Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door enya13
#3354017
bek likken zie ik idd als een teken van misselijkheid in combinatie met veel slikken. en het vaak op zoek gaan naar gras, of bij gebrek aan dat, kamerplanten, vloerbedekking enz.
dat voorpoten likken en/of flanken zie je vaak als dwangneurose bij bv. dobermanns, en van die kleine witte hondjes die hun poten helemaal kaal bijten/likken, en met van die oranje poten en flanken rondlopen. ze raken dan in een soort van trance en vergeten dan de stress of pijn. sommige van die hondjes lopen permanent met zo'n kap om. gewrichtspijn in de poten schijnt dit gelik ook te triggeren.
als nelson dat voorheen niet deed, wordt het zoeken naar de oorzaak.
zo te lezen heeft het bij nelson zeker iets met de maaltijd te maken, als het steevast daarna optreed. maar ja, hoe voorkom je dat? mss zure oprispingen?

@ snow, ik vind dat ook al behoorlijk neurotisch klinken. het is een bc en die vertonen al snel dwangmatig gedrag. mijn honden likken zich echt zelden. [bc/sheltie/herders] het zijn geen katten.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3354019
Ik zal eens een filmpje maken en kijken of ik dat kan plaatsen.

Het valt mij op dat het na alles is wat op eten lijkt. Geef ik hem een brokje als snack (1 brokje van hetzelfde voer) doet hij het ook. Hij krijgt nu dus niks meer tussendoor. Maar geef ik hem een brokje als beloning tijdens een wandeling of training dan doet hij het niet.

Het is nu echt de enige klacht die is overgebleven. Voor de rest gaat het super, mooi op gewicht, poept 2x per dag een echte brokkendrol :-X en heeft veel energie.
Door Anne in Zweden
#3354022
Onze Laika likt ook regelmatig aan haar pootjes, ik heb het idee dat ze dan ook in een soort trance bezig is. Gewrichtspijnen heeft ze volgens mij niet, ze hupt en springt en doet wild wanneer we wandelen en loopt nooit mank. Als ik haar naam roep en 'nee' zeg terwijl ze aan het likken is, kijkt ze echt op van: heu? Ze houdt dan ook op met likken en gaat tevreden snurken.

Het lijkt me dat als Nelson misselijk is van het eten, dat hij ook niet graag zou eten? (Oké, hij is een lab... :biggrin2: ) Zou het juist omgekeerd kunnen zijn, dat hij lekker heeft gegeten en tevreden zijn snor nog even wil fatsoeneren na de maaltijd? Kun je het gedrag afbreken door zijn naam te roepen, of gaat hij daarna gewoon weer verder? Als hij verdergaat met likken, kan het dan zijn dat hij pijn in zijn pootjes heeft (weet niet of dat al aan de orde is gekomen in het topic)?

Wel fijn dat hij verder happy is. Minder fijn van de drollen. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3354029
Ik ben het eens met de rest; er zit echt verschil in likken.
Is het echt dwangmatig aan de poten zou ik toch ook eerder denken aan stressreductie.
Harry is een stresshondje en die kan ook heel dwangmatig likken/knagen aan zijn poten, afleiden gaat soms alleen door echt iets met hem te doen. Wat bij Harry daarin ook goed helpt is een nylabone. Daar gaat hij heel obsessief aan knagen maat je ziet hem er ook rustiger van worden en na een minuut of 10 doet hij de nylabone aan de kant.

Kan me zo voorstellen dat Nelson ook wel wat stress heeft en misschien uit dat op deze manier?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3354050
Stress zou absoluut kunnen. Vooral rond etenstijd is het gewoon moeilijk voor hem. Hij wil zó graag eten. De spanning bouwt dan behoorlijk op en hoewel ik dat probeer te voorkomen is hij tegen de tijd dat hij daadwerkelijk eten krijgt gewoon hysterisch.

Ik moet eerst de katten roepen (anders heeft Nelson niks meer, de goedzak) en dan begint het al. Kind in de kinderstoel, medicijnen klaarmaken, voer afwegen, voeren. Het gaat gewoon niet sneller. Maar hij is dan echt DRUK. Luistert nergens meer naar, ziet alleen nog eten. En dat gaat dan in een zo hoog mogelijk tempo naar binnen. Ik had hem zo'n speciale bak gegeven maar dat zorgt voor enorme frustratie. Ik gooi zijn eten nu dus gewoon over de stoep :(

Met barf had hij dit ook wel maar minder als nu. Dan schrokte hij zijn spiervlees en orgaan naar binnen maar ging dan ergens rustig liggen met een karkas. Kvv is wat dat betreft wel in één keer hap-slik-weg en het zou kunnen dat de spanning dan blijft hangen.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3354054
Krijgt hij nu brok of KVV? Bij brok zou je het misschien in een snuffelmat kunnen doen? Dan is hij er in ieder geval wat langer mee bezig.

