Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2589360
Zo na heel wat reken en geteken ben ik uit het menu voor mijn Dino de eerste 2 weken. Ik heb er voor gekozen de eerste 2 weken niet teveel te gaan varieren om het zodoende eerst te laten wennen aan barf.

Maandag: 500 gram kipnek, 250 gram paardvlees, 250 gram rundpens, 50 gram groentemix

Dinsdag: 500 gram eendnek, 250 gram rundvlees, 150 eendhart, 100 gram groentemix

Woensdag: 500 gram kipbout, 250 gram zalm, 200 gram rundpens

Donderdag: 500 gram eendnek, 250 gram rundvlees, 150 gram kiplever, 100 gram groentemix

Vrijdag: 500 gram kipnek, 200 gram paardvlees, 250 gram rundpens

Zaterdag: 50 gram eendnek, 250 gram rundvlees, 200 gram kiplever, 50 gram groentemix

Zondag: 500 gram kipnek, 250 gram paardvlees, 200 gram eendhart, 50 gram groentemix

Totaal:
3.5 kg botvlees
1700 gram spiervlees
700 gram orgaanvlees (pens)
700 gram orgaanvlees (lever/hart)
350 groen groentemix (groentemix 1: snijbiet, witlof, komkommer, spruiten, asperges)
  (groentemix 2: sperziebonen, broccoli, paprika, peterselie, wortels)

Extra: 2 eieren per week (als ik het erin krijg)
          3 teentjes knoflook per week

Note: zodra ik nier heb ga ik deze er in verwerken en wordt het 250 gram lever, 250 gram hart en 250 gram nier. Ook haal ik donderdag 2 kilo lamsorganen op, weet alleen nog niet of pens hier bij in zit (hoop van niet, dat rekent makkelijker)

Ik hoor graag jullie mening over dit menu
Door Yvon
#2589508
Hallo Amanda

Ik zie dat je veel kippennekken gebruikt in je menu, toevallig had ik het van de week met een medehondenbezitter over vers vlees voeren, wij geven onze DH al vanaf 11 weken vers en ik vertelde dit.
Mijn buurvrouw maakte de opmerking dat haar DA had gezegd dat door vers te voeren er schildklierproblemen kunnen ontstaan.
Ik had hier nog nooit van gehoord, en ben dus gaan googlen, en inderdaad kwam ik wat sites tegen die daarover spraken, het zou vlees zijn waar de schildklier nog inzat, o.a. kippennekken.
Wij hebben onze DH ook aardig wat kippennekken gegeven, dus was ongerust.
Ik heb een email naar Tannetjes Koning gestuurd over deze vraag en zij heeft hiet antwoord opgegeven, hierbij mijn vraag en haar antwoord:

"Goedemiddag mevr. Koning, Graag wil ik u de volgende vraag voorleggen: is het zo dat honden van vers vlees last van hun schildklier kunnen krijgen? Deze opmerking hoorde ik van een mede hondenbezitter toen ik vertelde dat onze Duitse Herder al vanaf 11 weken op vers vlees staat. Zij is nu 1 jaar, en wij vinden dat zij het er goed op doet, zij is actief, weegt nu rond de 22-23 kilo en krijgt ongeveer 800-900 gram barf per dag. Ik ben toch wel een beetje geschrokken en gaan googlen op dit onderwerp, daarom leg ik u deze vraag voor omdat u ook een voorstander van vlees bent. Wij zien uw reactie tegemoet. Met vriendelijke groet, Yvonne Friskes".

Haar antwoord:

" Beste Yvonne,

Dit probleem komt niet zomaar uit de lucht vallen, het is inderdaad voorgekomen. Vermoedelijk door het eten van te veel runderstrotten en mogelijk ook kippennekken. Daar zit de schildklier nog aan.

Zolang dat niet te veel gegeven wordt valt het wel mee.

Symptomen van een te snel werkende schildklier zijn: vermageren, hyperactief zijn, te snelle hartslag.

