Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Rikmalibu
#3377780
Hallo allemaal,

We hebben hier 2 mechelse herders. 1 van 4 jaar en een pup van 8 maanden. we willen ze van de brokken af over op vers voer
Het menu hieronder is voor het vrouwtje van 4 jaar. Las dat je 2% van het gewicht moet aanhouden.
De pup is al wel zwaarder maar is nog flink in de groei en dacht misschien heeft die meer nodig? advies graag? Is een mannetje en weegt nu 27,5kg

Vrouwtje weegt 23kg, dus 3220 gram per week, heb gerekend 45% vleesbot, 25% vlees, 10% pens, 10% orgaan, 10% groenten
(1449 gram vleesbot, 805 gram vlees, 322 gram pens, 322 gram orgaan, 322 gram groentes)
om de paar dagen een ei of zalm extra

Hier een opzet voor 14 dagen (heb ik een beetje gekopieerd van een ander... bedankt!!)
1. 200 gram kippenvleugels, 200 gram lamsgoulash, 46 gram groenten, 1 ei
2. 200 gram kippenvleugels, 210 gram lamspoulet, 46 gram groenten, 1/2 zalmkop
3. 220 gram haas zonder kop, 105 gram kalfpens, 105 gram kalf lever-nier-zwezerik, 46 gram groenten
4. 220 gram haas zonder kop, 110 gram kalfpens, 105 gram kalf lever-hart-tong, 46 gram groenten
5. 200 gram eendenbout, 200 gram hertengoulash, 46 gram groenten, 1 ei
6. 200 gram poussin(mini kip), 200 gram struisvogelgoulash, 46 gram groenten, 100gram zalmbuik
7. 220 gram poussin, 105 gram kalfpens, kip hart-lever-niet, 46 gram groenten
8. 200 gram duif heel, 200 gram kalkoendijen, 46 gram groenten, 1 ei
9. 200 gram fazant heel, 210 gram kalfgoulash, 46 gram groenten, 1/2 zalmkop
10. 220 gram eenden vleugel, 105 gram kalfpens, 105 gram kalf lever-nier-wang, 46 gram groenten
11. 220 gram konijn zonder kop, 110 gram kalfpens, 105 gram lam lever-hart-zwezerik, 46 gram groenten
12. 200 gram parelhoenbout, 200 gran zwijngoulash, 46 gram groenten, 1 ei
13. 200 gram parelhoenbout, 200 gram gansgoulash, 46 gram groenten, 100 gram zalmbuik
14. 220 gram kwartel heel, 105 gram kalfpens, 105 gram eend hart-lever-maag, 46 gram groenten

Wat is ook beschikbaar heb maar er nog niet tussen heb zitten is:
Eendennekken, eendenkoppen, eendenvoetjes, eendentong.
Kalf mergpijp, kalf spareribs, kalf staart
herten ribben, herten wangen

