Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Beauceron
#2991179
Hey allemaal. Over iets minder dan 2 week halen wij onze Beauceron pup Jazz op.

Voor mij is het de eerste keer dat ik dit samenstel, ik heb nu een menu samengesteld uitgaande van dat ze 10 kilo zal zijn als we der ophalen en ze een kilo per week zal groeien.

Zouden jullie kunnen kijken of dit een goed menu is? Ik heb een menu gemaakt voor de eerste 5 weken dat we der hebben.

Week 1 10 kilo
Per dag 7% van 10 kilo = 700 gram
700 gram wordt onderverdeeld in:
50% bevleesde botten = 350 gram
25% spiervlees = 175 gram
15% orgaan = 105 gram
10% groente = 70 gram

Week 2 11 kilo
Per dag 7% van 11 kilo =  770 gram
770 gram wordt onderverdeeld in:
50% bevleesde botten = 385 gram
25% spiervlees = 193 gram
15% orgaan = 115 gram
10% groente = 77 gram

Week 3 12 kilo
Per dag 7% van 12 kilo = 840 gram
840 gram wordt onderverdeeld in:
50% bevleesde botten = 420 gram
25% spiervlees = 210 gram
15% orgaan = 126 gram
10% groente = 84 gram

Week 4 13 kilo
Per dag 7% van 13 kilo = 910 gram
910 gram wordt onderverdeeld in:
50% bevleesde botten = 455 gram
25% spiervlees = 228 gram
15% orgaan = 137 gram
10% groente = 91 gram

Week 5 14 kilo
Per dag 7% van 14 kilo = 980 gram
700 gram wordt onderverdeeld in:
50% bevleesde botten = 490 gram
25% spiervlees = 245 gram
15% orgaan = 147 gram
10% groente = 98 gram

Weekmenu
Maandag
Eenden nekken, Kipkarkas
Kalkoenfilet
Kippenhart, runderpens
Wortelen, broccoli, courgette
Ei

Dinsdag
Konijnkarkas, kipkarkas
Runderstoofvlees
Lamslever, Runderpens
Sperziebonen, bloemkool, aubergine
1 dessert lepel onbewerkte honing

Woensdag
Kwartelkarkas, Kipkarkas
Kalkoenfilet
Konijnen niertjes, runderpens
Wortelen, broccoli, courgette
Sardientje

Donderdag
Eenden nekken, Kipkarkas
Runderstoofvlees
Kippenhart, runderpens
Sperziebonen, bloemkool, aubergine
1 dessert lepel onbewerkte honing

Vrijdag
Konijnkarkas, kipkarkas
Kalkoenfilet
Lamslever, Runderpens
Wortelen, broccoli, courgette
Ei

Zaterdag
Kwartelkarkas, Kipkarkas
Runderstoofvlees
Konijnen niertjes, runderpens
Sperziebonen, bloemkool, aubergine
1 dessert lepel onbewerkte honing

Zondag
Eenden nekken, Kipkarkas
Kalkoenfilet
Kippenhart, runderpens
Wortelen, broccoli, courgette
Haring


Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Beauceron op ma 15 sep 2014, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2991210
Hoi!

Wat leuk, een pup! Het is ook zooooo leuk om ze te zien genieten op barf!
Trek je niet teveel aan van de richtlijn dat ze een kilo per week moeten groeien. Als ik dat met Nelson deed (en de fokker zei dat het toch echt nodig was) dan werd hij dik. Dus liet ik hem 800-900 gram groeien en bleef hij mooi wat aan de schrale kant. Misschien groeit jou pup juist wel harder, wie zal het zeggen.
Ik had zelf altijd wat rollen kvv in huis. Handig om de gewichten van de maaltijden wat op te krikken zonder dat je alles (opnieuw) moet portioneren.

Je percentrages zijn op zich goed voor een volwassen hond. Een pup geef je liever 45% vleesbot, 20% orgaan (waarvan de helft pens en de andere helft hart, nier en lever).
Ik mis een visje in je menu. Je pup kan twee keer per week als extra nog een haring eten, of een sardientje.
Verder vraag ik me af waarom je elke dag kipkarkas wil voeren? Je aandeel kip is zo behoorlijk groot.