Met vriendelijke groet,
Tannetje Koning"

Een gewaarschuwd mens telt voor 2, dus daarom vond ik het wel belangrijk om dit als reactie op het forum te plaatsen zodat iedereen zijn voordeel hiermee kan doen.

Succes verder!!
Door Lizzy
#2589853
Ook op dit forum hebben we het uitgebreid gehad over het eten van strotten/nekken en schildklierproblemen. Of het probleem niet uit te lucht komt vallen weet ik niet en ik weet ook niet of het allemaal erg serieus genomen moet worden want het de berichten komen duidelijk uit de anti-vers-lobby-hoek. En het zogenaamde onderzoek dat is gedaan is een aanfluiting. Maar, ik vind ook dat een gewaarschuwd mens telt voor twee, ik kan me er iets bij voorstellen dus nee, een menu vol kippen en eendennekken zou ik ook niet geven, ook niet in het begin van het overschakelen. Kippenbout vind ik voor de gevorderde barf-hond. Ik zou dus 2 keer per week eendennek geven en de andere dagen karkas of vleugels (en die vleugels kun je dan even inknippen).

Ja, en verder zou ik inderdaad op korte termijn wel wat afwisseling in diersoorten bewerkstelligen, als ik jou was.

Duidelijk is wel dat je je huiswerk prima hebt gemaakt!
Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2590551
Dankjewel voor de tip Yvon. Heb het boek besteld van Tanneke dus benieuwd of er daar ook nog iets over in staat.

Ga ik zeker doen Lizzy. De kippenbout later we dan voorlopig even weg en gaan deze vervangen door kipkarkassen. Ik wordt morgen terug gebelt door de slager wat hij aan producten kan leveren en mocht dat er niet bij zitten dan zal ik hiervoor nog even op 'jacht' gaan.

Verder zeg je op korte termijn, wat moet ik me daar ongeveer bij voorstellen? is dat afhankelijk van hoe Dino reageert op het barf vlees of zijn daar min of meer vaste richtlijnen voor? En kan ik na deze begin periode gewoon alles voeren of zit er nog een fase tussen een beginners barf-hond en gevorderde barf-hond?

Ten slotte: ik ga proberen het ei met schaal te mixen in de hoop dat Dino dit dan wel eet, mocht hij dit alsnog weigeren moet ik dan qua vitaminen enz. een vervanger zoeken voor het ei of kan ik het (zonder dat mijn hond tekorten oploopt) weglaten? Alvast bedankt voor de reactie
Door Lizzy
#2590574
[quote="Amanda/Dino"]
Dankjewel voor de tip Yvon. Heb het boek besteld van Tanneke dus benieuwd of er daar ook nog iets over in staat.

Ga ik zeker doen Lizzy. De kippenbout later we dan voorlopig even weg en gaan deze vervangen door kipkarkassen. Ik wordt morgen terug gebelt door de slager wat hij aan producten kan leveren en mocht dat er niet bij zitten dan zal ik hiervoor nog even op 'jacht' gaan.

Verder zeg je op korte termijn, wat moet ik me daar ongeveer bij voorstellen? is dat afhankelijk van hoe Dino reageert op het barf vlees of zijn daar min of meer vaste richtlijnen voor? En kan ik na deze begin periode gewoon alles voeren of zit er nog een fase tussen een beginners barf-hond en gevorderde barf-hond?

