Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3427998
Hallo allemaal,

We zijn nu volgens mij best lekker bezig.
Doutze eet gemalen of gaar orgaan wel goed. Ben nu bezig met dat af te bouwen en ze krijgt nu medium rare orgaan..
Dit heeft in grove stukken 5 minuten in een bak met heet water gestaan. (wel net van de kook erbij en dan gewoon laten staan zonder warmtebron) Daardoor is de buitenkant gaar maar de binnenste kern nog rauw.
Dat eet ze gewoon goed.

Op zich dus weinig klachten.
MAAR ze is vandaag bij de dierenarts geweest omdat ze tijdens wandelingen loopt alsof ze hoogbejaard is.
Dat is gek voor een hond die nog 4 moet worden.
Dit gedrag is er op zich al lang, maar is de laatste maanden verergerd. (was er dus al voordat ik met BARF begon)

Om alles uit te sluiten is er o.a. bloedonderzoek gedaan. Daar kwam gelukkig weinig raars uit, maar wel bleek haar fosfor te laag.
Dit wordt nog verder onderzocht. Het kan dat ze het te snel afvoert, maar het kan ook dat ze te weinig fosfor binnen krijgt.
Dat verwacht ik eigenlijk niet, maar toch voor de zekerheid, willen jullie schieten op haar menu?

Ze is nu op zich mooi op gewicht, wel nog schraal maar passend bij een sporthond.
Doutze is een gecastreerde teef, bijna 4 jaar jong van 9 kg.
Ze krijgt nu ong. 300 gram per dag, omdat ze best wat aan mag komen en dat deed ze op mijn eerste hoeveelheden niet.

Verhoudingen: 25% bot, 35% spiervlees, 10% pens, 4% hart, 2% nier, 2% lever en 2% long, 20% groenten.

Voor de komende 2 weken krijgt ze:
ong. halve kilo konijnendelen en halve kilo kwartelkarkas met orgaan
900 gram paardenvlees (KB wild paard) en 500 gram gemalen hertenvlees.
400 gram lamspens, en orgaan van geit.

De groentemix bestaat nu uit zoete aardappel, winterpeen, snijbonen en brocoli.
De bonen gaar gekookt, de rest licht gekookt en daarna in de blender vermalen.

De afgelopen week had ze een redelijk vergelijkbaar menu maar zonder kwartel en was het vooral herten en ganzenvlees.

Alvast bedankt!

Karen
#3428017
Misschien mag ze wel iets meer bot (calciumfosfaat) . Ik vermoed dat dat vleesbot is aangezien je zelf samenstelt? Dan is dat wel erg laag. Zeker als het nog eens ruim bevleesd is.
Hoe is haar ontlasting daarop? Is er misschien een reden waarom ze zo weinig bot krijgt?
Door Too
#3428020
Precies dezelfde gedachtegang
Reken je met kaal bot of bevleesde botten, waarbij bevleesd bot voor ca.50% uit bot en 50% aanhangen vlees bestaat.
In geval van bevleesde botten is 25% wel laag (zonder medische reden)
#3428038
Dank jullie wel. Het gaat inderdaad om bevleesd bot. Niet super ruim bevleesd maar wel redelijk. Meeste van Kiezebrink.
Haar ontlasting is behoorlijk stevig.

De reden dat ik zo laag zit is omdat ze de neiging heeft te verstoppen, dan wordt de ontlasting dusdanig hard dat ze het er maar amper uit krijgt.
Dan gaat ze overgeven en stopt met eten.
Daarom stel ik ook zelf samen want KVV was alleen maar drama met steeds te harde ontlasting.