Orgaan voer je keurig elke dag. Voor een pup is dat echt beter dan 4 x per week.
Nou mag je ook gerust 5 keer orgaan geven en 2 keer pens. Ik vind dat zelf wel fijner met portioneren (ik vind portioneren van pens echt bah.)

Verder ziet het er keurig uit, lekker afwisselend!
Ik zou echt iets van kvv ofzo bij halen om eventueel toe te voegen. Stel dat hij geen 7, maar 8 % nodig heeft dan kan je alles weer opnieuw gaan snijden.  :P
Door Beauceron
#2991225
Vis wil ik gaan voeren op woensdag en zondag zoals ik in het menu had staan. Waarom 5% meer orgaan en minder vleesbot?

Ik heb veel kip in het menu omdat ik daar veel van heb maar dat zou ik ook makkelijk voor eenden nekken kunnen wijzigen. Is er een reden dat veel kip niet goed is?

Ik krijg een rol KVV mee maar wil wel zo veel mogelijk barf voeren aangezien een goede KVV bij mij in de buurt niet zo makkelijk te krijgen is. Maar wel een goede tip mocht ik idd dingen moeten aanvullen.
Laatst gewijzigd door Beauceron op ma 15 sep 2014, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2991249
[quote="Beauceron"]
Vis wil ik gaan voeren op woensdag en zondag zoals ik in het menu had staan. Waarom 5% meer orgaan en minder vleesbot?

Ik heb veel kip in het menu omdat ik daar veel van heb maar dat zou ik ook makkelijk voor eenden nekken kunnen wijzigen. Is er een reden dat veel kip niet goed is?

Ik krijg een rol KVV mee maar wil wel zo veel mogelijk barf voeren aangezien een goede KVV bij mij in de buurt niet zo makkelijk te krijgen is. Maar wel een goede tip mocht ik idd dingen moeten aanvullen.
[/quote]

In orgaan zitten de meeste vitaminen, en veel pups krijgen moeite met hun ontlasting op 50% vleesbot, vandaar. De vis had ik helemaal overheen gekeken, sorry.
Kip is natuurlijk toch wel een erg bio-industrie dier en staat in de allergie lijst op nummer 1. Er wordt veel gestrooid met bijvoorbeeld antibiotica en dat is toch wat minder ideaal. Een staat op nummer 2, maar over het algemeen is 'te' natuurlijk nooit goed. Nou weet ik niet hoeveel je wil geven op een dag hoor. Stel je geeft 300 gram vleesbot en daarvan geef je 100 gram kip dan is het een ander verhaal dan wanneer je van die 300 gram 200 gram kip gaat voeren.

Hier voer ik ook alleen barf aan de pup, maar ik heb wel gemerkt dat een rol kvv in de diepvries erg makkelijk is. Pup heeft een keer diarree of je wil hem om een andere reden een keer een lichtere maaltijd geven en dan vind ik kvv toch wel praktisch. Ook voor het portioneren vond ik het makkelijk.
Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2991586
Hoiii ;)
Voor een eerste menu al heel erg goed!
Ik zou het gewoon op 1 bot soort per dag houden, niet té moeilijk doen ;) dus kipkarkas minderen naar bijv 2 dagen
Als ik groentenmix maak voor zeg een maand, gooi ik alle groenten bij elkaar in de sapcentrifuge en heb ik dus 1 groot papje. Het is veeeeel werk als je ook daar allemaal verschillende zakjes gaat maken van verschillende groenten
Dus ook daar iets makkelijker mag hoor :)
Qua orgaan zou ik idd 5x gewoon orgaan geven en 2x pens
Verder hartstikke goed hoor, enne honing is toppie :)
Door Beauceron
#2991662
Ok het nieuwe weekmenu wordt dan dus:

Weekmenu
Maandag
Eenden nekken
Kalkoenfilet
Kippenhart
Wortelen, broccoli, courgette, sperziebonen, aubergine
Ei

Dinsdag
Konijnkarkas
Runderstoofvlees
Lamslever
Wortelen, broccoli, courgette, sperziebonen, aubergine
1 dessert lepel onbewerkte honing

Woensdag
Kipkarkas
Kalkoenfilet
Runder pens
Wortelen, broccoli, courgette, sperziebonen, aubergine
Sardientje

Donderdag
Kwartel karkas
Runderstoofvlees
Konijnen niertjes
Wortelen, broccoli, courgette, sperziebonen, aubergine
1 dessert lepel onbewerkte honing

