Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door yazzie
#3373035
Als alles loopt zoals zou moeten, krijg ik over 3 weken een pupje. :D Het is een Duitse herder, 8 weken jong en ik ga ervan uit dat hij een kleine 7 kg zal wegen. Ik wil gaan starten met 5% van het gewicht op dat moment, dus bij 7 kg 2450 gram per week.

Dit wordt dan 45% bevleesd bot, 25% spiervlees, 10% pens, 10% divers orgaan en 10% groentemix. Als extraatjes en niet meegerekend 1 sardientje en 2 eitjes. Oftewel afgerond: Bevleesd bot 1100 gram, spiervlees 600 gram, pens 240 gram, orgaan 240 gram, groentenmix 245 gram en dus 2 eitjes en twee keer een half sardientje.

Ik had het volgende bedacht, verdeeld over 14 dagen:

Dag 1: 150 gram kippennek, 150 gram gansspiervlees, 35 gram groentenmix en een eitje
Dag 2: 150 gram kippennek, 150 gram gansspiervlees, 35 gram groentenmix en een half sardientje
Dag 3: 175 gram kwartelkarkas, 80 gram lansmpens, 80 gram kalkoenhart, lamslever en konijnennier (in gelijke delen),35 gram groentenmix
Dag 4: 150 gram kwartelkarkas, 80 gram lansmpens, 80 gram kalkoenhart, lamslever en konijnennier, 35 gram groentenmix
Dag 5: 150 gram parelhoenvleugels, 150 gram paardspiervlees, 35 gram groentenmix en een eitje
Dag 6: 175 gram kiprugstuk, 150 gram paardspiervlees, 35 gram groentenmix en een half sardientje
Dag 7: 150 gram kiprugstuk, 80 gram lamspens, 80 gram kalkoenhart, lamslever en konijnennier, 35 gram groentenmix


Dag 8: 150 gram kippennek, 150 gram kalkoenspiervlees, 35 gram groentenmix en een eitje
Dag 9: 150 gram kippennek, 150 gram kalkoenspiervlees, 35 gram groentenmix en een half sardientje
Dag 10: 175 gram kwartelkarkas, 80 gram runderpens, 80 gram kalkoenhart, lamslever en konijnennier, 35 gram groentenmix
Dag 11: 150 gram kwartelkarkas, 80 gram runderpens, 80 gram kalkoenhart, lamslever en konijnennier, 35 gram groentenmix
Dag 12: 150 gram parelhoenvleugels, 150 gram lamaspiervlees, 35 gram groentenmix en een eitje
Dag 13: 175 gram konijnpuntkarkasjes, 150 gram lamaspiervlees, 35 gram groentenmix en een half sardientje
Dag 14: 150 gram konijnpuntkarkasjes, 80 gram runderpens, 80 gram kalkoenhart, lamslever en konijnennier, 35 gram groentenmix

Ik heb nog een paar vragen. Is 5% om te starten met een pupje van een groot ras voldoende of adviseren jullie om hoger te gaan zitten? Bovenstaand menu wil ik dus de eerste 6 weken gaan voeren (uiteraard aanpassen aan gewicht). Is het gevarieerd genoeg? En tot slot ... het calcium/fosfor vraagstuk... :-X Vind ik wel een serieus dingetje hoor... Voldoet bovenstaand menu aan dit verhaal? Heb begrepen dat calcium 0,7, maximaal 0,8 mag zijn en fosfor in een bepaalde verhouding tot calcium moet staan. Maar lees dus weer verschillende verhoudingen hierin. :-[ Dus dat is toch iets wat me bezig blijft houden. Hoe hebben jullie dat uitgerekend / gedaan?

