Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Ruisje
#3100654
[quote="Lazy Garfield"]
Maar die 1680 gram lijkt me teveel als ik zie dat Appie 250 gram krijgt en 8 kilo weegt.
Saartje weegt maar 5.8 kilo en er werd 240 gram geadviseerd.
[/quote]
Onze Lily weegt 6 kilo (exact 5.9 ;) ) Zij krijgt gemiddeld 250 gram barf per dag. Eén keer per week krijgt ze 100 gram haring of zalm.
#3100655
[quote="Ruisje"]
Onze Lily weegt 6 kilo (exact 5.9 ;) ) Zij krijgt gemiddeld 250 gram barf per dag. Eén keer per week krijgt ze 100 gram haring of zalm.
[/quote]

Oke ik begrijp dat dat voor iedere hond verschillend is.
Ik kijk het nog even aan, als ik de idee krijg dat ze te dik wordt ga ik wel minderen naar verhouding.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3100656
2% van 8 kg is 160 gr... Dus van Saartje is 2% 116 gr....... Ik ben eerst van die 2% uitgegaan, maar dat bleek dus te weinig te zijn.... Dus iedere x (weet niet meer om de hoeveel weken) iets meer erbij gedaan, tot hij iets 'dikker' werd en op 8 kilo bleef......
Het viel ons vorig jaar wel op, toen we terug van vakantie kwamen en Appie ophaalden bij mn schoonouders dat ie wat was afgevallen, terwijl ie hetzelfde had gegeten..... Bleek dat hij daar nog langer ging lopen dan met ons (en wij lopen als veel en lang met hem)  ;D.......
Door Ruisje
#3100666
[quote="Lazy Garfield"]
Oke ik begrijp dat dat voor iedere hond verschillend is.
Ik kijk het nog even aan, als ik de idee krijg dat ze te dik wordt ga ik wel minderen naar verhouding.
[/quote]
Kleine hondjes (zoals jouw Saartje en mijn Lily) eten vaak meer in verhouding dan grotere honden. Maar dat is daarnaast ook afhankelijk van andere dingen. Dus ja, met je ogen voeren. ;) Ik weet dat jou 240gr voor Saartje is geadviseerd omdat barf meestal minder vet is dan de gemiddelde KVV die je daarvoor gaf.
Laatst gewijzigd door Ruisje op vr 17 apr 2015, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3100709
Gewoon met de ogen voeren inderdaad. Scott weegt 7 kilo en eet maar 150-160 gram per dag. Krijgt hij meer dan is hij binnen notime te zwaar.

Vis voer ik trouwens 1x per week als onderdeel van het menu dus niet als extraatje. Ik geef 75 gr zalmkarkas en geef daarbij 75gr spiervlees.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3100967
Kan het overigens (veel) kwaad dat Appie 250 gr (zn dagelijkse hoeveelheid eten) vis krijgt 1x per week???? Zo ja, dan zal ik het idd moeten aanpassen, maar we merken niets aan hem dat het eventueel teveel is..... Hij krijgt ook 1 dg per week alleen maar pens, terwijl dat wel als orgaan berekend wordt.....
Door Ruisje
#3100986
[quote="CindyMayella"]
Kan het overigens (veel) kwaad dat Appie 250 gr (zn dagelijkse hoeveelheid eten) vis krijgt 1x per week???? Zo ja, dan zal ik het idd moeten aanpassen, maar we merken niets aan hem dat het eventueel teveel is..... Hij krijgt ook 1 dg per week alleen maar pens, terwijl dat wel als orgaan berekend wordt.....
[/quote]
Dat ligt eraan welke vette vissoort je voert. Een aantal vissoorten (waaronder haringachtigen) bevatten een enzym wat thiamine (vitamine B1) afbreekt. Zalm bevat dit enzym niet, maar de meeste zalm is gekweekt en zit vaak weer vol met antibiotica. Ik weet niet of er hier een lijstje op BP staat met welke vissoorten het enzym wel en niet bevatten...

