Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Nina013
#2660137
Ik ben erg benieuwd wat voor groentemixen jullie maken.
Heb al een heel lijstje wat er allemaal in kan maar ben wel benieuwd hoe jullie het doen.
Welke verhouding en hoeveelheden bijvoorbeeld. Geen idee hoeveel groente mix je krijgt van 3 wortels een kroot en een stronk broccoli.... (Niet dat dit een volledige mix is maar ff voor het idee)
Weer eens wat anders dan recepten voor cupcakes...
Door Lizzy
#2660866
Ik gooi in de regel zo'n 10 tot 15 verschillende groentes door elkaar, bij elkaar iets van 6 of 7 kg en dan heb ik voor een paar weken mix voor 4 Dalmatische Honden.

Bijv. 1 kg wortelen, 1 stronk andijvie, 2 courgettes, 2 komkommers, 1 bolletje knoflook, 2 zakken waterkers, 1 kg sperziebonen, 1 pompoen, 1 kg appels, 3 bietjes, 2 bakjes alfalfa, 5 stronken witlof, 1 flinke stronk broccoli.

Zoiets.
Door Mister B.
#2660919
Bij mij zit er nu in : andijvie,waterkers,bloemkool,brocolli,witloof,courgetten,knolselder,wortelen,zoete aardappel en paar teentjes look  ;)
Door Lizzy
#2660959
[quote="TessaThomas"]
Lizzy, jij hebt toch ook een 'recept' voor groentemix bij honden die het niet eten?  :biggrin2:
[/quote]

Niet dat ik weet. Ja, je kunt een mix maken met wat makkelijke groeten zoals wortel, pompoen, gekookte sperzieboontjes, bietjes, andijvie, witlof. Maar ik merk dat mijn honden al mijn mixen gewoon opeten. Zelfs logee honden die groenten weigeren. Komt het door het apparaat? Doordat ik de groenten + vlees al in de ochtend met elkaar meng (en dan in de middag de boel te eten geef)? Zeg het maar :biggrin2:!
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2661005
[quote="TessaThomas"]
Lizzy, jij hebt toch ook een 'recept' voor groentemix bij honden die het niet eten?  :biggrin2:
[/quote]

mijn laatste groentemix van rode bieten, witlof, courgette en sperziebonen vinden ze zo goor, dat ze het zelfs met veel yoghurt erdoor niet eens eten.  >:(
Door Parelridder
#2661010
Ik gebruik minimaal 8 soorten groenten en kom er meestal op ca. 10.
Wat in de huidige mix zit (en ze wijken niet sterk af van elkaar) was:
- 2 dikke broccoli's (altijd max. 1 koolsoort, i.p.v. broccoli soms bijv. paksoi)
- een paar ons verse sperzieboontjes (gekookt, zonder zout uiteraard, altijd max. 1 soort boontjes, i.p.v. sperzieboontjes soms tuinboontjes)
- 1 flinke biologische pompoen of anders een flespompoen of als ze kleiner zijn danwel in de aanbieding neem ik er 2, want vinden ze erg lekker
- 3 dikke struiken witlof
- 2 flinke courgettes
- 1 knolselderij (groente onder de grond)
- 2 pastinaken (groente onder de grond, afgewisseld met 5 rode bieten en soms winterwortel)
- 1 struikje bleekselderij
- 3 paprika's (liefst rode puntpaprika's, de punt p. laten zich het beste malen)
- 1 venkel