Ten slotte: ik ga proberen het ei met schaal te mixen in de hoop dat Dino dit dan wel eet, mocht hij dit alsnog weigeren moet ik dan qua vitaminen enz. een vervanger zoeken voor het ei of kan ik het (zonder dat mijn hond tekorten oploopt) weglaten? Alvast bedankt voor de reactie
[/quote]

Als je een hond hebt zonder allergieen, kun je in principe gewoon gelijk alles gaan voeren, qua vleessoorten. Ik zou binnen nu en een paar weken (komt niet zo krap, ik zou zeggen binnen nu en 2 maanden) meer vleessoorten gaan voeren. En ja, ik vind nog wat zitten tussen beginnersvleesbot en gevorderdenvleesbot. Beginners is eendennek, kwartel, kippennek en ingeknipte kippenvleugels. Iets meer gevorderd is zalmkop, parelhoenkarkas, konijnkarkas, eendkarkas, kipkarkas, etc, dus karkas van kleine dieren. Gevorderd: haaskarkas (haas is klein maar in de regel ook knetterhard) en geitenribben/nekken en lamsribben/nekken.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#2592779
[quote="Lizzy"]
Gevorderd: haaskarkas (haas is klein maar in de regel ook knetterhard)
[/quote]
Nou wil ik toch even de knuppel in het hazenhok gooien :D

Op dit forum heb ik al verschillende malen gelezen dat haaskarkas zo knetterhard zou zijn....

Op loopafstand van Tannetjes praktijk wonend (sommige mensen hebben alles mee ;D) haal ik wel eens wat barfproducten daar; ik ben nog niet zo ervaren dat ik grote bestellingen goed afweeg tegenover de tijd die er mee gedaan wordt... :-[
Ook haaskarkas ligt daar in de diepvries, maar als ik dan daar aangeef dat ik dat -nog- niet wil omdat mijn honden nog maar kort barfen, hoor ik dus dat dat helemaal niet zo is??

Wat moet ik nou geloven: de mensen die hier vertellen dat haaskarkas hard is, of de door velen hier bekende en erkende dierenarts, die aangeeft dat het niet zo is?? :-\
Door BAC
#2592802
Ik vind haaskarkas helemaal niet kentterhard, zelfs mijn katten eten het al jaren met gemak weg.
Kalkoen is hard, daar zou ik wel mee uitkijken
Door Jump
#2594459
Tsja,daar zijn de meningen over verdeeld. :biggrin2:
Haaskk is het hardste wat ik hier voer,zo hard zelfs dat 1 hond er geregeld van spuugt,ik knip het nu zelf wat fijner.
Kalkoennek hebben ze net weer helemaal geen moeite mee.
Door Lizzy
#2596071
Het is gewoon heel simpel: je eigen ogen en schaar, die vertellen je de waarheid.

Kijk, ik heb haaskarkas (geen idee, misschien komen die van Tannetje de Koning wel uit een ander land dan die van mij), die is knetterhard. Zou ik ze ongeplet geven (en om ze te pletten moet ik nog moeite doen ook, flink rammen met een vleeshamer), horen de buren de botten nog kraken. Ik heb kalkoennek, die slurpen ze zo naar binnen. Zacht als boter.

Misschien hangt het er vanaf waar ze vandaan komen?
Gebruikersavatar
Door Amanda/Dino
#2606331
even een update

Dino is vanaf afgelopen zaterdag aan het barfen (daarvoor 2 dagen kkv gehad aangezien de brokken op waren en ik weigerde een nieuwe zak te halen en het vlees nog niet binnen). Hij heeft tot nu toe 1x (bij de kkv) spuit/waterpoep gehad en verder alleen hele mooie donkerbruine harde keutels! Had nog niet heel veel variatie in mijn menu maar volgende week komt er konijn, hert, parelhoen, geit en schaap bij.

Super om je hond zo te zien eten alleen jammer dat het met 10 sec weer op is  :D

Voor nu vroeg ik me af of het ontbreken aan rare ontlasting te maken kan hebben met het feit dat hij nog maar zo jong is (bijna 8 maand).

Verder vroeg ik me af hoelang jullie aanraden de kippennekken plat te slaan (hij heeft overigens nu aan vleesbot kipnek, kipkarkas eendnek en eendkarkas en vanaf volgende week ook konijnkarkas en parelhoen. Zijn totale menu komt dan op 9 vleessoorten.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door