Alvast bedankt voor de input en het meedenken. :)
Door Lizzy
#3373058
yazzie schreef:Als alles loopt zoals zou moeten, krijg ik over 3 weken een pupje. :D Het is een Duitse herder, 8 weken jong en ik ga ervan uit dat hij een kleine 7 kg zal wegen. Ik wil gaan starten met 5% van het gewicht op dat moment, dus bij 7 kg 2450 gram per week.
Oh leuk! Gefeliciteerd!
Je kunt goed met 5% beginnen maar als het een beeeeetje energiek is, dan zul je naar alle waarschijnlijkheid meer moeten voeren. Richting de 6% a 7%.
Dit wordt dan 45% bevleesd bot, 25% spiervlees, 10% pens, 10% divers orgaan en 10% groentemix. Als extraatjes en niet meegerekend 1 sardientje en 2 eitjes. Oftewel afgerond: Bevleesd bot 1100 gram, spiervlees 600 gram, pens 240 gram, orgaan 240 gram, groentenmix 245 gram en dus 2 eitjes en twee keer een half sardientje.
Ziet er prima uit!
Ik had het volgende bedacht, verdeeld over 14 dagen:

Dag 1: 150 gram kippennek, 150 gram gansspiervlees, 35 gram groentenmix en een eitje
Dag 2: 150 gram kippennek, 150 gram gansspiervlees, 35 gram groentenmix en een half sardientje
Dag 3: 175 gram kwartelkarkas, 80 gram lansmpens, 80 gram kalkoenhart, lamslever en konijnennier (in gelijke delen),35 gram groentenmix
Dag 4: 150 gram kwartelkarkas, 80 gram lansmpens, 80 gram kalkoenhart, lamslever en konijnennier, 35 gram groentenmix
Dag 5: 150 gram parelhoenvleugels, 150 gram paardspiervlees, 35 gram groentenmix en een eitje
Dag 6: 175 gram kiprugstuk, 150 gram paardspiervlees, 35 gram groentenmix en een half sardientje
Dag 7: 150 gram kiprugstuk, 80 gram lamspens, 80 gram kalkoenhart, lamslever en konijnennier, 35 gram groentenmix


Dag 8: 150 gram kippennek, 150 gram kalkoenspiervlees, 35 gram groentenmix en een eitje
Dag 9: 150 gram kippennek, 150 gram kalkoenspiervlees, 35 gram groentenmix en een half sardientje
Dag 10: 175 gram kwartelkarkas, 80 gram runderpens, 80 gram kalkoenhart, lamslever en konijnennier, 35 gram groentenmix
Dag 11: 150 gram kwartelkarkas, 80 gram runderpens, 80 gram kalkoenhart, lamslever en konijnennier, 35 gram groentenmix
Dag 12: 150 gram parelhoenvleugels, 150 gram lamaspiervlees, 35 gram groentenmix en een eitje
Dag 13: 175 gram konijnpuntkarkasjes, 150 gram lamaspiervlees, 35 gram groentenmix en een half sardientje
Dag 14: 150 gram konijnpuntkarkasjes, 80 gram runderpens, 80 gram kalkoenhart, lamslever en konijnennier, 35 gram groentenmix
Ik vind het er uitstekend uit zien! Mooie afwisseling van diersoorten. En alles zit er in. Duidelijk je huiswerk gemaakt :) !

Ik heb nog een paar vragen. Is 5% om te starten met een pupje van een groot ras voldoende of adviseren jullie om hoger te gaan zitten? Bovenstaand menu wil ik dus de eerste 6 weken gaan voeren (uiteraard aanpassen aan gewicht). Is het gevarieerd genoeg? En tot slot ... het calcium/fosfor vraagstuk... :-X Vind ik wel een serieus dingetje hoor... Voldoet bovenstaand menu aan dit verhaal? Heb begrepen dat calcium 0,7, maximaal 0,8 mag zijn en fosfor in een bepaalde verhouding tot calcium moet staan. Maar lees dus weer verschillende verhoudingen hierin. :-[ Dus dat is toch iets wat me bezig blijft houden. Hoe hebben jullie dat uitgerekend / gedaan?

Alvast bedankt voor de input en het meedenken. :)[/quote]
Ah! Hahaha, hierboven geef ik al aan dat ik twijfel aan de 5%. Je kunt daar prima mee beginnen. Even aankijken hoeveel honger pup heeft, hoe actief hij is, etc. Het is goed mogelijk dat 5% te weinig is. Ik heb pups liever niet te mager. En ik vind veel pups te mager, veel dierenartsen adviseren ook om de pup erg slank te houden maar ik ben van mening dat ook een pup voldoende voedingsstoffen nodig heeft (juist eigenlijk) om goed op te groeien. Een pup hoeft ook niet vet of dik te zijn. Gewoon normaal, ietsjes (klein beetje) reserve baby vetjes: vind ik niks mis mee.

