Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door sylvia
#317639
zurca schreef: Nou dat zei mijn da dus niet :o ::) :-\
Ze vond al dat ik te laat was op 12 weken krijgen ze "normaal" de 2de enting al. En afgelopen maand heb ik zo'n drie brieven gekregen over het belang van enten...Ik heb maar effe gebeld met de vraag hoeveel briefen ik nog ging krijgen en dat dat echt niet nodig was..ze waren alle drie netjes bezorgd en ik had besloten niet meer te enten..."ja maaaaarrrrr" kwam er toen als antwoord ::)

Zou het echt onzin zijn om kittens 2 maal te enten?!
Mijn da vindt dat de kittens beschermd worden door hun moeder en daarna gewoon 1 enting moeten krijgen en dan wel ieder jaar natuurlijk, maar ja daar haak ik af ;D
Door Loeka
#317684
sylvia schreef: Mijn da vindt dat de kittens beschermd worden door hun moeder
Ja dat klopt, maar tot welke leeftijd? Dat is dus bij niemand nog bekend. Er wordt ook verschillend over gedacht, maar echte duidelijkheid is hier niet over. Vandaar dat er meestal geadviseerd wordt om 2 x te enten op 9 en 12 weken. Er zijn ook da's die een andere theorie aanhangen en dus ook raskattenfokkers die maar 1 keer enten ::)
en daarna gewoon 1 enting moeten krijgen en dan wel ieder jaar natuurlijk, maar ja daar haak ik af ;D
Dat is dus inmiddels wel achterhaald, sowieso geeft de fabrikant van de kattenziekte enting al aan dat de enting minimaal 2 a 3 jaar geldig is. Dat je da jaarlijks wil enten is dus alleen maar voor zijn eigen portemon euh hoe schrijf je dat ook al weer? 8) :-[
Door Loeka
#317685
chooky schreef: hoeveel en welke entstoffen zitten er in de kittenenting?
Een kittenenting bevat: niesziekte vaccin(niet tegen Chlamydia) en levend verzwakt kattenziekte vaccin. De hoeveelheid zou ik niet weten.
Door Robian
#317723
Loeka schreef: Ja dat klopt, maar tot welke leeftijd? Dat is dus bij niemand nog bekend. Er wordt ook verschillend over gedacht, maar echte duidelijkheid is hier niet over. Vandaar dat er meestal geadviseerd wordt om 2 x te enten op 9 en 12 weken. Er zijn ook da's die een andere theorie aanhangen en dus ook raskattenfokkers die maar 1 keer enten ::)
Ik heb afgelopen weekend nog een gesprek gehad met de fokker van pepper (die ik op de 21ste op mag halen).

Pepper is met 9 weken ge-ent en normaal gesproken wordt hij met 12 weken nog een keer ge-ent.
Ze zijn nu aan het overleggen of Pepper weg mag met alleen de enting van 9 weken.

Ik heb laatst nog in een blad gelezen dat een DA zei dat de eerste enting veel te jong werd gegeven.
De kittens hadden alle bescherming van mama nog in hun bloed.
Het beste zou volgens die DA 12 en 16 weken zijn.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#317738
Loeka schreef: Ja dat klopt, maar tot welke leeftijd? Dat is dus bij niemand nog bekend. Er wordt ook verschillend over gedacht, maar echte duidelijkheid is hier niet over. Vandaar dat er meestal geadviseerd wordt om 2 x te enten op 9 en 12 weken. Er zijn ook da's die een andere theorie aanhangen en dus ook raskattenfokkers die maar 1 keer enten ::)Dat is dus inmiddels wel achterhaald, sowieso geeft de fabrikant van de kattenziekte enting al aan dat de enting minimaal 2 a 3 jaar geldig is. Dat je da jaarlijks wil enten is dus alleen maar voor zijn eigen portemon euh hoe schrijf je dat ook al weer? 8) :-[
Mijn DA is heel makkelijk, ik ent al 7 jaar mijn honden niet en hij zegt daar helemaal niets van, als ik een enting wil krijg ik die en wil ik em niet ook best, hij weet dat ik mijn eigen ideeen heb over wat gezond is en wat niet, en na 13 jaar in zijn praktijk te zitten met supergezonde dieren laat hij het wel uit zijn hoofd om te zeggen dat ik het niet goed doe.
Door Loeka
#317756
Robian schreef:
Pepper is met 9 weken ge-ent en normaal gesproken wordt hij met 12 weken nog een keer ge-ent.
Ze zijn nu aan het overleggen of Pepper weg mag met alleen de enting van 9 weken.
Van mijn fokvereniging mag dat dus niet. Een enting met 12 weken is verplicht, of je nog een enting jonger geeft doet er niet toe. Een éénmalige enting met 12 weken wordt net zo volledig geacht als op 9 èn 12 weken. Zegt het regelement dan.
Ik heb laatst nog in een blad gelezen dat een DA zei dat de eerste enting veel te jong werd gegeven.
De kittens hadden alle bescherming van mama nog in hun bloed.
Het beste zou volgens die DA 12 en 16 weken zijn.
Yep, dat is de discussie. Maar het is nog niet bekend tot welke leeftijd ze de bescherming van hun moeder nog hebben. Of ze voldoende antistoffen hebben van moeders hangt volgens mij ook samen met de situatie van het kitten. Moederloze kittens uit bv het asiel is natuurlijk een heel ander verhaal dan kittens die tot 13 weken bij hun moeder kunnen blijven drinken.

