Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door amber2307
#229471
Nou Nou wat een reacties zeg..... ??? inderdaad in runderhart, lever zit veel magnesium, ook diverse soorten vis zit veel magnesium wat blaasgruis veroorzaakt. :-\

Maar het gekke vind ik toch wel, dat ondanks jullie je katten vers vlees geven..... er vele zijn die blaasgruis hebben of hebben gehad.....en zelfs katten die een penisamputatie hebben ondergaan........ dus het bewijs is hier te lezen dat zelfs katten die alleen vers vlees krijgen......net zo goed blaasgruis krijgen als katten die brokken eten.

Daarbij katten zijn van oorsprong carnivoren......maar dan praten we over 100den jaren geleden toen deze beesten nog in het wild leefde en voor zichzelf zorgde.....nu worden ze gefokt en leven bij de mens wat inhoudt dat het levenspatroon van een kat geheel is veranderd tegenover vroeger.

En die opmerking van de dierenarts......dat er honden zijn die dood kunnen gaan van vers vlees....nou daar ben ik het dus helemaal mee eens...... ook katten kunnen doodgaan van vers vlees....het ligt er maar net aan wat je geeft natuurlijk........

Daarbij met al die bio industrie van tegenswoordigs kun je niet meer spreken van gezond vers vlees......neem b.v. de samonella bacterie.........en tal van andere gevaarlijke bacterieen die in vlees voorkomen........

En inderdaad stress bij katten kan ook blaasontsteking veroorzaken, of het is aangeboren, dus het verhaal dat het van brokken komt is volkomen uit de lucht gegrepen...... ik vind dat je gewoon ieder in zijn eigen waarde moet laten.....wil iemand brokken geven oke....zijn/haar keuze .......wil iemand vers vlees geven ook zij/haar keuze........ geef gewoon opjectief antwoord op een vraag.... ik neem aan dat dit forum daarvoor bedoelt is, om iemand te helpen en jou ervaring met een ziek dier te delen.......

Niet om iemand gelijk een kruisverhoor te laten ondergaan, over hoe of waarom iemand op een antwoord komt!!!!!!!!!!

Daarbij werdt er op een andere site reclame gemaakt voor dit forum.......
Door Mayka
#229472
Oké, nog één keer dan:

Dit forum gaat over VERS, en is bedoeld voor mensen die meer willen weten over VERS of hun ervaringen willen delen met anderen!

:-X
Laatst gewijzigd door Mayka op vr 24 dec 2004, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#229474
Wil toch nog even Amber feliciteren met de volgende grandioze opmerking van het jaar 2004.......

>>>>>>>Daarbij katten zijn van oorsprong carnivoren......maar dan praten we over 100den jaren geleden<<<<<<<<<<<<<<<<

VOOR 1960 bestonden er niet eens hondenbrokken laat staan brokken voor de kat :-X :-X :-X

Amber je krijg van mij op de valreep alsnog de gouden pleeborstel!!!
Door ine
#229479
Paul_Barte schreef: Wil toch nog even Amber feliciteren met de volgende grandioze opmerking van het jaar 2004.......

>>>>>>>Daarbij katten zijn van oorsprong carnivoren......maar dan praten we over 100den jaren geleden<<<<<<<<<<<<<<<<

VOOR 1960 bestonden er niet eens hondenbrokken laat staan brokken voor de kat :-X :-X :-X

Amber je krijg van mij op de valreep alsnog de gouden pleeborstel!!!
;D ;D ;D :-*
Door Truus
#229480
Paul_Barte schreef: Wil toch nog even Amber feliciteren met de volgende grandioze opmerking van het jaar 2004.......

>>>>>>>Daarbij katten zijn van oorsprong carnivoren......maar dan praten we over 100den jaren geleden<<<<<<<<<<<<<<<<

VOOR 1960 bestonden er niet eens hondenbrokken laat staan brokken voor de kat :-X :-X :-X

Amber je krijg van mij op de valreep alsnog de gouden pleeborstel!!!
Afbeelding
Door Ordell
#229481
Paul_Barte schreef: Wil toch nog even Amber feliciteren met de volgende grandioze opmerking van het jaar 2004.......