Het is absoluut gevarieerd genoeg!

Gelukkig, echt heeeeel gelukkig komt dat met zelf samenstellen niet zo krap. Een hond scheidt een teveel aan calcium gewoon weer uit. Maar je hebt gekozen voor 45% vleesbot en dat is echt uitstekend. De vleesbotten die je gekozen hebt bevatten ook allemaal voldoende vlees (even kijken of de kippenrugstukken dat ook bevatten) en dan is de verhouding Ca/F gewoon goed. En hoewel het allemaal niet zo krap komt, heb ik jaren geleden een berekening gemaakt voor de Ca/F verhouding bij 45% vleesbot, waarbij het bot ongeveer 50% vlees en 50% bot bevat en dan kom je tot een uitstekende Ca/F. En dat heeft zich ook ruim bewezen, de afgelopen 15 jaar. In die jaren zijn er talloze pups opgegroeid op deze percentages, allemaal probleemloos. Ik heb er zelf in die afgelopen 15 jaar 4 zo op laten groeien en alle 4 deze pups zijn dan ook nog eens 2de, 3de en 4de generatie BARF gevoerd. Dus geen zorgen!
Door yazzie
#3373116
Dank je wel voor je reactie. :)

Dan ga ik qua percentage denk ik inderdaad iets hoger zitten want mager hoeft hij niet te worden. Wordt mijn eerste pupje die ik ga groot brengen op Barf dus voor mij een heel nieuwe ervaring (wel volwassen honden op Barf). Pup krijgt al wel vers vlees bij de fokker en ik zal vlak voordat ik hem ophaal ook nog even met haar overleggen hoeveel ze bij benadering eten op een dag. Zal een foto maken van zijn eerste echte Barfhapje en die eind van de maand even hier plaatsen (als dat lukt ::) ) Bedankt weer.
Door Greece
#3373143
Ik heb mijn DH pup op 7 wkn gekregen en hij woog 'maar' 4,7kg. Hij heeft bijna 10% gekregen en nu op een leeftijd van 9 maanden, gewicht 36 kg en 1500 gr BARF, toch nog een 4%. Overigens zonder de groenten mee te tellen en nee niet te zwaar, ik kan alle ribben voelen.
Ik denk dat 5% heel krap is tenzij hij al echt 7 kg is maar dan nog....
Door yazzie
#3378731
Nog even een aanvulling: Pup eet nu inderdaad 5% van zijn gewicht (15 kg op 14 weken) en doet het daar echt prima op. Hij groeit wel snel, staat hoog op de pootjes. Toch is hij mooi in verhouding, valt een fractie in achter de ribben maar mijn inziens prima op gewicht. Ik ga regelmatig bij de dierenarts wegen (met worstjes en balletje :biggrin2: ) en pas dan de hoeveelheid voeding aan.

Even off topic: hij was dus getiterd in het nest en op dat moment voldoende beschermd. Dierenarts Dian Wagemaker (van de vaccichecklijst) gaf aan op 9 weken te enten, DHP verdund met Solvens. Dit heb ik gedaan bij een andere dierenarts dan mijn eigen dierenarts want mijn eigen dierenarts had geen DHP meer alleen DHPPi en natuurlijk de eeuwige discussie over de L-4, die ik heel bewust niet wil. Maar goed... Vervolgens op 12 weken bij andere dierenarts van de vaccichecklijst, Froukje Seip laten controleren. Hoge waardes voor parvo en hondenziekte, lage waarde voor hepatitis maar nog wel voor nu beschermd. Advies van haar was om het immuunsysteem nu met rust te laten en tussen 6 en 9 maanden of DHP laten zetten voor hepatitis of weer titeren. Dus... met 1 enting is mijn pup beschermd! Heel fijn. :)
Bijlagen
Mack barfmenu 6 juni.jpg
Mack barfmenu 6 juni.jpg (1.78 MiB) 6164 keer bekeken
Door Lizzy
#3378744
yazzie schreef:Nog even een aanvulling: Pup eet nu inderdaad 5% van zijn gewicht (15 kg op 14 weken) en doet het daar echt prima op. Hij groeit wel snel, staat hoog op de pootjes. Toch is hij mooi in verhouding, valt een fractie in achter de ribben maar mijn inziens prima op gewicht. Ik ga regelmatig bij de dierenarts wegen (met worstjes en balletje :biggrin2: ) en pas dan de hoeveelheid voeding aan.