Graag jullie advies/commentaar

Alvast bedankt:)
Door Lizzy
#3377782
Rikmalibu schreef:Hallo allemaal,

We hebben hier 2 mechelse herders. 1 van 4 jaar en een pup van 8 maanden. we willen ze van de brokken af over op vers voer
Het menu hieronder is voor het vrouwtje van 4 jaar. Las dat je 2% van het gewicht moet aanhouden.
De pup is al wel zwaarder maar is nog flink in de groei en dacht misschien heeft die meer nodig? advies graag? Is een mannetje en weegt nu 27,5kg
Hoi Rikmalibu,
Ik vind 8 maanden niet echt een pup meer maar nog te jong om inderdaad 2% te voeren. Ik vermoed dat je op die leeftijd met dat gewicht rond de 4% moet zitten. Zit je rond de 1100 gram per dag. Maar je moet wel voeren op het oog. Misschien is 4% toch teveel of te weinig, dat zie je pas als je het voert.
Vrouwtje weegt 23kg, dus 3220 gram per week, heb gerekend 45% vleesbot, 25% vlees, 10% pens, 10% orgaan, 10% groenten
(1449 gram vleesbot, 805 gram vlees, 322 gram pens, 322 gram orgaan, 322 gram groentes)
om de paar dagen een ei of zalm extra
Deze percentages zijn voor de pup ook prima. Hoeveelheden moet je natuurlijk aanpassen.
Hier een opzet voor 14 dagen (heb ik een beetje gekopieerd van een ander... bedankt!!)
1. 200 gram kippenvleugels, 200 gram lamsgoulash, 46 gram groenten, 1 ei
2. 200 gram kippenvleugels, 210 gram lamspoulet, 46 gram groenten, 1/2 zalmkop
3. 220 gram haas zonder kop, 105 gram kalfpens, 105 gram kalf lever-nier-zwezerik, 46 gram groenten
4. 220 gram haas zonder kop, 110 gram kalfpens, 105 gram kalf lever-hart-tong, 46 gram groenten
5. 200 gram eendenbout, 200 gram hertengoulash, 46 gram groenten, 1 ei
6. 200 gram poussin(mini kip), 200 gram struisvogelgoulash, 46 gram groenten, 100gram zalmbuik
7. 220 gram poussin, 105 gram kalfpens, kip hart-lever-niet, 46 gram groenten
8. 200 gram duif heel, 200 gram kalkoendijen, 46 gram groenten, 1 ei
9. 200 gram fazant heel, 210 gram kalfgoulash, 46 gram groenten, 1/2 zalmkop
10. 220 gram eenden vleugel, 105 gram kalfpens, 105 gram kalf lever-nier-wang, 46 gram groenten
11. 220 gram konijn zonder kop, 110 gram kalfpens, 105 gram lam lever-hart-zwezerik, 46 gram groenten
12. 200 gram parelhoenbout, 200 gran zwijngoulash, 46 gram groenten, 1 ei
13. 200 gram parelhoenbout, 200 gram gansgoulash, 46 gram groenten, 100 gram zalmbuik
14. 220 gram kwartel heel, 105 gram kalfpens, 105 gram eend hart-lever-maag, 46 gram groenten
Wat is "goulash"?
Kloppen de hoeveelheden + percentages of wil je dat we het narekenen?
Ik zou geen zwijn voeren, gezien het risico op de ziekte van Aujeszki. Dodelijk.
Wang van een dier is geen orgaan en is eigenlijk ook niet echt spiervlees maar eerder serieus afval. Ik zou dat vervangen.
Ik vind bout nog niet erg geschikt voor een beginnende BARF hond en zou dat vervangen door karkas. Als je honden nu brok eten, zou ik ze toch wel langzaam overschakelen op vleesbo. Daar moeten ze echt aan wennen. Dus bouten vooralsnog even niet en ook dingen als vleugels goed inknippen of plat slaan.
Wat is ook beschikbaar heb maar er nog niet tussen heb zitten is:
Eendennekken, eendenkoppen, eendenvoetjes, eendentong.
Kalf mergpijp, kalf spareribs, kalf staart
herten ribben, herten wangen

Graag jullie advies/commentaar

Alvast bedankt:)
Eendennek is wel aardig maar voegt eigenlijk niks toe. Het is ook hap, slik, weg. Eendenkop is wel aardig om te voeren, hoewel ook hap-slik-weg. Eendenvoetjes is leuk om te drogen als snack maar voegt verder niks toe. Eendentong? Serieus? Dat is een lapje vlees van wat zal het zijn, 2 cm?

Kalfsmergpijp is ongeschikt, kalfsspareribs is ongeschikt en kalfsstaart is ook ongeschikt. Hertenribben zou ik in eerste instantie ook niet voeren. Wangen voegen eigenlijk ook niks toe.

Wat heb je precies gekopieerd van bovenstaande menu? Ik denk dat het goed is om echt zelf een menu te maken en je in te lezen in wat je wel en niet moet voeren om ook te snappen waarom je dat niet/wel moet voeren.

