Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Monique Barte
#226739
Pfff, morgen ga ik (hoop ik) voor de laatste keer naar de dierenarts met het plasje van mijn kat. De laatste keer hebben ze toch nog bloedsporen gevonden die niet met het oog zichtbaar waren. Ook afgebroken kristallen van blaasgruis. Het blaasgruis bleek een lage waarde te hebben. Ik heb zwaardere medicijnen meegekregen en nu moet het dus over zijn. Ik hoop het echt.
Mijn dierenarts heeft me aanbevolen om nog zo'n twee tot 3 maanden met het speciale blaasgruis dieet door te gaan. Daarna mag ik weer overstappen op vleesvoer. Hij heeft me wel gewaarschuwd dat als het toch weer terug zal komen, dat ik dan toch definitief op dat blaasgruisvoer moet blijven. Maar hij stelde voor om het zeker toch te gaan proberen met vers vlees. Dan moet ik over ongeveer een jaar (mits er klachten zijn natuurlijk) nog een keer een plasje brengen om te checken. Ik ben benieuwd. Ik hoop zo dat het gaat lukken en dat ie niet zijn hele leventje op dat vieze blaasgruisvoer hoeft te zitten!!!! Maar ik kan het wel proberen en lukt het niet dan lukt het niet. Maar dan heb ik het tenminste geprobeerd!!!
Door amber2307
#227336
Hoi Hoi,

Ik ben nieuw hier en heb alle verhalen gelezen over de katten met blaasgruis of blaasontsteking....ik heb zelf 3 katten waarvan 1 al meer dan 6 maanden tobde met blaasgruis....verschillende keren met spoed moeten spoelen, en daardoor weer ontstekingen gekregen....op het moment gaat het heeel goed met hem, doordat hij nu alleen nog maar dieetbrokken en blikvoer krijgt.

Ik lees dat sommige hier vers vlees geven, hier moet je toch heel voorzichtig mee zijn als je kat aanleg heeft voor blaasgruis, omdat in sommige soorten vlees stoffen voorkomen die blaasgruis veroorzaken, dit kun je ook via het internet opzoeken welke vleessoorten het zijn....

Zelf geef ik mijn katten nu royal canin urinary uitsluitend verkrijgbaar bij de dierenarts, tja ze eten er alle drie van omdat ik het een getob vindt om 1 kat apart te zetten.

Daarbij het dieetvoer is wel zo goed gemaakt dat katten dit juist heel lekker vinden, want aan sommige reacties te lezen, merk ik dat er mensen zijn die denken dat dit vies is en toch alle adviezen van de dierenarts in de wind slaan....

Maar als je zo,n dierenvriend bent en zeker voor je kat met blaasgruis, doe dit dan aub niet....je hebt je kat ermee zitten, mijn kat krijgt spontaan van de een op de andere dag last en blaasgruis enwel zo erg dat de laatste keer ik dacht dat hij het niet zou halen.....zo,n pijn had het beestje....en ik hou me wel aan de voorschriften......als je kat moeilijk kan plassen ga gelijk naar de dierenarts.... en wacht niet af of ga zelf dokteren.....het beestje is zich dan al namelijk aan het vergiftigen :( ik vind dat je dat goed moet beseffen, voordat het dalijk te laat is 1 keer.

Iedere keer als het beesje niet of nauwelijks kan plassen, door de pijn die hij heeft, wil dat zeggen dat zijn urine in hem blijft waardoor de giftige stoffen zich gaan nestelen in zijn nieren.....dus iedere keer is er een stukje vergiftiging in werking....
Ga a.u.b. gelijk naar de da en zorg dat je kat geholpen wordt en luister naar wat hij zegt, en ga niet zelf dingen doen?????

Groetjes namens Sinn Quimba en Asmara
Door Lizzy
#227344
amber2307 schreef: Hoi Hoi,

Ik ben nieuw hier en heb alle verhalen gelezen over de katten met blaasgruis of blaasontsteking....ik heb zelf 3 katten waarvan 1 al meer dan 6 maanden tobde met blaasgruis....verschillende keren met spoed moeten spoelen, en daardoor weer ontstekingen gekregen....op het moment gaat het heeel goed met hem, doordat hij nu alleen nog maar dieetbrokken en blikvoer krijgt.