Maar het is wel aan de lage kant, dat is waar.
Door src_esther
#3428041
Ik zou ook denken dat het percentage vleesbot te laag is.
Verder zou ik bij een schrale hond geen long voeren aangezien dat nauwelijks voedingsstoffen bevat en dus slechts vulling is.
Als harde ontlasting een probleem is, zou je kunnen overwegen bladgroente aan de groentemix toe te voegen of zelfs de bataat en/of wortel geheel te vervangen.
Eventueel zou je psylliumhusk kunnen geven, dat werkt bij zowel te zachte als te harde ontlasting. Nadeel daarvan is dat de ontlasting toeneemt. En zorg voor voldoende vocht.
#3428048
src_esther schreef: wo 16 jun 2021, 23:29 Als harde ontlasting een probleem is, zou je kunnen overwegen bladgroente aan de groentemix toe te voegen of zelfs de bataat en/of wortel geheel te vervangen.
Eventueel zou je psylliumhusk kunnen geven, dat werkt bij zowel te zachte als te harde ontlasting. Nadeel daarvan is dat de ontlasting toeneemt. En zorg voor voldoende vocht.
Dankjewel. Dit kende ik nog niet. Meer ontlasting is geen probleem, ze heeft nu van die konijnenkorreltjes die amper terug te vinden zijn als ik het probeer op te ruimen. Dus wat meer volume kan ze wel hebben.

Hoeveel geef je hiervan?

Voldoende vocht wordt wel een uitdaging, ze drinkt eigenlijk geen water. Hooguit 1x per dag dat ze wat water uit de bak drinkt nu het zo warm is. Ze vindt haar eten doorgaans vochtig genoeg. Maar dat kan misschien wel opgelost worden door extra water aan haar eten toe te voegen.

Ik zal wat eendennekken aan haar menu toevoegen.

Karen
Door Too
#3428058
Als ik het goed heb onthouden is pompoen ook goed voor de ontlasting net als idd bladgroente


Voor het drinken zou je het water eventueel kunnen opleuken met een scheutje karnemelk of geitenmelk of een (zoutloze) bouillon of bonebroth
#3428108
Ik kan het mis hebben maar als ze harde ontlasting krijgt bij meer vleesbot, is dat dan niet omdat ze veel calcium uitscheidt? Daar wordt de ontlasting toch hard van? Of heb ik dat mis?

Als dat dan een combi is met een laag calciumgehalte in het bloed, wijst dat dan niet op een opnameprobleem? Dat ze teveel calcium uitscheidt omdat ze het niet opneemt?
Want dan is vleesbot ophogen geen oplossing en moet er misschien verder gekeken worden. (Hoewel ik wel blijf vinden dat het erg laag is hoor. 25-30% wordt algemeen wel als het minimum gezien.)
#3428127
Ik weet niet of haar calcium is nagekeken. Haar fosfor was te laag.

Ik heb weer met de DA gesproken, ze vinden haar bloed voorlopig wel prima en willen over een aantal weken een nieuw bloedonderzoek omdat het ook een toevalstreffer kan zijn dat ze nu toevallig (nuchter) een laag fosfor had.
Pas als het over een maand weer te laag is wordt het reden voor verder onderzoek.

Doutze is sowieso een apart geval, ze kwakkelt veel, heeft veel rare dingen, veel voedselintoleranties en maag/darmproblemen.
Al dat gekwakkel maakt ook dat ik nu voor BARF en zelf samenstellen heb gekozen.

Ik ga haar bot ophogen naar 40% in combinatie met meer bladgroenten i.p.v. de zoete aardappel en wortel en ik kan wel wat van die vlozaadvezels toevoegen. En dan zien wat dat doet.

Omdat ze problemen met lopen heeft krijgt ze sinds gister ook Doils Joint, dit is een visolie. Misschien dat dat ook wat helpt qua ontlasting.
Al moet het vooral haar gewrichten ondersteunen natuurlijk.

Karen
#3428134
Ow fosfor ja. Sorry, verkeerd onthouden... ::)
Ik zou beginnen met 30-35% vleesbot in combi met de bladgroenten ed.
Als dat goed gaat kan je alsnog naar 40 gaan als je dat wil. Maar 30 a 35 is normaal genoeg en liever een beetje trager dan meteen te veel en dat ze weer verstopt..
#3428139
Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en alle tips.

Ik heb nu het volgende menu samengesteld voor haar:

Bevleesd bot = Parelhoenlijfjes en eendennekken
Spiervlees = paard, gans, kangoeroe.
Orgaan = lamspens, hertenhart, hertenlever, geitennier, eendenmaagjes en beetje boekmaag(rund).

