Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door WorldOfDani
#184105
Zoals jullie misschien in mijn voorstelstukje hebben kunnen lezen geef ik sinds 2½ week 's Ochtends een mix van ecologische brokken (Innova en Nature's Variety) en 's avonds Carnibest (vleesmix of lamsmix). Het werd na een week hier goed gegeten en de diarree van de kat waar het om ging verdween.
Sinds 3 à 4 dagen echter geeft die kat (Eres) binnen een kwartier nadat hij het rauwvoer heeft gegeten over. Echt alles komt eruit (niet prettig kan ik je vertellen :-X) Gisteren heb ik hem ipv helemaal rauvoer blikvoer gegeven met een eetlepel rauwvoer erdoorheen. Ook dat kwam er weer net zo hard uit. Omdat hij dan verder in de avond enorme honger krijgt geef ik hem wat brokken en dat blijft goed in zijn maag zitten.
Kan het zijn dat hij echt niet tegen rauwvoer kan? Wel raar dat het pas sinds een paar dagen is en niet gelijk vanaf het begin.
Hebben jullie dit wel eens meegemaakt?

Ik gaf hem ook om de dag een beetje probioticum (primal defense), dat heb ik op advies van iemand even gelaten want het schijnt dat je daarvan kan gaan ontgiftigen en dus overgeven, maar ook dat is al een paar dagen geleden.

Iemand enig idee waar het aan kan liggen en wat ik moet doen? Hij is verder overigens totaal niet ziek, geen koorts, niet slap, gewoon zoals altijd een energieke speelse knuffelkat..

groet
Daniëlle
Gebruikersavatar
Door chooky
#184110
Het kan zijn dat je kat nieet goed tegen de voortdurende overschakeling kaan die hij moet maaken van het verteren van brokken (gekookt, met veel koolhydraten) naar het verteren van rauwvoer (rauw, weinig tot geen koolhydraten). Ik zou deze kat geeen brokken of blik meer geven (zeker niet doorelkaargehusseld)
Gebruikersavatar
Door chooky
#184114
Ik denk dat de maagzuurvoorziening in de war aan het raken is. Je kat was gewend aan brokken, dus om weinig maagzuur aan te maken (het 'klaarmaken' van de maag voor het verteren van voedsel gaat op een gegeven moment automatisch, vooral als je op vaste tijden eten geeft maakt de maag al van te voren de benodigde hoeveelheid maagzuur aan). Nu moet ineens af en toe veel meer maagzuur aangemaakt worden voor het rauwe voer.
Dat wisselen en aanpassen ervan gaat een tijdje goed, maar op een gegeven moment, als de kat gevoelig daarvoor is, kan ik me voorstellen dat het misgaat en het spijsverterigsstelsel datgene eruit gooit wat de 'verwarring' veroorzaakt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door