Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Naat
#3192518
Het gaat om mijn 3-jarige gecastreerde teef.

Ze heeft altijd BARF gegeten, maar door te weinig tijd om het te halen, heb ik een tijd Lotgering gevoerd. Dit wordt bezorgt, dus was op dat moment lekker makkelijk.
Nu krijgen ze hier alweer een tijdje BARF. Echter is ze te dik sinds ik weer BARF voer en krijg ik haar niet dunner.

Op dit moment krijgt ze ongeveer:
320 gr vleesbot
130 gr spiervlees
130 gr orgaan
65 gr groentemix

Dit staat gelijk aan ongeveer 1,2% behoefte. Dit is al erg laag en ik durf niet zo goed nog lager te gaan. (Voor de periode van Lotgering kreeg ze 2,5% behoefte en dat ging altijd goed)
Ze weegt nu 54,7 kg en zou terug moeten naar tussen de 48 en 50 kg.

We zijn niet actiever dan dat we altijd geweest en ook niet minder actief. Ze is 1,5 geleden gecastreerd.

Is het verstandig om het terug te halen naar 1% behoefte? Of is dit wel erg laag?
Door enya13
#3192599
blijkbaar is dit voor jouw hond toch nog teveel. in elk geval [tijdelijk] minder voeren en evt. meer bewegen. een paar maanden 1 procent voeren is mss al genoeg hoop ik.
kies voor magere diersoorten en denk ook aan de evt. snacks die je geeft.
#3192605
Ik kreeg toen als tip om minder vleesbot te gaan voeren. Dat is nl vrij vet. 15% groenten voeren en dagelijks kokosolie geven. Bij de groentenmix ook rekenibg houden met zetmeelhoudende en suiker houdende groenten. Dus niet veel bataat en pompoen bijvoorbeeld. Er staat ook een duidelijk topic over.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3192703
Wat voor diersoorten voer je?

Ik vind 1,2% echt heel weinig en zou niet minderen. Is er de optie haar beweging wat op te schroeven? En wat krijgt ze aan snacks en extra's?

Ik verbaas me er ook een beetje over dat je op barf dit probleem krijgt. Lotgering staat bekend als erg vet (ook mijn persoonlijke ervaring, ik gaf er zo weinig als 600 gram per dag van, terwijl ik met barf op 800-1000 gram zit) en met barf kun je controle over je ingredienten aanhouden. Dus ik ben erg benieuwd naar wat ze nu allemaal precies krijgt aan diersoorten en extra's.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3192704
Bij mensen werkt het zo dat je lichaam in een soort spaarstand gaat als je stelselmatig te weinig eet. Als je dan een keer wat meer eet wordt het gelijk opgeslagen voor mindere tijden. Juist door structureel meer te gaan eten waardoor de stofwisseling goed op gang komt valt men dan af.
Geen idee of dit voor honden ook opgaat, maar misschien wel iets om over na te denken.
Door smulpaap
#3192751
Is het overgewicht niet ontstaan toen je hond nog Lotgering kreeg ?
Het verbaasd mij nl dat een hond op barf overgewicht krijgt
Welke diersoorten krijgt de hond nu ?

Ik zou in elk geval alle snacks en extraatjes voorlopig niet geven
En als het mogelijk is meer beweging
En als je hond wild lust zou ik dat geven , wild is veel minder vet
Een konijn uit de bio-industrie is vaak al vet
Een wild konijn is veel minder vet
En ik denk dat je zeker niet moet minderen , 1,2 % is erg weinig
En als je hond geen wild lust dan magere diersoorten
Gebruikersavatar
Door pike
#3193783
Ik zou ook zeker niet lager gaan zitten met voer, ik vind 1,2% al aan de lage kant ook voor zo'n grote hond. Als je zeker weet dat ze niet minder beweegt dan voorheen zou ik eens kritisch naar het voer kijken. Schrijf eens op wat je precies geeft dan valt er mogelijk iets zinnigs over te zeggen. Eventueel overtollig vet kan je van de karkassen snijden, pens kan ook behoorlijk veel vet bevatten wat je zo weg kan snijden. En sommige vleessoorten zijn nou ook eenmaal behoorlijk vet. Mocht je dat voeren dan zou ik overgaan op magere soorten spiervlees, geen vette karkassen en alles wat er aan flubbert wegsnijden. En wat al geopperd is: geen snacks. Wil je toch graag belonen geef dan stukjes gedroogde long. Long heeft niet veel voedingswaarde.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door