Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door lyadeh
#2106462
Onze zoon heeft sinds  vrijdagavond een kitten.Ze is  donderdag tegen niesziekte geent en ze heeft een wormenkuur gekregen.Woensdagavond heb ik haar  bij de "fokker "opgehaald.Ze had toen al lichte diarree.Sinds vandaag is de diarree heviger.De poes is vrolijk en speels , drinkt wel en eet redelijk.Ze heeft net wat stukjes rundvlees gegeten.Verder krijgt ze  zachte brokjes in gelei. voor kittens.
Kan ik haar een stukje okugest geven ? of  heeft iemand van jullie een beter advies.?
Ik hoop op reacties!!!!
Door flin
#2106528
Hai,

sorry, voor mij te weinig info...

. hoe oud ist mupje?
. is er overgestapt naar ander voer? (brokjes in gelei.. welk merk?)
. er wordt toch niet alleen tegen nies geent bij een kit/'k neem aan dat dit kattenziekte + nies was?
. welke wormenkuur?
Door lyadeh
#2106681
Hallo,
Ja het was idd. wat weinig info.
We weten niet precies haar leeftijd maar we denken een week of 14.(15 mei)
Ze is idd.op ander voer overgestapt.De kittens werden met een voor mij totaal onbekend merk brokken gevoerd.Ze kwam nogal onverwacht op ons pad.Omdat we niet zo gauw wisten wat we haar moesten gaan voeren hebben we felix junior brokjes in gelei gekocht en zijn dat voor nu blijven voeren omdat we haar niet in korte tijd weer op ander voer wilde laten overstappen.Ze gaat uiteindelijk kvv eten.Maar hoe  we dit moeten aanpakken  en hoe snel dat kan weet ik niet. Heb je daar advies voor ??
Ze is wel alleen tegen niesziekte geent.Het was de eerste  in haar leven.!Over 3 weken krijgt ze de katten -en tweede nies ziekte enting.
Ze heeft de combi vlo/worm kuur van Stronghold gekregen.Over een maand de wormen kuur van Milbemax??Weet de naam niet precies.
Mijn vraag is hoe we de diarree snel kunnen stoppen.Ik heb probiotica en okugest in huis.Ook nux vomica.Ik weet alleen niet hoeveel en hoe vaak  per dag ze iets mag hebben.
Door *Flip*
#2106767
van onbekende brokjes naar felix brokjes is gelei is volgens mij ook overstappen naar ander voer ;)

Ik zou de poes meteen op KVV zetten, even aan kijken of de diaree met een paar dagen minder wordt. Eventueel kan je de eerste dagen er wat kokend water overheen doen (wel ff aflaten koelen ;) ).

Voor een kitten is een verhuizing, bezoek aan DA ed al heel veel, dat kan ook de oorzaak zijn dat de diaree niet 1,2,3 over is.

Zelf ben ik er niet voor om meteen allemaal extra dingen toe te voegen als je niet weet waar het aan ligt. Probiotica kan volgens mij geen kwaad, als het voor mensen is zal ik max 1/10 vd hoeveelheid aan een kitten geven. Als je dat door 1 dagportie roert kan je het daarna in maaltijden verdelen (hoe vaak per dag wordt er gevoerd?) en krijgt ze dus steeds een beetje probiotica bij elke maaltijd.
Ik denk niet dat het nodig is om probiotica & okugest allebei te geven.

De nux vomica is voor stress hè? Ik denk dat als ze nu 3 dagen bij jullie is ze langzaam wel zal wennen. Ik neem aan dat jullie een veilige plek voor haar gecreëerd hebben waar ze zich terug kan trekken als ze daar behoefte aan heeft en evt een plek waar ze kan zitten om de boel te overzien, dat vinden katten vaak wel prettig.
Door lyadeh
#2107041
Ja natuurlijk is dat overstappen naar ander voer. ???.Ik denk dat ik niet duidelijk was..
Vanochtend heb ik -bij toeval-  contact gehad met een bevriende hom. DA, ze adviseerde me om sulfur  6 K te geven.Ook was probiotica goed .Pepper (zo heet de kitten ) heeft het nu al toegediend gekregen.OOk krijgt ze vanaf nu alleen vlees tot de diarree verbeterd is. Dan gaan we over op kvv.De kitten woont sinds 2 dagen bij mijn zoon...ze heeft 2 dagen hier gewoond.Wij (mijn man en ik)  hebben haar opgevangen  naar de DA gebracht voor controle enz.Ze is dus in korte tijd 2 x verhuisd. :-[ :-[ :-[ :-[ EN een Da bezoek..... dat hakt er wel in.Ze is overigens heel vrolijk en speels..voelt zich uitstekend op haar gemak bij mijn zoon,ligt in de vensterbank te zonnen.....
Welke kvv zou je aanbevelen..?? Ken carnibest  maar de andere merken niet zo.We wonen in een redelijk klein dorp dus ik kan niet gemakkelijk aan alle merken komen ..... :-\
Hoor graag van je en nog bedankt voor je reactie!!!
Door fem fatale
#2107053
Carnibest is prima voor een kitten, dat is compleet, en ze hebben zelfs een fijnere maling voor kittens (maar dat is niet per se nodig).

