Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3085278
Ik heb hier een vraag gesteld over barfen, omdat mijn hondje wat problemen heeft met de maag/darmen:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg3084656

Mij is geadviseerd te gaan barfen, omdat dit wellicht de problemen kan oplossen.

In de rekenhulp kom je tot:

Hoeveelheid: 4% van 6 kilo = 240 gram per dag / 1680 gram per week
Rauw vleesbot 45% : 108gr p/dag
Groentes 10% : 24gr p/dag
Orgaanvlees 20% : 48gr p/dag
Spiervlees 25% : 60gr p/dag

In bovengenoemd topic zijn we tot dit menu gekomen:
Maandag:  108 gr. kipkarkas platgemept.
            24 gr. witlof gekookt.
            48 gr. orgaan, waarvan 24 gram runderpens, 8gr.rundernier, 8gr. kippenlever en 8gr.lamshart.
            60 gr. paardenspiervlees.
Dinsdag:  108 gr. eendennek platgemept.
            24 gr. andijvie gekookt.
            48 gr. orgaan, waarvan 24 gram geitenpens, 8gr. rundernier, 8gr.kippenlever en 8gr. lamshart.
            60 gr. konijnspiervlees.
Woensdag:  Een hele kwartel met ingewanden ongeveer 150 tot 250 gram.
Donderdag: 108 gr. Kipkarkas platgemept.
            24 gr. witlof gekookt.
            48 gr. orgaan, waarvan 24 gram runderpens, 8gr. rundernier, 8gr.kippenlever en 8gr. lamshart.
            60 gr.reespiervlees.
Vrijdag:  108 gr. eendennek platgemept.
            24 gr. andijvie gekookt.
            48 gr. orgaan, waarvan 24 gram geitenpens, 8gr. rundernier, 8gr.kippenlever en 8gr. lamshart.
            60 gr. kalkoenfilet.
Zaterdag:  108 gr. kipkarkas platgemept.
            24 gr. witlof gekookt.
            48 gr. orgaan, waarvan 24 gram runderpens, 8gr. rundernier, 8gr.kippenlever en 8gr. lamshart.
            60 gr. paardenspiervlees.
Zondag:    108 gr. kwartelkarkas platgemept.
            24 gr. andijvie gekookt.
            48 gr. orgaan, waarvan 24 gram geitenpens, 8gr. rundernier, 8gr.kippenlever en 8gr. lamshart.
            60 gr. konijnenspiervlees.

Nu wil ik graag op 1 adres bestellen en dit is http://www.versvoer.nl/producten/honden ... -producten geworden.
Heeft iemand ervaring met deze leverancier?
Op de mooie website zien de produkten er heel mooi uit en ook betaalbaar.

Om aan een beetje bestelling voor zo,n klein hondje te komen heb ik dit nodig:

1000 gram paardenvlees.
1000 gram konijnenvlees.
1000 gram reevlees.
6 hele kwartels met orgaan.
1000 gram runderpens.
500 gram rundernier.
1000 gram kippenlever.
500 gram lamshart.
1000 gram eendennekken.

De kalkoenfilet, kwartelkarkas en kipkarkas bestel ik bij de plaatselijke poelier.

Ik heb uitgerekend dat ik met deze bestelling voor twee maanden genoeg heb.

Nu is de vraag, hoe doe ik dat als ik alles in zulke kleine hoeveelheden moet portioneren?
Lijkt me veel werk voor twee maanden tegelijk en dat zal wel moeten, kan moeilijk iedere dag laten ontdooien.
Kun je dan alles eerst zo veel mogelijk laten ontdooien en dan weer invriezen.
Lijkt me dat ik wel even bezig ben....

Graag jullie meningen.
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op ma 30 mar 2015, 01:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3085290
[quote="Lazy Garfield"]
Lijkt me veel werk voor twee maanden tegelijk en dat zal wel moeten, kan moeilijk iedere dag laten ontdooien.
Kun je dan alles eerst zo veel mogelijk laten ontdooien en dan weer invriezen
[/quote]

Daar zijn we weer  :)

Als je een goed hakmes hebt dan kun je heel veel dingen ook bevroren goed snijden/hakken hoor.
Ik laat t even ontdooien en trek dan de stukken vlees van elkaar los. Om ijsvingers te voorkomen doe ik huishoud handschoenen aan. Vleesbot portioneer ik en doe ik voor twee dagen tegelijk in een zakje, 3dagen kan ook dat houdt je wel goed in de koelkast. Orgaan en spiervlees doe ik in muffinvormen, voor elke dag 1 "muffin". Ik vries het in de vorm weer in en na een dag of zo doe ik alles in een grote zipzak. Je kunt dan 1x per 2/3 dagen 1 vleesbot zakje en 3 "muffins" pakken en in de koelkast leggen.

kan die poelier niet aan niertjes komen (van een kalkoen of zo)?
#3085293
[quote="pluk"]
Daar zijn we weer  :)