Vrijdag
Eenden nekken
Kalkoenfilet
Lamslever
Wortelen, broccoli, courgette, sperziebonen, aubergine
Ei

Zaterdag
Kipkarkas
Runderstoofvlees
Kippenhart
Wortelen, broccoli, courgette, sperziebonen, aubergine
1 dessert lepel onbewerkte honing

Zondag
Konijnkarkas
Kalkoenfilet
Runder pens
Wortelen, broccoli, courgette, sperziebonen, aubergine
Haring

Dit is inderdaad een stuk makkelijker geven en ook wel fijn om niet elke dag pens te hoeven te snijden :)
Ik zal dan eerst 45% vleesbot, 25% spiervlees, 20% orgaan, 10% groente voeren en kijken hoe haar ontlasting daar op is. En eventueel naar 50% vleesbot gaan mocht haar ontlasting goed zijn.
Door YazzF
#3391346
Kan ik dit oude topic een schopje omhoog geven voor een soortgelijke vraag of liever een nieuw topic openen?
In het nieuwe jaar krijgen wij namelijk een Beauceron pup erbij. :wiggle:

Pups worden door de fokker afgespeend op combi van kvv en barf.
Is het pupmenu in dit topic nog up-to-date? Ook qua percentages i.c.m. leeftijd/groei?

Wij willen wel een iets andere verdeling (10% orgaan, 10% pens, 10% groentemix, 25% spiervlees, 45% vleesbot). Daarnaast zal hier ook zalm gegeven worden (pups hebben van de week al voor een eerste keer mogen trekken aan een zalmlijf ) en geen aubergine maar eerder andijvie o.id.
En liever geen nekken i.v.m. de andere hond die nog wel eens hap-slik-weg doet ...
Verder zijn wij ook gewend om (met mate) wat kruiden mee te nemen in de mix: peterselie, oregano, knoflook. Ik zie dat hier niet staan in het menu, kan dat ook voor een pup?

Zijn er nog supplementen die jullie aanbevelen in de eerste periode? Of andere zaken?

Heb al een mooi schema gemaakt in Excel zodat ik het kan bijhouden en de fokker ook al bevraagd :biggrin2: , maar het is voor ons al weer een lange tijd geleden dat we een pup hebben gehad dus ik ben toch een beetje onzeker. Ook over vleesbotten geven, ben dan ineens bang voor het stikgevaar en wat kan ik wel geven en wat nog niet of wat kan ik beter even inknippen of platslaan. Zullen de 'moedergevoelens' wel zijn ;D ;D
Door Lizzy
#3391354
YazzF schreef: wo 11 dec 2019, 23:05 Kan ik dit oude topic een schopje omhoog geven voor een soortgelijke vraag of liever een nieuw topic openen?
In het nieuwe jaar krijgen wij namelijk een Beauceron pup erbij. :wiggle:
Wat jij prettig vindt! Van mij mag het beide.

Gefeliciteerd met je pup!
Pups worden door de fokker afgespeend op combi van kvv en barf.
Dan denk ik dat ik wel weet door wie jou pup gefokt is :) !
Is het pupmenu in dit topic nog up-to-date? Ook qua percentages i.c.m. leeftijd/groei?

Wij willen wel een iets andere verdeling (10% orgaan, 10% pens, 10% groentemix, 25% spiervlees, 45% vleesbot). Daarnaast zal hier ook zalm gegeven worden (pups hebben van de week al voor een eerste keer mogen trekken aan een zalmlijf ) en geen aubergine maar eerder andijvie o.id.
En liever geen nekken i.v.m. de andere hond die nog wel eens hap-slik-weg doet ...
Verder zijn wij ook gewend om (met mate) wat kruiden mee te nemen in de mix: peterselie, oregano, knoflook. Ik zie dat hier niet staan in het menu, kan dat ook voor een pup?
Deze percentages (die jij geeft) zijn prima! Je kunt prima kruiden geven maar wees wel een beetje voorzichtig met de hoeveelheden. Hele kleine beetjes. Peterselie kun je gerust wel een bosje van door je groentenmix gooien maar oregano is sterk spul en moet je voorzichtig doseren. Knoflook idem.