Je afwisseling in je menu is prima!!
Door Chouka
#3377783
Veel variatie. Indien mogelijk zou ik geen 2 dagen na elkaar hetzelfde geven.
Afwisselend 2 dagen vlees en 2 dagen orgaan? Ik zou eerder 1 dag vlees en 1 dag orgaan doen. Op orgaandagen moet niet echt alles. Je mag vb dag 1 hart, dag 3 lever en dag 5 nier.
Maag, tong en zwezerik kan in de extra's.
Door Chouka
#3377784
En het voordeel van herders is dat je grotere hoeveelheden geeft. Dan moeten de gewichten per dag niet zo precies. De ene dag wat teveel bot en de volgende dan wat minder is ook goed.
Door Lizzy
#3377800
Chouka schreef:Veel variatie. Indien mogelijk zou ik geen 2 dagen na elkaar hetzelfde geven.
Afwisselend 2 dagen vlees en 2 dagen orgaan? Ik zou eerder 1 dag vlees en 1 dag orgaan doen. Op orgaandagen moet niet echt alles. Je mag vb dag 1 hart, dag 3 lever en dag 5 nier.
Maag, tong en zwezerik kan in de extra's.
Waarom zou je dat niet doen?
Door Chouka
#3377804
- omdat ik zelf ook geen 2 dagen na elkaar hetzelfde eet
- omdat het om grote honden en dus om grote hoeveelheden gaat. Dan heb je het gewoon veel gemakkelijker.
- omdat het om vleesbotten gaat die je gewoon in de hoeveelheden per dag kan invriezen
- om meer variatie in voedingsstoffen binnen te krijgen
- omdat anders de helft veel langer ontdooid is


omdat ik dat echt alleen maar zou doen als er geen andere optie is.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3377815
Ik zou de percentages van al je individuele organen eens narekenen. Per week dan.
Want ik denk niet dat dit goed komt.
Ik vind het wel iets hebben, zoveel organen, dus als het wel goed uitkomt vind ik het super. Maar toch best eens narekenen. Zo op het zicht kan ik het niet zeggen.

Je kan idd best even zelf rekenen, zodat je weet hoe het werkt en later altijd zelf vlot aanpassingen kan doen. ;)

Wat is het verschil tussen lamsgoulash en lamspoulet? 1 soort lamsvlees is genoeg hoor. Kies de beste prijs-kwaliteit.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier erg veel dure onderdelen zie opstaan. :o Eendentong, het kalfsorgaan vb.
Dat mag je natuurlijk doen hé, dat kies je zelf. Maar het is dus niet noodzakelijk. ;)
Door Lizzy
#3377825
Chouka schreef:- omdat ik zelf ook geen 2 dagen na elkaar hetzelfde eet
- omdat het om grote honden en dus om grote hoeveelheden gaat. Dan heb je het gewoon veel gemakkelijker.
- omdat het om vleesbotten gaat die je gewoon in de hoeveelheden per dag kan invriezen
- om meer variatie in voedingsstoffen binnen te krijgen
- omdat anders de helft veel langer ontdooid is


omdat ik dat echt alleen maar zou doen als er geen andere optie is.
Oh, ik maak regelmatig maaltijden klaar voor 2 dagen. En ik ken honden die 365 dagen per jaar dezelfde brokjes of KVV smaakje eten en nou ben ik daar geen voorstander van maar 2 dagen achter elkaar hetzelfde vlees? Lijkt me meer dan prima. En variatie krijgen ze binnen door te kijken naar wat je ze over een of twee weken voert. Niet per dag. Als het handiger is om twee dagen achter elkaar hetzelfde te geven lijkt me daar serieus niks mis mee. Als het onhandig is doe je het niet natuurlijk.
Door Rikmalibu
#3377863
Kijk hier kan ik denk ik wel wat mee, dank jullie wel!

Als ik het goed begrijp, 8 maanden is inderdaad geen pup meer haha. maar daar dus starten met 4% dus het dubbele van de andere hond en in de gaten houden of die niet dik wordt zo ja terug naar 3%.

Goulash zijn soort van grove snippers vlees dus al gesneden in blokjes.

Zwijn ga ik er gelijk uithalen, (had ik wel gelezen over varken inderdaad... dom van mezelf)

Oke wang bout en vleugels ga ik vervangen, ik dacht kies bout omdat er goed vlees opzit .

Eendenkop kan ik dus wel een keer extra geven? de andere eend producten zal ik niks mee doen dan voor nu.

Ik dacht wel is te lezen over hertenribben of kalf staart dat dat ook gebruikt wordt of is dit pas als ze meer gewend zijn?

Als het goed is klopt de hoeveelheid organen wel? of ik reken verkeerd:)
Alleen is de wisseling van organen zo wel goed of beter om de dag?
En dan een mix van organen of 1 soort per keer?

