Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Monique Barte
#213852
Volgens mij heeft mijn kater blaasontsteking. Hij doet het niet meer op de bak, maar laat overal hele kleine plasjes achter. Soms is dit plasje wat roze gekleurd. Moet zeggen dat ie ook wat mauwerig is. Hij is niet minder speels ofzo. Ik ga morgen wel wat antibiotica halen voor hem. Maar zijn er tips om dit de volgende keer te voorkomen?

Groetjes,
Monique
Gebruikersavatar
Door sylvia
#213859
Hopelijk is hij snel weer beter.
Misschien helpt het om wat vitamine C te geven mar ik weet niet echt of dit helpt tegen een blaasontsteking.
Misschien kan Tannetje hier advies in geven.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#213872
vers vlees en Vit C + Cranberrie. Het valt te proberen. Mijn gecastreerde kater van ruim 10 jaar oud kreeg dit jaar ook problemen met zijn blaas (hij zat overvol met gruis) en voor hem bleek uiteindelijk de enige oplossing een penisamputatie... maar zover hoeft het voor jou kater natuurlijk niet te komen.

Succes en beterschap!
Door Kefraya
#213889
Laat dan meteen zijn urine controleren bij de da. Afhankelijk van zijn probleem (urine te zuur of juist niet zuur genoeg) moet je verschillende maatregelen nemen!
Oorzaak is meestal het voer (te veel graan), dus inderdaad vers vlees geven. De da komt waarschijnlijk met dieetvoer aan!
Dat roze in zijn plas is bloed, dus hij heeft het goed te pakken,. Het mauwen komt van de pijn :(

Groetjes,
Liesbeth
Gebruikersavatar
Door Hitam
#213897
Tja, ik sluit me bij de vorige sprekers aan. Vervlees, vit C en appelazijn. Hoe effectief cranberrie is bij katten weet ik niet, maar het kan in elk geval geen kwaad.

Laat de urine controleren op gruis en wat voor gruis. Mocht er geen gruis in zitten dan is stress ook nog een mogelijkheid. Dan moet je proberen te achterhalen waar hij gestresst van kan zijn.
Door Loeka
#214229
Monique Barte schreef: Ik ga morgen wel wat antibiotica halen voor hem. Maar zijn er tips om dit de volgende keer te voorkomen?
Mijn poes heeft ook wel eens blaasontsteking. De laatste keer was van het voorjaar. Voorheen kreeg ze altijd Antibiotica, dit keer echter niet. Ze kreeg wel pijnstillers voor een paar dagen mee. Volgens haar was dit icm veel drinken voldoende om de blaasontsteking te verhelpen omdat de pijnstiller ook ontstekingremmend werkt.

En waarempel, inderdaad ze was er zo vanaf, zonder AB! ;D :o
Laatst gewijzigd door Loeka op ma 29 nov 2004, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Monique Barte
#214922
Nou, ik ben bij de dierenarts geweest. Ze gaf als eerste aan dat het wel erg snel is voor een kat van 1,5 jaar oud. Inmiddels was zijn plasje dus ook knalrood i.p.v. roze.
Het blijkt dus dat ie een zware blaasontsteking heeft en ook blaasgruis. Hij zit nu dus op een blaasgruisdieet. Brokjes en vlees van Royal Canin.
Ik wilde dit dus altijd voorkomen en heb hem dus vanaf kitten aan vers vlees gegeven. Na een jaar wilde hij dit vlees echt niet meer eten. Ik heb op mijn kop gestaan. De anderen willen het wel, maar deze kater dus ècht niet meer. Whiskas wilde hij wel eten en heb hem dus nu een halfjaartje op blikvoer staan. Hij eet ook apart van de rest, want een poes van mij heeft geproefd van het blikvoer en weigert nu dus ook haar bordje vers vlees te eten. Wat een zeikers zijn die katten toch. >:(
Maar goed, zou dat blaasgruis door dat halfjaartje blikvoer kunnen komen? Of is dit een geboren afwijking.
En kan ik bij een blaasgruisdieet ook vitamine c enz. erdoorheen doen of is dat dan niet nodig?
Door Urs
#214939
He, wat vervelend nou.
Lunapoes heeft ook bluisgruis en een blaasontsteking gehad. Ondaks het kvv. Ze heeft ook een tijdje een blaasdieet gegeten en toen ben ik ze kvv gaan geven en appelzazijn om de urine zuurder te maken. De urine is zuurder geworden en nu eet ze al een tijdje alleen kvv . Ik denk dat je er wel al vitamine c bij kan gaan geven. Als de ph laag is dus zure urine lost het gruis ook beter op.
Weet je zo de ph van de urine van jou kat?
Ik denk niet dat het door een halfjaartje " verkeerd" eten komt. .
Veel sterkte met de kat en ik hoop dat hij snel opknapt.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#214946
dan reageren de katten hier gelukkig anders op blikvoer, Boris heeft een half uur lopen schudden met zijn kop en gekke bekken lopen trekken alsof hij de lijmpot had leeggegeten
Door Laura W
#215456
Zyon heeft ook altijd 'gewoon' brokken en blik gegeten en die kreeg dus ook blaasontsteking en blaasgruis. In totaal heeft hij dat drie keer gehad met tussenpozen van enkele maanden tot enkele weken. Zodra ik na zo'n blaasontsteking/gruis stopte met het dieetvoer kreeg hij binnen een paar weken weer opnieuw last. Sinds hij op blaasgruisdieetvoer van de da staat heeft hij nu al bijna 2,5 jaar geen last meer gehad. Bij hem was er dus wel direct verband met het eten.