1/2 tot 1 teentje knoflook per dag per 10 kg lichaamsgewicht hond. En voor een pup nam ik echt niet meer dan 1/2 teentje.
Zijn er nog supplementen die jullie aanbevelen in de eerste periode? Of andere zaken?
Nou, eigenlijk niet. Je gaat zalm geven. Ik zelf zou ook 1 keer per week een klein sardientje of panharing geven. Voldoende omega 3 is belangrijk en vitamine D is belangrijk (geen vitamine D pillen geven hoor!). Mag de hoeveelheid vette vis ook weer geen 10% overschrijden. Ik zou ook twee eitjes per week willen aanbevelen.
Heb al een mooi schema gemaakt in Excel zodat ik het kan bijhouden en de fokker ook al bevraagd :biggrin2: , maar het is voor ons al weer een lange tijd geleden dat we een pup hebben gehad dus ik ben toch een beetje onzeker. Ook over vleesbotten geven, ben dan ineens bang voor het stikgevaar en wat kan ik wel geven en wat nog niet of wat kan ik beter even inknippen of platslaan. Zullen de 'moedergevoelens' wel zijn ;D ;D
Ja, dit is normaal hoor :biggrin2: . Ik vind karkassen van kleine dieren nog steeds het best. Kwartel, parelhoen, kip, eend, konijn, etc. En hoe makkelijker jij het voor je hond maakt om zo naar binnen te werken: hoe sneller zij dat ook zullen doen. Ik gaf ze dus zo en ik gaf pup absolute privacy tijdens het eten. Jij moet er zelf wel bij in de buurt blijven maar andere honden in de buurt: no no. En het dan pup gewoon zelf uit laten zoeken.
Door YazzF
#3391372
Lizzy schreef: do 12 dec 2019, 08:26 Wat jij prettig vindt! Van mij mag het beide.

Gefeliciteerd met je pup!


Dan denk ik dat ik wel weet door wie jou pup gefokt is :) !
Dankjewel. Zijn zo verheugd dat we weer een Beauce mogen verwelkomen in ons leven.
En, ja de Beauceron-wereld is ook niet zo heel groot. Ik ben erg blij met deze fokker, is een andere dan waar onze eerste Beauce vandaan kwam, maar ze hebben wel een link met elkaar en zijn beide zo kundig. Heel fijn om bij zulke kundige fokkers een hond te mogen halen, ook voor mijn plotselinge onzekerheid ;)
Lizzy schreef: do 12 dec 2019, 08:26 Deze percentages (die jij geeft) zijn prima! Je kunt prima kruiden geven maar wees wel een beetje voorzichtig met de hoeveelheden. Hele kleine beetjes. Peterselie kun je gerust wel een bosje van door je groentenmix gooien maar oregano is sterk spul en moet je voorzichtig doseren. Knoflook idem.

1/2 tot 1 teentje knoflook per dag per 10 kg lichaamsgewicht hond. En voor een pup nam ik echt niet meer dan 1/2 teentje.
Top. Ja, kruiden geven we heel minimaal. Ik gooi het meestal door de mix als er wat over is als ik Indisch of Italiaans kook. Stukje gember zonder schil mag ook he?
Lizzy schreef: do 12 dec 2019, 08:26 Nou, eigenlijk niet. Je gaat zalm geven. Ik zelf zou ook 1 keer per week een klein sardientje of panharing geven. Voldoende omega 3 is belangrijk en vitamine D is belangrijk (geen vitamine D pillen geven hoor!). Mag de hoeveelheid vette vis ook weer geen 10% overschrijden. Ik zou ook twee eitjes per week willen aanbevelen.
Sardientjes zullen ze hier ook krijgen en eitjes ook. Onze andere hond is alleen niet zo van de schaal en rauw ei, maar wel heel gek op een gekookt eitje.
Lizzy schreef: do 12 dec 2019, 08:26 Ja, dit is normaal hoor :biggrin2: . Ik vind karkassen van kleine dieren nog steeds het best. Kwartel, parelhoen, kip, eend, konijn, etc. En hoe makkelijker jij het voor je hond maakt om zo naar binnen te werken: hoe sneller zij dat ook zullen doen. Ik gaf ze dus zo en ik gaf pup absolute privacy tijdens het eten. Jij moet er zelf wel bij in de buurt blijven maar andere honden in de buurt: no no. En het dan pup gewoon zelf uit laten zoeken.
Gelukkig, dan ben ik niet raar ;D ;D. We zullen de honden apart laten eten in het begin, zeker omdat onze andere hond graag een hapje meepikt bij een ander. Tot welke leeftijd liet jij de pup alleen eten?