>>>>>>>Daarbij katten zijn van oorsprong carnivoren......maar dan praten we over 100den jaren geleden<<<<<<<<<<<<<<<<

VOOR 1960 bestonden er niet eens hondenbrokken laat staan brokken voor de kat :-X :-X :-X

Amber je krijg van mij op de valreep alsnog de gouden pleeborstel!!!
Afbeelding

;D
Door An
#229483
amber2307 schreef: Nou Nou wat een reacties zeg..... ??? inderdaad in runderhart, lever zit veel magnesium, ook diverse soorten vis zit veel magnesium wat blaasgruis veroorzaakt. :-\

Maar het gekke vind ik toch wel, dat ondanks jullie je katten vers vlees geven..... er vele zijn die blaasgruis hebben of hebben gehad.....en zelfs katten die een penisamputatie hebben ondergaan........ dus het bewijs is hier te lezen dat zelfs katten die alleen vers vlees krijgen......net zo goed blaasgruis krijgen als katten die brokken eten.

Daarbij katten zijn van oorsprong carnivoren......maar dan praten we over 100den jaren geleden toen deze beesten nog in het wild leefde en voor zichzelf zorgde.....nu worden ze gefokt en leven bij de mens wat inhoudt dat het levenspatroon van een kat geheel is veranderd tegenover vroeger.

En die opmerking van de dierenarts......dat er honden zijn die dood kunnen gaan van vers vlees....nou daar ben ik het dus helemaal mee eens...... ook katten kunnen doodgaan van vers vlees....het ligt er maar net aan wat je geeft natuurlijk........

Daarbij met al die bio industrie van tegenswoordigs kun je niet meer spreken van gezond vers vlees......neem b.v. de samonella bacterie.........en tal van andere gevaarlijke bacterieen die in vlees voorkomen........

En inderdaad stress bij katten kan ook blaasontsteking veroorzaken, of het is aangeboren, dus het verhaal dat het van brokken komt is volkomen uit de lucht gegrepen...... ik vind dat je gewoon ieder in zijn eigen waarde moet laten.....wil iemand brokken geven oke....zijn/haar keuze .......wil iemand vers vlees geven ook zij/haar keuze........ geef gewoon opjectief antwoord op een vraag.... ik neem aan dat dit forum daarvoor bedoelt is, om iemand te helpen en jou ervaring met een ziek dier te delen.......

Niet om iemand gelijk een kruisverhoor te laten ondergaan, over hoe of waarom iemand op een antwoord komt!!!!!!!!!!

Daarbij werdt er op een andere site reclame gemaakt voor dit forum.......




ok ik verveel me toch dus ik zal antwoorden op je stelling, niet dat ik verwacht dat ik er ook maar wat mee bereik :-\

Magnesium...als je voor je zou brullen over het magnesium in lever, hart en vis zou gelezen hebben wat onze katten die barfen of vers krijgen te eten krijgen dan zou je zien dat 3 bovenstaande voedingsmiddelen maar een heel klein onderdeel zijn van wat ze te eten krijgen. Is onzin dus om daarom niet vers te voeren.

veel katten hebben hier blaasgruis...heb je die topics al is goed nagelezen? Dat zijn 99 procent katten die niet op vers staan (in 100 procent van de gevallen tot grote spijt van desbetreffend baasjes en hiervoor een staande ovatie voor de brokkenfabrikanten die erin geslaagd zijn die arme katten zo verslaafd te maken aan die troep die ze dierenvoeding noemen, dat ze niet meer weten wat echt goed voor ze is, mijn katten hebben geen brok gekregen van me en vinden het leuk speelgoed meer niet...gelukkig maar, want meer is het ook niet)

Katten zijn geen carnivoren meer? Dat zou je misschien zelf graag geloven maar laat maar is een paar muizen los in je woonkamer, ik geef geen cent voor het leven van die muizen hoor. De kat haar levenswijze is in sommige gevallen miss veranderd maar dat wil helemaal niet zeggen dat haar fysiologie ook veranderd is. Levensomstandigheden zijn cultuur. Kijk naar mensen, cultuur kan sterk veranderen op 1 a 2 generaties. Biologie? Dat duurt 1000den en 1000den jaren.