Even off topic: hij was dus getiterd in het nest en op dat moment voldoende beschermd. Dierenarts Dian Wagemaker (van de vaccichecklijst) gaf aan op 9 weken te enten, DHP verdund met Solvens. Dit heb ik gedaan bij een andere dierenarts dan mijn eigen dierenarts want mijn eigen dierenarts had geen DHP meer alleen DHPPi en natuurlijk de eeuwige discussie over de L-4, die ik heel bewust niet wil. Maar goed... Vervolgens op 12 weken bij andere dierenarts van de vaccichecklijst, Froukje Seip laten controleren. Hoge waardes voor parvo en hondenziekte, lage waarde voor hepatitis maar nog wel voor nu beschermd. Advies van haar was om het immuunsysteem nu met rust te laten en tussen 6 en 9 maanden of DHP laten zetten voor hepatitis of weer titeren. Dus... met 1 enting is mijn pup beschermd! Heel fijn. :)
OK, ja, voor sommige honden (zeker van grotere rassen) is 5% ook echt genoeg. En op deze leeftijd groeien ze inderdaad alle kanten op :biggrin2:

Op basis waarvan is het advies gekomen om op 9 weken te vaccineren, zonder daarvoor ook weer te titeren? Er bestaat best een goede kans dat er op 9 weken nog wel wat antistoffen aanwezig zijn geweest en de enting daarom niet perfect aan is geslagen. Ik zou daarom met 9 maanden eerst opnieuw weer laten titeren. Als de antistoffen dan niet op nul staan, slaat de enting weer niet aan en dat zou jammer zijn, te meer daar je het zo goed probeert te doen allemaal :-*
Door yazzie
#3378830
Okay, even de uitgebreidere versie van het titeravontuur. :biggrin2:

Op 6 weken is pup in het nest getiterd met als uitslag: HCC 2, Parvo 2 en Distemper 0-1. Die laatste vond ik vrij spannend en heb ik best wel even over nagedacht. Toch enten met DP? :-\ Dierenarts haar volledige advies was a) nu niet enten maar wachten, b) enten met 9 weken of c) opnieuw titeren met 9 weken. De verwachting van de dierenarts was wel dat de maternale antistoffen verder zouden dalen en dat een enting drie weken later een goede kans van slagen had. Vaccicheck geeft aan enten bij 0 of 1. Precies dezelfde uitslag (HCC 2, Parvo 2 en Distemper 0-1) had een andere pup uit het nest van de fokker die bovendien bij haar bleef. Dus overleg met de fokker. Zij gaf aan te gaan enten met 9 weken. Overleg met mijn eigen dierenarts heeft geen zin want geen fan van titeren. Dus wat dagen over nagedacht wat te doen.

Het laatste wat ik wilde, was dat mijn pup onbeschermd rondloopt voor één van deze drie. En ja, een uitslag van 0-1 voor distemper is laag en zal niet vanzelf stijgen. En dan drie weken wachten. En dan nog zo'n week tot 10 dagen wachten voordat de enting echt zijn werk gaat doen. Op website van MCD had ik nog gelezen dat zij toch nog honden binnenkrijgen met Distemper. Hmm… Dus na wat dagen dubben besloten om toch te enten voor distemper en na 3 weken te checken of de vaccinatie is aangeslagen. Was alleen nog de vraag DP of DHP. Gekozen voor DHP want ja, je kan wel eerst voor DP kiezen maar daarna moet toch nog een keer DHP voor de bescherming voor hepatitis. Dus wel heel bewust gekozen voor DHP op 9 weken in de verwachting dat Distemper zeker zou aanslaan en de hoop dat Parvo en HCC ook zouden stijgen. Dan was ik met 1 enting klaar geweest in zijn eerste levensjaar.