En misschien staan er wat duurdere dingen tussen maar ik heb het voordeel dat ik zelf in de vleesbranche zit. (kalf uitbenerij en vlees handel )

Hoor nogmaals graag van jullie en daarna ga ik het menu aanpassen voor goedkeuring:)
Door Chouka
#3377870
Rikmalibu schreef: Alleen is de wisseling van organen zo wel goed of beter om de dag?
En dan een mix van organen of 1 soort per keer?

En misschien staan er wat duurdere dingen tussen maar ik heb het voordeel dat ik zelf in de vleesbranche zit. (kalf uitbenerij en vlees handel )
zo is het goed en om de dag is nog beter.

Een mix is ideaal. Elke keer nier van dier A, lever van dier B en hart van dier C zou supergoed zijn. Als je dan de diersoorten geregeld zou aanpassen zou dat geweldig zijn.
Het ligt er aan hoe goed je het wil. Met lever of hart of nier bespaar je werk. Wel alle 3 per week geven.

Als jij in de vleesbranche zit, kan jij ons dan ook voordelig aan iets helpen?
Door Chouka
#3377871
Lizzy schreef:Oh, ik maak regelmatig maaltijden klaar voor 2 dagen. En ik ken honden die 365 dagen per jaar dezelfde brokjes of KVV smaakje eten en nou ben ik daar geen voorstander van maar 2 dagen achter elkaar hetzelfde vlees? Lijkt me meer dan prima. En variatie krijgen ze binnen door te kijken naar wat je ze over een of twee weken voert. Niet per dag. Als het handiger is om twee dagen achter elkaar hetzelfde te geven lijkt me daar serieus niks mis mee. Als het onhandig is doe je het niet natuurlijk.
Jij bent natuurlijk de persoon die het het beste weet voor de honden.
Voor mensen wordt elke dag iets anders en grote variatie aanbevolen. Wat niet wegneemt dat een groot percentage van de mensen het niet zo goed doet.
Mijn honden zijn mijn kinderen en voor hun pas ik mensenweetjes toe. En idd, dat is beter dan wat veel honden krijgen. Dat is niet zo goed als wat ik denk dat sommige honden hier krijgen.
In de vraag hier: als je dag 2 met 13 zou wisselen dan zou ik deze menu veel beter vinden.
Toch vind ik deze menu heel goed met zoveel diersoorten.
Vraag is: goed - beter -best … waar ga je voor?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3377872
Ik.heb nog een tip. :)
Nu heb je soms verschillende gewichten van hetzelfde in je menu. Ik zou dat wegwerken.
Dat geeft echt onnodige moeilijkheden met portioneren en weten wat je moet uithalen.
Tenzij je de pakketjes met de dagnummers gaat merken?

Dat mag natuurlijk, maar ikzelf zou dat heel onhandig vinden.

En het valt me op dat het merendeel van je vleesbotten bijna hele dieren zijn. Als ze zo erg bevleesd zijn, moet je minder spier bij voeren (en dus meer vleesbot) . Een menu van 40-45% vleesbot is voorzien op vleesbotten die 50% bot 50% vlees zijn. Zoals nekken en vleugels.
Hele dieren zijn uiteraard bot en spier in 1 en moet je enkel orgaan bijvoeren.
Als de organen er nog in zitten, zijn het zelfs complete maaltijden. De percentages zijn er nl om prooidieren na te bouwen uit onderdelen. Bij hele dieren kan je die dus voeren zonder verder rekenen. Wel gemakkelijk natuurlijk.
Een dier zonder kop is zelfs nog wat armer aan bot omdat een kop iets meer bot bevat dan 50%.

Ik voer bewust liever geen hele dieren maar bouw m'n menu zoveel mogelijk op uit onderdelen die mensen als afval beschouwen. Zo worden er geen extra dieren geslacht om mijn dieren te voeden en wordt van elk geslacht dier zoveel mogelijk benut.
Door Lizzy
#3377873
Chouka schreef:Jij bent natuurlijk de persoon die het het beste weet voor de honden.
Voor mensen wordt elke dag iets anders en grote variatie aanbevolen. Wat niet wegneemt dat een groot percentage van de mensen het niet zo goed doet.
Mijn honden zijn mijn kinderen en voor hun pas ik mensenweetjes toe. En idd, dat is beter dan wat veel honden krijgen. Dat is niet zo goed als wat ik denk dat sommige honden hier krijgen.
In de vraag hier: als je dag 2 met 13 zou wisselen dan zou ik deze menu veel beter vinden.
Toch vind ik deze menu heel goed met zoveel diersoorten.
Vraag is: goed - beter -best … waar ga je voor?
Deze begrijp ik niet?