Maar als je toch al verplicht moet overstappen, dan kan het net zo goed meteen naar echt goed voor zijn, en kvv is duizend keer beter dan brokjes in gelei. Kittens accepteren dat ook heel snel, de mijne wilde ik destijds voorzichtig overzetten, maar zij zijn meteen overgestapt omdat de carnibest veel lekkerder was dan hun oude brokjes.
Door Limpy
#2107057
Andere leuke kvv´s zijn o.a. tinlo, haaksbarf, bibi, naturis, darf.
Vooral meerdere merken in verschillende smaken, wordt het kind geen kniesoor.

Je zou ook bij een online leverancier kunnen bestellen, dan levereen ze aan huis...hoe makkelijk.
Bij caroba leveren ze gratis bij bestelling v.a. 25 euries, zie: www.caroba.nl
Zij hebben ook allerlei merken kvv in hun assortiment.
Door Kimb1991
#2107211
Hallo,

Hoe is het nu met de diarree?

Toen ik een december een kitten in huis nam was deze ook vanaf dag 1 aan de diarree. Alles geprobeerd bij de dierenarts maar niks hielp. Toen kwam ik ook terecht op KVV. Dit hielp meteen.
Al kreeg hij toen last van verstopping omdat zijn darmpjes het niet gewent waren om 'echte drollen' te verwerken!
Mocht het dus bij dit katje ook nog niet helemaal goed verlopen dan kun je altijd tijdelijk darmclear van de groene os geven. Hiervan moet je 2x per dag een klein theelepeltje door het voer doen (echt maar een heel klein beetje).
Dit heeft bij mijn kat toen super geholpen!

Darmclear werkt goed bij diarree én verstopping en helpt meteen om de darmflora op te bouwen en is volledig natuurlijk dus kan geen kwaad! Ik vond het een ideaal middeltje en ben er dan ook zeer positief over!

Mocht je het nodig hebben kan ik je er altijd nog wat meer informatie over geven.

Succes met het katje!

Gr. Kimberley
Door lyadeh
#2108910
Hoi,
Met het  poesje  Pepper  van mijn zoon gaat het prima!!!!
Ze heeft een paar dagen sulphur 6 K gekregen .Dat helpt bij gevolgen van enten (nies) EN bij diarree!!!
Onze  eigen kittens (2 stuks!!!! zoooooo leuk en lief)  hebben we overgezet op Duck  De ene heeft een beetje last van diarree  en het andere katertje heeft gelukkig  nergens last van.Ga de diarreekitten ook sulphur geven maar houd darmclear in mijn achterhoofd. Dit lijkt me een prima middel om in huis te hebben .Bedankt voor de tip mede namens de 3 kittens :-*
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2111470
Goed dat ze beter is.

Als je nu weer naar Kvv overgaat, niet meteen bang worden als de ontlasting weer wat vreemd gaat doen.  Het lijkt me wel normaal als je overstapt van een voer waar bijna geen vlees inzit en gekookt is naar vers vlees.  Heel andere samenstelling en weer aanpassing.

Weet je nog welk merk brok het was, ookal ken je het niet? Verkopen ze het niet bij Zooplus?  Kwestie dat je misschien kan achterhalen of de eerste diarree ook puur van de overgang kwam, want misschien was het wel een goed merk brok en dan is de overgang naar felix ook wel heel groot.
Natvoer geeft trouwens bij kittens heel gemakkelijk diarree als ze het niet gewend zijn.
Ale, tis maar gewoon dat je eruit zou kunnen leren of andere mensen dat kunnen.  Ik zou in het vervolg ook gewoon onmiddelijk op kvv overgaan, ik zie niet goed in waar die tussenstap op Felix ook maar goed voor is. 
Door lyadeh
#2111629
Volgens mij was het zo'n goedkoop merk.Ik geloof iets met oke er in.Het is een boerderij kitten... mss. zegt dat al genoeg.?Ik denk dat de overgang  van brok naar de felix brokjes in gelei ook niet goed was  en bij nader inzien niet goed gekozen.De kittens kwamen onverwacht op ons pad ,we hadden geen tijd meer om ons  goed voor te bereiden op het voer. Het was in het weekend en er was toen geen tijd om geschikt versvoer te vinden.Bij nader inz ien hadden we het beter aan moeten pakken.Maar ja  daar schieten we nu niets meer mee op.We hebben zelf ook  2 kittens in huis genomen.Zij krijgen nu Duck en AHV. Dit gaat prima.De darmen zijn er al aan gewend. De kitten van mijn zoon gaat binnenkort op vers over. Het is alleen naar dat een van de twee de naweeen van de niesziekte vaccinatie heeft.Vieze oogjes!!!!. Gelukkig eet hij wel en is hij erg speels.Denk dat we het onder controle hebben :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door