Eén dag per week pens kun je dus niet vergelijken met 1 hele dag vis. Ik zou de vis echt terugbrengen naar 5-10% van het weekmenu van je hond.
#3103038
Saartje kreeg voorheen ongeveer 160/170 gram KVV per dag. Mij is geadviseerd van barf wat meer te geven, nl 4% ofwel 240 gram per dag.
Ik voer dat nu bijna een maand. Nu heb ik van verschillende kanten gehoord dat Saartje iets te dik is.
Heb dus besloten haar de komende maand maar 3% te voeren ofwel 180 gram per dag.
Aan orgaan krijgt ze nu nog 36 gram per dag die ik dan verdeeld heb over 18 gram pens, 6 gram lever, nier en hart.
Bij die 3% wordt dat dus nog minder.

Dat is me echt te veel werk zulke kleine porties maken.
Als ik het orgaan verdeel over 3 dagen per week zoals Pluk hier voorstelde en 4 dagen alleen spiervlees, zoals Pluk hier voorstelde is het gemakkelijker en zou het menu er als volgt uitzien:
Weekmenu Saartje:

Maandag: 
81 gr. kipkarkas platgemept.
18 gr. witlof gekookt.
81 gr. orgaan, waarvan 40 gram runderpens, 13gr.rundernier, 14gr. kippenlever en 14gr.lamshart.
Dinsdag:       
81 gr. eendennek platgemept.
18 gr. andijvie gekookt.
81 gr  paardenvlees
Woensdag: 
81 gr. parelhoenkarkas platgemept.
18 gr. courgette gekookt.
81 gr. orgaan, waarvan 40 gram runderpens, 13gr.rundernier, 14gr. kippenlever en 14gr.lamshart.
Donderdag: 
81 gr. Kipkarkas platgemept.
18 gr. bloemkool gekookt.
81 gr. sardientjes.
Vrijdag:         
81 gr. eendennek platgemept.
18 gr. witlof gekookt.
81 gr. orgaan, waarvan 40 gram runderpens, 13gr.rundernier, 14gr. kippenlever en 14gr.lamshart.
Zaterdag:       
81 gr. parelhoenkarkas platgemept.
18 gr. andijvie gekookt.
81 gr. konijnenspiervlees.
Zondag:         
81 gr. kipkarkas platgemept.
18 gr. broccoli gekookt.
81 gr. reespiervlees, andere week 81gr kalkoenspiervlees.


Binnenkort ga ik één dag alleen vis geven, ik denk sardientjes.
Vraag, heb ik dat goed begrepen zo?
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op ma 26 okt 2015, 01:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3103107
Daar zijn we weer  :biggrin2:

Als het barfen goed gaat dan hoef je niks meer plat te meppen hoor. Dat is alleen in het begin nodig.
Zal ik het portioneren nog makkelijker maken? Verdeel je orgaan bijvoorbeeld eens zo:
Dag1: 80 gram pens
Dag 2: 45 gram hart + 35 gram nier
Dag 3: 40 gram pens + 40 gram lever
Het is geen probleem als je nier en lever iets minder geeft.

Persoonlijk zou ik de orgaan en spiervlees dagen om en om doen. Kan niet onderbouwen waarom, maar voelt gewoon beter.

1 dag alleen vis is teveel. Zoals Ruisje al aangaf wordt 5-10% van het menu aangeraden. Je zou 1 dag een deel van de maaltijd kunnen vervangen door vis. Maar je kunt ook 1-2x per week een visje als extraatje geven.

Als je wil zou je ook nog konijnkarkas kunnen toevoegen aan je menu.

Verder zou je de groente meer kunnen varieren. Neem bijvoorbeeld bloemkool, broccoli, pompoen, courgette of asperge.
#3103134
[quote="pluk"]
Daar zijn we weer  :biggrin2:

Als het barfen goed gaat dan hoef je niks meer plat te meppen hoor. Dat is alleen in het begin nodig.
Zal ik het portioneren nog makkelijker maken? Verdeel je orgaan bijvoorbeeld eens zo:
Dag1: 80 gram pens
Dag 2: 45 gram hart + 35 gram nier
Dag 3: 40 gram pens + 40 gram lever
Het is geen probleem als je nier en lever iets minder geeft.

