Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Nadia
#2910062
Omdat Storm (waarschijnlijk) op een (tijdelijk) leversparend dieet gaat. Heb ik even wat geknutseld.

Willen jullie even mee kijken of ik de puzzel compleet heb?

500gr per dag --> 3500 gr per week
30% Vleesbot = 1050 gr per week --> 150 gr per dag
20 % Spiervlees = 700 gr per week --> 100 gram per dag
35 % havermout = 1225 gr per week --> 175 gram per dag (ik ga er vanuit dat ik gekookt gewicht neem?)
15 % Groente = 525 gr per week --> 75 gram per dag

Maandag:
150 gr kwartel karkas 100 gram witvis (bijvoorbeeld koolvis/kabeljauw) 75 gram groente mix 175 gram havermout
Extra: 1 ei

Dinsdag:
150 gr konijn karkas 100 gr ganzenspiervlees 75 gram groente mix 175 gram havermout
Extra: 1 theelepel orgaan (hart)

Woensdag:
150 gr parelhoen 100 gr mager kalfsvlees 75 gram groente mix 175 gram havermout

Donderdag:
150 gr kipkarkas/nek 100gr kalkoenvlees 75 gram groente mix 175 gram havermout
Extra: 3 scheppen hüttenkäse

Vrijdag:
150 gr fazantenbout (zonder vel) 100gr kalkoenvlees 75 gram groente mix 175 gram havermout
Extra: 1 ei

Zaterdag:
150 gr konijn karkas 100 gr mager kalfsvlees 75 gram groente mix 175 gram havermout
Extra: 1 theelepel orgaan (hart/nier)

Zondag:
150 gr parelhoen karkas 100 gr kipfilet 75 gram groente mix 175 gram havermout

Ik vraag me alleen af of ik misschien beter 1 x kalfsvlees beter kan vervangen door een keer extra vis? Ik zou (als ik 5% aanhoud 175 gram vis per week kunnen voeren). Of misschien 1 x kalf/vis 50/50? Maar dat vind ik wel omslachtig.

Ook word er ondersteund met mariadistel.
Laatst gewijzigd door Nadia op za 19 apr 2014, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2910162
Dit ziet er hartstikke goed uit Nadia! En ik vind het kalfsvlees prima, alleen durf ik niet met zekerheid te zeggen of dit toch niet aangemerkt moet worden als rood vlees...? Kalf is natuurlijk toch gewoon 'baby koe'.....
Door Nadia
#2910163
Ja ik twijfelde daar ook een beetje tussen. Ik heb daarnet prachtig mooi kalfsvlees gehaald a 10 euro de kilo ::)
Dan schrap ik 1x kalf en doe ik daar gans voor in de plaats.

Ik kon niet vinden hoe het zit met haas. Wel de discussie over wild konijn gevonden. Maar haas??

Thnx Lizzy!
Door Lizzy
#2913920
[quote="Nadia"]
Ja ik twijfelde daar ook een beetje tussen. Ik heb daarnet prachtig mooi kalfsvlees gehaald a 10 euro de kilo ::)
Dan schrap ik 1x kalf en doe ik daar gans voor in de plaats.

Ik kon niet vinden hoe het zit met haas. Wel de discussie over wild konijn gevonden. Maar haas??

Thnx Lizzy!
[/quote]

Oeps. Ik heb deze gemist. Ik vond deze:

Soorten vlees

Orgaanvlees: Dit lijkt me duidelijk, dit zijn de eetbare organen van dieren zoals nieren, leren en zwezerik.

Verwerkt vlees: Dit soort vlees wordt door de meeste mensen dagelijks gegeten. Spek, salami, ham, wordt en paté vallen bijvoorbeeld allemaal onder de noemer verwerkt vlees.

Wit vlees: Wit vlees is het spiervlees van gevogelte en pluimvee. Hieronder vallen bijvoorbeeld kip, kalkoen, konijnen, kwartels en fazanten.

Rood vlees: Alle het soort vlees wat je kan bedenken wat niet onder een van de hierboven genoemde categorieën valt is dus eigenlijk rood vlees. Rood vlees is het spiervlees van zoogdieren. Hier valles bijvoorbeeld varkens, runderen, reeën, schapen, geiten, paarden en hazen onder. Ook sommige soorten eenden, duiven en struisvogels vallen onder de categorie rood vlees.

Er is een groot verschil wat rood vlees van wit vlees onderscheid. Rood vlees bevat veel myoglobine en wit vlees niet.

Bron: http://www.optimalegezondheid.com/is-ro ... uist-niet/
Door Nadia
#2913980
Thnx. :)

Gisteren zijn we naar de da geweest. Om een lang verhaal kort te maken, ze heeft geen leverontsteking en het is gissen waar de lever zo op heeft gereageerd.

Ze raden aan om voor 2 weken een lever besparend menu aan te houden en dan langzaam over op het eigen voer. Wat we dus ook gaan doen.
Al met al was het wel erg interessant om me eens in deze materie te verdiepen :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door