Ze krijgen dagelijks groenten en van deze hoeveelheid maak ik voldoende voor een maand. De vitaminen van rauw ingevroren groenten lopen na die tijd terug, dus ik maak graag maandelijks verse.
De hoeveelheid die je nodig hebt zou je kunnen uitrekenen. zelf vul ik m'n mandje en op de een of andere manier komt het dan steeds uit.. 't Is een talent ::) :biggrin2:
Door Parelridder
#2661014
Hier zijn ze dól op groente, alleen mag er geen koolraap door zitten. 1 Koolraapje in de hele mix en ze vinden 'm heel erg BLEGH :yucky:
Als ik groentenmix maak mogen ze stukjes van e.e.a. snoepen (repen punt paprika worden giga gewaardeerd!) en for fun tot brokkeltjes snipperen (pompoen en knolselderij). De mengkommen mogen uitlikken en dat is smullen!!
Ik marineer het niet in vlees, meng er ook geen yoghurt of wat anders doorheen. Het gaat naast het vlees enz. bij hun avondmaaltijd en wordt heerlijk opgesnoept.
Vorige keer heb ik het zelf maar eens geproefd, want het ruikt zoooooo lekker! En nu werd het eigenlijk wel eens tijd om te weten hoe dat smaakte. Dat kan ik een ieder van harte afraden.. Mijn mix ziet er heerlijk uit, maar ruikt een h\éél stuk lekkerder dan dat het smaakt! Zo fris en kruidig als de geur is, zo gronderig is de smaak.. Maar goed, grondsmaak lijkt de dames bijzonder te bevallen :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2661016
[quote="Parelridder"]
Hier zijn ze dól op groente, alleen mag er geen koolraap door zitten. 1 Koolraapje in de hele mix en ze vinden 'm heel erg BLEGH :yucky:
Als ik groentenmix maak mogen ze stukjes van e.e.a. snoepen (repen punt paprika worden giga gewaardeerd!) en for fun tot brokkeltjes snipperen (pompoen en knolselderij). De mengkommen mogen uitlikken en dat is smullen!!
Ik marineer het niet in vlees, meng er ook geen yoghurt of wat anders doorheen. Het gaat naast het vlees enz. bij hun avondmaaltijd en wordt heerlijk opgesnoept.
Vorige keer heb ik het zelf maar eens geproefd, want het ruikt zoooooo lekker! En nu werd het eigenlijk wel eens tijd om te weten hoe dat smaakte. Dat kan ik een ieder van harte afraden.. Mijn mix ziet er heerlijk uit, maar ruikt een h\éél stuk lekkerder dan dat het smaakt! Zo fris en kruidig als de geur is, zo gronderig is de smaak.. Maar goed, grondsmaak lijkt de dames bijzonder te bevallen :biggrin2:
[/quote]

met wat voor apparaat maak jij je groentemix?
Ik gebruik een blender, en ik vermoed zo dat ze het daarom niet lusten, ik vind nog regelmatig grotere stukken terug in m'n mix.
Door Parelridder
#2661030
Ik heb in 2011 een Tomado sapcentrifuge gekocht bij de Blokker (http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 40.15.html). Dat scheelt me iedere maand een halve dag tijd t.o.v. het malen met de keukenmachine (in een poging het fijner te krijgen) en geeft moeiteloos een véél fijner resultaat dan ik met de keukenmachine ooit bereikte. Ik ben verschrikkelijk blij met dat ding!
Ik heb even voor je op het www gekeken, om te laten zien wat voor eentje het is en zag dat ze nu een soortgelijke van Bosch in de aanbieding hebben: http://www.blokker.nl/webapp/wcs/stores ... tId=137051
Door Annemarie Rijnveld
#2661031
[quote="*Dorothea*"]
met wat voor apparaat maak jij je groentemix?
Ik gebruik een blender, en ik vermoed zo dat ze het daarom niet lusten, ik vind nog regelmatig grotere stukken terug in m'n mix.
[/quote]
Probeer het eens met de staafmixer van Braun, de nieuwe dan, ik vind het super werken en zeer snel ook. Je gooit alles in een grote bak en de staafmixer er bij en pureren maar.

De blender vond ik een heidens karwei, evenals de juicer.
Door Nina013
#2661211
Erg leuk en leerzaam om alle reacties te lezen.
Ik dacht met een soort of 5 al een heel eind te zijn maar zie dat jullie er flink meer in doen.
Komt waarschijnlijk omdat ik zelf ook een hekel heb aan groente haha! Hopelijk heeft Enzo dat niet door  ;)

Ik dacht het in eerste instantie idd met een staafmixer te proberen. Die heb ik namelijk nog liggen...
Door EdwinK
#3421331
Lizzy schreef:Ik gooi in de regel zo'n 10 tot 15 verschillende groentes door elkaar, bij elkaar iets van 6 of 7 kg en dan heb ik voor een paar weken mix voor 4 Dalmatische Honden.

Bijv. 1 kg wortelen, 1 stronk andijvie, 2 courgettes, 2 komkommers, 1 bolletje knoflook, 2 zakken waterkers, 1 kg sperziebonen, 1 pompoen, 1 kg appels, 3 bietjes, 2 bakjes alfalfa, 5 stronken witlof, 1 flinke stronk broccoli.

Zoiets.
Een heel oud topic; maar droog je deze groente?

Door Lizzy
#3421519
EdwinK schreef: wo 10 mar 2021, 15:57 Een heel oud topic; maar droog je deze groente?
Ik maal deze groenten in een groenten/fruit pers (Champion Juicer). In een goede blender kan ook (maar ik vind dat niet handig). Of keukenmachine.
Door EdwinK
#3421527
Lizzy schreef: Ik maal deze groenten in een groenten/fruit pers (Champion Juicer). In een goede blender kan ook (maar ik vind dat niet handig). Of keukenmachine.
Ik koop nu steeds gedroogde vlokken van Carnis, maar wel het liever zelf maken en drogen, maar dat doe je dus niet.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door