Bedankt ook voor je snelle reactie!
Door Lizzy
#3391446
YazzF schreef: do 12 dec 2019, 11:37 Dankjewel. Zijn zo verheugd dat we weer een Beauce mogen verwelkomen in ons leven.
En, ja de Beauceron-wereld is ook niet zo heel groot. Ik ben erg blij met deze fokker, is een andere dan waar onze eerste Beauce vandaan kwam, maar ze hebben wel een link met elkaar en zijn beide zo kundig. Heel fijn om bij zulke kundige fokkers een hond te mogen halen, ook voor mijn plotselinge onzekerheid ;)
Nee, dat is waar, dat wereldje is ook niet zo groot. Fijn he, om een fokker te hebben waar je op terug kunt vallen!
Top. Ja, kruiden geven we heel minimaal. Ik gooi het meestal door de mix als er wat over is als ik Indisch of Italiaans kook. Stukje gember zonder schil mag ook he?
Gember mag ook, zeker! Ik gooi altijd een stuk gember door de mix.
Sardientjes zullen ze hier ook krijgen en eitjes ook. Onze andere hond is alleen niet zo van de schaal en rauw ei, maar wel heel gek op een gekookt eitje.
Hier vinden ze de schaal ook niet lekker. Maar het bevat super goede stoffen. Wat ik doe: ik leg het ei in warm water, de schil lijkt dan wat zachter te worden. Ik tik het ei kapot in de bak en verkruimel de schil tot kleine stukjes en dat meng ik door het vlees. Dan eten ze het wel op.
Gelukkig, dan ben ik niet raar ;D ;D. We zullen de honden apart laten eten in het begin, zeker omdat onze andere hond graag een hapje meepikt bij een ander. Tot welke leeftijd liet jij de pup alleen eten?

Bedankt ook voor je snelle reactie!
Heel eerlijk? Mijn volwassen honden eten ook altijd apart van elkaar. Ik houd met vleesbot niet van enige vorm van concurrentie onderling....

Graag gedaan!
Gebruikersavatar
Door chipjolie
#3391508
YazzF schreef: wo 11 dec 2019, 23:05 Kan ik dit oude topic een schopje omhoog geven voor een soortgelijke vraag of liever een nieuw topic openen?
In het nieuwe jaar krijgen wij namelijk een Beauceron pup erbij. :wiggle:

Pups worden door de fokker afgespeend op combi van kvv en barf.
Is het pupmenu in dit topic nog up-to-date? Ook qua percentages i.c.m. leeftijd/groei?

Wij willen wel een iets andere verdeling (10% orgaan, 10% pens, 10% groentemix, 25% spiervlees, 45% vleesbot). Daarnaast zal hier ook zalm gegeven worden (pups hebben van de week al voor een eerste keer mogen trekken aan een zalmlijf ) en geen aubergine maar eerder andijvie o.id.
En liever geen nekken i.v.m. de andere hond die nog wel eens hap-slik-weg doet ...
Verder zijn wij ook gewend om (met mate) wat kruiden mee te nemen in de mix: peterselie, oregano, knoflook. Ik zie dat hier niet staan in het menu, kan dat ook voor een pup?

Zijn er nog supplementen die jullie aanbevelen in de eerste periode? Of andere zaken?

Heb al een mooi schema gemaakt in Excel zodat ik het kan bijhouden en de fokker ook al bevraagd :biggrin2: , maar het is voor ons al weer een lange tijd geleden dat we een pup hebben gehad dus ik ben toch een beetje onzeker. Ook over vleesbotten geven, ben dan ineens bang voor het stikgevaar en wat kan ik wel geven en wat nog niet of wat kan ik beter even inknippen of platslaan. Zullen de 'moedergevoelens' wel zijn ;D ;D
Gefeliciteerd! Leuk een nieuwe pup! Waar komt je eerste en nu deze vandaan? Zo veel hoor je nog niet dat ze op vers afgespeend worden (en zoveel Beauceron nesten zijn er niet :biggrin2: )
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door