Persoonlijk zou ik de orgaan en spiervlees dagen om en om doen. Kan niet onderbouwen waarom, maar voelt gewoon beter.

1 dag alleen vis is teveel. Zoals Ruisje al aangaf wordt 5-10% van het menu aangeraden. Je zou 1 dag een deel van de maaltijd kunnen vervangen door vis. Maar je kunt ook 1-2x per week een visje als extraatje geven.

Als je wil zou je ook nog konijnkarkas kunnen toevoegen aan je menu.

Verder zou je de groente meer kunnen varieren. Neem bijvoorbeeld bloemkool, broccoli, pompoen, courgette of asperge.
[/quote]

Dat platmeppen doe ik nog even wel, heb het een keer niet gedaan en toen slikte ze het in één keer in.
Gevolg was dat ze ging kokhalzen , gelukkig kwam het terug.
Orgaan en spiervlees om en om ga ik doen, niet aan gedacht.
Als ik dan vis en een groentesoort erbij ga geven, zou het er dus zo uit kunnen zien:
Weekmenu Saartje:

Maandag: 
81 gr. kipkarkas platgemept.
18 gr. witlof gekookt.
81 gr. orgaan, waarvan 40 gram runderpens, 13gr.rundernier, 14gr. kippenlever en 14gr.lamshart.
Dinsdag:       
81 gr. eendennek platgemept.
18 gr. andijvie gekookt.
81 gr  paardenvlees
Woensdag: 
81 gr. parelhoenkarkas platgemept.
18 gr. courgette gekookt.
81 gr. orgaan, waarvan 40 gram runderpens, 13gr.rundernier, 14gr. kippenlever en 14gr.lamshart.
Donderdag: 
81 gr. Kipkarkas platgemept.
18 gr. bloemkool gekookt.
81 gr. sardientjes.
Vrijdag:         
81 gr. eendennek platgemept.
18 gr. witlof gekookt.
81 gr. orgaan, waarvan 40 gram runderpens, 13gr.rundernier, 14gr. kippenlever en 14gr.lamshart.
Zaterdag:       
81 gr. parelhoenkarkas platgemept.
18 gr. andijvie gekookt.
81 gr. konijnenspiervlees.
Zondag:         
81 gr. kipkarkas platgemept.
18 gr. broccoli gekookt.
81 gr. reespiervlees, andere week 81gr kalkoenspiervlees.


Is dit een goed menu?
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op vr 24 apr 2015, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3103182
Ziet er geweldig uit! Een (1) klein dingetje: ik zie 2 keer kool op een weekmenu staan (broccoli en bloemkool). Dat vind ik persoonlijk wat veel. Koolsoorten kunnen een negatieve uitwerking hebben op de schildklier dus dat zou ik echt beperken tot 2 keer (hooguit) per week. Ik zou iets van courgette nemen. Of waterkers. In plaats van.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3103210
[quote="Lizzy"]
Koolsoorten kunnen een negatieve uitwerking hebben op de schildklier dus dat zou ik echt beperken tot 2 keer (hooguit) per week.
[/quote]

Weer wat geleerd!

*gaatgelijkevenmenuaanpassen*
#3103239
Dank je Lizzy, menu aangepast.
Ow ja en vergat te melden dat ze 's avonds voor het slapen gaan een scheutje lauwe geitenmelk krijgt en sinds gisteren s' morgens een scheutje geitenyoghurt. Vindt ze erg lekker en is zacht voor de maag en goed voor de darmen, dus daar gaan we mee door.
#3103450
Zo,  aangepaste menu maar meteen geplasticeerd en op het vriezertje geplakt:

Afbeelding

Voor vandaag stond op het menu:
Parelhoenkarkas, orgaan waaronder pens, hart, lever, en nier en courgettes. Ging erin als koek

Afbeelding
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door