Ik lees dat sommige hier vers vlees geven, hier moet je toch heel voorzichtig mee zijn als je kat aanleg heeft voor blaasgruis, omdat in sommige soorten vlees stoffen voorkomen die blaasgruis veroorzaken, dit kun je ook via het internet opzoeken welke vleessoorten het zijn....

Zelf geef ik mijn katten nu royal canin urinary uitsluitend verkrijgbaar bij de dierenarts, tja ze eten er alle drie van omdat ik het een getob vindt om 1 kat apart te zetten.

Daarbij het dieetvoer is wel zo goed gemaakt dat katten dit juist heel lekker vinden, want aan sommige reacties te lezen, merk ik dat er mensen zijn die denken dat dit vies is en toch alle adviezen van de dierenarts in de wind slaan....

Maar als je zo,n dierenvriend bent en zeker voor je kat met blaasgruis, doe dit dan aub niet....je hebt je kat ermee zitten, mijn kat krijgt spontaan van de een op de andere dag last en blaasgruis enwel zo erg dat de laatste keer ik dacht dat hij het niet zou halen.....zo,n pijn had het beestje....en ik hou me wel aan de voorschriften......als je kat moeilijk kan plassen ga gelijk naar de dierenarts.... en wacht niet af of ga zelf dokteren.....het beestje is zich dan al namelijk aan het vergiftigen :( ik vind dat je dat goed moet beseffen, voordat het dalijk te laat is 1 keer.

Iedere keer als het beesje niet of nauwelijks kan plassen, door de pijn die hij heeft, wil dat zeggen dat zijn urine in hem blijft waardoor de giftige stoffen zich gaan nestelen in zijn nieren.....dus iedere keer is er een stukje vergiftiging in werking....
Ga a.u.b. gelijk naar de da en zorg dat je kat geholpen wordt en luister naar wat hij zegt, en ga niet zelf dingen doen?????

Groetjes namens Sinn Quimba en Asmara
Huh?

Eh sorry hoor, maar je bent hier zojuist beland op een vers/rauw voer forum! En wij geven onze dieren dus geen brokken. Brokken zijn overigens de nummer 1 veroorzaker van blaasgruis. En vlees veroorzaakt geen blaasgruis bij een kat/carnivoor. Hoe komt je daar nou bij?

En gelukkig slaan wij onzinnige adviezen in de wind hier. Klopt.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#227357
amber2307 schreef: Hoi Hoi,

Ik ben nieuw hier en heb alle verhalen gelezen over de katten met blaasgruis of blaasontsteking....ik heb zelf 3 katten waarvan 1 al meer dan 6 maanden tobde met blaasgruis....verschillende keren met spoed moeten spoelen, en daardoor weer ontstekingen gekregen....op het moment gaat het heeel goed met hem, doordat hij nu alleen nog maar dieetbrokken en blikvoer krijgt.

Ik lees dat sommige hier vers vlees geven, hier moet je toch heel voorzichtig mee zijn als je kat aanleg heeft voor blaasgruis, omdat in sommige soorten vlees stoffen voorkomen die blaasgruis veroorzaken, dit kun je ook via het internet opzoeken welke vleessoorten het zijn....

Zelf geef ik mijn katten nu royal canin urinary uitsluitend verkrijgbaar bij de dierenarts, tja ze eten er alle drie van omdat ik het een getob vindt om 1 kat apart te zetten.

Daarbij het dieetvoer is wel zo goed gemaakt dat katten dit juist heel lekker vinden, want aan sommige reacties te lezen, merk ik dat er mensen zijn die denken dat dit vies is en toch alle adviezen van de dierenarts in de wind slaan....

Maar als je zo,n dierenvriend bent en zeker voor je kat met blaasgruis, doe dit dan aub niet....je hebt je kat ermee zitten, mijn kat krijgt spontaan van de een op de andere dag last en blaasgruis enwel zo erg dat de laatste keer ik dacht dat hij het niet zou halen.....zo,n pijn had het beestje....en ik hou me wel aan de voorschriften......als je kat moeilijk kan plassen ga gelijk naar de dierenarts.... en wacht niet af of ga zelf dokteren.....het beestje is zich dan al namelijk aan het vergiftigen :( ik vind dat je dat goed moet beseffen, voordat het dalijk te laat is 1 keer.