Voor de rest: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:
Gebruikersavatar
Door Hope
#3354056
Kim_S schreef:Krijgt hij nu brok of KVV? Bij brok zou je het misschien in een snuffelmat kunnen doen? Dan is hij er in ieder geval wat langer mee bezig.

Voor de rest: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:
Hij krijgt nu brok. Het probleem met zo'n snuffelmat zijn de huisstofmijtten die daar ongetwijfeld komen feestvieren. Of zou dat meevallen?

Iedereen erg bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3354091
Dan denk ik toch dat het echt een stukje stress is, kauwen neemt ook stress weg dus dan had Nelson dat stukje ontlading bij het knagen van het karkas. Dat mist hij nu natuurlijk.
Is een nylabone een optie? Of zou dat toch allergie klachten kunnen opleveren? Of een andere stress ontlader?
Door Mijati
#3354094
Even meedenken, maar zou je het stressmoment niet kunnen verkorten door bv in een keer voor een week voer af te wegen? En ook de medicatie voor een week klaar zetten. In plaats van de poezen uit de buurt van Nelson te houden, zou je misschien Nelson even in de gang kunnen laten eten, dan hoef je ook de kleine niet in de kinderstoel te zetten.
Door Anne in Zweden
#3354098
Mijati schreef:Even meedenken, maar zou je het stressmoment niet kunnen verkorten door bv in een keer voor een week voer af te wegen? En ook de medicatie voor een week klaar zetten. In plaats van de poezen uit de buurt van Nelson te houden, zou je misschien Nelson even in de gang kunnen laten eten, dan hoef je ook de kleine niet in de kinderstoel te zetten.
Daar zat ik ook aan te denken, of het niet makkelijker zou zijn om eerst voer en medicijnen af te wegen, de katten op te sluiten, Linde in de stoel te zetten en dan pas Nelson te roepen?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3354106
Nelson hoef je niet te roepen. Die is eigenlijk altijd bezig met ,"misschien krijg ik straks wel eten". Ik gaf op barf altijd op de meest uiteenlopende tijden eten. Soms om 07:00 'ochtends, soms om 22:00 's avonds en alles wat daar tussenin zat. Het was in ieder geval ontzettend onvoorspelbaar. Hij kreeg ook 1x een grote maaltijd met karkas, spiervlees, orgaan en groenten.

Nu krijgt hij 2x per dag en dat is gewoon voorspelbaarder. Als hij één van ons beneden hoort komen zie je dat koppie denken " eten eten eten eteneteneteneten". Dan is hij door het dolle.

Medicijnen klaarleggen is een goede.
De kleine moet echt ergens vastgezet worden want hij vergeet gewoon op te letten en heeft haar al een aantal keer compleet ondersteboven gelopen met echt wel een harde smak en een dikke bult op een klein hoofdje als gevolg. Niet leuk zeg maar. Binnen eten zou kunnen, dan kunnen de poezen er niet bij.
Door Janie2
#3354108
Ik zie de kleine al gekegeld worden.
Wellicht dat 4 keer per dag eten geven zou schelen? Het gedrag, zo gefocust op eten, kan ook vanuit de maagpijn veroorzaakt worden.

Hier staat likken gelijk aan maagpijn/maagzuur, of daar misselijkheid bij zit weet ik niet. Ik vind misselijkheid iets dat moeilijk te zien is bij honden, zeker bij kliko’s die altijd blijven dooreten.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3354160
Ik heb hem vandaag meteen na het eten mee uit wandelen genomen. Gewoon rustig, in de straat, bekend terrein, niet aan de riem, eigen tempo. Hij heeft niet gelikt en ook geen gras gegeten.
Door Anne in Zweden
#3354163
Hope schreef:Ik heb hem vandaag meteen na het eten mee uit wandelen genomen. Gewoon rustig, in de straat, bekend terrein, niet aan de riem, eigen tempo. Hij heeft niet gelikt en ook geen gras gegeten.
Super! Zou heerlijk zijn als het probleem daarmee is opgelost!

Lieve Nelson. Dikke zoen op z'n lekkere neus! :-*
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door