Groentemix ga ik maken van andijvie, paksoi en komkommer
De notenmix wordt gemaakt van een notenmix (walnoten, cashewnoten, amandelen, paranoten en hazelnoten), hennepzaad en beetje vlozaadvezels (halve theelepel) in een extra verge olijfolie (2 eetlepels).

Notenmix worden gemalen door de groentemix gedaan.

Elke ochtend krijgt ze ook Dolls Joint (0,9 ml) erbij.

Afbeelding

Ik pak nu steeds voor 2 weken (dat weeg ik af) en daarna verdeel ik het over de 14 bakjes.
Bot en spiervlees wordt op het oog over de 14 bakken verdeeld,
ik meng alle orgaan en groente/noten e.d. en gebruik dit mengsel om de bakjes op het juiste daggewicht te krijgen.
Hoeveelheden en percentages verschillen dus wel per dag.

Karen
Door src_esther
#3428184
Kromfohrlanders schreef: vr 18 jun 2021, 13:48 Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en alle tips.

Ik heb nu het volgende menu samengesteld voor haar:

Bevleesd bot = Parelhoenlijfjes en eendennekken
Spiervlees = paard, gans, kangoeroe.
Orgaan = lamspens, hertenhart, hertenlever, geitennier, eendenmaagjes en beetje boekmaag(rund).

Groentemix ga ik maken van andijvie, paksoi en komkommer
De notenmix wordt gemaakt van een notenmix (walnoten, cashewnoten, amandelen, paranoten en hazelnoten), hennepzaad en beetje vlozaadvezels (halve theelepel) in een extra verge olijfolie (2 eetlepels).

Notenmix worden gemalen door de groentemix gedaan.

Elke ochtend krijgt ze ook Dolls Joint (0,9 ml) erbij.

Afbeelding

Ik pak nu steeds voor 2 weken (dat weeg ik af) en daarna verdeel ik het over de 14 bakjes.
Bot en spiervlees wordt op het oog over de 14 bakken verdeeld,
ik meng alle orgaan en groente/noten e.d. en gebruik dit mengsel om de bakjes op het juiste daggewicht te krijgen.
Hoeveelheden en percentages verschillen dus wel per dag.

Karen
Ziet er goed uit. Hopelijk gaat dat goed.

Nekken zijn over het algemeen niet heel goed bevleesd en bevatten vrij veel calcium. Ik zou denk ik eerder eendkarkas dan eendennek gebruiken als de ontlasting snel hard is of vleesbot van konijn ipv eend omdat konijn naar mijn idee veel zachter is dan eend.
Hier wordt extra vergine* kokosolie (biologisch of nog beter demeter kwaliteit) meer gewaardeerd dan olijfolie.

*verge/virgin/vierge
Door Lizzy
#3428239
Kromfohrlanders schreef: vr 18 jun 2021, 13:48 Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en alle tips.

Ik heb nu het volgende menu samengesteld voor haar:

Bevleesd bot = Parelhoenlijfjes en eendennekken
Spiervlees = paard, gans, kangoeroe.
Orgaan = lamspens, hertenhart, hertenlever, geitennier, eendenmaagjes en beetje boekmaag(rund).

Groentemix ga ik maken van andijvie, paksoi en komkommer
De notenmix wordt gemaakt van een notenmix (walnoten, cashewnoten, amandelen, paranoten en hazelnoten), hennepzaad en beetje vlozaadvezels (halve theelepel) in een extra verge olijfolie (2 eetlepels).

Notenmix worden gemalen door de groentemix gedaan.

Elke ochtend krijgt ze ook Dolls Joint (0,9 ml) erbij.

Afbeelding

Ik pak nu steeds voor 2 weken (dat weeg ik af) en daarna verdeel ik het over de 14 bakjes.
Bot en spiervlees wordt op het oog over de 14 bakken verdeeld,
ik meng alle orgaan en groente/noten e.d. en gebruik dit mengsel om de bakjes op het juiste daggewicht te krijgen.
Hoeveelheden en percentages verschillen dus wel per dag.

Karen
Ik kan de afbeelding om de een of andere reden niet zien maar vanaf de tekst gezien: ziet er super strak uit! Ik ben heeeel benieuwd hoe het gaat bevallen bij de dames!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door