Ik ben wel bezig mijn katten op vers over te zetten, maar hem doe ik wel als laatste, want bij hem moet ik extra opletten, want ik zou niet willen dat hij weer zo'n last krijgt omdat ik hem zonodig vers wil laten eten. :-[

Ik vind zelf 1,5 jaar helemaal niet jong voor blaasgruis. Ik heb altijd begrepen dat het iets is wat ook in de aanleg van de kat zit en dat ze het juist vaak op jongere leeftijd al krijgen. De da vondt Zyon juist oud voor blaasgruis met zijn toen 4/5 jaar. Het schijnt dat de meeste klachten op een leeftijd tussen de 1 en 2 jaar voorkomen, maar ik heb ook wel gehoord van kittens met blaasgruis.

Hier staat heel veel over blaasgruis. Het is alleen helaas niet vers-georiënteerd.

http://home.planet.nl/~boe00645/flutd-inhoud.html
Laatst gewijzigd door Laura W op wo 01 dec 2004, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door zurca
#215483
Is het niet mogelijk om versvlees met dat blikvoer te mengen..Eerst heel veel blik en weinig vlees en zo afbouwen..Of trapt tie daar niet in?!
Door An
#215639
De kat van mijn ouders zit ook op het nierdieet van hill's. Mijn moeder is niet te overtuigen van het nut van vers (ik heb al is meegesmokkelt en hij lust het dus dat is het punt niet!) De DA zegt dieetvoer en die weet het dus beter dan ik ::)

Iig hij staat er nu een jaar op en mijn god zegt...zijn vacht is percies ingewreven met frituurvet, hij verzet geen poot meer, is lusteloos. Zo'n troep :'( Ok hij is al 18 maar tot hij op die vieze brokken ging was hij nog prima in orde...doet je toch wel denken he? ???

(Hij kreeg vroeger trouwens blikvoer maar at daar zelden van, hij hield een bedrijf achter ons muisvrij ;) Hij heeft zo 14 jaar niks gemankeert. 4 jaar terug verhuist naar een appartement en daar is hij op brokken gegaan...3 jaar later niergruis...toeval???)

Ik zou dus echt hemel en aarde verzetten om hem toch op vers te krijgen.
Door Rosita
#215650
Ik weet dat whiskas heel weinig vlees bevat en volgens mij (voor een blikvoeding) ook veel graan. Als je kat geen vers vlees wil eten zou ik als het mijn kat was een blikvoeding geven met veel meer vlees.

Enkele merken: Animonda Carny en Shinycat van Gimpet (beide merken bevatten alleen maar vlees, water,vitaminen, mineralen en geen graan), Nature's Variety Blikvoeding (95% vlees, leverbaar in Nederland tegen €7 verzendkosten bij HSTOP http://www.dierenbenodigdheden.be/N_xp_4.html) en Felidae blikvoeding (ook te leveren via HSTOP). Ik zou dus absoluut geen Whiskas, Felix of blikvoeding van Hill's of Eukanuba geven :P.

Groetjes Rosita
Door Kefraya
#215662
Hoi Rosita,


dat ben ik niet helemaal met je eens. Los van de kwaliteit van blik (daar zijn we het allemaal wel over eens denk ik ;)) zijn er een paar Whiskas-soorten die geen granen bevatten. Voor een van mijn poezen die ook nog steeds niet aan vers wil, ben ik op zoek gegaan naar blik zonder graan én zonder suiker (da's ook niet zo fijn nl :(). Whiskas uit blik met vis (sardines geloof ik) heeft in elk geval alleen maar vlees en vis als ingredient. Ze hebben ook van die zakjes, per 12 in een doos, en ook daar is de visvariant ok, dus zonder suiker en graan.
Dat is dus eventueel ook een optie, want volgens mij zijn de merken die jij noemt niet makkelijk verkrijgbaar.
Door Rosita
#215668
Volgens mij krijgen katten tegenwoordig ook steeds vaker calcium oxalaat stenen i.p.v struviet door al die verzurende middelen in brokken (blaasgruis voorkomend noemen ze dat :-X). Het is dus erg belangrijk te weten om wat voor gruis het gaat.

Een tijdje geleden heb ik een onderzoek gelezen waaruit bleek dat het aantal katten met blaasgruis met 50% afneemt wanneer alleen al een vochtrijk dieet zouden eten. Ook de volgende onderzoeken hebben met struviet te maken en zouden eigenlijk door alle pro brok DA gelezen moeten worden. Hier alleen even de conclusies:

-Starch and fiber in diets potentially stimulate formation of struvite crystals. Hence, reducing dietary carbohydrate is desirable to prevent struvite urolith formation. In addition, a net loss of body calcium, phosphorus, and magnesium during feeding of the fiber diet suggests that dietary inclusion of insoluble fiber could increase macromineral requirements of cats (Funaba et al.; Evaluation of effects of dietary carbohydrate on formation of struvite crystals in urine and macromineral balance in clinically normal cats. Am J Vet Res. 2004 Feb;65(2):138-42).

-Our results indicate that compared with dietary supplementation with NH4Cl, the high-protein diet is preferable as a urine acidifier for the prevention of struvite crystal formation in clinically normal cats (Funaba et al.; Effects of a high-protein diet versus dietary supplementation with ammonium chloride on struvite crystal formation in urine of clinically normal cats. Am J Vet Res. 2003 Aug;64(8):1059-64).

-As a consequence of the increase in urine volume and urine acidification, high-protein diets have potential ability to increase solubility of struvite crystals (Funaba et al.; Effects of a high-protein diet on mineral metabolism and struvite activity product in clinically normal cats. Am J Vet Res. 1996 Dec;57(12):1726-32).


Groetjes Rosita
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door