn voor een hond. Daar ben ik dan nog best voorzichtig mee. Voorbeelden (die mensen kunnen eten, maar weet niet of een hond dat kan); paardenbloem, weegbree, distel, teunisbloem, brandnetel melganzenvoet en herderstasje. Van paardenbloem blad weet ik dat ze het mogen hebben; staat in de post over groenten. De rest daarentegen niet.
Ik mag geen paardenvlees bestellen, geen idee waarom, geeft mam geen reden voor behalve "daarom, er komt geen paardenvlees in huis, zelfs je vader krijgt dat niet". Gelukkig is paard niet bepaald het goedkoopste vlees.
Maar kopvlees en goulash vlees is beide rundvlees en dat brengt je geen afwisseling.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door