Iedere keer als het beesje niet of nauwelijks kan plassen, door de pijn die hij heeft, wil dat zeggen dat zijn urine in hem blijft waardoor de giftige stoffen zich gaan nestelen in zijn nieren.....dus iedere keer is er een stukje vergiftiging in werking....
Ga a.u.b. gelijk naar de da en zorg dat je kat geholpen wordt en luister naar wat hij zegt, en ga niet zelf dingen doen?????

Groetjes namens Sinn Quimba en Asmara
Ik denk dat je eerst een goed moet verzinnen wat voor een dier een kat eigenlijk is , als je dat namelijk beseft dan weet je dus ook gelijk dat je je kat(ten) zwaar tekort doet door ze brokken te voeren.Sinds de introductie van brokken voor katten is het probleem blaasgruis de pan uit gesprongen. Brokken zijn de nummer 1 veroorzaker van blaasgruis. De meeste katten met terugkerende blaasgruis problemen zijn voorgoed verlost van het probleem als ze worden overgezet op het voor katten enige natuurlijke dieet wat er is namelijk vlees (en bot)
Het blijkt ook wel dat je niet echt veel hebt gelezen op dit forum want dan zou je hebben gezien dat dit een forum is waar mensen zitten die zich heel erg hebben verdiept in wat is de meest gezonde voeding voor honden en katten en tot de conclusie zijn gekomen dat dit vers rauw eten is. Als je jouw katten het beste wilt geven wat er bestaat voor katten op voedingsgebied, en bedenk daarbij dat voeding toch het belangrijkste element is in het gezond houden van het lichaam, dan zou ik zeker eens heel goed gaan lezen op dit forum, en als je iets niet snapt stel je er gewoon een vraag over.
Door amber2307
#227434
dacht dat ik op het forum blaasontsteking zat, i.p.v. vers vlees ???????? ik geef alleen mijn mening, en ik weet verrekte goed wat katten voor beesten zijn.... ik zeg alleen dat er sommige soorten vlees zijn die blaasgruis kunnen veroorzaken. Maar als ik lees dat iemand zijn kat laat lopen terwijl zijn urine rose is en nadien rood, wat betekend dat er een ontsteking zit..... en dan pas weer ingrijpt.... tja ik weet niet hoor maar dan ben je toch niet goed bezig.

Ieder zijn eigen mening toch?
Door Urs
#227438
Ik ben dan wel benieuwd welk vlees je bedoelt ??? ??? ???
wat blaasgruis kan veroorzaken.
Door Lizzy
#227439
amber2307 schreef: dacht dat ik op het forum blaasontsteking zat, i.p.v. vers vlees ???????? ik geef alleen mijn mening, en ik weet verrekte goed wat katten voor beesten zijn.... ik zeg alleen dat er sommige soorten vlees zijn die blaasgruis kunnen veroorzaken. Maar als ik lees dat iemand zijn kat laat lopen terwijl zijn urine rose is en nadien rood, wat betekend dat er een ontsteking zit..... en dan pas weer ingrijpt.... tja ik weet niet hoor maar dan ben je toch niet goed bezig.

Ieder zijn eigen mening toch?
Dit forum heet BARFplaats en is dus voor verse/rauwe voeding. Niet specifiek voor blaasgruis/blaasontsteking (wordt door brokken veroorzaakt!!). Maar de essentie is dus rauw/vers voer voor kat en hond. En ik ben, net als Urs, heeeeel benieuwd welke vleessoorten blaasgruis kunnen veroorzaken want ik zit nou toch al wat jaartjes in de rauwe voeding, maar hier heb ik echt nog nooit van gehoord!
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 21 dec 2004, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#227455
amber2307 schreef: dacht dat ik op het forum blaasontsteking zat, i.p.v. vers vlees ???????? ik geef alleen mijn mening, en ik weet verrekte goed wat katten voor beesten zijn.... ik zeg alleen dat er sommige soorten vlees zijn die blaasgruis kunnen veroorzaken. Maar als ik lees dat iemand zijn kat laat lopen terwijl zijn urine rose is en nadien rood, wat betekend dat er een ontsteking zit..... en dan pas weer ingrijpt.... tja ik weet niet hoor maar dan ben je toch niet goed bezig.

Ieder zijn eigen mening toch?
Wat voor soort dieren zijn katten dan volgens jou?
want in mijn boekje zijn het carnivoren en als je brokken voert voer je dus voor het grootste deel granen en voor een heel klein deel vleesmeel (nog niet eens vlees) dat is een beetje als vlees aan je konijnen voeren.

