Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mieuw
#765875
Sinds vanmorgen (maar vermoedelijk gisteravond) is 1 van de kittens ziek. Olle, m'n mannetje, gisteren 13 weken oud.
Hij is sloom, doet niets, eet een ienimienie beetje om mij een plezier te doen, drinkt niet, en heeft koorts. Ik heb hem nu 2x getemperatuurt, en de 1e keer was het 40.1, en de 2e keer 39.9.
Ik heb de DA al gebeld, maar kan vanmiddag pas terecht komen, iets wat mij eigenlijk wel irriteerd, aangezien Olle echt ligt te rillen van de koorts  >:(

Ik geef hem nu elk uur een spuitje met 5 ml water, maar is er iets wat ik nog meer voor hem kan doen? Is het een idee om hem op een warmtematje te leggen, of werkt dat juist averechts?

Gaarne (spoedige) reacties.
Door danielle1980
#765900
Helen schreef: Met dergelijke koorts ABSOLUUT niet op een warmtematje leggen!!!!!!!
he hoezo, ik hou beesten met koorts altijd warm :-\
niet met kruik of zo maar op een dekentje of zo
Laatst gewijzigd door danielle1980 op wo 23 mei 2007, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
#765903
Nee, niet warm houden bij hoge koorts.
Met een nat washandje het buikje afsponsen, zodat het beestje wat hitte kwijt komt.
Door danielle1980
#765904
hoe laat ken je bij de da terecht?
ik zou echt zeggen dat t spoed is, dan kun je maybe eerder :-\

ff stomme vraag maar weet je toevallig de temp van de andere kittens van die leeftijd, of zijn die al weg  :-\
Laatst gewijzigd door danielle1980 op wo 23 mei 2007, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mieuw
#765923
Alle 3 de kittens uit dit nest zijn hier nog, want bij mij verhuizen ze pas met 14 weken.

Hansje heeft 39.1
Daantje heeft 38.9
En Olle heeft nu net 39.4. Zijn temp is dus dalende.

Maar goed, horen die andere kittens zo'n hoge temperatuur te hebben? Ik dacht dat rond 38,5 normaal was voor een kat. Of zijn zij nu ook ziek aan het worden? Daan en Hans zijn nog even speels en vervelend  ;) als altijd, maar Olle ligt nog steeds op apegapen in z'n mandje  :-\
Door danielle1980
#765926
Mieuw schreef: Alle 3 de kittens uit dit nest zijn hier nog, want bij mij verhuizen ze pas met 14 weken.

Hansje heeft 39.1
Daantje heeft 38.9
En Olle heeft nu net 39.4. Zijn temp is dus dalende.

Maar goed, horen die andere kittens zo'n hoge temperatuur te hebben? Ik dacht dat rond 38,5 normaal was voor een kat. Of zijn zij nu ook ziek aan het worden? Daan en Hans zijn nog even speels en vervelend  ;) als altijd, maar Olle ligt nog steeds op apegapen in z'n mandje  :-\
nee dat bedoelde ik er dus mee, in principe horen volgens mijn weten jonge dieren altijd een hogere temp te hebben. ;)
mijn kittens en pups temp ik standaard 1 keer in de 2 weken om te weten hoe de temp daalt en hoeveel verhoging ze echt hebben als ze niet lekker zijn.

op zich is de temp van Olle dus niet zo veel hoger meer,
maar met jonge dieren is het altijd opletten. :-\
ik durf dus niet met zekerheid te zeggen dat de andere 2 niet ziek worden, maar dat ze hoger zijn dan een volwassen kat is normaal.

zijn ze toevallig pas geent? :-\
Laatst gewijzigd door danielle1980 op wo 23 mei 2007, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mieuw
#766070
Olle is bij de DA weer getemperatuurd, en toen was het weer 40,2  :-\

De DA vond het ook (veel) te hoog dus heeft ie koortsverlagers gekregen (een injectie en tabletjes). Ze heeft em van voor naar achter onderzocht, maar kon niet vonden waar het eventueel vandaan zou komen, en dat gaf volgens haar aan dat ik er ruim op tijd bij ben geweest. Hij moet nu binnen een dagje of 2-3 aanzienlijk opgeknapt zijn, en anders moet ik terug komen. Moet overigens wel ook z'n broer en zus goed in de gaten houden voor het geval zij met dezelfde klachten komen te zitten.
Dus tja, nu is het gewoon even aankijken of de koortsverlager aanslaat.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door