Honden en katten kunnen doodgaan van vers vlees...dat is klinkklare onzin! Ze leven er al millenia op...waarom zouden ze er plots sinds de opkomst van de brokkenindustrie aan doodgaan?

Zo'n 50 procent van de brokken zijn besmet met salmonella en zelfs E.colli. Hoef je geen vers voor te geven. Salmonella hoeft trouwens voor een gezond dier (en ja ook een gezonde mens!!) geen probeem te zijn! De maag van een hond of kat op vers is zo zuur dat die bacterie geen schijn van kans maakt. Ik ben het met je eens dat het vlees van tegenwoordig niet meer is wat het ooit is geweest (hoewel ik dat op zich allemaal nog wel vind meevallen...nu weten we het gewoon, vroeger niet denk ik dan...) maar wat denk je? Dat er speciale brokkenkippen worden gekweekt, die toppie in orde zijn? dat gedehydrateerd kippen(bijproduct)poeder komt echt wel ergens vandaan...mij niet compleet duidelijk vanwaar haha maar zeker niet van gezonde kippetjes die een leuk gezond leven leiden! Maak jezelf dat echt niet wijs.

Dit forum is bedoelt om het te hebben over verse voeding en barf..vandaar de naam BARFplaats...jammer (nee niet echt jammer) maar geen plek voor brokken hier. Daarvoor kan je beter op een algemeen forum horen welke RC het beste is voor je kat. Hier krijg je (gelukkig) geheid het antwoord dat dat troep is!

Tsja...ik zie zoveel reclame...als iets me niet aanstaat ga ik niet kijken toch?
Door 202spots
#229497
Hmmm...toen mijn Bram (je weet wel kater) op 11 jarige leeftijd nierproblemen kreeg,heeft de DA hem doorgespoeld,en gezegd dat ik NOOIT geen droge brok meer moest geven.
Katten drinken al niet genoeg uit zich zelf,en om voldoende vocht te krijgen om die droge brokken weg te werken word dat vocht uit hun lichaam gehaald.
Dit was 'n hele tijd geleden en ik wist toen nog niet wat barf was,dus Bram heeft daarna alleen maar zelf gekookt vlees,kip,vis e.d met af en toe 'n rauwe kippenlevertje en hartje erbij,en blikjes voer gekregen,met voldoende vocht erbij,en is bijna 18 jaar geworden.
Ik geloof niet dat droge brokken van welk mooi of duur merk het mag wezen,beslist NIET gezonder is dan vers vlees of zelf gekookte maaltijd.

Merry Christmas!!
Door amber2307
#229560
Paul_Barte schreef: Wil toch nog even Amber feliciteren met de volgende grandioze opmerking van het jaar 2004.......

>>>>>>>Daarbij katten zijn van oorsprong carnivoren......maar dan praten we over 100den jaren geleden<<<<<<<<<<<<<<<<

VOOR 1960 bestonden er niet eens hondenbrokken laat staan brokken voor de kat :-X :-X :-X

Amber je krijg van mij op de valreep alsnog de gouden pleeborstel!!!
Toffe Peer ben je :o :o Maar hoe oud ben je eigenlijk?????? en hoe voelt het om iemand ff een "kat"te geven?????? maar 1 voordeel, je wordt altijd door een strondkar overreden en nooit door een rijtuig :P :P
Door ine
#229570
amber2307 schreef: Toffe Peer ben je :o :o Maar hoe oud ben je eigenlijk?????? en hoe voelt het om iemand ff een "kat"te geven?????? maar 1 voordeel, je wordt altijd door een strondkar overreden en nooit door een rijtuig :P :P
Amber, ga eerst eens wat lezen hier op het forum, dan zul je de reacties begrijpen!
Je komt binnen denderen bij ruim 1400 mensen, die er een andere voedingsmanier op na houden en daar goede ervaringen mee hebben. Jij wilt ons weer terug op de brok, terwijl we die net hebben weggegooid.
We doen ons best om onze katten ook op dat verse vlees te krijgen, omdat wij er van overtuigd zijn, dat dat de enige juiste manier van voeren is.
Gewoon eerst lezen en dan pas schrijven, dat voorkomt veel ergernis!
Succes!
Door Rosita
#229585
Oké, speciaal voor de winnares van de gouden pleeborstel:

-Starch and fiber in diets potentially stimulate formation of struvite crystals. Hence, reducing dietary carbohydrate is desirable to prevent struvite urolith formation. In addition, a net loss of body calcium, phosphorus, and magnesium during feeding of the fiber diet suggests that dietary inclusion of insoluble fiber could increase macromineral requirements of cats (Evaluation of effects of dietary carbohydrate on formation of struvite crystals in urine and macromineral balance in clinically normal cats. Am J Vet Res. 2004 Feb;65(2):138-42).

-Our results indicate that compared with dietary supplementation with NH4Cl (zit ook in Hill's s/d, enz.), the high-protein diet is preferable as a urine acidifier for the prevention of struvite crystal formation in clinically normal cats (Effects of a high-protein diet versus dietary supplementation with ammonium chloride on struvite crystal formation in urine of clinically normal cats. Am J Vet Res. 2003 Aug;64(8):1059-64).

-High-protein diets have potential ability to increase solubility of struvite crystals (Effects of a high-protein diet on mineral metabolism and struvite activity product in clinically normal cats. Am J Vet Res. 1996 Dec;57(12):1726-32).

Vers vlees (of een blikvoeding zonder graan) zal in veel gevallen dus beter werken om struviet op te lossen/te voorkomen dan een speciaal droogvoer zoals Hill's s/d. Vers vlees bevat 1e kwaliteit eiwit en heel weinig (of zelfs geen) koolhydraten. Daarnaast bevat het veel (metabolisch) vocht wat ook weer helpt blaasgruis bij (50% van de) katten te voorkomen (zie hieronder).

-Recent observations suggest that recurrence rates of signs in cats classified as having idiopathic lower urinary tract disease may be more than halved if affected animals are maintained on high, rather than low moisture content diets (The effect of diet on lower urinary tract diseases in cats. J Nutr. 1998 Dec;128(12 Suppl):2753S-2757S).

-Compared with the lowest contents, diets with the highest moisture or protein contents and with moderate magnesium, phosphorus, or calcium contents were associated with decreased risk of CaOx urolith formation. On the other hand, diets with the highest fat content were associated with decreased risk of MAP urolith formation (Association between dietary factors and calcium oxalate and magnesium ammonium phosphate urolithiasis in cats. J Am Vet Med Assoc. 2001 Nov 1;219(9):1228-37).

Weer is te lezen dat een blaasgruis voorkomend dieet veel vocht en niet te weinig eiwit en vet moet bevatten. Tevens blijkt dat, anders dan wat Amber schreef (weinig magnesium), een matige hoeveelheid magnesium (normale hoeveelheid dus) beter is voor katten die gevoelig zijn voor blaasgruis dan een lage hoeveelheid magnesium (iets wat heel veel DA nog steeds beweren). Het leuke is dat in 1987 dit al bekend was (Feline struvite urolithiasis: factors affecting urine pH may be more important than magnesium levels in food. Vet Rec. 1987 Sep 5;121(10):227-30).

-Urolithiasis has long been recognized as a cause of irritative voiding in cats. Before the late 1980s, sterile struvite was the most common urolith; today, however, 40% of feline uroliths are of calcium oxalate. This change may be partly attributable to the change to urine-acidifying, magnesium-restricted diets that were introduced to reduce the formation of struvite. As in humans, water is crucial in the prevention and treatment of feline stones (Calcium oxalate urolithiasis in cats. J Endourol. 1999 Nov;13(9):659-63).