Ikzelf zou echt niet weten wat de beste manier is. Want mijn kater kwam bij mij toen hij alleen met 12 weken geënt was en zijn dochter kwam hier geënt op 9 en 12 weken. Beide deden/doen het goed.
Door Loeka
#317770
Ik heb ook nog een quote uit een artikel over enten van dierenarts Emil Visnjaric:
quote Recentelijk is in Nieuw Zeeland de vaccintatie tegen FPV(kattenziekte), FHV en FCV(niesziekte) door een groot farmaceutisch bedrijf geregistreerd voor 3-jaarlijks gebruik. Dus de grote farmaceutische bedrijven hebben nu ook aangetoond dat hun producten goede bescherming bieden tot drie jaar na het enten.unquote
Gebruikersavatar
Door sylvia
#317775
Loeka schreef: Ik heb ook nog een quote uit een artikel over enten van dierenarts Emil Visnjaric:
quote Recentelijk is in Nieuw Zeeland de vaccintatie tegen FPV(kattenziekte), FHV en FCV(niesziekte) door een groot farmaceutisch bedrijf geregistreerd voor 3-jaarlijks gebruik. Dus de grote farmaceutische bedrijven hebben nu ook aangetoond dat hun producten goede bescherming bieden tot drie jaar na het enten.unquote

Ja dat het levenslang beschermd willen ze maar niet bekend maken :-X

Hier krijgen de katten alleen de kitten enting (1 inenting) en daarna niets meer.
De honden de pup enting en die worden volgens protocol geent zolang ze show lopen daarna niet meer. En dat voor de show is dan omdat er om het boekje gevraagd kan worden, niet omdat ik denk dat ze er iets van op kunnen lopen.
Door Loeka
#317780
sylvia schreef: n dat voor de show is dan omdat er om het boekje gevraagd kan worden, niet omdat ik denk dat ze er iets van op kunnen lopen.
Kan worden? Moeten de honden niet eerst door een da gecontroleerd worden voordat ze naar binnen mogen?
Door Loeka
#317784
Ik dacht ik ga dat pdf-je eens lezen van de AAFP. Staat er op pagina 2:

"This work would not have been possible without the financial support of..." en dan een naam van een farmaceutisch bedrijf. >:( Ik weet je mag geen voorbarige conclusie trekken en dat dit gebruikelijk is in de VS, maar mijn haren gaan er wel van overeind staan :o >:(
Door Robian
#317812
Loeka schreef: Van mijn fokvereniging mag dat dus niet. Een enting met 12 weken is verplicht, of je nog een enting jonger geeft doet er niet toe. Een éénmalige enting met 12 weken wordt net zo volledig geacht als op 9 èn 12 weken. Zegt het regelement dan.
Dat klopt, de fokker wil voor mij de discussie hierover aangaan met de fokvereniging. Hij is het namelijk met mij eens vwb de entingen.
Hij zegt dat je toch eens een keer tegen heilige huisjes aan moet trappen want anders storten ze niet in.
Ik weet niet of het hem lukt, maar niet geschoten is altijd mis ;D
Door Loeka
#317826
Hoi Robian,

Ik heb net het artikel gelezen waar ik eerder de link van plaatste. Er staat in dat het afweermechanisme wat een kitten meekrijgt van de moeder ongeveer tot 12 weken aanwezig is. Als je voor die tijd ent kan het zelfs zo zijn dat de antistoffen in het kitten de werking van de enting tegen gaan. Dat zou kunnen betekenen dat jouw kitten geen goede bescherming heeft als je hem niet boostert.

Ik zou het diertje toch nog enten met 12 weken omdat je dan zeker weet dat de enting aanslaat. Als je al een enting zou willen weg laten dan had dat de enting met 9 weken moeten zijn, maar ja dat kwaad is al geschied :(
Door Robian
#317831
Loeka schreef: Hoi Robian,

Ik heb net het artikel gelezen waar ik eerder de link van plaatste. Er staat in dat het afweermechanisme wat een kitten meekrijgt van de moeder ongeveer tot 12 weken aanwezig is. Als je voor die tijd ent kan het zelfs zo zijn dat de antistoffen in het kitten de werking van de enting tegen gaan. Dat zou kunnen betekenen dat jouw kitten geen goede bescherming heeft als je hem niet boostert.

Ik zou het diertje toch nog enten met 12 weken omdat je dan zeker weet dat de enting aanslaat. Als je al een enting zou willen weg laten dan had dat de enting met 9 weken moeten zijn, maar ja dat kwaad is al geschied :(
Das balen... :(
Dus ik zit in iedergeval vast aan een enting.
We gaan nu proberen of ik Pepper zonder de laatste enting mee kan krijgen. Dan ent ik hem zelf wel op 16 weken. Ik vind de periode tussen 9 en 12 weken toch erg kort.
Je hoort zo vaak dat de kittens heel slecht reageren als ze zo kort op elkaar worden ge-ent.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door