Als je een goed hakmes hebt dan kun je heel veel dingen ook bevroren goed snijden/hakken hoor.
Ik laat t even ontdooien en trek dan de stukken vlees van elkaar los. Om ijsvingers te voorkomen doe ik huishoud handschoenen aan. Vleesbot portioneer ik en doe ik voor twee dagen tegelijk in een zakje, 3dagen kan ook dat houdt je wel goed in de koelkast. Orgaan en spiervlees doe ik in muffinvormen, voor elke dag 1 "muffin". Ik vries het in de vorm weer in en na een dag of zo doe ik alles in een grote zipzak. Je kunt dan 1x per 2/3 dagen 1 vleesbot zakje en 3 "muffins" pakken en in de koelkast leggen.

kan die poelier niet aan niertjes komen (van een kalkoen of zo)?
[/quote]

Zal eens vragen aan de poelier. Enne.......heb even gezocht op muffinvormen, mar hoe krijg je in zo,n klein vormpje 60 gram spiervlees?
24 gram orgaan zal nog wel gaan. Ik neem aan dat je bedoelt 1 vormpje voor spiervlees en 1 vormpje voor orgaan?
Weet jij waar die vormen goedkoop te krijgen zijn?
Door Ruisje
#3085295
Ja, da's een goeie... Ik weet dat je geadviseerd is om voorlopig elke dag alles (vleesbot, spier- en orgaanvlees en groenten te voeren. En dan kom je met een kleine hond op zulke minigrammetjes. ;)

Wat ik zou doen: Een halve dag ervoor uittrekken en alles verwerken tot dagporties. Spiervlees en vleesbot laat je iets ontdooien en met een kartelmes en snoeischaar (en hamer voor het platslaan) verwerken. Orgaanvlees laat je ook iets ontdooien, maar dat gaat een stuk sneller (met name lever en nier).
Per portie in een diepvrieszakje en die eventueel per week in een zipzak. (Kleine zakjes hebben de neiging weg te raken in een vriezer. ;) )
Gebruikersavatar
Door pluk
#3085297
Vormen heb ik van de action, de siliconen want dan kun je het vlees er weer uitdrukken.  Ik doe er 65 gram in en dan steekt t wel wat uit, maar werkt bij mij prima hoor. Omdat het toch altijd iets ontdooit, vriest het in de vormpjes weer aan elkaar.
Door Ruisje
#3085355
[quote="Lazy Garfield"]
Geitenpens niet te vet ivm problemen Saartje?
Is runderpens magerder?
[/quote]
Ik heb allebei en moet eerlijk bekennen dat ik runderpens vetter vind. Daar zitten vaak van die dikke repen vet tussen en die heb ik bij de geitenpens nog nooit gehad.
Weer een voordeel van ongemalen: te veel vet snij je er gewoon tussenuit. ;)
#3085359
[quote="Ruisje"]
Ik heb allebei en moet eerlijk bekennen dat ik runderpens vetter vind. Daar zitten vaak van die dikke repen vet tussen en die heb ik bij de geitenpens nog nooit gehad.
Weer een voordeel van ongemalen: te veel vet snij je er gewoon tussenuit. ;)
[/quote]

Oke dank je wel, dan bestel ik maar runder en geitenpens.
Heb het aangepast in het menu.
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op do 12 mar 2015, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
#3085361
Heb net de bestelling gedaan, wel dure verzendkosten (9,95), maar ja heb dan voor bijna twee maanden in huis en kon alles bestellen op dit adres.
ben heel benieuwd hoe het me gaat bevallen!!
Heb overigens nog geen ervaringen gehoord over deze leverancier.
Door Ruisje
#3085362
[quote="Lazy Garfield"]
Heb net de bestelling gedaan, wel dure verzendkosten (9,95), maar ja heb dan voor bijna twee maanden in huis en kon alles bestellen op dit adres.
ben heel benieuwd hoe het me gaat bevallen!!
Heb overigens nog geen ervaringen gehoord over deze leverancier.
[/quote]
Als het jou en Saartje bevalt kun je in de toekomst altijd hier of daar met een lijntje meedoen of samen met iemand in de buurt bestellen.
Ikzelf heb geen ervaring met de leverancier, maar er zijn wel bp-mensen die er bestellen.
#3085363
[quote="Ruisje"]
Als het jou en Saartje bevalt kun je in de toekomst altijd hier of daar met een lijntje meedoen of samen met iemand in de buurt bestellen.
Ikzelf heb geen ervaring met de leverancier, maar er zijn wel bp-mensen die er bestellen.
[/quote]

Heb ook puur maag besteld om door het eten te doen.
En als het helemaal fout gaat gooi ik alles weg!!!  :D
Door Lizzy
#3085392
Lazy Garfield schreef: Ik heb hier een vraag gesteld over barfen, omdat mijn hondje wat problemen heeft met de maag/darmen:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg3084656