O ja, ook leuk om te weten is dat (gezien de meeste brokken ook maïsglutenmeel als eiwitbron gebruiken):

-Meat meal was superior to CGM as a protein source in dry foods formulated for cats, because dry-matter digestibility and N utilization were higher for the MM diet. In addition, net loss of body calcium and magnesium for the CGM diet suggests that mineral requirements increase when CGM is used as a protein source (Comparison of corn gluten meal (CGM) and meat meal (MM) as a protein source in dry foods formulated for cats. Am J Vet Res. 2002 Sep;63(9):1247-51).

Ik heb echt medelijden met al die katten die uitsluitend brokken krijgen :'( :'(. Het veroorzaakt zoveel problemen (dus niet alleen blaasgruis) die met het voeren van een meer natuurlijk dieet voorkomen hadden kunnen worden. Amber schreef dat het leefpatroon van katten sinds ze bij de mens leven verandert is. Dat kan best, waarom jagen wanneer je commercieel voer kan eten. Het probleem is en blijft dat katten obligate carnivoren zijn en inwendig zich NIET hebben aangepast aan het eten van droogvoer (de evolutie laat nou eenmaal graag op zich wachten en duurt veel langer dan een paar 100 jaar). Dit heeft serieuze gevolgen die steeds meer zichtbaar worden, en waar gelukkig steeds meer aandacht aan wordt besteed (ook al is deze aandacht voor vele fabrikanten een excuus om weer met een nieuwe of verbeterde brok te komen, zullen ze het ooit leren ::)) .

Groetjes Rosita
Gebruikersavatar
Door sylvia
#229610
amber2307 schreef: Toffe Peer ben je :o :o Maar hoe oud ben je eigenlijk?????? en hoe voelt het om iemand ff een "kat"te geven?????? maar 1 voordeel, je wordt altijd door een strondkar overreden en nooit door een rijtuig :P :P
Paul is zeker niet de strontkar van Bp, wat ik wel zeker weet is dat hij van de juiste voeding voor de hond en kat meer verstand in 1 pink heeft dan de meeste mensen in hun hele lijf dit inclusief de meeste dierenartsen.

Misschien heeft het zeker zin eens te gaan lezen op dit forum en dan niet alleen hier in het kattengedeelte maar ook in andere forumgedeeltes en je eens te verdiepen in de spijsvertering van de kat en welke voeding daar het best voor geschikt is.
Wat je denk ik niet moet vergeten ook hier bij de poezen is, dat heel veel katten die hier besproken worden gewoon brokken eten omdat die niet meer of heel moeilijk over te wennen zijn op vers, omdat ze al te lang aan alle kunstmatige smaken gewend zijn. Deze katten hebben dus blaasgruis dankzei hun brokken en als het lukt ze over te zetten gaat het vaak goed, sommige katten daarin tegen hebben net nog een extra nodig doormiddel van een supplement.

Maar ik aanraden om eerst eens je in te lezen en dan eens vragen te stellen, ik zou ook lezen met de instelling kan ik hier iets wijzer worden wat dan tengoede komtvan mijn kat en niet laat ik eens lezen wat voor belachelijks ik kan vinden.
En misschien ook een leuke verdiep je eens echt in wat je kat nu eigenlijk eet, en nog een kleine hint ook hedendaagse katten zijn en blijven nog steeds carnivoor.
Door Paul_Barte
#229613
Tja Amber......als je denkt dat je met 5 berichten het beste barf- en versvleesforum van het hele internet over de zeik denkt te kunnen krijgen raad ik je aan om eens in te loggen bij Disneyland.com ofzo..!!!!!!!!!

Rosita...bedankt voor je extra info maar ik betwijfel of deze persoon ook maar enigszins de moeite wilt nemen om ook maar iets op te zoeken of te kijken op een pagina op het internet indien deze niet helemaal synchroon loopt met haar eigen mening.

p.s. zelfs het woord stront is verkeerd geschreven :-*
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op za 25 dec 2004, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door An
#229666
Paul_Barte schreef: p.s. zelfs het woord stront is verkeerd geschreven :-*
;D ;D ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door