Eigen dierenarts vaccineert niet meer DHP, alleen DHPPi. En altijd onbegrip voor het feit dat ik geen L4 in mijn honden wil hebben. >:( Dus op zoek naar een andere dierenarts die alleen DHP ent zonder de L4 maar met Solvens. Terecht gekomen in een Sterkliniek die helemaal niet moeilijk deed. :o Ze vroeg wel waarom ik het zo wilde dus uitleg gegeven. Over de L4 maakte ze niks en ze beaamde zelfs dat er in het begin zeker problemen met de L4 zijn geweest. En ook dat L4 geen core-vaccin hier is. Ze was zelf ook benieuwd naar de titers 3 weken later. Gevaccineerd met DHP Nobivac met Solvens Nobivac.

Dus met 12 weken naar een titersessie met Froukje Seip. Die zag de uitslag van de eerste titer en de enting op 9 weken en haar eerste reactie was ook dat ze heel benieuwd was of de vaccinatie op 9 weken was aangeslagen. Wel: HCC 1 en dus niet aangeslagen maar Parvo 5 en Distemper 6. Ik overwoog nog om toch voor HCC nogmaals de DHP te geven, maar Froukje gaf dus aan dat pup voor nu beschermd is en het immuunsysteem met rust te laten ook omdat HCC al heel lang niet meer voorkomt in Nederland. Haar advies was om pas DHP opnieuw tussen 6 en 9 maanden maar uiterlijk voor 12 maanden te zetten of eerst te titeren.

Enfin, heel lang verhaal. Ben vooralsnog blij dat pup met 1 enting beschermd is waardoor het immuunsysteem niet verder geprikkeld wordt. Froukje Seip gaf wel aan dat zij niet verwacht dat wanneer pup in contact komt met een bepaalde vorm van kennelhoest dat hij toch spontaan antistoffen voor HCC gaat opbouwen (kruisbescherming of zo?). Dat schijnt zelden te gebeuren. Dus er zal een moment komen dat hij nog een DHP enting krijgt puur voor HCC. Ik overweeg nu om eind oktober naar een titersessie te gaan, eerst te titeren en bij HCC 0 opnieuw DHP te zetten. Maar ik kan nog even overleggen of nadenken... ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3378834
Maar waarom niet getiteld op 9 weken? Dan had je geweten dat de H zetten geen zin had en had je DP kunnen zetten.
En dan kan je, net als nu, beslissen hoe lang je wacht met volgende tittersessie of vaccin.

Of was dat kwestie van gegokt en verloren?
Door Lizzy
#3378871
Het is en blijft jammer dat we niet echt op maat kunnen vaccineren en de onderdelen van de DHP los kunnen krijgen. Parvo is nog los, de rest niet. Zo jammer.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3378873
Lizzy schreef:Het is en blijft jammer dat we niet echt op maat kunnen vaccineren en de onderdelen van de DHP los kunnen krijgen. Parvo is nog los, de rest niet. Zo jammer.
Ja, en nee.
Het heeft ook zijn nadelen.
De kostprijs om te beginnen. En dat bij elk apart vaccin ook de hulpstoffen mee naar binnen gaan. Dus als je op hetzelfde moment alle entingen kan zetten, wil je die liever in een cocktail zetten dan apart. Toch?

Alhoewel ja, bij katten is de cocktail belastend voor de nieren en de aparte enting niet. Maar ook enkel nies is apart te krijgen, parvo altijd in cocktail met die nies. En net die nies is onbelangrijk voor volwassen katten of zelfs schadelijk bij chronische nieskatten.

Waarschijnlijk wegen bij honden en katten doorgaans de nadelen niet op tegen de voordelen van cocktails.
Door Lizzy
#3378874
pearlsofpassion schreef:Ja, en nee.
Het heeft ook zijn nadelen.
De kostprijs om te beginnen. En dat bij elk apart vaccin ook de hulpstoffen mee naar binnen gaan. Dus als je op hetzelfde moment alle entingen kan zetten, wil je die liever in een cocktail zetten dan apart. Toch?