Mij is geadviseerd te gaan barfen, omdat dit wellicht de problemen kan oplossen.
Door wie is je dat geadviseerd?
In de rekenhulp kom je tot:

Hoeveelheid: 4% van 6 kilo = 240 gram per dag / 1680 gram per week
Rauw vleesbot 45% : 108gr p/dag
Groentes 10% : 24gr p/dag
Orgaanvlees 20% : 48gr p/dag
Spiervlees 25% : 60gr p/dag
Ja, prima.
In bovengenoemd topic zijn we tot dit menu gekomen:
Maandag:  108 gr. kipkarkas platgemept.
            24 gr. witlof gekookt.
            48 gr. orgaan, waarvan 24 gram runderpens, 8gr.rundernier, 8gr. kippenlever en 8gr.lamshart.
            60 gr. paardenspiervlees.
Dinsdag:  108 gr. eendennek platgemept.
            24 gr. andijvie gekookt.
            48 gr. orgaan, waarvan 24 gram geitenpens, 8gr. rundernier, 8gr.kippenlever en 8gr. lamshart.
            60 gr. konijnspiervlees.
Woensdag:  Een hele kwartel met ingewanden ongeveer 150 tot 250 gram.
Donderdag: 108 gr. Kipkarkas platgemept.
            24 gr. witlof gekookt.
            48 gr. orgaan, waarvan 24 gram runderpens, 8gr. rundernier, 8gr.kippenlever en 8gr. lamshart.
            60 gr.reespiervlees.
Vrijdag:  108 gr. eendennek platgemept.
            24 gr. andijvie gekookt.
            48 gr. orgaan, waarvan 24 gram geitenpens, 8gr. rundernier, 8gr.kippenlever en 8gr. lamshart.
            60 gr. kalkoenfilet.
Zaterdag:  108 gr. kipkarkas platgemept.
            24 gr. witlof gekookt.
            48 gr. orgaan, waarvan 24 gram runderpens, 8gr. rundernier, 8gr.kippenlever en 8gr. lamshart.
            60 gr. paardenspiervlees.
Zondag:    108 gr. kwartelkarkas platgemept.
            24 gr. andijvie gekookt.
            48 gr. orgaan, waarvan 24 gram geitenpens, 8gr. rundernier, 8gr.kippenlever en 8gr. lamshart.
            60 gr. konijnenspiervlees.

Nu wil ik graag op 1 adres bestellen en dit is http://www.versvoer.nl/producten/honden ... -producten geworden.
Heeft iemand ervaring met deze leverancier?
Op de mooie website zien de produkten er heel mooi uit en ook betaalbaar.

Om aan een beetje bestelling voor zo,n klein hondje te komen heb ik dit nodig:

1000 gram paardenvlees.
1000 gram konijnenvlees.
1000 gram reevlees.
6 hele kwartels met orgaan.
1000 gram runderpens.
500 gram rundernier.
1000 gram kippenlever.
500 gram lamshart.
1000 gran eendennekken.

De kalkoenfilet, kwartelkarkas en kipkarkas bestel ik bij de plaatselijke poelier.

Ik heb uitgerekend dat ik met deze bestelling voor twee maanden genoeg heb.

Nu is de vraag, hoe doe ik dat als ik alles in zulke kleine hoeveelheden moet portioneren?
Lijkt me veel werk voor twee maanden tegelijk en dat zal wel moeten, kan moeilijk iedere dag laten ontdooien.
Kun je dan alles eerst zo veel mogelijk laten ontdooien en dan weer invriezen.
Lijkt me dat ik wel even bezig ben....

Graag jullie meningen.
Je menu ziet er prima uit. Mooie afwisseling. Ik zou ook wel gaan afwisselen in groentensoorten na een weekje of wat. Dat is het enige dat nog eenzijdig is. Pompoen, courgette: dat kun je nu al geven.

Wat het handigst is (denk ik) is de kiloverpakkingen even uit de vriezer halen en zo bevroren als mogelijk te verwerken in kleinere porties. Je moet het dus niet helemaal laten ontdooien. Een goed scherp, een bijltje: dat helpt je wel om het snel te kunnen verwerken.
#3085561
[quote="Lizzy"]
Door wie is je dat geadviseerd?
Ja, prima.
Je menu ziet er prima uit. Mooie afwisseling. Ik zou ook wel gaan afwisselen in groentensoorten na een weekje of wat. Dat is het enige dat nog eenzijdig is. Pompoen, courgette: dat kun je nu al geven.

Wat het handigst is (denk ik) is de kiloverpakkingen even uit de vriezer halen en zo bevroren als mogelijk te verwerken in kleinere porties. Je moet het dus niet helemaal laten ontdooien. Een goed scherp, een bijltje: dat helpt je wel om het snel te kunnen verwerken.
[/quote]

Lizzy, ja geadviseerd is een groot woord, wellicht verkeerde woordkeuze.
In het vorige topic werd daar hier en daar over gesproken omdat ik dan beter kan zien wat ik voer.
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op vr 13 mar 2015, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door