En ook ik ben benieuwd welke soorten vlees volgens jou blaasgruis veroorzaken, ik denk trouwens dat de dierenartsen die hier op het forum zitten en zich hebben verdiept in voeding ook erg benieuwd zijn naar welk vlees dit dan is.
Door fietje
#227467
Hallo,
ik heb een kat met blaasgruis gehad in een tijd, dat er nog niet zoveel variatie in dieetvoeren was en dan nog meestal in blik of brokjes. Het probleem is heel goed homeopatisch te behandelen. Onze kater was 3 jaar toen hij er mee begon, ik spreek over jaren 80 en de dierenarts vond na drie weken nutteloos behandelen, dat je geen handvol maar een land vol katten had, dus met andere woorden laat maar inslapen. Dat ging ons toch iets te ver en zijn naar een homeopatisch werkend dierenarts gegaan, die vervolgens medecijnen voorschreef. Daar heeft de kat het 5 jaar lang goed op gedaan zonder verder dieet. Na die periode stak het helaas weer steeds vaker de kop op en heeft hij een penis-amputatie ondergaan en verder ondersteund met homeopatische medicijnen en eendags kuikens. Hij is evengoed 16 jaar geworden.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#227491
Ik weet dat sommige dierenartsen roepen dat er in hart te veel magnesium zit en dat ze daardoor blaasgruis zouden krijgen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#227541
Hitam schreef: Ik weet dat sommige dierenartsen roepen dat er in hart te veel magnesium zit en dat ze daardoor blaasgruis zouden krijgen.
Ik ken ook dierenartsen die roepen dat honden dood gaan aan versvlees ............ ik zeg iets geks maar volgens mij ken jij die ook ;D
Door Urs
#227597
Weet je, wat ik hier en daar hoor heeft de gezondheid van jou huisdier te maken met je eigen gemoedstoestand. Dieren om je heen vangen de energetische energie op. De 1 is daar gevoeliger voor dan de ander. Ik denk dat een combinatie van foute brokken en spanningen in huis of een stress vol leven van de diereigenaar ook veel invloed heeft op het ontstaan van blaasproblemen of andere gezondheidsproblemen.
zoals bij mijn situatie nu ik zelf tot rust ben gekomen zijn de dieren ook veel relaxter. En Monique jij hebt de laatste tijd veel voor je kiezen gehad met de situatie van je vader. Ik denk dat dat ook zeker van invloed is. Misschien zweverig maar ik sprak gister nog iemand en die bevstigde het bovenstaande ook weer.
Door WorldOfDani
#227646
Kefraya schreef: Het is Fa. van Dijk op de Nieuweweg in Laren. Het ziet er uit als een winkel met tuingereedschappen (ik was er ook twee keer straal voorbij gelopen!), maar ze hebben een assortiment op het gebied van natuurlijke en/of biologische voeding en geneesmiddelen voor dieren.

Groetjes,
Liesbeth
OK dankjewel, ga ik daar een keertje kijken :D

Over blaasontstekingen: Lestyn had enige maanden geleden de neiging om kleine plasjes overal en nergens achter te laten. In de verwachting dat deze kleine jongen "volwassen" werd en zijn terratorium afbakende melde ik dit bij de verkoopster van Natuurlijk voor Dieren. Zij vermoedde echter een lichte blaasonsteking en ik kreeg Blaas en nier compositum (Groene Os) mee. Hij heeft het na dit 3 weken te hebben gegeven niet meer gedaan! Ik heb het niet zo op anti-biotica kuren dus ik ben blij dat ik hiermee erger heb kunnen voorkomen. Misschien een tip voor katten die wel eens plassen buiten de bak. Hij had gelukkig nog geen bloed in zijn plasjes hoor.

Ik heb overigens nog nooit gehoord van een vleessoort die blaasgruis kan veroorzaken en ik ben dan ook wel erg benieuwd welk vlees wordt bedoeld ;)

Gelukkig ondersteund mijn dierenarts mijn beslissing om Carnibest te geven ;D ach hij ziet zelf hoeveel ze verbeterd zijn en aan het afnemende aantal dierenartsbezoekjes...
Laatst gewijzigd door WorldOfDani op di 21 dec 2004, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#228285
Paul_Barte schreef: Laat maar ;) :( >:( :'( :-\ :-X

Je kunt praten als Brugman maar helpen.......
doet het niet.......helaas :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door