Alhoewel ja, bij katten is de cocktail belastend voor de nieren en de aparte enting niet. Maar ook enkel nies is apart te krijgen, parvo altijd in cocktail met die nies. En net die nies is onbelangrijk voor volwassen katten of zelfs schadelijk bij chronische nieskatten.
Ik kijk er iets anders naar. Als er nog voldoende antistoffen zijn tegen de andere ziektes en de enting heeft dus goed gepakt: dan ent ik daar nooit meer voor. En dan ent ik dus liever 1 ziekte tegelijkertijd, voor die ziekte waar het ook echt voor nodig is (in dit geval HCC).
Door yazzie
#3378952
Bedoel je dat wanneer je DHP heb laten vaccineren en vervolgens na die enting hebt getiterd waaruit blijkt dat er antistoffen aanwezig zijn dat je dan een hondenlevenlang niet meer gaat enten? En ook niet meer titert? En wat doe je bij een uitslag van 1? Vaccicheck geeft namelijk aan wel te vaccineren. Maarja, ook bij 1 zijn er dus nog antistoffen... :???: Is best lastig dan.
Door yazzie
#3378953
Bedoel je dat wanneer je DHP heb laten vaccineren en vervolgens na die enting hebt getiterd waaruit blijkt dat er antistoffen aanwezig zijn dat je dan een hondenlevenlang niet meer gaat enten? En ook niet meer titert? En wat doe je bij een uitslag van 1? Vaccicheck geeft namelijk aan wel te vaccineren. Maarja, ook bij 1 zijn er dus nog antistoffen... :???: Is best lastig dan.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3378962
yazzie schreef:Bedoel je dat wanneer je DHP heb laten vaccineren en vervolgens na die enting hebt getiterd waaruit blijkt dat er antistoffen aanwezig zijn dat je dan een hondenlevenlang niet meer gaat enten? En ook niet meer titert? En wat doe je bij een uitslag van 1? Vaccicheck geeft namelijk aan wel te vaccineren. Maarja, ook bij 1 zijn er dus nog antistoffen... :???: Is best lastig dan.
In jouw geval:
Die 1 duidt erop dat de enting niet aangeslagen is, anders zou de waarde hoger zijn zo kort na de enting.
Die 1 is dus wss nog steeds een restant van de maternal bescherming. Of een zeer lage (onvoldoende) reactie op de enting.
Tegen HCC is jouw pup momenteel dus niet officieel beschermd. En als het maternale antistoffen zijn, weet je niet echt zeker tot wanneer die blijven, tenzij je titert.
Hoogstwaarschijnlijk is daarom de enting niet aangeslagen, omdat de maternale antistoffen de enting onderschept hebben. Vandaar dat tieren voor de enting belangrijk is, dan weet je of het zin heeft om te enten.

In het geval je een hond hebt bij wie de enting ooit duidelijk aangeslagen is maar met verloop van tijd zakt de waarde steeds meer, dan kan je (zoals Lizzy) kiezen om niet meer te enten. Dat er geen antistoffen meer in het bloed circuleren wil nl niet zeggen dat er geen geheugencellen aanwezig zijn. En het zijn de geheugencellen die tellen, maar die kan je niet rechtstreeks titeren, enkel via de omweg van antistoffen.
Als het een ziekte betreft waar je geheugencellen het hele leven voor aanwezig zijn, kan je er dus vanuitgaan dat een enting, eens goed aangeslagen, een heel leven bescherming biedt.

Persoonlijk denk ik dat men dat nog niet voldoende weet, en ik vind het dus een risico (dat ikzelf niet neem bij iets als parvo). Vanuit de dierenartsen raden ze ook aan om te enten als de antistoffen te laag worden (logisch natuurlijk, al is het maar om zich in te dekken en op zeker te spelen).
Maar dat moet je dus geheel zelf kiezen, wat je doet.
Het is wel geweten dat titeren het nuttigst is om het juiste tijdstip om te enten te bepalen en om te controleren of die enting is aangeslagen. Later is het dus minder betrouwbaar of nuttig.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door