Ik ben helemaal niet de persoon die het het beste weet voor honden. Maar ik denk zelf dat je dit soort mensenweetjes niet echt 1 op 1 toe kunt of moet passen op honden. Ik denk eerlijk gezegd dat de gemiddelde carnivoor in het wild minder afwisselend eet in diersoorten. Er zijn periodes in het jaar dat een wolf week in week uit eigenlijk maar 1 diersoort tot zijn beschikking heeft. En als ie dag 1 een hert op heeft, eet ie dag 2 niks!

Maar ook voor mensen vind ik zo'n opmerking wel standaard en weet ik niet of je het zo zwart/wit kunt stellen. Als ik voor 2 dagen pasta maak, dan zit daarin: 6 tenen knoflook, 3 uien, 2 preien, 1 courgette, 1 flinke stronk broccoli, 1 pot biologische tomatensaus, zonder toevoegingen dus alleen tomaten. Bruine pasta erbij. Komkommer, tomaten, mozzarella, basilicum salade erbij, Parmezaanse kaas erover. Wat ik dag 2 eet haal ik snel van het vuur, koel ik snel af en gaat snel in de koelkast voor de volgende dag. Dan eet ik volgens mij in 2 dagen meer groenten en meer afwisselend dan de gemiddelde mens in 4 dagen.

En kijk nou eens naar twee dagen die exact hetzelfde zijn bij TS:

1. 200 gram kippenvleugels, 200 gram lamsgoulash, 46 gram groenten, 1 ei
2. 200 gram kippenvleugels, 210 gram lamspoulet, 46 gram groenten, 1/2 zalmkop
3. 220 gram haas zonder kop, 105 gram kalfpens, 105 gram kalf lever-nier-zwezerik, 46 gram groenten
4. 220 gram haas zonder kop, 110 gram kalfpens, 105 gram kalf lever-hart-tong, 46 gram groenten

Dat is in 2 dagen tijd 5 verschillende diersoorten + ei + groenten. Dit valt in mijn ogen in de categorie "best".
Door Rikmalibu
#3377887
Bedankt voor het reageren!

Hier nog een poging:

1. 210 gram kip karkas, 200 gram lam goulash, 46 gram groenten, 1 ei
2. 410 gram haas zonder kop, 46 gram groenten, 1/2 zalm kop
3. 210 gram parelhoen karkas, 105 gram kalf pens, 105 gram kalf lever-nier-zwezerik-hart, 46 gram groenten
4. 210 gram kwartel karkas, 105 gram kalf pens, 105 gram kip hart-lever-nier, 46 gram groenten
5. 210 gram eend karkas, 200 gram hert goulash, 46 gram groenten, 1 ei
6. 210 gram fazant karkas, 200 gram struisvogel goulash, 46 gram groenten, 100 gram zalmbuik
7. 210 gram konijn zonder kop, 105 gram kalf pens, 105 gram eend hart-lever-nier, 46 gram groenten

8. 210 gram kip karkas, 200 gram kalkoen dijen, 46 gram groenten, 1 ei
9. 210 gram parelhoen karkas, 200 gram kalf goulash, 46 gram groenten, 1/2 zalm kop
10. 210 gram haas zonder kop, 105 gram kalf pens, 105 gram kalf lever-nier-zwezerik-hart, 46 gram groenten
11. 210 gram kwartel karkas, 105 gram kalf pens, 105 gram lam lever-hart-nier, 46 gram groenten
12. 210 gram eend karkas, 200 gram kangoeroe goulash, 46 gram groenten, 1 ei
13. 210 gram fazant karkas, 200 gram gans goulash, 46 gram groenten, 100 gram zalmbuik
14. 210 gram konijn zonder kop, 105 gram kalf pens, 105 gram kalkoen hart-lever-nier, 46 gram groenten

Ben benieuwd:)
Door Lizzy
#3377905
Gaat helemaal goed komen met jouw honden :-* ! Ziet er geweldig uit! Ben benieuwd of ze ook alles gaan lusten en hoe ze het er op gaan doen. Houd je ons op de hoogte?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door